لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بار عام کاخ های ایرانی
بار عام کاخ های ایرانی

بار عام کاخ های ایرانی

بار عام کاخ های ایرانی
تالارهای بزرگ، تزئینات فاخر، ستون های بلند، ساختمان هایی مستحکم و معماری جذاب و نفس گیر ویژگی اغلب کاخ های جهان است. کاخ هایی که با ظاهر زیبا و معماری مسحورکننده-شان، نشان از قدرت حکومت ها و البته پادشاهان داشت. سکونت گاه هایی درخور پادشاهان که در گوشه وکنارشان رازهای بسیاری خفته است. کاخ ها شاهدان زنده تاریخ اند و شاهد صعود و افول پادشاهان بسیاری بوده اند. چه کسی می داند که این کاخ ها چند بار شاهد زمین خوردن پادشاهان، تنهایی، ترس و غرورشان بوده اند. بیایید سری به کاخ های ایران بزنیم.

در کشور کهن مان کاخ های بسیاری وجود دارد که نشان از قدرت و حکمرانی پادشاهان ایرانی داشته است. کاخ های قدیمی ایران، بیشتر به دایره المعارف تاریخ می مانند و شناسنامه روزگار خود هستند. برخی از این کاخ ها دیگر شکوه سابق را ندارند اما هر آنچه باقی مانده همچون گوهری است که می توان رازهای بسیاری را در آیینه این ویرانه های باستانی دید. با ما در سفر جذاب و تاریخی به زیباترین کاخ های ایران، همراه شوید. ما با رزرو هتل در تمام نقاط کشور اقامت خوبی را برایتان رقم خواهیم زد.
کاخ های ایرانی
مرودشت، تخت جمشید
احداث کننده: داریوش اول
تاریخ احداث: 518 پیش از میلاد
آدرس: استان فارس، ده کیلومتری شهر مرودشت
مسیر دسترسی:
کاخ های ایرانی
ساعات بازدید: 8 الی 17:30
قیمت بلیط: 3000 تومان
نه شیراز نیاز به معرفی چندانی دارد و نه تخت جمشید. شیراز و ولایت فارس یکی از کهن ترین بخش های کشور مان است با انبوهی از جاذبه های تاریخی و البته طبیعتی زیبا. در میان تمام جاذبه های زیبای شیراز از مرکز استان فاصله گرفته راهی مرودشت می شویم. در چهل کیلومتری شیراز شهر مرودشت واقع شده است.
کاخ های ایرانی
در ده کیلومتری شهر مرودشت یکی از قدیمی ترین بناهای باستانی ایران قرار دارد. تخت جمشید، پرسپولیس، صد ستون و چهل منار نام های دیگر یکی از باشکوه ترین پایتخت های نخستین تمدن ایرانی است. این پایتخت تشریفاتی حتما کاخی درخور هخامنشیان داشته است.
کاخ های ایرانی
ساخت این کاخ باشکوه که امروزه ویرانه ای از آن برجای مانده در زمان حکومت داریوش اول آغاز شده و ساخت و گسترش آن تا پایان حکومت هخامنشیان نیز ادامه داشت. این کاخ برای برگزاری جشن های ملی، همانند نوروز، و مراسم تشریفاتی همانند پذیرفتن سفرا و نمایندگان کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گرفته است.
کاخ های ایرانی
این کاخ عظیم مجموعه ای متشکل از دروازه ملل، آپادانا، کاخ صددروازه، کاخ هدی، کاخ سه-دروازه، کاخ تچر، حرمسرا و خزانه و… بوده است. تاریخدانان معتقدند که اسکندر مقدونی در حمله به ایران تخت جمشید را به آتش کشید. اگرچه شکوه و جلال یک کاخ، دیگر در تخت جمشید به چشم نمی خورد، اما هنوز هم زیبایی های زیادی در ساخت و معماری آن شما را مسحور خود خواهد کرد.
pasargad
پاسارگاد، کاخ های کوروش کبیر
احداث کننده: کوروش بزرگ
تاریخ احداث: 550 پیش از میلاد
آدرس: استان فارس، شهر پاسارگاد
مسیر دسترسی:
پاسارگاد
ساعات بازدید: 8 الی 17:30
قیمت بلیط: 3000 تومان
باز هم سفری به دوران هخامنشی در استان فارس. این بار راهی شهر پاسارگاد شده و به سراغ یکی دیگر از سازه های باستانی ایران کهن می رویم. حالا در صد و سی کیلومتری شیراز به یک مجموعه ارزشمند تاریخی می رسیم، که گفته می شود به دستور کوروش بزرگ در نخستین پایتخت هخامنشی، یعنی پاسارگاد ساخته شده است.

پاسارگاد
مجموعه پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش، کاخ اختصاصی، کاخ عام، کاخ دروازه، دره مقدس، زندان سلیمان، آرامگاه کمبوجیه، تل تخت، مجسمه بالدار، پل، آب نماهای باغ شاهی و… است. در این میان به سراغ کاخ های کوروش کبیر می رویم. کاخ عام محل پذیرش میهمانان و کاخ اختصاصی محل زندگی کوروش بوده است. در معماری و ساخت این کاخ ها تاثیر معماری رومی نیز کاملا مشهود است. از این کاخ ها نیز بیشتر یک ویرانه برجای مانده اما همان ستون ها و دیوارهای باقی مانده نیز اطلاعات فراوانی را از شکل اولیه کاخ در اختیار باستان شناسان قرار می دهند.

در کاخ عام یک سنگ نوشته به زبان فارسی باستان، بابلی و ایلامی نوشته شده است که یکی از قدیمی ترین سنگ نوشته های میخی جهان است. در کاخ اختصاصی هم نقوش برجسته چندین ستون با تزئینات فراوان باقی مانده است. پاسارگاد یکی از گنجینه های تاریخی ماست که حتما باید از آن دیدن کنید.
کاخ های ایرانی
شوش، آپادانا داریوش
احداث کننده: داریوش اول
تاریخ احداث: 521 پیش از میلاد
آدرس: استان خوزستان، شهر شوش
مسیر دسترسی:
کاخ های ایرانی
ساعات بازدید: 9 الی 17
قیمت بلیط: 3000 تومان
در ابتدا باید بدانید حکومت هخامنشیان چندین پایتخت داشته، که در این میان شوش پایتختی زمستانه بوده است. در زمان داریوش اول کاخی با بنایی شبیه تخت جمشید در شوش ساخته شد که آپادانا نام گرفت. از کاخ آپادانا سرستون ها و ستون های بسیاری کشف شد که در دوران نابسامان قاجار از کشور خارج و به موزه های فرانسه برده شد.
کاخ های ایرانی
این کاخ هم بر اثر حمله اسکند ویران شد اما هنوز هم آثار و بقایای آن به جای مانده که برخی در موزه شوش نگهداری می شوند. آپادانا یا آپادانه نیز کاخ بار عام، حرمسرا، دروازه، کاخ پذیرایی و چندین حیاط داشته است. از این کاخ زیبا و منقش حالا نقش نیلوفر آبی و شیر بالدار به همراه نقش های سپاه جاویدان باقی مانده، که دیدنشان شما را به روزهای باشکوه آپادانه می برد. شوش در استان خوزستان یک شهر تاریخی و یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر بوده است که بازدید از آن برایتان جذاب خواهد بود.
کاخ های ایرانی
فیروزآباد، کاخ اردشیر
احداث کننده: اردشیر بابکان، موسس سلسله ساسانی
تاریخ احداث: 224 میلادی
آدرس: استان فارس، شهر فیروزآباد، جاده شیراز به فیروزآباد
مسیر دسترسی:
کاخ های ایرانی
ساعات بازدید: 8 الی 18
قیمت بلیط: 3000 تومان
باز هم به استان فارس بازمی گردیم و این بار به روزهای نخست دوران ساسانی و روزهایی پایانی اشکانیان سفر می کنیم. اردشیر بابکان، نرم نرمک سلسله ساسانیان را بنیان نهاده و اکنون دستور ساخت یک کاخ زیبا را صادر کرده است. او زرتشت را آئین رسمی ایران اعلام کرده و حالا دنبال تثبیت حکومت خود است. کاخ بنا می شود با سه تالار باشکوه تو در تو و در کنارهم که تالار بار عام را تشکیل می دهند. این کاخ زیبا ایوان های شکوهمندی نیز دارد و کارهای اداری حکومت نیز در بخشی از آن صورت می گرفته است.
کاخ های ایرانی
قسمتی دیگر از کاخ نیز برای اقامت پادشاه در نظر گرفته شده و جنبه مسکونی دارد. اکنون سال ها از آن روزگار می گذرد و یک بنای نصف و نیمه از آن همه شکوه برجای مانده است. هنوز هم بعد از گذشت هزار و هشتصد سال بخشی از دیواره ها و بناهای گنبدی آن دوران باقی مانده است. در کنار کاخ یکی از آتشکده های مهم زرتشتیان قرار دارد.
کاخ های ایرانی
بیشاپور، کاخ شاپور
احداث کننده: شاپور اول
تاریخ احداث: 266 میلادی
آدرس: استان فارس، بیست و سه کیلومتری شهر کازرون، دره چوگان
مسیر دسترسی:
کاخ های ایرانی
ساعات بازدید: 8 الی 17:30
قیمت بلیط: 3000 تومان
هنوز هم در استان فارس هستیم و می بینید که حالا حالاها در این استان ماندگاریم. اگر به دنبال رزرو هتل در شیراز و یا هتل های ایران هستید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. این بار به شهر باستانی و تاریخی و کهن بیشاپور می رویم. بیشاپور یک شهر مهندسی شده بوده که در غرب شهرستان کازرون امروزی واقع است و هزار و هشتصد سال پیش توسط شاپور اول به عنوان پایتخت ساسانی برگزیده شد.
کاخ های ایرانی
بیشاپور به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی به یمن پیروزی بر والرین، امپراطور رم، ساخته شد. یک کاخ که معماری چهار ایوان آن شما را به یاد بناهای اسلامی می اندازد و باید بگویم که درست حدس زده اید، معماری چهار ایوانه از همین کاخ تاثیر گرفته است.
کاخ های ایرانی
مجموعه پادشاهی شاپور شامل معبد آناهیتا، ایوان موزائیک، کاخ به والرین و تالار تشریفات شاپور است. نقش برجسته هایی مسحور کننده کاخ شما را حتما مجذوب خود خواهد کرد.
کلات نادری
کلات، کلات نادری
احداث کننده: نادر شاه افشار
تاریخ احداث: 1151 هجری قمری
آدرس: استان خراسان رضوی، شهر کلات نادری
مسیر دسترسی:
کلات نادری
ساعات بازدید: 8 الی 17
قیمت بلیط: 2000 تومان

سفرمان را به سوی خراسان رضوی و شهر کلات ادامه می دهیم. حتما شما هم در مورد نادر شاه افشار شنیده اید. پادشاهی که زیاد عادت به یک جا بودن را نداشته و تا هندوستان پیش رفته است. پادشاهی قدرتمند که دشمنان را عقب راند و البته غنایم زیادی را هم با خود به کشور آورد. نادر شاه، موسس سلسله افشاریه، پایتخت نشین نبوده اما خوب حکومت که بدون تاج و تخت و کاخ بالاخره یک چیزهایی کم دارد. کاخ خورشید یا کاخ نادری عمارتی در میان یک باغ زیباست که شکل و شمایلش در همان نگاه اول عجیب و غریب است. یک کاخ سه طبقه با یک گنبد نامعمول استوانه ای شکل، با نشانه هایی از معماری هندی که سرداب های بزرگی داشته تا غنایم و ثروت افسانه ای پادشاه را در خود جای دهد. دوازده اتاق گچ بری و نقاشی شده در داخل کاخ قرار دارد. شاید شکل و شمایل نامتعارف این کاح نشان گر روحیات خاص خود نادرشاه افشار باشد.
قزوین، چهلستون
قزوین، چهلستون
احداث کننده: شاه تهماسب اول
تاریخ احداث: اواسط سده نهم هجری
آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، سبزه میدان سابق یا میدان آزادی فعلی
مسیر دسترسی:
قزوین، چهلستون
ساعات بازدید: 9 الی 18
قیمت بلیط: 2000 تومان

قزوین روزگاری پایتخت شکوهمند صفوی بوده و آثار و ابنیه تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این بناهای تاریخی کاخ زیبای چهلستون است. این کاخ به دستور شاه تهماسب اول در میانه یک باغ زیبا ساخته شد. کاخ که در زمان قاجار مرمت شده است و در زمان پهلوی به عنوان فرمانداری به کار رفته است کمی آسیب دیده اما هنوز هم پابرجاست و به عنوان موزه خوشنویسی مورد استفاده قرار می گیرد. کاخی دو طبقه که عمارت کلاه فرنگی نیز نامیده می شود. در طبقه اول یک حوض سنگی در مرکز بنا قرار گرفته است. تهویه مطبوع بنا با مهندسی آن روزهای معماران ایرانی در کنار مقرنس های زیبا و ارسی های مشبک رنگی زیبا این بنا را دلپذیر ساخته است.
اصفهان، چهلستون
اصفهان، چهلستون
احداث کننده: شاه عباس اول
تاریخ احداث: پایان ساخت 1057 هجری قمری
آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری
مسیر دسترسی:
اصفهان، چهلستون
ساعات بازدید: 9 الی 17:30
قیمت بلیط: 3000 تومان

زمانی که پایتخت صفوی از قزوین به اصفهان انتقال یافت، شاهان صفوی تغییرات زیادی در شهر اعمال کرده و آن را توسعه دادند. بنای اولیه چهلستون اصفهان را شاه عباس اول بنا نهاد اما شاه عباس دوم آن را وسعت بخشیده و تبدیل به یک کاخ زیبا و تمام عیار کرد. کاخ متشکل از تالار بیست ستون، تالار آینه، ایوان ها و دو اتاق بزرگ در کنار یک حوض بزرگ روبروی تالار که زیبایی وصف ناپذیری به بنا داه است. این کاخ پر از نقاشی هایی روی دیوارهاست که در زیبایی بی نظیر است. سقف شکوهمند تالار بیست ستون یکی از شاهکارهایی است که نمونه اش را با این کیفیت در هیچ بنای دیگر مشاهده نخواهید کرد. شیرهای سنگی چهارگانه در کنار طلاکاری های ناب این کاخ بسیار دیدنی است.
اصفهان، کاخ هشت بهشت
اصفهان، کاخ هشت بهشت
احداث کننده: شاه سلیمان صفوی
تاریخ احداث: 1080 هجری قمری
آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته
مسیر دسترسی:
اصفهان، کاخ هشت بهشت
ساعات بازدید: 9 الی 18:30
قیمت بلیط: 2500 تومان

حالا که در دوران صفوی هستیم، سری به یکی دیگر از کاخ های زیبای صفوی می زنیم. هشت بهشت کاخی که به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده، بنایی دوطبقه در میان یک باغ است. مقرنس ها، گچ بری ها و نقاشی های زیبا از تزئینات شکوهمند این بنا است. این بنا پر از اتاق ها، ایوان ها، دالان ها و غلام گردش هاست که به طرز هوشمندانه ای به هم مرتبط هستند. کاخ در دوران قاجار صدمات فراوانی دیده اما هنوز هم رنگ و بوی صفوی خود را حفظ کرده است.
تهران، کاخ گلستان
تهران، کاخ گلستان
احداث کننده: شاه عباس صفوی
تاریخ احداث: 988 هجری قمری
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارک
مسیر دسترسی:
تهران، کاخ گلستان
ساعات بازدید: 9 الی 17
قیمت بلیط: 2500 تومان
عروس کاخ های تهرانی، کاخ گلستان است. پی ریز بنای اولیه کاخ البته نه به صورت امروزی اما به صورت کلی در زمان شاه عباس صفوی آغاز شده اما در زمان کریم خان زند شکل و شمایلی امروزی اش را گرفت. در زمان آقا محمدخان قاجار از آنجا که محل تاجگذاری و پی ریزی حکومت قاجار بوده مورد توجه قرار گرفته و با تزئینات فاخری آراسته شده است. کاخ گلستان در طی حکومت قاجارها یا تغییرات فراوانی به خود دیده و یا شاهد رخدادهای تاریخی مهمی بوده است. اگر قدمی در کاخ بزنید، حتما نشانه هایی از معماری اروپایی را در آن خواهید دید. کاخ بناهای بسیاری در خود جای داده که از مشهورترین شان شمس العماره، تالار سلام، تالار آیین، کاخ ابیض و … است. کاخ پر از اشیا قدیمی و تاریخی است که بیشتر آن ها هدایایی است که برای پادشاهان قاجار از سوی حکومت های دیگر همانند ملکه ویکتوریا، تزارروس و بناپارت فرستاده می شده است. تالار سلام که برای مراسم استقبال استفاده می شده است، یکی از مشهورترین قسمت های کاخ است.

کاخ سروستان شیراز، شاهکار هنر و معماری ایرانیان
ادامه مطلب

3/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر