لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> تریر، شهری در آلمان که چینی ها را شیفته خود ساخته است
تریر، شهری در آلمان که چینی ها را شیفته خود ساخته است

تریر، شهری در آلمان که چینی ها را شیفته خود ساخته است

این موضوع که کهن ترین شهر آلمان بیشترین تعداد گردشگر خارجی را به خود جلب می کند کاملاً قابل درک است. هر چه باشد شهر «تریر» (Trier) دیر زمانی پایتخت امپراطوری روم بوده و بیشترین خرابه های باقیمانده از امپراطوری روم که خارج از شهر رم هستند در این شهر واقع شده اند. جدای از آن، باغ های انگور نزدیک به این شهر از زیباترین باغ های کشور آلمان هستند که از آن ها برای تولید شراب استفاده می شود.
اما سالانه حدود 150.000 چینی از این شهر آلمانی دیدن می کنند که بیشتر از گردشگران هر شهر دیگری در آلمان است. جدای از تاریخی بودن این شهر، تریر به دلیل این که زادگاه کارل مارکس است برای مردم چین جذابیت دارد. وی که به عنوان پدر سوسیالیزم شناخته می شود، باور داشت که کشمکش بین طبقه حاکم و طبقات سرکوب شده در نتیجه کالاها و خدماتی که ضرورت کاپیتالیسم یا همان سرمایه داری هستند به وجود آمده است. او اعتقاد داشت که با انتقال مدیریت کالاها و خدمات از مردم به حکومت ها، جامعه از این سرکوب و کشمکش خلاص خواهد شد. آثار و نظریات کارل مارکس در شکل گیری ایدئولوژی کنونی جمهوری خلق چین نقش راهنما را داشته است و بسیاری از مردم چین او را یک قهرمان می دانند. ژی جین پینگ، رییس جمهور کنونی چین در این باره چنین گفته است:«اگر نگاهمان را از مارکسیسم غافل کنیم یا از آن دست بکشیم، حزب ما روح و مسیر خود را گم خواهد کرد».

محبوبیت شهر تریر در میان گردشگران چینی باعث شده که مردم شهر نیز در صدد افزودن به این میل و علاقه بوده و همه چیز در این شهر به نحوی به مارکس ارتباط داده می شود. مجمع تجارت و صنعت شهر تریر به مغازه داران و فروشندگان این شهر توصیه کرده است که اجناس خود را در کاغذهای سفید پیچیده و به گردشگران چینی عرضه کنند زیرا این کاغذهای تزیینی سفید رنگ مورد علاقه چینی ها را دارند. همچنین توصیه شده که از هر گونه ذکر عدد 250 در شهر خودداری شود زیرا این عدد با واژه «احمق» در زبان چینی ارتباط دارد. به مناسبت 200اُمین سالگرد تولد کارل مارکس در سال 2018، تصاویر این فیلسوف روی کاغذهای مرغوبی که از آن ها برای چاپ اسکناس استفاده می شود و شباهت زیادی به یورو دارند حک شده و به عنوان سوغات برای فروش به گردشگران چینی عرضه می شود.
بیشتر بخوانید:
تریر آلمان

اما نادیده گرفتن حقوق بشر در کشورهای کمونیست مانند چین باعث شده که مارکس در کشور آلمان چهره ای جنجالی باشد. در آلمان، بسیاری از ساکنان مناطق شرقی کشور که روزگاری تحت سلطه حکومت های کمونیستی بوده اند نسبت یه این چهره سرشناس دیدگاهی بسیار منفی و تنفر آمیز دارند.

الکساندر شومیتز که رهبری بخش بازاریابی مجمع توریسم شهر تریر را بر عهده دارد می گوید که مجمع به دلیل سود تجاری ناشی از ورود گردشگران چینی به شهر، پذیرفته که چهره مارکس مورد توجه قرار گیرد. وی در این باره می گوید:«بسیاری از مردم در این موضوع توافق دارند که مارکس فیلسوف بزرگی بوده است. او مسئول افرادی نیست که به افکار او باور دارند. درست است که تریر به مدت نزدیک به 200 سال مارکس را نادیده گرفته است اما بعد از فرو ریختن دیوار برلین بسیاری از ساکنان شهر پذیرفتند که مارکس به عنوان فرزند مشهور شهر به رسمیت شناخته شود».
تریر آلمان

وقتی که دولت چین اعلام کرد قصد دارد مجسمه ای از مارکس را به عنوان هدیه دولت چین در شهر تریر نصب کند، مسئولان شهر این پیشنهاد را پذیرفتند اما نماینده ای به چین فرستاده شده تا از سایز این مجسمه یادبود بکاهد. این شخص هنرمند نیز توانست مقامات چین را راضی به این کار کند. این مجسمه که در ابتدا قرار بود 6.4 متر ارتفاع داشته باشد در نهایت به طول 5.5 متر ساخته شد و دو طرف نیز بر سر تاریخ تولد او در 5 می 1818 به توافق رسیدند.
برای گردشگران چینی بسیار مهم است که برای سفر به شهری مزین به نمادهای یادبود کارل مارکس هزینه کنند، شهری که تنها 20 دقیقه از مرز آلمان و لوگزامبورگ فاصله دارد. در مرکز شهر نیز یک چراغ ترافیک وجود دارد که رنگ های قرمز و سبز آن شکل کارل مارکس را نشان می دهند. بسیاری از موزه های کشور در نمایشگاه های موقت خود به سالگرد تولد کارل مارکس توجه ویژه ای داشته و حتی موزه ای در منطقه بروکنسترا به نام کارل مارکس گشایش یافته که بیشترین بازدید کنندگان را داشته است. خانه محل زندگی کارل مارکس در این منطقه بوده است که اکنون یکی از نوادگان او در آن سکونت دارد.

در جایی دیگر نیز نسخه کمیابی از اولین اثر مارکس با نام Das Kapital رونمایی شده که در کنار آن می توان تصویری از گو فنگ جانشین مائو تسه را نیز دید. در بیرون از این موزه، باغی با درختان شکوفه زده وجود دارد که از مکان های مورد علاقه کارل مارکس بوده است.
تریر آلمان
اگر چه بسیاری از این نمایشگاه ها موقتی بوده و بزودی بسته خواهند شد اما این سیستم بحث برانگیز از سازمان دهی سوسیالیستی یک بار دیگر تعداد بازدید کنندگان از شهر تریر را افزایش خواهد داد زیرا برخلاف گذشته قرار است در سال 2020 نیز سالگرد 200 سالگی تولد فردریش انگلس که کتاب Das Kapital مارکس را ویرایش کرد و با مشارکت مارکس بیانیه کمونیسم را نوشت برگزار شود.
مارکس همواره فردی جنجالی بوده و نظرات در مورد او متفاوت بوده است اما به گفته شومیتز تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن او به نام فرزند شهر تریر تصمیم سخت و بحث برانگیزی نبوده است زیرا همه موافقند که وی یکی از بزرگ ترین فیلسوفان قرن نوزدهم میلادی بوده است.
تریر آلمان

وی در این باره چنین می گوید:«اصول او امروز نیز مورد بحث قرار می گیرد و هنوز هم تاثیر خود را بر سیاست کشورها دارد. همچنین او برای شهر تریر بسیار مهم است زیرا او را بر اساس تجربیاتی که در این شهر داشته می شناسند».
در پایان این مقاله از شما دعوت می کنیم که برای رزرو آنلاین هتل و رزرو آسان اتاق در بهترین هتل های ایران به سایت ایران هتل سر بزنید.

زیباترین جاذبه های توریستی سوئیس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر