لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کاخ موزه سبز تهران | نگین زمرد سعدآباد
کاخ موزه سبز تهران

کاخ موزه سبز تهران | نگین زمرد سعدآباد

تهران به عنوان پایتخت کشورمان دارای جاهای دیدنی زیادی است و در این میان جاذبه های تاریخی بین گردشگران از محبوبیت بیشتری برخوردارند. اگر قصد دارید در پایتخت ایران، در فضایی آرام و دلنشین و در میان درختان و طبیعت زیبا، زمرد سعد آباد را ببینید، کاخ موزه سبز تهران انتخاب شایسته شما خواهد بود. این کاخ در مجموعه سعد آباد که یکی از زیباترین موزه های ایران است، همواره پذیرای مهمانان و گردشگران می باشد. پس وقت آن است که برای سفر به پایتخت و رزرو آنلاین هتل های تهران اقدام نموده و با بازدید از این مجموعه خاطره هایی دلنشین برای خود و همراهانتان رقم بزنید. در ادامه مطلب پیش رو شما را با کاخ موزه سبز بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی کاخ موزه سبز در مجموعه سعد آباد

کاخ موزه سبز یکی از کاخ‌های مجموعه سعد آباد، واقع در شمال شهر تهران است. سعد آباد در اصل باغ بسیار بزرگی حدود 110 هکتار است با مجموعه ای از بناها که کاخ سبز در ضلع شمال غربی، یکی از آن ها است. این منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا بوده و میانگین دمای سالانه آن به حدود 13 درجه سانتیگراد می رسد. سعدآباد دارای هجده کاخ متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است و جزو مهمترین موزه های کشور به شمار می رود؛ لذا امکان بازدید از کل این مجموعه در یک روز امکان پذیر نیست.

کاخ سبز تهران
کاخ های موجود در مجموعه سعدآباد عبارتند از: کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی)، کاخ سفید (کاخ موزه ملت)، کاخ اختصاصی ( موزه تاریخ طبیعی پیشین که اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است)، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی یا کاخ سیاه (موزه هنرهای زیبا، کاخ شمس پهلوی ( موزه مردم شناسی)، کاخ اشرف پهلوی (موزه ظروف پیشین)، کاخ ملکه مادر (ساختمان جمهور)، کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا پهلوی (مرکز آموزش)، کاخ شهرام پسر اشرف پهلوی (موزه نظامی)، کاخ فریده دیبا (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، ساختمان محل سکونت عصمت دولتشاهی همسر رضا شاه پهلوی (موزه فرشچیان)، کاخ های قدیم و جدید رضا پهلوی (موزه بهزاد و دفینه)، کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه پهلوی (موزه خط و کتابت میرعماد)، کاخ لیلا دختر محمدرضا شاه (موزه آبکار) و دفتر رییس تشریفات کاخ (موزه آب).
کاخ سبز تهران
در اصلی کاخ موزه سبز ( از سمت شمال غربی) به سمت رشته کوه البرز باز می شود. در واقع این عمارت از شمال با کوه های البرز، از شرق با گلاب دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. همچنین رودخانه جعفرآباد از وسط محوطه کاخ می گذرد. این منطقه جزوه شهرستان شمیرانات تهران به حساب می آید. مجموعه سعدآباد در سال 1370 مرمت شده است و شماره ثبت آن 1957 می باشد و در تاریخ 4 دی ماه 1376 ثبت ملی شده است. در ابتدا در این زمین بنایی نیمه تمام متعلق به علیخان والی از زمین داران معروف دوره قاجار، وجود داشت که حکومت پهلوی ابتدا آن را به قیمت هفت هزار تومان خریداری نمود. ساخت بنای کاخ سبز که مساحتی بالغ بر 1203 متر مربع دارد، حدود 7 سال از بعد از سال 1301 به طول انجامید. در زمان خریداری زمین، رضا شاه هنوز به سلطنت نرسیده بود و وزیر جنگ بود؛ اما کاخ سبز در اوایل سلطنت رضا شاه به بهره برداری رسید.
کاخ سبز تهران

کاخ یاد شده بر بلندترین نقطه مجموعه سعدآباد ساخته شد و اولین کاخ مجموعه سعدآباد است که به بهره برداری رسید. در نمای خارجی آن از سنگ های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان استفاده شده و در مصالح آن از سرب بهره گرفته شده است تا در اثر گرما و سرمای هوا سنگ ها خرد نشوند؛ این مساله باعث شد که با وجود گذر سال ها کاخ سبز همچنان زیبایی خود را حفظ کند. سر در و ستون های ورودی کاخ که از جنس مرمر خراسان هستند، تلفیقی از هنر و نقوش ایرانی و اروپایی بوده و بطور کلی از سبک معماری ایرانی- اروپایی در ساخت آن ها استفاده شده است. این بنا در ابتدا به کاخ سنگی معروف بود اما در دوره پهلوی دوم کاخ سنگی مرمت شد و کاخ شهوند نام گرفت. پس از انقلاب اسلامی تاکنون بنای مذکور را کاخ سبز می خوانند.
کاخ سبز تهران

مقایسه هتل اسپیناس پالاس با هتل اسپیناس
ادامه مطلب

معماری کاخ سبز

هنر داخلی این موزه شامل آیینه‌ کاری، گچ ‌بری، مقرنس و خاتم‌ کاری است. نقشه این کاخ دو طبقه که شامل زیرزمین و طبقه همکف است را استاد جعفر کاشانی طراحی کرده است و معماری آن به عهده میرزا جعفر کاشی (معروف به معمار باشی)، فرزند استاد قاسم معمار بوده است که این کاخ آخرین کار او به شمار می رود. فرش های داخل اتاق ها را هنرمندان ایرانی بافته اند ولی اشیایی مانند مبل، ظروف چینی و لوسترهای متنوع آن از اروپا وارد شده اند؛ همچنین هدایایی از سایر کشورها در آن به چشم می خورد.

کاخ سبز تهران

آیینه هایی با طرح گل هایی که از گچ ساخته شده اند در تالار آیینه خودنمایی می کنند. تالاری که نقش وسط فرش آن با طرح سقف همخوانی دارد و با قالی مشهدی هفتاد متری زیبایی که اثر عبدالمحمد عمواغلی است، پوشانده شده است. ساخت این تالار چهار سال به طول انجامید که دفتر کار رضاشاه نیز بوده است. تذهیب روی دیوارها هنر استاد حسین بهزاد است و خاتم کاری ها را جمعی از هنرمندان کارگاه استاد صنیع خاتم انجام داده اند؛ همچنین نرده های چوبی پلکان ها که طرح سربازان پارسی بر آن نقش بسته است، کاری از استاد مختاری می باشد. لازم به ذکر است دیوارکوب های تزیین شده در سرسرا اثر امانوئل بوردلی هنرمند فرانسوی هستند. برخی از آثار هنری و اشیای تاریخی موجود در کاخ موزه‌ی سبز عبارتنداز:

  • فرش تالار آیینه کاخ موزه سبز
  • گلدان های تزئینی از سنگ مرمر
  • بزار مرصع‌کاری شده با سنگ یشم
  • فرش نفیس راور
  • تابلو نقاشی گلدان گل
  • نشان و مدال ذوالفقار
مراکز خرید لوکس تهران
ادامه مطلب

موارد استفاده از کاخ موزه سبز در تهران

گفته شده این کاخ محل زندگی رضا شاه بوده اما در دوره محمدرضا شاه از آن برای اقامت مهمانان خارجی استفاده می شده است؛ برای مثال افرادی چون “ملک حسین” و “کنستانتین” پادشاه سابق یونان، برای مدتی در این کاخ اقامت داشته اند. همچنین اشخاصی نظیر “جیمی کارتر” رییس جمهور آمریکا و “انور سادات” پادشاه مصر نیز مهمان این کاخ بوده اند و این ها نشان از اهمیت تاریخی این کاخ دارند. از دیگر شاخه های تاریخی این کاخ، امضای پیمان سعدآباد در سال 1316 میان ایران، ترکیه، عراق و افغانستان در آن است. همچنین گفته شده در این ساختمان مجلل، در اتاق خواب رضا شاه به دلیل مخالفتش، هیچ گونه تخت و مبلمانی وجود نداشته است و این رویه در زمان حکومت فرزندش تغییر کرده است؛ این کاخ دارای تالار آئینه، اتاق پذیرایی، اتاق غذاخوری، اتاق کار و اتاق خواب است. اگر به برنامه هایی که امروزه در کاخ سبز برگزار شده است سری بزنید، مواردی نظیر نمایشگاه خاتم، نمایشگاه ظروف نقره و نمایشگاهای نوروزی را خواهید دید.
کاخ سبز تهران

محل اقامت مسافران و امکانات این مجموعه

اگر مایل به اقامت در نزدیکی مجموعه سعد آباد و کاخ سبز هستید، هتل استقلال می تواند گزینه انتخابی شما باشد؛ البته هتل هایی نظیر هتل آزادی تهران، هتل اوین، هتل انقلاب، هتل کوثر، هتل لاله تهران و هتل هویزه نیز اقامتگاه هایی مناسب برای مسافرانی که به تهران می آیند هستند. گردشگران در مجموعه سعدآباد می توانند از امکاناتی نظیر کافه و رستوران نیز بهره ببرید؛ از دیگر امکانات مجموعه سعدآباد می توان سرویس حمل و نقل داخلی را نام برد که در ازای هزینه اندک در محوطه سعدآباد بازدیدکنندگان را جا به جا می کند. یکی دیگر از امکانات و جذابیت های این مجموعه عکاسخانه قاجاری است که علاقه مندان می توانند در آن با پوشیدن لباس های مردم تهران قدیم، عکس های یاگاری زیبا و متفاوت بگیرند.
کاخ سبز تهران
قدم زدن در پارک و در یک فضای زیبا و پوشیده از درخت آدمی را شاد و سرزنده می کند و در کنار آن می توان از وسایل ورزشی برای نرمش و ورزش نیز استفاده نمود. از دیگر امکانات مجموعه سعد آباد، ایستگاه رادیویی است. رادیو سعدآباد جهت اطلاع رسانی به بازدید کنندگان فعالیت می کند اما در اعیاد و جشن های برنامه های ویژه ای از آن پخش می شود. سرویس بهداشتی، نمازخانه و نیمکت ها نیز در کنار سایر امکانات موزه سعدآباد امکان گردش طولانی تری را بای بازدیدکنندگان فراهم می کنند.
کاخ سبز تهران

آدرس کاخ موزه سبز: حال با این توصیفات اگر شما هم مایل هستید این کاخ موزه زیبا را دیدن کنید، می توانید با استفاده از آدرس زیر خود را به آن برسانید:
تهران. خیابان ولیعصر. خیابان شهید فلاحی(زعفرانیه). انتهای خیابان شهید کمال طاهری. موزه سعدآباد. کاخ موزه سبز

و یا تهران. میدان تجریش. خیابان سعدآباد. موزه سعدآباد. کاخ موزه سبز.

زمان بازدید: زمان بازدید از این مجموعه همه روزه به جز روزهای زیر است:
– چهاردهم خرداد ( رحلت امام خمینی(ره) )
– بیست و یکم رمضان ( شهادت امام علی (ع) )
– بیست و پنجم شوال ( شهادت امام جعفر صادق (ع) )
– نهم و دهم محرم ( تاسوعا و عاشورای حسینی )

– بیست و هشتم صفر ( رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) )
کاخ سبز تهران

تخفیف برای هزینه ورودی به مجموعه

برای گروهی از افراد هزینه بلیط بازدید از مجموعه سعدآباد مشمول تخفیف است. نظیر: دانش آموزان و دانشجویانی که به صورت گروهی و به همراه معلمان و یا سرپرستان خود برای بازدید می آیند، بازنشستگان و یک نفر از همراهان ایشان که عضو خانواده شان است، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، آزادگان، جانبازان، خانواده شهدا، بسیجیان ( فقط یک نفر). البته این تخفیفات در تعطیلات رسمی سالانه، ایام نوروز، پنجشنبه ها و جمعه های هر هفته اعمال نمی شوند. لازم به یادآوری بازدیدهای گروهی نیاز به هماهنگی قبلی دارند.

کلام پایانی

تهران یکی از مهم ترین و اصلی ترین کلانشهرهای کشورمان ایران محسوب می شود که جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری در آن خفته است. کاخ ها و موزه ها از جمله جاذبه هایی هستند که روح آدمی را با خود به گذشته می برند. کاخ موزه سبز تهران یکی از کاخ های زیبا و چشم نواز مجموعه سعدآباد است که بازدید از آن برای اکثر افراد جالب توجه خواهد بود.
مقایسه هتل اسپیناس پالاس و هتل ویستریا تهران
ادامه مطلب
4.2/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر