لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> گردشگری غذایی
گردشگری غذایی

گردشگری غذایی

غذا از همان روزهای ابتدایی زندگی بشر، یکی از ارکان اصلی و حیاتی ادامه زندگی بوده است، اما حالا همین وجه خوشمزه زندگی، تبدیل به یک عنصر استراتژیک شده است که می تواند اقتصادها را زیر و رو کرده و فرهنگ و سنت را پر و پا قرص سر جایش نگاه دارد و البته به عنوان یک دیپلمات قوی در صحنه جهانی ظاهر شود. انسان امروز به این نتیجه رسیده است که اصلا نباید غذاها به خصوص غذاهای بومی و محلی را دست کم گرفت و نظریاتی از این دست سبب شده تا امروز شاخه ای از صنعت پردرآمد گردشگری به غذا اختصاص یابد. با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل، در یک گردشگری غذایی بر روی کره زمین همراه باشید، قطعا سفر خوشمزه ای خواهد بود.

گردشگری غذایی چیست؟
حتما فکر می کنید با یک صنعت قدیمی آن هم با قدمتی به درازای زندگی بشر روبرو هستید، ولی باید بگویم ما دقیقا با یک صنعت جوان و نوپا روبرو هستیم.

حوالی سال 2001، مردی با نام اریک ولف، مقاله ای با عنوان “گردشگری خوراک و پختنی ها”منتشر کرد که سبب ایجاد یک تحول بزرگ در کره زمین شد. همهمه ای در میان گردشگران حرفه ای و نیمه حرفه ای و فعالان صنعت بزرگ گردشگری برپاشد، که آیا غذا می تواند چیز جدیدی به سفرهایی اضافه کند که کم کم دارند رنگ تکراری شدن را می گیرند؟ آیا هیجانی جدید در راه است؟

غذا
این مقاله آنقدر سر و صدا به پا کرد که تبدیل به اولین کتاب در زمینه توریسم غذا در جهان و آقای ولف مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا شد. آقای اریک ولف به زبان ساده هر جابجایی دور یا نزدیکی را برای تجربه و لذت بردن از غذاها یا نوشیدنی ها را یک توریسم غذایی توصیف می کند و در این صنعت بزرگ از اغذیه فروشی های لب خیابان تا رستوران های لوکس، همه و همه دخیل هستند، بنابراین خیلی هم عجیب نیست اگر شما هم جزو توریست های غذایی باشید.
غذا
اما در این تعریف یک نکته مهم ذکر شده است، برای موفقیت در این صنعت پرسود، در تهیه غذاها باید از مواد اولیه ارگانیک، تازه و بومی استفاده کرد، تا عطر و طعمی منحصربفرد خلق شود.
غذا
همراه با گردشگران سراسر دنیا
بیایید سری به توریست های حرفه ای بزنیم. آنهایی که اغلب سفرهایشان را از میان جاده ها و طبیعت بکر کشورها آغاز می کنند و به جای هتل های آنچنانی خود را میهمان خانه محلی ها می کنند. این گردشگران خود را خوش شانس می دانند اگر بانوی خانه و یا به عبارتی میزبان یک غذای بومی برایشان تدارک ببینید.
غذا
اگر یک چرای بزرگ در برابر چشمانتان نقش بسته، باید بگویم پاسخ بسیار ساده است. شاید شما کویر، جنگل، کوهستان، بناهای تاریخی و یا هر جاذبه دیگری را در گوشه ای دیگر بیابید، اما غذاها تکرار ناپذیرند. طعم و بوی منحصربفرد هر غذایی، خود یک تجربه هیجان انگیز است و شما امکان ندارد طعم و مزه غذایی که بومی یک کشور خاص است، در جایی خارج از مرزهای آن، دوباره تجربه کنید.
غذا
حالا اغلب گردشگران در کنار فرهنگ و طبیعت، شیفته فرهنگ غذایی گوشه به گوشه جهان هستند. شاید باورش سخت باشد، اما همین تحول در صنعت گردشگری باعث درآمدزایی چند میلیارد دلاری شده است. غذا به راحتی مرزها را در نوردیده و فرهنگ خود را صادر می کند.
غذا
مثلا پیتزا دیگر ابدا منحصر به ایتالیا نیست حالا حتی در برخ نقاط دورافتاده نیز طرفداران خود را دارد، یا رژیم غذایی مدیترانه ای حالا آنچنان محبوبیتی پیدا کرده است که تقریبا در تمام رستوران های جهان می توانید غذاهای مدیترانه ای را پیدا کنید. اگر شما هم به طعم و مزه های اصیل علاقمندید با ما تا انتهای راه همراه باشید.
غذا
از گیلان تا چابهار با جوجه کباب!!
بهتر است سفرمان را از داخل مرزهای ایران آغاز کنیم و هتل های ایران را انتخاب کنیم، چرا که ما ایرانی ها به همراه رم و چین، سه مکتب اصیل آشپزی جهان را در دست داریم و به عبارتی مادر آشپزی جهان شناخته می-شویم. باید خوشحال باشیم، چرا که غذاهای ما مبتنی بر فرهنگ و رسوم و اقلیم ما شکل گرفته اند و با زنده کردن غذاهای بومی و محلی هر گوشه از کشورمان، در این هرج و مرج حاکم بر دهکده جهانی، آداب و رسوم و فرهنگ مان را حفظ می نماییم.
غذا
شاید اگر توریسم غذایی را جدی بگیریم، معضل از بین رفتن روستاها و یا حتی فرهنگ غنی عشایرنشینی نیز به راحت حل شود. حالا یک سوال به نظر شما اصیل ترین غذاهای ایرانی کدام اند؟ دیزی؟ کوبیده؟ جوجه کباب؟ یا …. فکرش را بکنید وقتی پای یک گردشگر به ایران می رسد از شمال تا جنوب کشورمان کوبیده و جوجه کباب را به عنوان غذای ایرانی برایش سرو کنیم! با این همه اقلیم متفاوت و فرهنگ ها و سنت های رنگ به رنگ، آیا واقعا غذای دیگری برای ارائه نداریم؟ بهتر است سری به قطب های گردشگری کشورمان بزنیم تا اصیل ترین غذاهای ایرانی را دوباره کشف کنیم.
غذا
مازندران
جنگل های هزار ساله هیرکانی با دریای زیبای خزر و کوه های سربفلک کشده البرز، در کنار چشمه ها و آبشارهای جادویی یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری ایرانی است. در میان جاذبه های بی نظیر این استان غذاهای مازندرانی شهره جهانی دارند. اگر سری به سایت تریپ ادوایزر بزنید حتما چند غذای مازندرانی را خواهید دید. در میان این غذاهای خوشمزه مالا بیج، باقلا وابیج، خورشت مرغ و آلو، کدوپلو، نازخاتون و آش کدو جزو غذاهای پرطرفدار گنجینه غذاهای مازنی است. اگر سری به این استان زدید حتما غذاهای خوشمزه و منحصربفردش را امتحان کنید.
غذای گیلان
گیلان
گیلان در کنار مازندران جزو قطب های غذایی ایران هستند. گیلان هم از نظر زیبایی کم از مازندران ندارد و البته اگر به دنبال جاذبه های منحصربفرد در شمال کشور هستید، گیلان بهترین مقصد است. گیلان در میان تمام استان های ایران بیشترین تنوع غذایی را نیز داراست. غذاهای این خطه شهرتی فراتر از مرزهای استان دارد.
غذا
حتما نام باقلا قاتق، انار بیج، میرزاقاسمی، خورشت آلومسما به گوشتان خورده است. به این فهرست غذاهای دلبرانه، سیر قلیه، ترش تره، لونگی، واویشکا، پلا کباب و بسیاری غذاهای دیگر را اضافه کنید.
غذای آذربایجان
آذربایجان شرقی
دیار آذربایجان شرقی، سرزمین نام آشنای تاریخ ایران، جزو مقاصد پرطرفدار گردشگری است. با آب و هوایی خنک و دلچسب که در تابستان غنیمتی نایاب است. در میان زیبایی های آذربایجان شرقی، شیرینی ها و غذاهای آن هم بسیار شهره است. حتما آوازه کوفته تبریزی به گوشتان خورده است، به این غذای خوشمزه آبگوشت سنگی، دویماج، کوکو لوبیا سبز، آش اوماج، آش کلم قمری و …. را نیز اضافه کنید. شیرینی های قرابیه، نوقا، اریس، باقلوای تبریز، سجوق مراغه را نیز به فهرست خوردنی های این دیار اضافه کنید.
غذا
خراسان رضوی
خراسان رضوی با مرکزیت مشهد، یکی از محبوب ترین مقاصد در بین تمام شهرهای ایرانی است. حضور بیست و هشت میلیون گردشگر در تمام سال در مشهد، ظرفیتی زیادی برای آشنایی با فرهنگ و رسوم این دیار فراهم کرده است.
غذای خراسان رضوی
از جوار حرم ملکوتی حرکت کرده و گشتی در میان غذاهای خوشمزه خراسان رضوی می زنیم و هتل های مشهد را برای اقامت بر می گزینیم. کباب شیشلیگ مشهد غذایی است که تا ثبت شدن در لیست غذاهای اصیل ایرانی پیش رفته است. ساطوری پلو، قروتو، حلیم عدس، کمه جوش، خورشت ریواس و دیگچه مشهدی از دیگر غذاهای خوشمزه این دیار است.
غذاهای اصفهان
اصفهان
اصفهان از آن جمله شهرهایی است که همیشه خدا طرفدارهای خود را دارد. شهر بناهای تاریخی زنده و هوشمندانه که در نهایت زیبایی، استوار ایستاده اند. اگر به جاذبه های تاریخی اصفهان غذاهای محلی اش را اضافه کنیم مصداق بارز همان نورعلی نور است. بریانی غذای اعیانی اصفهان در کنار قیمه نخودچی، حلیم بادمجان، اشکنه، یخنی لوبیا، یخنی نخود و بسیاری غذاهای دیگر یکی دیگر از گنجینه های اصفهان هستند.

در این میان گز، پولکی، برشتوک و شیرینی برنجی اصفهان حسابی کامتان را شیرین می کند. صنایع دستی اصفهان هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد و شما را دست پر راه خانه می کند. اصفهان یک مقصد تمام عیار است، اگر قصد رزرو هتل های اصفهان را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.
غذاهای اصفهان

جنوب ایران

گستره ای وسیع از فرهنگ اصیل ایرانی در جنوب کشورمان خفته است. خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان که هرکدام به اندازه یک سرزمین وسیع آداب، رسوم و تاریخی غنی را در خود جای داده اند. جنوب ایران در معیت جزیره های قشم و کیش و البته خلیج فارس و دریای عمان یک سرزمین جادویی است.
غذای جنوب ایران

لباس های سنتی، صنایع دستی خیره کننده و آداب و رسومی جذاب در کنار آثار تاریخی که گویای تمدن هزاران ساله این نواحی است، از جنوب کشورمان یک مقصد گردشگری متنوع و ایده آل ساخته است. در این میان گنجینه با ارزش غذاها و نوشیدنی های جنوبی دیگر منحصر به این مناطق نیست بلکه آوازه اش به تمام ایران رسیده است.
قلیه ماهی، فلافل، سمبوسه، هواری، مهیاوه، سینگو، دمی لخلاخ، دیگچه و بسیاری غذاهای دیگر در کنار نان های خوشمزه، انواع و اقسام خرماها و دسرهای شیرین شما را حیرت زده خواهد کرد.
غذاهای جنوب ایران
می توانید روی میهمان نوازی محلی ها هم حسابی حساب باز کنید. اگر قصد اقامت در هر کدام از نقطه های ایران عزیز را داشتید، با امکان رزرو آنلاین هتل ایران هتل آنلاین، سفرتان را با خیال راحت آغاز کنید.
غذای عشایر ایرانی
میهمان عشایر ایرانی
عشایر ایرانی، یکی از جذاب ترین اقوام جهان هستند. شیوه زندگی منحصربفرد و کاملا متکی به طبیعت و گذران زندگی آن هم در دامان طبیعت بکر یک تجربه منحصر بفرد است.
غذای عشایر ایرانی
از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب تمام عشایر ایرانی مردمانی مهمان نواز هستند که سفره رنگین و در عین حال ساده شان به هنگام پذیرایی شهرتی فراتر از مرزها دارد. زندگی با عشایر و بودن سر سفره پربرکتشان شما را از یک وعده غذای صد در صد ارگانیک بهره مند خواهد کرد، در حالی که بوی نان عشایری انسان را مست می کند.
غذای عشایر
اگر اهل طبیعت گردی باشید قطعا این نوع سفر به مذاقتان خوش خواهد آمد. تنوع غذاهای عشایر ایران بسیار زیاد است. ایل افشار، بختیاری، عشایر عرب، ترک، کرد و بسیاری دیگر از طوایف ایرانی که هنوز هم کم و بیش به سبک گذشتگان خود زندگی می کنند.
غذای عشایر
عشایر اغلب به دامداری مشغول بوده به همین دلیل بیشتر غذاهای شان متشکل از گوشت و انواع لبنیات است. میهمان هر طایفه ای که باشید خاطراتش تا ابد در ذهنتان حک خواهد شد.

حتما شما خرده گرفته اید که در این لیست نام بسیاری از غذاها و شهرهایمان خالی است. بله حق با شماست و این امر نشانگر تنوع بالای فرهنگ ها و به تبع آن غذاهای ایرانی است. میهمان هر شهر و دیاری که شدید حتما سراغ غذاهای محلی اش را بگیرید. کشف مزه های جدید همیشه هیجان انگیز است.
گردشگری غذایی

دور دنیا به بهانه کشف مزه ها
انسان همان چیزی است که می خورد، این سخن یکی از بزرگان فلسفه دنیاست، بنابراین اگر می خواهید انسان ها را بیشتر بشناسید و با فرهنگ و رسومشان از نزدیک آشنا شوید یا حتی جلوتر رفته و آن ها را تجربه کنید، نزدیک ترین و راحت ترین روش آن است که سر سفره یا میز غذای شان حاضر شوید. در میان کشورهای مختلف دنیا به سراغ ده کشور برتر در زمینه توریسم غذایی از منظر سایت تریپ ادوایزر می رویم.
غذاهای جهانی
کشورهایی که حالا برای خیل عظیمی از توریست هایی که به غذاهای آن ها علاقمندند کلاس های آموزش آشپزی و یا حتی جشنواره و تورهای غذا و آموزش آشپزی برگزار می کنند.
1. رم، ایتالیا
2. فلورانس، ایتالیا
3. پاریس، فرانسه
4. بارسلونا، اسپانیا
5. نیواورلئان، آمریکا
6. نیویورک، آمریکا
7. ونیز، ایتالیا
8. مادرید، اسپانیا
9. توکیو، ژاپن
10. بانکوک، تایلند
هر یک از این شهرها در کنار تورهای تاریخی و یا طبیعت گردی که برگزار می کنند، تورهای غذایی نیز ارائه می دهند. چشیدن طعم غذاها و یا آموزش دستورالعمل های سنتی سرو غذا جزو برنامه های پرطرفدار این روزهای گردشگران است.
غذاهای جهانی
علاوه بر این مقاصد مشهور برخی شهرها نیز کم کم در زمره شهرهای پرطرفدار در گردشگری غذایی قرار می گیرند. این شهرها در سال های اخیر از لحاظ رزرو تورهای غذایی در رتبه های بالایی قرار گرفته اند. اسامی این مقاصد جدید عبارتند از:
• کبک، کانادا
• ساوانا، آمریکا
• سیدنی، استرالیا
• کوئینزتاون، نیوزلند
• سن خوان، پورتریکو
• میامی، آمریکا
• کابو سن لوکاس، مکزیک
• وین، اتریش
• بریزبن، استرالیا
• چارلستون، آمریکا
غذاهای جهانی
حتما شما هم انتظار داشتید نام یکی از شهرهای ایران نیز در میان این مقاصد پرطرفدار باشد، اما سرو غذاهای تکراری در تمام رستوران های شهرهای ایرانی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، سبب شده تا اغلب گردشگران هیچ تصوری در مورد فرهنگ غذایی کشورمان نداشته باشند. یکی از توریست های خارجی در بیان خاطرات سفرش بیان می کرد، در یکی دو روز اول خوردن برنج و کباب ایرانی شاید دلچسب باشد اما روز سوم شما واقعا به دنبال یک تجربه نو هستید. شاید با پاس داشتن غذاهای بومی مان بازار گردشگری چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی آن، داغ داغ شود.

غذاهای خوشمزه سراسر جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر