لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 10 مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا
10 مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا

10 مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا

امروزه بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند که از مکان های زیارتی با قدمت تاریخی بازدید کنند. پیاده روی در طبیعت بکر و دست نخورده، و تماشای اماکن تاریخی و دستیابی به حس مشترک همراهی بین مسافرانی که گروهی سفر می کنند، از تجارب این نوع انتخاب است. لیستی از بهترین مکان های زیارتی در اروپا که ارزش تجربه و بازدید دارند را معرفی می کنیم.

1 – هفت کلیسای زیارتی رم ، ایتالیا ( Seven Pilgrim Churches of Rome, Italy )

رم ایتالیا یکی از مهم ترین شهر ها در مذهب کاتولیک به شمار می رود. این شهر جایگاه پاپ و کوریای کاتولیک ( Catholic curia ) است ( کوریا ، کابینه دولت در واتیکان است که پاپ اداره ی کلیسای کاتولیک و امورات مربوطه را بر عهده دارد). علاوه بر موارد ذکر شده مقبره ی دو تن از حواریون حضرت عیسی ناصره، سنت پیتر و سنت پل در این شهر قرار دارند. در این مقبره مقدس کلیسا های زیارتگاه برای یادبود ساخته شده است. کلیسای جامع سنت پیتر یکی از بزرگ ترین کلیسا های جهان و زیارتگاه اولین پاپ جهان است. گفتنی است که این کلیسا کلید بهشت محسوب می ‌شود. باسیلیکای سینت پل خارج از دیوار ها ( Basilica of St. Paul outside the Walls )، یک کلیسای کاتولیک در شهر رم است که در فاصله 11 کیلومتری از دیوار شهر واتیکان نزدیک باسیلیکای سنت پیتر قرار دارد. گفته می شود که این کلیسا بزرگ ‌ترین کلیسای مسیحیت است. هر دو کلیسای مشهور بخشی از هفت کلیسای زیارتی در رم بشمار می روند.
Sanctuary of Fátima, Portugal

2 – کلیسای زیارتگاه فاطیما ، پرتغال ( Sanctuary of Fátima, Portugal )

در سال 1917 سه کودک چوپان ادعا کردند که ظهور ناگهانی مریم مقدس را در محدوده ملک خانوادگی (Cova da Iria ) شاهد بوده اند. فاطیما شهر کوچکی در کشور پرتغال است که پس از این رویداد زائران زیادی بطور غیر قانونی برای دعا ، درخواست شفا و تزکیه نفس روانه این محل شدند تا اینکه در سال 1930 سریر مقدس ( The Holy See ) داستان ظهور مریم مقدس را تایید کرد و دولت زیارتگاهی بزرگ در این مکان مقدس ساخت. سریر مقدس واتیکان که عالی ‌ترین اسقف‌ کلیسای کاتولیک است این معجزات را تایید نمود. امروزه نیز زیارتگاه فاطیما یکی از مقدس ترین و مهم ترین مکان های کاتولیک به شمار می رود ، با این وجود بسیاری از گردشگران به دلیل قدمت تاریخی این زیارتگاه، از آن بازدید می کنند. زائران پس از سوگند خوردن، اجازه بازدید ، نماز و دعا برای مریم مقدس را دارند و همچنین می توانند در مراسم مهم شمع به دست که ماهانه اجرا می شود، شرکت کنند. گردشگران می توانند به همراه تور های 6 روزه و رزرو هتل از این مکان مقدس که حضرت مریم در آن ظهور کرده است، زیارت کنند. در سال 2017 جشنی بزرگ در زیارتگاه فاطیما برگزار شد که 9.4 میلیون زائر از سراسر جهان از این زیارتگاه مقدس مسیحیان کاتولیک بازدید کردند. زیارتگاه فاطیما یکی از محبوب ترین مقاصد زیارتی در جهان به شمار می رود.
Sanctuary of Lourdes, France

3 – زیارتگاه لورد ، فرانسه ( Sanctuary of Lourdes, France )

برنادت سوبیرو ( Bernadette Soubirous ) بانوي مقدس شهر لورد ( Lourdes ) فرانسه است که در سال 1858 در سن ۱۴ سالگی 18 مرتبه مريم مقدس را در غار ماسابییل ( Massabielle ) رويت كرد. امروزه زیارتگاه لورد بزرگ ترین مرکز زیارتی در فرانسه به شمار می رود. گفته می شود که برنادت سوبیرو طبق خواسته ی بانوی مقدس، چشمه آب شفا بخشي جاري كرد و این چشمه ی مقدس در تپه ی ماسابیل قرار دارد. کلیسا ها و کنیسه های بسیاری در اطراف غار ساخته شده اند که زائرین و گردشگران زیادی از سراسر اروپا برای بازدید از این مکان سفر می کنند. مقامات دولتی نسبت به این معجزات شکاک بودند تا اینکه مقامات مذهبی رم این رویداد را تایید نمود. در سال ۱۹۲۵ میلادی کلیسا برای دومین بار بدن قدیسه برنادت را از خاک بیرون آورد درحالی که بدن برنادت کاملا سالم بود و کوچک ترین بوی نامطبوع و یا فاسد شدن در بدن او مشاهده نشد. جسم برنادت سوبیرو تا به امروز در يك تابوت شيشه اي در شهر نور فرانسه نگهداري مي شود.
Pilgrimage to Assisi, Italy

4 – زیارت آسیسی ، ایتالیا ( Pilgrimage to Assisi, Italy )

سنت فرانچسکو و سنت آنتونی از قدیسان بزرگ ایتالیا هستند که در شهر آسیسی به دنیا آمدند. مسیر های زیارتی این شهر با وصل شدن چند مسیر کوتاه مانند جاده های لا ورنا، کاسلا ، سیربیلو و مونتیکسل راه اندازی شدند. مسیر زیارتی از چشم انداز های بی نظیر در حومه ایتالیا گذر می کند. معتقدان به مسیحیت بر این باورند که با زیارت و گذر از این مسیر ها، در واقع گام های سنت فرانچسکو و سنت آنتونی را دنبال می کنند. سنت فرانچسکو در قرون وسطی این مسیر را طی کرده است. این قدیس به سراسر ایتالیا سفر کرد و سپس برای زیارت به سانتیاگو رفت. امروزه گردشگران زیادی به این مکان مذهبی سفر می کنند برخی برای زیارت و دعا و عده ای دیگر برای رسیدن به آرامش و ارتباط با طبیعت به تور های مذهبی ملحق می شوند تا با دوری از زندگی روزمره به مدت چند روز تواضع و زندگی آرام را تجربه کنند. در سال 2017 شهر آسیسی میزبان تقریبا یک میلیون بازدید کننده بود و بسیاری از این گردشگران چینی بودند. به دلیل حضور بسیاری از گردشگران چینی، امسال مقامات محلی راهنمای شهر را به زبان چینی نیز ارائه نمودند.
بیشتر بخوانید:
Pilgrimage to Santiago de Compostela, Spain

5 – زیارت در سانتیاگو د کمپوستلا ، اسپانیا
(Pilgrimage to Santiago de Compostela, Spain )

سنت جیمز از حواریون حضرت مسیح بود که در قرن نهم میلادی بقایای پیکر این قدیس در شهر سانتیاگو د کمپوستلا ( Santiago de Compostela) کشف شد و در آن محل کلیسای بزرگی ساخته شد. این کلیسای جامع به یکی از اماکن مهم زیارتی برای مسیحیان تبدیل شده است و مسیر زیارتی سانتیاگو بدون شک یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مقصد های زیارتی در اروپا می باشد ، که از دوران قرون وسطی تا به امروز این مسیر موجب توسعه و گسترش بسیاری از شهر های مجاور گشته است. مسافرانی که از مسیر زیارتی این مکان که به راه سنت جیمز معروف است برای زیارت گذر کنند از ویژگی هایی همچون میراث فرهنگ غنی ، تشویق به علم و دانش، همزیستی و ایمان بی بهره نخواهند بود. در سال 2017 سانتیاگو د کمپوستلا میزبان حضور 2.6 میلیون زائر بوده است. مهم تر اینکه 300 هزار زائر از مسیر زیارتی سنت جیمز عبور کرده اند.
Mount Athos, Greece

6 – کوه مقدس آتوس ، یونان ( Mount Athos, Greece )

تاریخ پیدایش کوه آتوس به دوران بیزانس یعنی سال 800 میلادی بر می گردد و این مکان قدیمی ترین جمهوری خودمختار با قوانین صومعه مدار در جهان است که عمری بیش از هزار سال دارد. امروزه ۲۰ کلیسا در کوه آتوس فعالیت دارند و حدود دو هزار راهب در این مکان برادرانه کنار هم زندگی می کنند. گردشگرانی که تمایل به بازدید از این مکان مقدس و تاریخی دارند ، می توانند پس از ورود به یونان به سمت تسالونیکی ( Thessaloniki) بروند، از آنجا با کشتی به سوی بندر اورانوپولیس ( Ouranopolis ) که در جنوب شبه جزیره ی آتوس قرار دارد، حرکت کنند. کشتی مسافران را به سوی Daphni هدایت می کند و در طول راه در کنار چندین صومعه کنار ساحل توقف خواهند کرد. از منطقه Daphni با اتوبوس به Karies که مرکز اداری جامعه بزرگ رهبانی آتوس می باشد، خواهند رفت. تنها مذهب و ایمان دلیل کشش و حضور زائران در این مکان نیست بلکه قدمت و تاریخ این مکان نیز برای مسافران اهمیت زیادی دارد. کوه آتوس تنها اثر بازمانده از دوران بیزانس است و به دلیل جامعه ی مستقل و خودمختار ، منحصر به فرد به شمار می آید. مسافران بدون هماهنگی اجازه ی ورود به شهر را ندارند و مهم تر این که سفر زنان به این کوه از بیش از هزار سال پیش ممنوع بوده است و امروزه نیز این ممنوعیت ادامه دارد. گردشگران می توانند مجموعه غنی از آثار مقدس ، کتاب های باستانی ، اسناد و آثار ارزشمند هنری را در این مکان مقدس مشاهده کنند. کوه آتوس در دوران قبل از مسیحیت نیز یک مکان مقدس به شمار می رفته است. در گذشته معابد بزرگ خدایان آپولو و زئوس در این کوه قرار داشته است.
Jasna Góra Monastery in Częstochowa, Poland

7 – صومعه یاسنا گورا در چستوخووا ، لهستان
( Jasna Góra Monastery in Częstochowa, Poland )

با وجود زیارتگاه های بیشمار متعلق به مریم مقدس در لهستان و سراسر جهان، صومعه یاسنا گورا (Jasna Góra Monastery ) در بین آنها ارزش و موقعیت خاصی دارد. این صومعه در بین دیگر مقصد های زیارتی مشهور اروپا قرار دارد و همواره در حال جذب میلیون ها زائر از کشور های مختلف و خود لهستان می باشد.
Međugorje Pilgrimage, Bosnia and Herzegovina

8 – زیارتگاه مدیوگوریه ، بوسنی و هرزگوین
( Međugorje Pilgrimage, Bosnia and Herzegovina )

در شهر کوچک مدیوگوریه ( Međugorje ) که در کنار دریای آدریاتیک واقع شده است، گفته می شود که در سال 1981 شش کودک لهستانی شاهد معجزه ای دیگر بودند. مریم مقدس بر فراز تپه ای در برابر چشمان این شش کودک ظاهر شده بود و همین موضوع باعث شد تا چهره این شهر کوچک برای همیشه تغییر یابد و به زیاتگاهی برای کاتولیک های سراسر جهان تبدیل شود. گروه های متعددی از زائرین از ایتالیا و لهستان به این منطقه سفر می کنند. برخی ادعا می کنند که در این مکان شاهد تصوراتی در آسمان بوده اند و چرخش خورشید در آسمان و ایجاد شکل یک صلیب و قلب به دور خورشید را مشاهده کرده اند. گفتنی است که این شهر اورشلیمِ اروپا به شمار می رود و تنها شهر در اروپا می باشد که مسجد و کنیسه و کلیسا ( کاتولیک و ارتدکس ) را در یک محله دارد.
Monastery of Santa Maria de Guadalupe, Spain

9 – صومعه سانتا ماریو گوادالوپ ، اسپانیا
( Monastery of Santa Maria de Guadalupe, Spain )

در اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 ، گیل کوردورو چوپان متولد شهر کاسرس ، شاهد معجزه ای دیگر از ظهور مریم مقدس در محدوده کوه های Las Villuercas بوده است. پس از ظهور مریم مقدس در این ناحیه زیارتگاه بزرگی احداث شد که میزبان زائران زیادی از نقاط دور و نزدیک بود. آلفونسوی یازدهم (King Alfonso XI ) پادشاه سلطنت کاستیل و لئون در سال 1330 از این مکان مقدس دیدن کرد. آلفونسوی اولین مشوق تاسیس صومعه سانتا ماریو گوادالوپ در سال 1337 بود که موجب حضور بیشتر زائران در این مکان شد. این رویداد تاریخی تاثیری بیشتری بر صومعه داشته است و این بازدید موجب شد که شبکه ای از جاده ها، ارتباط فرهنگی و طبیعی در محوطه زیارتگاه ایجاد شود و فرصتی برای نمایش میراث معماری ، سخنوری، سنت هایی با ارزش معنوی بالا پیش آید،که هنوز هم این ویژگی ها مورد تحسین قرار می گیرند. گردشگران برای تماشای این زیارتگاه با قلمرو وسیع و با چشم انداز های طبیعی، از مناطق حفاظت شده طبیعی مانند پارک های ملی و طبیعی، مناطق حفاظتی ویژه ، تالاب ها، جنگل ها، کوه ها و دره ها عبور می کنند و در مسیر خود شاهد تنوع زیستی بسیار متنوع و وضعیت خوب حفاظتی در این ناحیه می باشند. در سال 2017 ، این زیارتگاه میزبان بیش از 3 میلیون زائر بوده است.
Pilgrimage from Glastonbury Tor to Stonehenge, UK

10 – زیارت از گلستونبری و استون هنج ، بریتانیا
( Pilgrimage from Glastonbury Tor to Stonehenge, UK )
یک گروه از محققان و باستان شناسان که مجموعه استون هنج را مطالعه می کردند در سال 2008 متوجه شدند که این مجموعه عظیم بیش از 3000 سال پیش زیارتگاهی در فرهنگ جاهلیت بوده است و افراد مریض برای درخواست شفا به این مکان پناه می آوردند ، آنها معتقد بودند که این سنگ ها خاصیت شفا دارند. فرهنگ قدیم بت پرستی ، امروزه در مکان مرموز گلستونبری و استون هنج در قلب حومه انگلیس یافت شده است. برج سنت مایکل در بالای تپه گلستونبری در سامرست انگلستان است که زائران را در طول مسیر هدایت می کرده است. گفته می شود که با این سفر روح انسان از نو متولد می شد و افراد تبدیل به فردی متفاوت می شدند. گردشگرانی که از این مکان بازدید کنند می توانند از بالای تپه از تماشای مناظر منحصر به فرد و جذاب روستایی سامرست لذت ببرند که یکی از دیدنی های گردشگری در این کشور به حساب می آید.
طبق گفته ی سایت میراث جهانی یک پیاده روی عالی گذر از مجموعه استون هنج می باشد که ساخت آن به دوران 2600 سال قبل از میلاد بر می گردد. در آن دوران جاهلیت این ساختار مکانی برای برگزاری مراسم های جادوگران به شمار می رفته است. فاصله بین این دو ناحیه معروف در حدود 68 کیلومتر است و گذر از این ناحیه تقریبا سه روز طول می کشد که در طی مسیر گردشگران می توانند از شهر های کوچک و زیبا در این منطقه نیز دیدن کنند. بهترین زمان سفر به استون هنج در ماه ژوئن می باشد که حدود 20 هزار گردشگر برای برپایی جشن بلند ترین روز سال به استون‌ هنج می ‌آیند.
این مراسم انقلاب تابستانی یا ( summer solstice festival ) نیز نام دارد که در سال 2017 در حدود 1.58 میلیون بازدید کننده را در این مکان تاریخی گردهم آورده بود.

موزه ملی اسکاتلند ؛ موزه ای جهانی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر