لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه جواهرات ملی تهران
موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی تهران

در میان نام موزه های دیدنی تهران، نام موزه ی جواهرات ملی، نامی شناخته شده است. این موزه ی بسیار دیدنی نه تنها مجموعه ای از گرانبهاترین جواهرات جهان است، بلکه گنجینه ای است که نمایانگر ذوق و هنر صنعتگران و هنرمندان ایرانی در طی قرون واعصار است. این موزه ی بی نظیر شما را با خود به دوران پادشاهانی خواهد برد، که اقدام به خرید و حفظ و نگهداری مجموعه ی امروز کردند، و هنرمندان و صنعتگرانی که با سخت کوشی و هنر خود این جواهرات را به زیباترین شکل ممکن تراش دادند و آراستند.
خزانه جواهرات ملی ایران، گنجینه ای است که در آن زیباترین تاج ها و نیم تاج ها، مرواریدها و شمشیرهای مرصع نگهداری می شود. این موزه ی بی نظیر شما را با زیباترین گنجینه های موجود در ایران و جهان آشنا خواهد کرد، بنابراین جا دارد که بازدید از خزانه جواهرات ملی را در برنامه ی خود قرار داده و از آن لذت ببرید. بازدید ازاین موزه با حفظ مسائل امنیتی و حفاظتی برای گردشگران ایرانی و خارجی امکان پذیر است، برای بازدید از آن لازم است به روزها و ساعات بازدید توجه کرده و برای سفر خود برنامه ریزی کنید. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل های تهران در تمام سفرها همراه شماست. با رزرو آنلاین هتل های ایران در هر جا و هر زمان آسوده خاطر و هوشمندانه سفر کنید.

آدرس موزه جواهرات ملی
میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ساعات بازدید : شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 الی 16:30
پذیرش
دانشجویان و پژوهشگران: 20000 ریال
بازدید کنندگان داخلی: 40000 ریال
بازدید کنندگان خارجی: 200000 ریال
افراد زیر 12 سال اجازه ورود ندارند. موزه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل می باشد.

موزه یا خزانه ی جواهرات ملی در تهران قرار دارد، در واقع از آن جایی که این موزه در بانک مرکزی قرار دارد، آن را خزانه ی جواهرات ملی نیز می نامند.
موزه جواهرات
این گنجینه ی گرانبها و ارزشمند که به عنوان پشتوانه مالی دولت ایران محسوب می شود، گنجینه ای است که شامل بسیاری از جواهرات سلطنتی دوره های صفویه، افشاریه، قاجاریه وپهلوی می شود. تا قبل از دوران صفویه پادشاهان نسبت به جمع آوری و حفظ و نگهداری جواهرات و سنگ های قیمتی توجهی نداشتند، در این دوران بود که با فرستادن سفیرانی به کشورهای اطراف شروع به خرید و جمع آوری، و حفظ جواهرات خریداری شده و موجود کردند. بسیاری از جواهرت ایران که توسط افغان ها به این کشور منتقل شده بود، با همت نادر به ایران باز گردانده شد، بخشی از این جواهرات هدایا و غنایمی است که نادر به همراه خود از هند به ایران آورد. علاوه بر جمع آوری جواهرات در دوران قاجار بخشی از آن ها که زینت بخش تاج کیانی و کره و تخت نادری شده بود،و در کاخ گلستان نگهداری می شد، با روی کارآمدن رضا شاه جواهرات سلطنتی به کاخ مرمر منتقل شد. پس از تکمیل ساختمان بانک ملی قسمت عمده ی این جواهرات به موزه ی بانک ملی منتقل و پشتوانه ی اسکناس شد.
این مجموعه ی بی نظیر، مجموعه ای بسیار گرانبهاست، به طوری که هیچ یک از کارشناسان زبده نیز نتوانستند از لحاظ تاریخی و هنری و منحصر به فرد بودن برای آن ارزشی تعیین کنند. خزانه فعلی در سال 1334 ساخته و در سال 1339 با تاسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد. این خزانه هم اکنون در بانک مرکزی قرار دارد و تمام جواهرات سلطنتی در آن به نمایش گذاشته شده است، جواهراتی مانند الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس قاجاری و تخت نادری از آن جمله هستند.
موزه جواهرات
جواهرات و قطعات موجود در خزانه ی جواهرات ملی در قالب 36 گنجه دست بندی شده اند. محتویات این گنجه ها بسیار متنوع بوده و شامل تاج و نیم تاج، انواع جقه، گلدان، قلیان، آینه، شمعدان، شمشیر، ساعت، سپر، انفیه دان، عصا و سنجاق سینه، اشیا مرصع و مروارید و… می شود. در اینجا به معرفی برخی از اشیا شاخص این موزه می پردازیم.
دریای نور

دریای نور

شاید بتوان گفت که این الماس در میان جواهرات ملی ایران شاخص ترین گوهرمحسوب می شود. الماس کوه نور و الماس دریای نور دو گوهر گرانبها در خزانه ی ایران بودند، شاید در طول تاریخ به دلیل شباهت اسمی که بین این دو گوهر بی نظیر وجود دارد، این دو را یک زوج می شمردند. اما برخلاف نامشان هیچ گونه تشابهی از نظر رنگ و تراش با هم ندارند. در واقع هر دو گوهر متعلق به نادر شاه بود؛ اما بعد از مرگ نادر الماس کوه نور به افغانستان برده شد، و بعد ها نیز در هند بوسیله کمپانی هند شرقی به ملکه ویکتوریا اهدا شد. این گوهر گرانبها هم اکنون زینت بخش تاج ملکه انگلیس، ملکه الیزابت است.
الماس دریای نور بعد از مرگ نادر شاه به نوه ی او شاهرخ میرزا رسید. بعد ها این گوهر بی نظیر بدست لطفعلی خان افتاد، هنگامی که لطفعلی خان بدست آقامحمد خان شکست خورد، این گوهر زیبا به گنجینه ی جواهرات قاجار منتقل شد. دریای نور هم اکنون در خزانه ی بانک ملی نگهداری می شود، این گوهر به رنگ کمیاب ترین الماس ها، صورتی است، و وزن آن 182 قیراط است.

تاج کیانی

تاج فتحعلی شاه که به تاج کیانی معروف است، این تاج با جواهراتی مانند الماس، زمرد، یاقوت و مروارید آراسته شده است، این تاج در زمان قاجار ساخته شد و سه رنگ سبز و سفید و قرمز به کار رفته در آن نشانگر پرچم ایران است.
تاج کیانی

تاج پهلوی

این تاج در زمان رضا شاه ساخته شد، زیرا رضاخان تمایلی به استفاده از تاج کیانی نداشت. بنابراین زبردست ترین جواهرسازان آن دوران این تاج را برای او ساختند. در ساختن این تاج از تاج شاهان ساسانی الهام گرفته شده است. این تاج آراسته به الماس های ارزشمند و گوهرهای درشت زمرد ویاقوت کبود ومروارید است.
تخت

تخت نادری

این تخت بسیار زیبا و جواهرنشان، در دوره ی قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. برای ساختن این تخت مرصع و مینا کاری شده از 22 هزار سنگ وجواهر قیمتی استفاده شده است. این تخت برخلاف نامش متعلق به نادر شاه افشار نیست و به مراتب زیباتر از تخت طاووس می باشد.
تخت طاووس

تخت طاووس

در سال 1216 به فرمان فتحعلی شاه تخت مجلل و عظیمی ساخته شد؛ که به مناسبت نقش خورشید مرصعی که دربالای تخت تعبیه شده بود، به تخت خورشید معروف شد. بعد از ازدواج فتحعلی شاه با طاووس تاج الدوله، نام این تخت به تخت طاووس تغییر کرد. این تخت آراسته به طلا و جواهر بوده و بسیار با شکوه و هنرمندانه ساخته شده است.
تاج شهربانو
تاج شهربانو
سپر نادری
سپر نادری
نیم تاج نورالمعین
نیم تاج نورالمعین
کمربند زرین
کمربند زرین
جقه نادری
جقه نادری
آفتابه لگن سلطنتی
آفتابه لگن سلطنتی
کره جواهر نشان
کره جواهر نشان

این مجموعه ی زیبا و گرانبها، پر از جواهرات و اشیایی است که هر یک حکایتی برای گفتن دارند، داستان هایی که از گذشته های پر فراز و نشیب کشور عزیزمان سخن می گویند، شنیدن برخی باعث خشنودی و برخی دیگر تاسف برانگیز است، اما دیدن این خزانه از آن رو باعث خشنودی است، که شکوه و اقتدار کشورمان را به رخ جهانیان می کشد و پشتوانه ی ملی ماست.

از جاذبه های گردشگری نزدیک به این موزه می توان به موزه ی آبگینه و سفال، موزه ی پست و تلگراف، موزه ی ایران باستان و کاخ گلستان اشاره کرد.

سخن آخر
امید است بازدید از این موزه ی بی نظیر برای شما نیز جالب و جذاب باشد، و شما را با گوشه ای از سرگذشت کشورعزیزمان ایران آشنا کند.

هتل پرشین تهران، در انتظار پیشرفت
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر