لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگه هلت لرستان، لذت راه رفتن در رودخانه
تنگه هلت لرستان، لذت راه رفتن در رودخانه

تنگه هلت لرستان، لذت راه رفتن در رودخانه

استان لرستان، استانی شناخته شده به عنوان مقصدی بینظیر برای طبیعت گردان است. این استان دارای پتانسیل های بیشمار اکوتوریسم است. از میان شهرهای استان لرستان، پلدختر شهر دیگری است. با مجموعه ای از تالاب ها، پرندگان مهاجر، حیات وحش و گونه های مختلف گیاهی. از میان تمام این جاذبه ها، تنگه هلت در پلدختر استان لرستان، مکانی شگفت انگیز برای سفری پرهیجان است. رودخانه ای زیبا با آبی زلال و فیروزه ای رنگ که از دل صخره های سخت و بلند راه خود را به سمت تنگه پیدا کرده است. جذابیت این سفر به چند ساعت پیاده روی در دل این رودخانه است. گاهی ممکن است عمق آب رودخانه به بالای کمر انسان نیز برسد. برای داشتن سفری بدون دغدغه به استان لرستان می توانید با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین، مناسب ترین هتل را انتخاب کنید و با رزرو اینترنتی آن سفری بدون دغدغه را آغاز کنید. برای آشنایی با پلدختر تنگه ی هلت با ما همراه شوید.

تنگه هلت کجاست
برای رفتن با تور و یا تنها به این تنگه باید به استان لرستان، شهرستان پلدختر سفر کنید. در مسیر آزاد راه خرم آباد به اندیمشک، بین تونل خرگوشان ا و 2 یک بریدگی وجود دارد که در آنجا باید وسیله نقلیه را پارک کنید و وارد مسیر تنگه شوید. از اینجا به بعد را پیاده طی کنید. برای رفتن به این تنگه حتما به یک راهنمای آشنا با منطقه احتیاج دارید.
حرکت آرام رودخانه در سالیان دراز از میان صخره های رسوبی و آهکی باعث تغییر شکل آنها و به وجود آمدن دره ای بسیار زیبا و شگفت انگیز شده است که امروزه طرفداران زیادی بین طبیعت گردان پیدا کرده است. در واقع جذابیت این تنگه به مسیر عبور رودخانه از بین صخره های غول پیکر است. جایی که باید وسایلمان را در کوله پشتی بگذاریم و دل به آب دهیم. ساعت ها در عمق کم و زیاد رودخانه پیاده روی کنیم، از هوای پاک لذت ببریم و غرق در شگفتی طبیعت شویم. عظمت صخره ها و جاری آب انسان را به تفکر وامی دارد که چگونه قدرت آب این صخره های عظیم را کنار زده و چنین مسیر خیره کننده ای را به وجود آورده است.
تنگه هلت پلدختر
البته در گذشته سدی بود که در پشت آن دریاچه ای وجود داشت. با آمدن سیل سد شکست و دریاچه به رودخانه ای تبدیل شد. طول این تنگه 4 کیلومتر است و رفت و برگشت به تنگه هلت حدود 4 ساعت پیاده روی است. یعنی حدوداً دوساعت رفت و دو ساعت برگشت طول می کشد. دقت کنید که ممکن است به دلیل بارندگی در منطقه عمق آب زیاد شود و امکان بازدید از آن امکان پذیر نباشد. حتما قبل از حرکت به سمت تنگه از وضعیت آب و هوا اطلاع حاصل کنید. زیرا در شرایط عادی و در فصول بدون بارندگی گاهی عمق آب به بالای کمر انسان نیز می رسد و در طول مسیر ممکن است به جاهایی برسید که لازم باشد از زیر آب و یا به سختی از بین دو صخره عبور کنید. این مسیر برای کودکان و افراد سالخورده مناسب نیست.
تنگه هلت پلدختر
در محدوده تنگه آنتن دهی موبایل و دسترسی به اینترنت محدود است. مسیر را نمی توان سخت شمرد. طبیعت گردان غیر حرفه ای نیز در این مسیر به مشکلی بر نمی خورند اما به دلیل بالا آمدن عمق آب در بخشی از قسمت ها بردن کودکان را توصیه نمی کنیم. لازم است برای رفتن به تنگه هلت تجهیزاتی برای خود در نظر بگیرید. مانند کفش مخصوص پیاده روی در آب، قمقمه آب، لباس های اضافه، کوله حمل وسایل و مواد خوراکی. دقت کنید که در مسیر تنگه امکانات اقامتی و پذیرایی وجود ندارد. همچنین امکان کمپ زدن هم نیست. اگر هم نگران خیس شدن موبایل خود هستید که احتمال آن بسیار زیاد است حتما کیسه ضد آب همراه خود بیاورید. و به عنوان یک اکوتوریست حتما سعی کنید که برای زباله های خود کیسه ای به همراه داشته باشید. جاذبه مسیر تنها آب است و صخره. محیطی بکر و دست نخورده با آب و هوایی دلپذیر به ویژه در فصول گرم سال.
تنگه هلت پلدختر

در اطراف تنگه دو روستای کرکی با فاصله 19 کیلومتر و پاعلم با فاصله 23 کیلومتر وجود دارند.این دو روستا به عنوان جاذبه های گردشگری اطراف تنگه هلت شناخته می شوند. روستای کرکی محل زندگی سمندر لرستانی است یک دوزیست بومی ایران که شکار ممنوع است و آسیب به آن جریمه نقدی به دنبال دارد. روستای پاعلم نیز تعدادی جاذبه تاریخی مانند قلعه دارد. امام زاده شاه احمد نیز در روستای پاعلم، بر فراز قله کبیر قرار گرفته است. هر سال تعداد زیادی از عاشقان این امامزاده از سرتاسر ایران به زیارت وی می آیند. نسبت امامزاده سید احمد یا شاه احمد به امام موسی کاظم علیه السلام می رسد.
تنگه هلت پلدختر

شهر پل دختر با تالاب های بینظیر خود نیز جای خود دارد. تالاب ها را می توان شاهکاری از خلقت به شمار آورد. این اکوسیستم های بی نظیر که می توانند به طور گسترده ای به لحاظ گردشگری استفاده شوند. مهمترین آنها مشاهده حیات وحش است. تماشای پرندگانی که این تالاب ها را به عنوان مقصد کوچ خود انتخاب کرده اند بسیار زیباست. برپایی کمپ، کرجی رانی و عکاسی از سایر فعالیت هایی است که می توان در تالاب ها انجام داد. با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین، و جستجو در آن از اقامتگاه های بوم گردی و هتل های خرم آباد اطلاع حاصل کنید و با رزرو اینترنتی سفری مطمئن را آغاز کنید.

آبشار چشمه گوش لرستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر