لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> بزرگ ترین رستوران زیرآبی جهان
بزرگ ترین رستوران زیرآبی جهان

بزرگ ترین رستوران زیرآبی جهان

5 متر زیر سطح دریای شمال، نزدیک به دوردست ترین نقطه در جنوب نروژ، اولین رستوران زیرآبی جهان در حال تکمیل شدن است. این سازه با طول 33.5 متر و شکلی مورب و شبیه ذوزنقه، یک سطح بتنی است که به یک پریسکوپ غرق شده شبیه است. رستوران زیرآبی مذکور برای اولین بار در جولای 2018 به آب انداخته شد و اکنون مراحل تکمیل دکوراسیون داخلی خود را طی می کند. بدین ترتیب انتظار می رود که اولین مهمانان در بهار سال 2019 بتوانند اولین غذای این رستوران زیر آبی را میل کنند و تجربه ای نوین در زمینه گردشگری اروپا ایجاد شود.

این رستوران که با نام «Under» به معنای «زیر» یا «غرق شده» شناخته می شود توسط گروه معماری نروژی Snøhetta طراحی شده که اخیراً با ساخت پروژه های Bibliotheca Alexandrinaدر مصر، خانه اپرای شهر اسلو، عمارت یادبود یازده سپتامبر و بازسازی میدان تایمز در شهر نیویورک برای خود نامی در صنعت معماری جهان دست و پا کرده است.
وقتی که ساخت آن به پایان برسد، رستوران زیرآبی « Under» گنجایش 100 مهمان را دارد در حالی که فضای کلی داخلی آن به 500 متر مربع در سه طبقه می رسد که نماهای بی نظیری از زیر آب و طبیعت زیردریایی اطراف را از طریق شیشه پانورامیک 11 متری خود در اختیار مهمانان قرار خواهد داد.

رستوران زیر دریایی نروژ

این رستوران به مدت 6 ماه در روی پلتفرمی در نزدیکی ساحل این منطقه در حال ساخت بود و در ادامه با استفاده از یک یدک کش بزرگ به جایگاه اصلی خود در زیر دریا منتقل شد که فاصله ای 600 فوتی (183 متر) با محل ساخت داشت. برای بردن این سازه به زیر آب، کانتینرهایی پر از آب در درون آن قرار داده شده و سپس آن را در زیر دریا با استفاده از 18 لنگر مخصوص ثابت کردند. بیش از نیمی از این سازه به زیر آب رفته، و مهمانان از طریق یک مسیر شیشه ای که بین ساحل و ورودی رستوران قرار می گیرد و با ساحل هم سطح خواهد بود وارد اولین رستوران زیرآبی جهان خواهند شد تا تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشند.

رستوران زیر آبی Under از بتن تقویت شده ساخته شده تا بتواند شرایط سخت مناطق ساحلی نروژ را تاب بیاورد. بون گراسدال، معمار ارشد کمپانی سازنده این سازه در این باره چنین گفته است:« اولین مشکل فشار آب است زیرا 5 متر در زیر آب قرار داریم. اما بزرگ ترین چالش ما امواج هستند. باد و امواج دریا در این منطقه بسیار شدید هستند. برای مقاومت در برابر تمامی این نیروها، ساختمان رستوران باید کمی گرد باشد چنانکه بتواند بهتر با موج ها کنار بیاید و ضخامت بتن آن در ناحیه بتنی حدود نیم متر و در شیشه های اکریلیکی 30 سانتیمتر است».
رستوران زیر دریایی نروژ

طراحی ساده بزرگ ترین رستوران زیر آبی جهان

تصمیم برای قرار دادن این رستوران در منطقه ای که تحت تاثیر شدید باد و امواج دریا قرار دارد عمدی بود. گراسدال در این باره چنین می گوید:«وقتی که مشتریان نزد ما آمدند از قبل طراحی های اولیه ای در منطقه ای دیگر نزدیک به منطقه کنونی انجام داده بودند اما ما آن ها را ترغیب کردیم که آن را چند صد متر دورتر بسازند، جایی که دریا امواج خشن تری دارد. ما فکر کردیم که این کار طبیعت منطقه را بهتر نشان داده و به این باور رسیدیم که این مکان پروژه ما را در مقایسه با دیگر رستوران های زیرآبی جهان به سازه خارق العاده تری تبدیل خواهد کرد زیرا آن رستوران ها در مناطق آرام و بسیار کنترل شده ای قرار دارند».
رستوران زیر دریایی نروژ

مشتریان این پروژه که گاوته و استیگ آبوستاد هستند، یک هتل را در فاصله ای کوتاه از این رستوران نیز مدیریت می کنند. این دو در منطقه لیندسنس سکونت دارند که قدیمی ترین فانوس دریایی نروژ و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری نروژ در جنوبی ترین قسمت خاک کشور قرار دارد. رسیدن به این نقطه از نروژ آسان نیست. بهترین راه سوار شدن به یک پرواز بسیار کوتاه از اسلو تا کریستیانساند، نزدیک ترین فرودگاه به این منطقه است که حدود یک ساعت از این منطقه فاصله دارد. گراسدال می گوید که خدمات مربوط به انتقال مسافران و گردشگران از راه دریا و با قایق بزودی برقرار می شود.

طراحی این رستوران نیز ساده نبوده و بارها تغییراتی در طرح ها ایجاد شد. گراسدال در این بار چنین گفته است:«ابتدا، وقت زیادی صرف طراحی های پیچیده بسیاری کردیم اما بعد از مشورت های طولانی و بررسی مدل های مختلف به این نتیجه رسیدیم که کار را به شیوه ای بسیار آسان تر انجام دهیم. طرح آخر یک لوله بتنی است که مهمان ها را از روی زمین به زیر دریا می برد، به همین سادگی. وقتی که به این نتیجه رسیدیم، احساس آرامش غیرقابل وصفی کردیم».
رستوران زیر دریایی نروژ
برای تضمین امنیت مهمانان، بررسی های جامعی روی انتشار امواج و قدرت آن ها در این منطقه انجام گرفت و این سازه 2.500 تنی طوری ساخته شده که توان تاب آوردن در برابر امواج سنگین را داشته باشد. همچنین این داده ها با داده های بدست آمده توسط تیم تحقیقاتی که محیط زیست دریایی و رفتار ماهی های منطقه را مورد بررسی قرار می دهند تلفیق شده است. کارهای زیادی انجام شده تا شرایط محیطی به دوران قبل از غوطه ور ساختن این سازه در آب باز گردد زیرا با غوطه ور شدن این سازه بتنی غول پیکر، آشفتگی هایی ناخواسته در محل رخ داد. همچنین این سازه بتنی طوری طراحی شده که صدف های دو کفه ای بتوانند به آن چسبیده و آن را با طبیعت زیردریایی منطقه ترکیب کنند.
منوی خوشمزه این رستوران، که توسط یک سرآشپز دانمارکی به نام نیکولای الیستگارد پدرسن طراحی شده هنوز محرمانه باقی مانده اما گفته می شود که بسیار به غذاهای دریایی محلی وابسته است، هرچند اقلام غذایی دیگری مانند انواع قارچ، توت ها، پرندگان دریایی و بزهای کوهی که در مناطق همجوار زیست می کنند را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.
رستوران زیر دریایی نروژ

از پنجره اصلی که در سالن غذاخوری رستوران واقع است و 4 متر ارتفاع دارد، مهمانان خواهند توانست انواع ماهی ها و موجودات دریایی از جمله شیرهای دریایی و خرچنگ ها را مشاهده کنند. نورپردازی نیز برای داشتن نمایی زیبا از محیط زیر دریا حیاتی است. به همین دلیل سیستم نورپردازی این رستوران زیر آبی با دقت و حساسیت بالایی طراحی شده چه در داخل رستوران و چه در منطقه ورودی ساحل بهترین شرایط را برای مهمانان فراهم کند. گراسدال در مورد سیستم روشنایی این رستوران می گوید:«نورپردازی بیرون بسیار مهم است زیرا در فصل زمستان و در هنگام عصر بسیار تاریک خواهد بود و بدون نورپردازی تنها انعکاس رستوران را روی پنجره خواهید دید».

از این رو در چنین شرایطی نورهای داخلی خاموش می شوند تا از بوجود آمدن انعکاس جلوگیری شود. همچنین رنگ لامپ های درون و بیرون رستوران برای داشتن بهترین نما انتخاب شده اند. دیوارهای درونی رستوران نیز با چوب درخت بلوط و پارچه های زیبا تزیین شده اند تا نقطه روشنی روی آن ها دیده نشود.
رستوران زیر دریایی نروژ

گراسدال می گوید:«بودن در یک اتاق بزرگ مانند این رستوران و تماشای زیر دریا از طریق یک پنجره بزرگ یک حس جادویی است و چیزی که شما را شگفت زده می کند این است که برخی از طراحی هایی که ما انجام دادیم بسیار شبیه آنچه خواهد بود که در واقعیت شاهد آن خواهیم بود».

این رستوران رزرواسیون را از آوریل 2019 آغاز خواهد کرد هر چند تا فصل تابستان محدودیت هایی برای رزرو صندلی وجود خواهد داشت. به گفته گراسدال بهترین راه برای سفر به این رستوران، ابتدا چک کردن وضعیت آب و هوای منطقه است زیرا به گفته وی «هیجان انگیزترین تجربه آمدن به این رستوران در فصول خشن سال خواهد بود» که همان فصل زمستان و پاییز است. وی در آخر چنین می گوید: «بسیار فوق العاده خواهد بود که ببینید سطح دریا در اثر امواج بزرگ و بارش باران در هم شکسته شده و این موضوع نمایی بسیار دراماتیک را بوجود خواهد آورد اما همزمان شما در درون رستوران احساس آرامش و امنیت خواهید کرد».
رستوران زیر دریایی نروژ

در انتها اگر قصد سفر در آینده ای نزدیک به یکی از شهرهای کشور را دارید و می خواهید پیشاپیش به صورت آنلاین هتل خود را از میان بهترین هتل های ایران رزرو کنید از شما دعوت می کنیم که با مراجعه به وب سایت ایران هتل آنلاین، به آسانی رزرو آنلاین هتل خود را انجام دهید.

۵ کشور که خورشید در آنها غروب نمی کند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر