لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> نگاهی به تغییر نام کشورها در طول تاریخ
نگاهی به تغییر نام کشورها در طول تاریخ

نگاهی به تغییر نام کشورها در طول تاریخ

مقدونیه

جمهوری مقدونیه نام خود را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر خواهد داد. جدید ترین تغییر نام یک کشور را می توان در جنبش مقدونیه مشاهده کرد. مقدونیه آخرین کشوری است که در جهان در حال طی نمودن مراحل تغییر نام است. کشور های معروف دیگری که نام خود را تغییر داده اند، را معرفی می کنیم. بهتر است قبل از سفر و رزرو هتل در این مکان ها، از تاریخ و فرهنگ آنها مطلع شوید.

در سال جاری مقدونیه شاهد برپایی یک همه پرسی بود تا نام کشور از جمهوری مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر کند. این همه پرسی ابهامات و سوالات زیادی را به وجود آورده است. نخست وزیر مقدونیه رای مردم را کلید اساسی برای بهبود روابط با یونان می داند و سعی می کند که مقدونیه به اتحادیه ی اروپا و ناتو بپیوندد. ولی یونان با وجود این که خود یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو می باشد اجازه عضویت مقدونیه را مسدود کرده است و تنها راه حل تنش ها تغییر نام این کشور می باشد ، مقدونیه نام یکی از شهر های یونان است که اسکندر مقدونی در آن متولد شده و از نظر یونان این نام فقط متعلق به یونانی ها می باشد. 37 درصد از افراد واجد شرایط شرکت در همه‌ پرسی، در آن شرکت کردند و باقی مردم شرکت در این رفراندوم را تحریم کرده بودند. این تغییر نام در طول دهه ها بحث و تبادل نظر با دولت یونان در آتن به نتیجه رسید.
کمتر از 50 درصد مردم مقدونیه در این رفراندوم شرکت کردند که این درصد اندک نشان می دهد که این همه پرسی اعتبار قانونی به دست نیاورده است و در حقیقت موفقیت آمیز نبود، و از میان 37 درصد شرکت کنندگان، اکثریت تغییر نام کشور را قبول داشتند. طرفداران تغییر نام ، خواهان اصلاح قانون اساسی و تغییرات در پارلمان نیز هستند. از نظر تحلیلگران سیاسی نتیجه این تغییر نام هنوز مشخص نیست و بسیاری از شهروندان و سیاستمداران کشور مقدونیه معتقدند که تغییر نام یک خیانت به شمار می رود.
با وجود چنین شرایطی معلوم نیست که مقدونیه به لیست کشور هایی که نام آنها در جهان تغییر کرده ملحق خواهد شد یا نه !

اخیرا پادشاه کشور سوازیلند در آوریل سال 2018 ، در جشن استقلال 50 سالگی کشور سوازیلند در جنوب آفریقا ، نام این کشور را تغییر داد و به نام پادشاهی اسواتینی معروف شد.
ESWATINI

پادشاه مسواتی سوم معتقد بود که بیرون از افریقا مردم جهان سوازیلند را به طور اشتباهی سوئیس در نظر می گیرند. همچنین طبق گفته ی پادشاه پس از استقلال سوازیلند از بریتانیا نام این کشور تغییر نکرده است. نام اسواتینی به معنای سرزمین سوازی ها می باشد. این سرزمین در خشکی محصور بوده و راه دریایی ندارد و تعداد کمی کوهستان می توان در آن مشاهده کرد. پادشاهی اسواتینی بسیار کوچک می باشد حتی کوچکتر از نیوجرسی آمریکا است که در مرز شرقی آفریقای جنوبی ، و در بخش جنوب پارک ملی کروگر (Kruger National Park ) واقع شده است.
بر خلاف دموکراسی حاکم بر سوئیس، کشور سوازیلند با پادشاهی مطلقه اداره می شود. پادشاه مسواتی در سال 1986 تاج و تخت را از پدرش به ارث برد. سبهوزای دوم ( Sobhuza II ) به مدت 82 سال در این کشور حکمرانی کرده بود. پادشاه مسواتی هم اکنون 15 زن دارد در حالی که آلن برست ، رئيس جمهور سوئيس، تنها یک زن دارد.

تغییر نام یک کشور پیچیدگی های خاصی دارد. نام بانک مرکزی سوازیلند در پول رایج اسواتینی حک شده است و نیاز به تغییر دارد. سر نسخه های حکومتی و نشانه های رسمی و اداری، پلاک خودرو ها، لباس نظامیان و تیم های ورزشی ملی و غیره نیز به تغییر نیاز دارند. در خطوط هواپیمایی نام سوازیلند به چشم می خورد اما نگرانی خاصی وجود ندارد ، این کشور تنها یک هواپیما دارد پس رنگ مجدد آن کار سختی به شمار نمی رود.


دلایل تغییر نام کشورها
CZECHIA
چکیا واژه ای که هم اکنون در تبلیغ و رقابت های ورزشی کشور چک و تولیدات آن به کار می رود به همین دلیل جمهوری چک می خواهد به نام چکیا شناخته شود. سران و مقامات کشور معتقد هستند که با تغییر نام کشور به یک کلمه، بهتر می توانند هویت این کشور را در سطح ملی بهبود دهند. جمهوری چک در سال 1993 میلادی از چکسلواکی جدا شده و استقلال خود را به دست آورده است و از آن زمان از نام جمهوری چک و جمهوری اسلواکی استفاده شده است. در سال 2016 کاربرد چکیا رسمی شد.
CAPE VERDE
کشور دیگری به نام کِیپ وِرد که جزیره ‌ای متشکل از ۱۰ جزیره آتشفشانی با حدود نیم میلیون جمعیت است که در اقیانوس اطلس مرکزی واقع شده است، این کشور نام خود را در سال 2013 از کیپ ورد به کبو ورد با ریشه پرتغالی تغییر داد. پیش از قرن پانزدهم میلادی این جزیره خالی از سکنه بود، کبو ورد در حقیقت نامی بود که کاوشگران و ملوانان پرتغالی هنگام کشف این جزیره در سال 1444 آن را بکار می بردند. کبو ورد به معنی دماغه سبز است و این مجمع الجزایر آتشفشانی، با عنوان دماغه سبز مشهور می باشند.
می توان گفت پیچیده ترین تغییر نام کشور در اطراف کشور های اروپای مرکزی رخ داده است ، نام هایی که دیگر وجود ندارند. پس از جنگ جهانی اول کشور یوگسلاوی اعلام استقلال کرد و به طور رسمی پادشاهی صرب ها، کروات ها و اسلوونی ها نامگذاری شد. در سال 1929 مجددا به پادشاهی یوگوسلاوی تغییر نام داد. در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که یک حکومت کمونیستی در آنجا ایجاد شد، به جمهوری فدرال خلق یوگسلاوی تغییر نام داد ولی در سال ۱۹۶۳ دوباره به همان جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی تغییر نام داد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و وجود درگیری و جنگ‌ های داخلی، در سال 1992 یوگسلاوی تجزیه شد. پس از تغییرات مرزی گوناگون و درگیری های شدید، قلمرو یوگسلاوی سابق به چند کشور جدید تبدیل شد که عبارتند از: صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزه گوین، اسلونی ، مقدونیه و مونته نگرو. در سال 2008 دو استان خودمختار صربستان، کوزوو و متوژیا ( Kosovo and Metohija) از کشور صربستان جدا شدند و اعلام استقلال نمودند.
CONGO
جمهوری دموکراتیک کنگو نیز تغییرات زیادی داشته است. از سال 1885 تا سال 1908 کشور آزاد کنگو نامیده می شد در حالی که توسط پادشاه لئوپولد دوم بلژیک به طور بی رحمانه اداره می شد. بعد ها کنگوی بلژیک نامیده شد و سپس کنگو لئوپولدویل نامیده ‌شد و پس از استقلال در سال 1960 جمهوری کنگو نام گرفت. چند سال بعد به جمهوری دموکراتیک کنگو تغییر یافت. در سال 1971 ، طی حکومت دیکتاتوری موبوتو سه سه سكو ( Mobutu Sese Seko ) جمهوری زئیر نام گرفت. شاید این نامگذاری به دلیل وجود رودخانه زئیر کنگو صورت گرفته بود. پس از سقوط حکومت دیکتاتوری موبوتو در سال 1997 نام کشور به جمهوری دموکراتیک کنگو تغییر یافت.


تغییرات نامی قابل توجه در دیگر کشورها:
کامبوج کشوری در جنوب شرق آسیا است که سالیان زیادی تحت استعمار فرانسه قرار داشت. پادشاهی کامبوج به جمهوری خمر تغییر نام یافت. سپس کمپوچیای نامیده شد و در سال 1991 کامبوج نامیده شد.

کشور سومالی لند فرانسه که مستعمره فرانسه بود که عفار و ایساس ( سومالیایی ‌نژاد ها ) نامیده شد و در سال 1977 ، از فرانسه اعلام استقلال کرد و به جمهوری جیبوتی تغییر نام داد.
DJIBOUTI

جزایر گیلبرت از قدیمی ‌ترین اقامتگاه ‌های مردم اقیانوسیه به ‌شمار می‌ روند. که در سال 1979 به کیریباتی تغییر نام داد.

کشور تیمور پرتغال در سال 2002 به تیمور شرقی ( Timor-Leste ) تغییر نام داد.
TIMOR LESTE
کشور آفریقای جنوب باختری آلمان، که مستعمره امپراتوری آلمان بود و به آفریقای جنوب باختری تغییر یافت. سپس با اعلام استقلال در سال 1990 نامیبیا نامیده شد.
BURKINA FASO

کشور ولتاى عليا ( Upper Volta ) در سال 1984 به نام بورکینا فاسو تغییر نام داد.

گردشگری مجازی|ترندی که حمایت گردشگران را جلب کرده است
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر