لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه مشروطیت اصفهان
خانه مشروطیت اصفهان

خانه مشروطیت اصفهان

خانه مشروطیت اصفهان در گوشه ای از میدان نقش جهان خانه ای قرار دارد که دارای طرح ومعماری زیبا و چشم نوازی است. این خانه تاریخی که شاهد گردهمایی ها و تصمیم گیری های مهم تاریخی و سیاسی بوده است، متعلق به آیت الله نورالله نجفی اصفهانی رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه است. در دوران مشروطه آزادی خواهان، مردم، علما، روشنفکران و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهان در این خانه گرد هم جمع می شدند تا درباره مشروطیت، قانون و امور مدنی مشورت و همفکری کنند؛ در واقع خانه مشروطیت اصفهان ازجمله مکان هایی است که می توان از آن به عنوان یکی از بناهای تاثیرگذار در تاریخ اصفهان یاد کرد.

این خانه با سبک معماری زیبا و اصیل ایرانی، سندی زنده از دورانی است که مشروطه خواهان تلاش می کردند حکومتی غیر مستبدانه را که براساس قوانین مدنی باشد، حاکم بر سرنوشت خود کنند. اگر قصد سفر به اصفهان و بازدید از این خانه تاریخی را دارید، برای داشتن سفری آرام و مطمئن بهتر است ابتدا برای رزرو یکی از بهترین هتل های اصفهان اقدام کرده و با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.

خانه مشروطیت اصفهان همسن وهم دوره انقلاب مشروطیت است؛ خانه ای است که چهره های مهم آن زمان در آن زندگی کرده اند و ریشه بسیاری از تحولات امروز را می توان در این خانه مشاهده کرد؛ بنابراین اگر علاقمند به تاریخ و سیاست هستید، با سفر به شهر زیبا و تاریخی اصفهان و بازدید از این خانه ارزشمند می توانید با سیر تغییر و تحولات در آن دوره بیشتر آشنا شوید. خانه مشروطیت موزه ای است که عکس ها، تصاویر و اسناد دوران مشروطیت در آن نگهداری می شوند. این جاذبه تاریخی و سیاسی با معماری زیبایش در ضلع شرقی میدان نقش جهان جای دارد و از جاهای دیدنی اصفهان است؛ از این رو می توانید در هنگام بازدید از جاذبه های دیگر اصفهان به این موزه نیز سری بزنید.
آدرس خانه مشروطیت: ضلع شرقی نقش جهان، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک)

ایام بازدید: همه روزه
ساعات بازدید خانه مشروطیت : شنبه تا چهارشنبه 8 الی 18- پنج شنبه و جمعه 8 الی 14

هزینه ورود: رایگان
خانه مشروطیت

معماری خانه مشروطیت اصفهان

اصفهان دارای آثار تاریخی بسیاری است که در میان آن ها خانه مشروطیت کمتر شناخته شده است؛ اما این خانه زیبا با سبک معماری خود به سبک قاجار با مقرنس کاری ها و شیشه های رنگی زیبا چنان چشم نواز است که هر بیننده ای با دیدن آن بی اختیار، این همه ذوق، هنر و ظرافت را تحسین می کند. خانه مشروطیت از دو شاه نشین و 12 اتاق تشکیل شده که یکی از این شاه نشین ها در قسمت شمالی و دیگری در قسمت جنوبی خانه است. این سبک معماری که در نهایت زیبایی و ظرافت جلوه گری می کند، یادآور سبک زندگی نیاکان و گذشتگان ما است. خانه مشروطیت دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است؛ ورودی اصلی در قسمت شمالی خانه قرار داشته و اکنون به کلی از بین رفته است، ورودی این خانه در حال حاضر از قسمت جنوبی خانه بوده و به حیاط اندرونی باز می شود.
خانه مشروطیت
خانه مشروطیت
بخش بیرونی یک جبهه دارد که این جبهه یک اتاق هفت دری زیبا و باشکوه است؛ درب دو ردیف یکی به سمت حیاط جنوبی و یکی به سمت حیاط شمالی باز می شوند. دو اتاق در دو طرف این هفت دری وجود دارد، بین این اتاق ها و اتاق هفت دری یک راهرو وجود دارد که به حیاط منتهی می شود. اتاق هفت دری شیشه کاری های زیبایی دارد که با تابش نور خورشید فضایی خیال انگیز ایجاد می کند و اتاق ها مزین به گچ بری و نقاشی های بسیار زیبایی شده اند؛ تمام این نقاشی ها به سبک شیر وشکر کشیده شده اند و این سبک به آن ها ظاهری برجسته داده است.
خانه مشروطیت
بخش اندرونی شامل 4 جبهه زیبا است که قوس های زیبای قاجار و پنجره های شیشه رنگی آن با ظرافت جلوه گری می کند. اتاق شاه نشین در قسمت شمال این خانه است و به وسیله ارسی های پنج لنگه به حیاط مشرف می شود. جبهه غربی این اندرونی شامل یک اتاق سه دری است که پنجره های رنگی و طاقچه های بلند قوسی زینت بخش آن است. در جبهه شرقی چهار اتاق قرار دارد که دو اتاق سه دری بوده و دو اتاق دیگر پنجره های الحاقی دارند. ضلع جنوبی حیاط اندرونی شامل تالاری است که در میان دو اتاق سه در قرار گرفته است. این تالار خیال انگیز با گچ بری های ماهرانه و نقاشی های خیره کننده ای به سبک شیر و شکر مزین شده است.خانه مشروطیت که روزگاری خانه رهبر انقلاب مشروطه در اصفهان بود، بعدها توسط شهرداری اصفهان خریداری و مرمت شد. البته دخل و تصرف چشمگیری به غیر از جایگزین کردن یک سری پنجره جدید به جای پنجره های قدیمی و فرسوده و احداث دیواری در جنوب این خانه در آن انجام نشد. این خانه بعد از مرمت در سال 1387 افتتاح شد، تا مردم با دیدن آن با دوران مشروطه و بزرگان این دوران بهتر آشنا شوند.
خانه مشروطیت

جاذبه های نزدیک خانه مشروطیت اصفهان

میدان نقش جهان که میدانی مستطیل شکل در مرکز اصفهان است، در دوره صفویه و در محل باغ های نقش جهان ایجاد شد. این بنا از نخستین آثار تاریخی ایران است که نامش در فهرست یونسکو ثبت شد. در چهار گوشه این میدان بناهای تاریخی ارزشمندی همچون: عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه دیده می شوند. همچنین سی و سه پل نیز از آثار تاریخی معروف اصفهان است که دسترسی به آن از خانه مشروطیت دشوار نیست.
خانه مشروطیت اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

شاید همه افراد درباره بهترین زمان سفر به اصفهان نظرات یکسانی نداشته باشند چراکه هر کس از دیدگاه خود به بررسی این موضوع می پردازد. برخی بهترین زمان را موقعی می دانند که بتوانند سفری مقرون به صرفه به این کلانشهر را تجربه کنند و برخی دیگر تمایل دارند در شرایط آب و هوایی مناسب به اصفهان بروند. از منظر آب و هوا باید بدانید که اصفهان در وسط فلات ایران واقع شده است و وجود رود زیبای زاینده رود سبب شده جنگل ها و مناظر طبیعی متعددی در اطراف این شهر شکل بگیرند. باتوجه به مطالب گفته شده باید گفت که بهترین زمان سفر به شهر یاد شده را می توان فصل بهار به خصوص ماه های فروردین و اردیبهشت دانست.

سخن آخر

این خانه زیبا محلی است که در همه فصول سال میزبان هنردوستان و گردشگران است. در این بنای تاریخی می توان به وضوح پیوند بین تاریخ و معماری را مشاهده کرد. همچنین معماری تحسین برانگیز آن اثری است که می تواند برای هنرمندان و تاریخ دوستان جالب توجه باشد.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آبشار تنگه ی رود قر اصفهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر