لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهر باستانی حریره کیش
شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش

ناخدا از روی عرشه دستور جمع کردن لنگرها و حرکت را صادر کرده و کشتی آماده حرکت است. جنب و جوشی پر از شور زندگی در همه نقاط بندر به چشم می خورد و برعکس بندر، خلیج فارس بسیار آرام است. از زمانی که سیراف تاریخی و قدرتمند دچار حوادث گوناگون و افول شد، بازرگانان و دریانوردان به فکر ایجاد یک بندر جدید و امن تر در گوشه ای دیگر از خلیج فارس افتادند و چه جایی مناسب تر از جزیره قیس، مروارید خلیج فارس؛ جزیره ای که گرچه رودخانه ای نداشت اما پر از گنجینه آب های شیرین بود و موقعیت جغرافیایی اش آن را به محلی امن تبدیل کرد. قیسی که حالا سال ها است کیش نامیده می شود، آنطور که به نظر می رسد فقط برای ما ساکنین قرن بیست و یکمی زمین جذاب نیست. گشت و گذاری مختصر در تاریخ جزیره و آشنایی با برخی از جاذبه های دیدنی آن مانند شهر حریره کیش ممکن است شما را حتی تا دوران هخامنشیان نیز پیش خواهد برد.

شهر باستانی حریره کیش

در میان فراز و نشیب روزهای باشکوه و کم فروغ جزیره کیش، سفری کوتاه به روزهایی خواهیم داشت که عصر طلایی جزیره نامیده می شود. روزگاری که کیش بندری پرآوازه و محل پهلو گرفتن کشتی های بسیاری از کشورهای عربی، هند، چین و ایرانی بود. شهر باستانی حریره کیش، مقصد این باره سفر ما است. شهر تاریخی حریره در میان دست نوشته های تاریخی سیاحان، شهری زیبا، ثروتمند و سرسبز عنوان شده که حتی سعدی بزرگ نیز چند باری به آن سفر کرده است. اگر قصد سفر به این خطه را دارید با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های کیش همراه باشید. بهتر است هوشمندانه سفر کنید و قبل از آغاز سفر یک برنامه ریزی درست و حسابی برای بازدید از جاهای دیدنی کیش داشته باشید تا در مدت اقامت تان بتوانید از وقت خود نهایت استفاده را برده و بهره بیشتری از زیبایی های جزیره کسب کنید.
شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش

تاریخچه شهر تاریخی حریره

به تنها جزیره مرجانی دنیا خوش آمدید؛ حالا که به جزیره رسیدید، یک راست به سراغ مجموعه باستانی شهر حریره می رویم؛ اما تا قبل از رسیدن به شهر باستانی حریره کیش، بیایید اطلاعات مختصری در مورد تاریخچه آن بدست آوریم. بنابر گفته باستان شناسان ما با یک شهر باستانی با قدمتی هشتصد ساله روبرو هستیم که متعلق به قرون پنج تا ده هجری قمری است و متاسفانه بیشتر بخش های آن تخریب شده است. اگر نگاهی به عکس شهر حریره کیش بیاندازید، بقایای شهر به خوبی وسعت، امکانات و نظم شهری مشهود در معماری اش را به رخ می کشد. بنابر گفته باستان شناسان، شهر در زمان حکومت قیسی ها بر جزیره و در دوره ساسانیان ساخته شده و به سبب سبز و لطیف بودنش به مانند حریر، حریره نامیده شده است.
شهر باستانی حریره کیش
این شهر در دوره ایلخانیان نیز مورد توجه بسیاری بود و مورد بازسازی قرار گرفت. رونق گرفتن هر چه بیشتر حریره مصادف با افول و فراموشی سیراف بوده است. شهر حریره چیزی حدود پانصد سال پر رونق بود و در کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در شهر حریره چندین سکه قدیمی و آثاری از ظروف سفالی و چینی باارزش کشف شده است. بناهای این شهر برخلاف تمام بناهای قدیمی سایر نقاط کشورمان از خشت ساخته نشده، بلکه بیشتر از سنگ های آهکی و مرجانی، ملاط، ساروج و گچ استفاده شده است. بناهای این شهر با دیواره های بسیار محکم سنگی ساخته شده که روکشی از گچ بر روی آن ها کشیده شده است. این دیواره های محکم شهر را در برابر حملات احتمالی مقاوم می کرده است. شهر از لحاظ مبادلات اقتصادی آنقدر مهم و مورد توجه بود که اتاق بزرگی برای دیدار و تبادل نظر با تجار کشورهای دیگر در آن ساخته شده بود.
شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش
حال که به حریره رسیده ایم وسعت شهر به خوبی پیدا است. شاید در نگاه اول درست متوجه معماری شهر نشوید؛ پس بهتر است عجله نکرده و ابتدا گشتی در میان حریره بزنید. همانطور که در مقدمه مطرح شد پس از نابودی بندر سیراف، جزیره کیش به عنوان یک بندرگاه امن، مورد توجه بسیاری قرار گرفت. برای رونق هرچه بیشتر این بندرگاه در شمال جزیره، شهری با وسعت تمام و امکانات کافی ساخته شد. شاید شما هم عنوان شهر زیرزمینی حریره کیش را بارها شنیده باشید؛ این وجه تسمیه ممکن است به این دلیل باشد که قنات معروف جزیره در آن روزها به این شهر منتهی می شد. نکته جالب اینجا است که این بخش از جزیره میزبان آب های آرام تری است و این امر نشان از هوش بنیانگذاران شهر برای انتخاب مختصات آن داشته است. از بناهای برجسته شهر حریره می توان به حمام بزرگ، خانه ای معروف به خانه اعیانی، قنات قدیمی و بخش صنعتی در کنار مسجد جامع حریره اشاره کرد.
شهر باستانی حریره کیش

خانه اعیانی شهر حریره کیش

در میان بناهای شهر حریره، خانه اعیانی از شهرت زیادی برخوردار است. خانه ای متشکل از یک خانه شمالی بزرگ و یک خانه جنوبی کوچک تر که به دلیل وسعتش خانه اعیانی نامیده می شود. به گفته کارشناسان این خانه یادآور خانه های اعیانی شهرهای کویری ایران همانند یزد، کاشان و اصفهان است. خانه یاد شده که به نظر می آید محل زندگی چندین خانواده بوده از قدیمی ترین خانه های منطقه جنوب کشور به این سبک و سیاق است. هنوز آثار سکوهای جلوی درب ورودی، اتاق شاه نشین بزرگ در کنار ورودی و راهروی متصل به حیاط مرکزی کاملا هویدا است.عامل دیگری که این خانه را به خانه اعیانی شهره کرده، کشف چندین کاشی ستاره فام است. این کاشی ها شبیه به کاشی هایی است که در معماری گنبد سلطانیه نیز به چشم می خورد و از آنجا که این کاشی ها در داخل جزیره ساخته نشده، نشان از توان مالی بالای صاحب خانه داشته است؛ از این رو این خانه را خانه اعیانی می-نامند.
شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش

مسجد شهر حریره

یکی از بناهای باستانی مهم شهر حریره مسجدی است که متعلق به دوران سلجوقی می باشد. کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که دوران طلایی جزیره همزمان با حضور مسلمانان در این جزیره بوده است. بنابر یافته های کاوشگران، این مسجد در ادوار مختلف بارها مورد بازسازی و گاه گسترش قرار گرفته است. یکی از نکته های جذاب این مسجد بدون سقف بودن آن است. مسجد چهار محراب داشته و در پاره ای از اوقات محل اسکان برخی از تجار نیز بوده است. شما هنوز هم می توانید ستون های شکسته این مسجد را در همان حوالی ببینید.
شهر باستانی حریره کیش

حمام شهر حریره

حمام ایرانی یکی از جذاب ترین بخش های معماری ایرانی است که نشان از اهمیت بالای نظافت و آراستگی در بین تمام اقوام اصیل ایرانی دارد. در این میان حمام شهر حریره به اذعان کارشناسان جزو قدیمی ترین حمام های ایرانی است که در دوره های متفاوتی مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته است. این حمام وسیع دو خزینه، سربینه، اتاق دلاک ها، خدمه و یک انبار دارد.
شهر باستانی حریره کیش

کارگاه های صنعتی شهر

یکی از جذاب ترین بخش های شهر کارگاه های صنعتی آن است که نبوغ بسیاری در آن به چشم می خورد. اتاق های خاص با کف شیب دار که سال ها محل بحث کارشناسان بسیاری بود و برخی معتقد بودند محلی برای استحصال مروارید بوده اما اکنون مشخص شده که این شیارها محلی برای استحصال شیره خرما بوده است. در میان این کارگاه ها، کارگاه تولید شیشه یکی از جذاب ترین بخش های آن است. چندین کوره شیشه گری در این محدوده کشف شده که نشان می دهد بازار تولید شیشه در شهر حریره داغ داغ بوده است. حریره شهر مردمان خستگی ناپذیر بوده و تجارت، کشت خرما، صید مروارید و تولید شیشه و مصنوعات شیشه ای بخشی از اقتصاد پویای آن روزهای حریره بوده است.
شهر باستانی حریره کیش

قنات ها و آب انبارهای شهر حریره

آب شیرین این جزیره در خلیج فارس در گرانبهایی بوده و شاید یکی از دلایل رونق شهر و بندر حریره همین آب شیرین جزیره بوده است؛ اما این آب شیرین چطور از اعماق زمین به روی آن آورده می شده و یا چطور آب بارندگی های اندک فصلی مدیریت می شده، پاسخش قنات است؛ سیستم آبرسانی هوشمندانه و تماما ایرانی با قدمتی شش هزار ساله که عمرش در کیش به دو هزار و پانصد سال پیش می رسد. آب از سطح کوچه ها در تمامی سطح شهر جریان یافته و با ورود به داخل قنات ها تا مخازن آب هدایت می شده است. باز هم پای مرجان های جزیره به میان می آید که فیلتری طبیعی برای تصفیه آب بوده اند. آب انبارها در کنار کانال ها و قنات های آب، جزیره کیش را از لحاظ تامین این عنصر حیاتی پشتیبانی می کردند. حالا این قنات ها و آب انبارها تبدیل به یک جاذبه بی نظیر شده اند که حتما ارزش دیدن را دارد؛ کیش علاوه بر تامین آب خود، آب مورد نیاز کشتی های پهلو گرفته در بندر حریره را نیز تامین می کرده است.
شهر باستانی حریره کیش

بندرگاه شهر

در کنا ساحل و با فاصله اندکی از شهر باستانی یک ویرانه تاریخی دیگر برجای مانده که چندین راهروی متصل به دریا دارد. این بنای عظیم روزگاری اسکله شهر حریره بوده و هنوز هم در کنار ساحل جزیره بسیار دیدنی است. راهروهای ورودی و خروجی این اسکله هنوز نیز قابل تشخیص هستند.
شهر باستانی حریره کیش

مسیر دسترسی به شهر باستانی حریره کیش

اگر قصد سفر به شهر حریره را دارید باید راه شمال جزیره را در پیش بگیرید. در نزدیکی های مجموعه المپیک در کنار جاده کرانه، شهر باستانی حریره کیش قرار دارد. اگر قصد رفتن به بندرگاه حریره را در همان نزدیکی ها داشته باشید، نیازی نیست مسافت بیشتری طی کنید زیرا بندرگاه در همان نزدیکی ها است. بازدید از این شهر تاریخی در جزیره کیش رایگان بوده و همه روزه، حتی در ایام تعطیل از ساعت 10 صبح الی 10 شب آماده پذیرش بازدیدکنندگان است. بازدید از مجموعه شهر باستانی حریره کیش چیزی در حدود دو الی سه ساعت زمان می برد و با یک برنامه ریزی خوب می توانید سری به جاذبه ها، بازارها و مراکز خرید اطراف این شهر باستانی بزنید. بازدید از این شهر تاریخی یک تیر و چند نشان زدن است.

جاذبه های نزدیک شهر باستانی حریره کیش

شهر زیرزمینی کاریز یکی از جذاب ترین جاذبه هایی است که در فاصله 3.5 کیلومتری شهر حریره قرار دارد و با یک رانندگی شش دقیقه ای می توانید به آن برسید. در نزدیکی شهر کاریز یک ایستگاه بانجی چامپینگ قرار گرفته است. آب انبارهای تاریخی، دیگر جاذبه هایی هستند که حتما باید بعد از بازدید از حریره به دیدنشان بروید. این آب انبارها در خیابان درخت سبز و در فاصله 1.5 کیلومتری شهر حریره قرار دارند. کلوپ دریایی آکواریوس در فاصله یک و نیم کیلومتری مجموعه قرار دارد. ساحل جزیره کیش نیز با چند دقیقه پیاده روی از شهر حریره قابل دسترسی است.
شهر باستانی حریره کیش

مراکز خرید نزدیک به شهر حریره کیش

خرید و پاساژگردی پای ثابت تفریحات جزیره کیش است. مرکز خرید لوکس دامون نزدیک ترین مرکز خرید به شهر حریره بوده و در این مرکز خرید می توانید انواع برندها را پیدا کنید. فودکروت دامون نیز در طبقه بالایی فروشگاه ها، مکان مناسبی برای استراحت و صرف یک غذای دلپذیر است. مرکز خرید دامون در دو کیلومتری مجموعه در بلوار حریره واقع شده و با وسیله نقلیه در کمتر از سه دقیقه به این مرکز خرید خواهید رسید. هایپر مارکت پاندا نیز دیگر مرکز خرید نزدیک به شهر حریره است که می توانید شکلات ها و قهوه های خوبی در آن پیدا کنید. مراکز خرید ونوس و مریم در شرق جزیره و در فاصله ده کیلومتری حریره قرار گرفته اند که برای دسترسی به آن ها، از شهر حریره باید مسافتی 15 الی 20 دقیقه ای را با وسیله نقلیه طی کنید.

جاذبه های مشابه شهر حریره در کیش

علاوه بر تفریحات دیدنی و جذاب جزیره مانند فلای برد، جت اسکی، کیبل اسکی، پلاژ بانوان و آقایان، پرواز با پاراسل و بسیاری از تفریحات دیگر در کنار انواع و اقسام مراکز خرید اگر به تاریخ و بناهای تاریخی علاقمندید، می توانید در کنار استفاده از تفریحات مدرن و هیجان انگیز جزیره، سری هم به جاذبه های تاریخی کیش بزنید. علاوه بر شهر و لنگرگاه باستانی حریره، روستای باغو، شهر زیرزمینی کاریز، پایاب و آب انبار از دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی جزیره محسوب می شوند. در این میان بازدید از کشتی یونانی نیز بهتر است در برنامه سفر قرار گیرد.
هتل کیش

اقامت در جزیره کیش

اگر قصد اقامت در هتل های کیش را دارید حتما قبل از آغاز سفرتان سری به سایت ایران هتل آنلاین زده و یکی از بهترین هتل های جزیره مانند هتل داریوش کیش را رزرو نمایید. بهتر است قبل از رزرو هر هتل نظرات میهمانان قبلی درباره آن را چک کرده و بسته به امکانات و موقعیت هتل، نزدیکی به مراکز تفریحی یا مراکز خرید و هزینه اقامت اقدام به رزرو آنلاین هتل کنید. تجربه مراجعین قبلی سایت ثابت کرده در اینصورت سفر دلچسب تر و بدون حاشیه ای را با یک رزرو خوب و عاقلانه تجربه خواهید کرد. ازجمله هتل های نزدیک به شهر باستانی حریره می توان به هتل گلدیس، هتل فانوس و هتل خاتم اشاره نمود.

سخن پایانی

جزیره زیبای کیش یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران است که همه روزه مسافران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سمت خود فرا می خواند. جاذبه های کیش تنها به تفریحات آبی و غیر آبی و مراکز خرید آن محدود نمی شود بلکه بر خلاف تصور این جزیره از قدمت دور و درازی نیز برخوردار است. شهر باستانی حریره کیش یکی از جاهای تاریخی در این جزیره است که بازدید از آن برای اکثر افراد جالب توجه خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
جاهای دیدنی شاهرود با عکس و آدرس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر