لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بوستان آهوان کیش
بوستان آهوان کیش

بوستان آهوان کیش

جزیره بسیار زیبای کیش قطب اصلی گردشگری در ایران بوده و از جمله سرسبزترین جزیره های خلیج همیشه فارس است. هتل های کیش، تفریحات دریایی، جاذبه های طبیعی و مصنوعی و رستوران های لاکچری و دریایی عوامل مهم جذابیت این جزیره زیبا هستند. جزیره کیش از لحاظ گردشگری با مکان های دیدنی دیگر کشورها رقابت می کند و از جمله جاهای دیدنی کیش می توان به بوستان آهوان کیش، سواحل ماسه ‌ای، اسکله بزرگ تفریحی، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، کشتی یونانی، ورزش های دریایی، نخلستان باغ بهشت، پارک دلفین، مجموعه آکواریوم و کلی مکان دیدنی دیگر اشاره کرد.از جمله زیباترین جذابیت های جزیره کیش وجود بوستان آهوان داست و جالب اینکه قیمت بلیط بوستان آهوان کیش به قدری ناچیز است که حتی می توان آن را تقریبا رایگان تلقی کرد. در هنگام بازدید از این بوستان می توانید تعداد زیادی آهوی زیبای ایرانی با چشمانی گیرا و پوستی فوق العاده تماشایی را در حالی که کاملا آزاد رفت و آمد می کردند ببینید. مشاهده این آهوان در بوستان آهوان کیش امری بسیار عادی است که دل هر بیننده ای را به وجد می آورد.

تخریب بوستان آهوان کیش

متاسفانه در اکثر سایت ها هیچ نامی از تخریب بوستان آهوان کیش برده نمی شود اما زمانی که گردشگران به نیت بازدید از این بوستان زیبا راهی کیش می شوند و دیدن از آن را جزء برنامه سفر خود قرار می دهند در نهایت در زمان رو به رو شدن با مرکز خرید میکامال جا می خورند و بسیار ناراحت می شوند. بله درست است امروزه به جای بوستان آهوان کیش مجتمع تجاری میکا مال ساخته شده است. البته لازم به ذکر است جزیره کیش به قدری جاذبه های دیدنی دارد که با اطمینان می توان گفت حتی با اطلاع از تخریب بوستان آهوان نیز هیچ گردشگری برنامه سفر خود به این منطقه را لغو نمی کند. البته ناگفته نماند امروزه این آهوها درست مانند زمان قبل از ساخت بوستان، در سطح جزیره در حال حرکت و زندگی هستند و می توان آن ها را از نزدیک دید و حتی با آن ها عکس گرفت.
بوستان آهوان کیش

هتل های کیش

همان طور که اشاره شد از جمله جاذبه های جزیره کیش هتل ها و رستوران های آن هستند که با امکانات رفاهی در سطوح مختلف آماده پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندگان از جزیره می باشد. حال اگر قبل از سفر اقدام به رزرو آنلاین هتل مورد نظر خود کنید می توانید با آرامش خاطر بیشتری به سفر بپردازید. از جمله هتل های کیش که می توانید جهت اقامت برگزینید هتل پنج ستاره میراژ کیش است. این هتل در هشت طبقه و 177 واحد اقامتی با چیدمانی بسیار شیک و زیبا در بلوار دریا، در فاصله 800 متری از ساحل دریای خلیج فارس و اسکله تفریحی کیش واقع شده است. نزدیکی این هتل به مراکز خرید مریم و ونوس از جمله مزایای آن می باشد. از دیگر هتل های پنج ستاره مجلل کیش می توان به هتل شایگان کیش در چهار طبقه با 195 واحد اقامتی و تعدادی سوئیت ساحلی با دسترسی آسان به مراکز خرید زیتون و ونوس و اسکله تفریحی و مرکز غواصی کیش و نیز هتل ترنج کیش در دو بخش هتل روی آب و هتل ساحلی به عنوان اولین هتل دریایی خاورمیانه با کف شیشه ای روی آب اشاره کرد.
بوستان آهوان کیش

بوستان آهوان کیش یک مرکز تفریحی و دیدنی در جزیره کیش بود که علاوه بر اینکه منطقه ای بکر و دست نخورده بود پوشش گیاهی مناسبی نیز داشت و از جمله جاذبه های پرطرفدار کیش مخصوصا برای کودکان محسوب می شد. این بوستان از جمله معدود مناطق بکر کیش و تنها باغ وحش آن بود که حدود 17 قفس داشت که حیواناتی مانند شیر و شغال و روباه و گوزن در آن نگهداری می شد اما آهوها بر خلاف سایر حیوانات که در قفس نگهداری می شدند در مساحت 2 هکتاری بوستان آزادانه در حال حرکت بودند و در کمال آرامش و راحتی زندگی می کردند. این بوستان تنها باغ وحشی بود که شما می توانستید تعداد بسیار زیادی از آهوها را به شکلی ازاد و خارج از قفس مشاهده کنید. دلیل نام گذاری بوستان نیز همین مورد بود که آهوهای آن در قفس نگهداری نمی شدند و مانند محل زندگی خود در آن زندگی می کردند. در این بوستان حتی وسایل بازی و سرگرمی برای کودکان هم فراهم شده بود تا در کنار بازدید از حیوانات و مشاهده ی زندگی واقعی آهوها و دسته های مختلف از آنها از بازی در بوستان لذت دوچندان ببرند.
بوستان آهوان کیش

افتتاح هتل 4 ستاره لیلیوم در جزیره کیش
ادامه مطلب

معرفی کلی بوستان آهوان کیش

مشاهده آهو به عنوان یک حیوان بسیار زیبا و ارام از فاصله ای نزدیک و بدون وجود میله های قفسی کوچک و تنگ می تواند برای هر فرد بیننده ای بسیار جذاب و لذت بخش باشد. این امکان در بوستان آهوان کیش یا باغ وحش پارک آهوان کیش یا پارک حیات وحش کیش و نام هایی از این قبیل فراهم بود. همه ی این نام ها حکایت از یک مکان در جزیره ی زیبا و پرطرفدار کیش را داشت که مکانی زیبا در قالب یک فضای سبز برای زندگی حیواناتی مانند آهو بود.
بوستان آهوان کیش
آدرس دقیق بوستان آهوان کیش استان هرمزگان، جزیره کیش، انتهای خیابان فردوسی بود. مکانی که امروزه مجتمع عظیم میکا مال آن را به خود اختصاص داده است. ارتفاع این مکان از سطح دریا تنها 6 متر است. این بوستان تحت مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش قرار داشت. ورودی بوستان بسیار زیبا بود و گردشگران می توانستند با ون برقی کوچکی که در قسمت ورودی بوستان وجود داشت از قسمت های مختلف بوستان دیدن کنند. از جمله مکان های تفریحی نزدیک بوستان آهوان کیش مجموعه آکواریوم و پارک هنگام بود که البته هنوز هم هستند. این بوستان یکی از پر بازدیدترین و شلوغ ‌ترین جاهای دیدنی کیش بود. بوستان آهوان کیش در فاصله ی 10 کیلومتری از مرکز شهر قرار داشت لذا با تاکسی های موجود در جزیره می توانستید در کمتر از 15 دقیقه به آنجا برسید. شاید یکی از دلایل تخریب نیز همین نزدیکی به شهر و وجود خانه های مسکونی در اطراف آن باشد.
بوستان آهوان کیش

تاریخچه بوستان

در سال 1363 هجری شمسی یعنی حدود 34 سال پیش که جزیره ی کیش به یک منطقه ی آزاد تبدیل شد برای حفظ بقای آهوی ایرانی و نیز به منظور افزایش جذابیت های جزیره ی پرمخاطب کیش از استان هرمزگان در کشور ایران حدود 30 راس آهو به کمک سازمان حفاظت از محیط زیست از جزیره ی خارک به جزیره ی کیش آورده شد. بدین ترتیب تعداد زیادی از این آهو ها به صورت گله هایی بزرگ و کوچک در تمام جزیره ی کیش به مخصوص در قسمت شرق و جنوب جزیره قابل رویت بودند و به طور عجیبی بر جذابیت جزیره افزوده بودند به طوری که وجود این آهوها و رویت آنها از نزدیک به یکی از ویژگی های خاص جزیره ی کیش به عنوان یک قطب گردشگری در ایران تبدیل شده بود.
بوستان آهوان کیش
هر چند شرایط محیطی، وجود آبشخور و عمل توزیع علوفه در بخش های مختلف از جزیره در ادامه ی بقا و زندگی آهوان تاثیرگذار بود اما از آنجا که مهم ترین عامل مرگ و میر آنها تصادفات جاده ای شناخته می شد که احتمالا به دلیل عدم توجه و دقت رانندگان اتفاق می افتاد بعدها در سال 1380 مکانی به صورت پارک طبیعی به عنوان محل زندگی آهوها ساخته شد که البته امکان بازدید از آن ها برای گردشگران را نیز داشت. مکانی که در ان علاوه بر آهو ها حیوانات دیگری هم زندگی می کردند؛ تنها تفاوتی که شیوه ی زندگی انها با آهوها داشت اینکه آنها در قفس نگهداری می شدند. پس تاریخ تاسیس بوستان آهوان کیش به صورت یک پارک طبیعی به سال 1380 بر می گردد.
بوستان آهوان کیش

تقریبا در تمام روزهای هفته می توانستید از این پارک طبیعی زیبا و حیوانات آن دیدن کنید. تنها در روزهای تعطیلی که به مناسبت های غمناک مانند ایام سوگواری که البته تعطیل رسمی نیز باشد پارک تعطیل بود. ساعت بازدید نیز معمولا از 5 بعد از ظهر تا 9 شب بود. بهای بلیط مقدار بسیار ناچیزی شاید به ازای هر نفر 500 تومان بود. این پارک طبیعی که همان بوستان آهوان کیش نامیده می شود مساحتی حدود 2 هکتار داشت. از جمله حیواناتی که در این بوستان زندگی می کردند می توان به گوزن، شغال، روباه، گرگ، یک قلاده شیر، یک قلاده خرس، چند میمون سنجابی و حیوانات اهلی مانند بز و گوسفند و اسب و تعداد زیادی از پرندگان رنگارنگ مانند طوطی و طاووس و عقاب طلایی و پرندگان دیگری از سراسر دنیا مخصوصا استرالیا اشاره کرد. به همین دلیل عده ای آن را باغ وحش پارک آهوان کیش می خواندند.

روستای باغو کیش
ادامه مطلب

اطلاعات راجع به آهوی زیبای ایرانی

هر آهو حدود 11 سال عمر می کند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک آهوی باردار فارغ شود حدود 5 تا 6 ماه است. این نوع آهو که در بوستان آهوان کیش مشاهده می شد و امروزه در سراسر جزیره قابل رویت است دارای نژاد ایرانی می باشد و تنها در بخش هایی از ایران، جنوب غربی پاکستان و صحرای گبی قابل رویت است. متاسفانه به دلیل شکارهای بی رویه ی شکارچیان آهو، این خلقت زیبای آفرینش حدود چند سالی به عنوان موجودی که در معرض خطر جدی انقراض است در لیست قرمز سازمان IUNC قرار گرفت؛ اما خوشبختانه بعد از ساخت بوستان آهوان کیش به عنوان مکانی امن برای زندگی و تولید مثل آهوها طبق آخرین سرشماری که با کمک سازمان حفاظت از محیط زیست از آنها به عمل آمده تعدادشان حدود 800 راس بیان شده است و این نشانه ی خوبی از حفظ بقای آنهاست و مدیریت سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد کیش را نشان می دهد که با امکاناتی که برای این گونه ی زیبا فراهم کرده بودند به ادامه ی بقای آن کمک چشم گیری داشته اند.
بوستان آهوان کیش

در کمال تاسف و ناراحتی باید عرض کنیم این بوستان زیبا و مفید برای ادامه ی بقای آهوها در سال 1390 کاملا خراب شد و به جای آن یک مجتمع تجاری به نام میکا مال که گفته می‌ شود یکی از بهترین مراکز خرید کیش خواهد شد ساخته شده است و مراحل ساخت آن تقریبا رو به اتمام است. مسئولان وقت کیش از جمله دلایل تخریب بوستان را مسائل بهداشتی و زیست ‌محیطی و نارضایتی ساکنان اطراف بوستان عنوان کردند اما ظاهرا مردم بومی مخالف تخریب نبوده اند. البته در همان سال 90 بنا بر این شد که بوستان با تمام حیوانات و درختان و با ایجاد همان پوشش گیاهی و به همان شکل در منطقه ی بهتری احداث شود اما متاسفانه هنوز خبری از احداث باغ وحش جدید نیست. گفته می‌شود بخشی از حیوانات باغ ‌وحش به جزیره فارور و بخشی از آنها نیز به پارک دلفین‌های کیش منتقل شده‌اند. از طرفی قرار است 240 هکتار زمین به‌ منظور نگهداری از آهوان آزاد جزیره، که امروزه در تمام نقاط جزیره کیش پراکنده شده‌اند، اختصاص یابد. این پروژه مراحل پایانی فنس‌کشی را پشت ‌سر می‌گذارد و با ایجاد 12‌آبشخور برای آهوان آزاد، این منطقه به زودی به زیستگاه اصلی آهوان جزیره کیش تبدیل می ‌شود.
بوستان آهوان کیش

معرفی هتل ویدا کیش - هتلی با استاندارهای روز دنیا
ادامه مطلب

آب و هوای مناسب برای سفر به کیش

جزیره سرسبز و زیبای کیش که به مروارید خلیج فارس معروف است جزء شهرستان بندر لنگه از استان هرمزگان در جنوب کشور ایران است. این جزیره نیز مانند سایر نقاط جنوبی ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک و بیابانی است و تابستانی طولانی و گرم و زمستانی کوتاه و ملایم دارد اما از اوایل دی ماه تا اواخر اردیبهشت ماه آب و هوایی بسیار مطلوب دارد. لذا بهترین زمان سفر به کیش و دیدن از جذابیت های آن همان بازه ی زمانی اوایل دی تا اواخر اردیبهشت است که قطعا در این زمان سفر لذت بخش تری را در کیش تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

جزیره زیبای کیش دارای جاذبه های باستانی و طبیعی زیادی است و به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان به آن سفر می کنند. برای سفر به کیش بهترین زمان اوایل زمستان تا اواسط بهار است چراکه آب و هوای این جزیره در تابستان بسیار گرم می باشد. یکی از این جاذبه ها بوستان آهوان کیش نام دارد که متاسفانه در حال حاضر تخریب شده است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر