لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ عفیف آباد شیراز | گلستانی در دل شیراز
باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز | گلستانی در دل شیراز

دیگر باغ‌های شیراز در نزدیکی معروف‌ترین هتل های شیراز
باغ عفیف‌آباد تنها یکی از باغ‌های زیبای شیراز است که در این صفحه به توصیف بخش‌های آن پرداخته‌ایم. اما هفت باغ مهم دیگر در این شهر اصیل تاریخی وجود دارند که زیبایی هر کدام از آن‌ها منحصربه‌فرد است؛ بنابراین اگر باغ عفیف‌آباد را به‌عنوان یکی از مقاصد سفر شیراز انتخاب کرده‌اید، احتمالاً از بازدید سایر باغ‌های شیراز نیز لذت خواهید برد. این باغ‌ها شامل باغ ارم شیراز، باغ جهان‌نمای شیراز، باغ دلگشا شیراز، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تنان، باغ نظر و موزه پارس شیراز و همچنین باغ ملی شیراز است.
در میان هتل‌های شیراز، علاوه بر هتل‌های لوکس و مدرن مانند هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز و هتل بزرگ شیراز، بوتیک هتل‌هایی نیز وجود دارند که معماری آن‌ها شامل فضاهایی باغ مانند است. بی‌تردید اگر باغ‌های شیراز، از جاذبه‌های موردعلاقه‌تان باشند، می‌توانید با اقامت در چنین هتل‌هایی، بیشتر در حال و هوای این باغ‌ها قرار بگیرید.
شهر شیراز در استان فارس از قدیم تاكنون به هنر، گل و باغ شناخته شده است. شهری زیبا با آب و هوایی مطلوب كه مهد فرهنگ و هنر و ادبیات در ایران است. شرح زیبایی های چنین شهری و شناخت بناها و مكان های دیدنی و تاریخی و تفریحی آن نیازمند به مقالات گردشگری بسیاری در این حوزه می باشد. هر كدام از بناهای تاریخی شیراز گویای قدمت و فرهنگ بالای مردمان این خطه است. در این مقاله به یكی از زیباترین و كم نظیر ترین مكان های تاریخی و تفریحی شهر یاد شده اشاره خواهیم كرد. باغ عفیف آباد شیراز یا باغ گلشن از دل انگیزترین مكان ها و باغ های شیراز است که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. شیراز مهد زیباترین اماكن تفریحی، تاریخی، فرهنگی كه در دل خود زیباترین هتل های ایران را نیز جای داده است باعث شده سالانه میلیون ها عاشق فرهنگ و هنر از این شهر دیدن كنند. باغ عفیف آباد عكس ها و تصاویر بسیاری را از خود در حوزه سینما و فیلم به جای گذاشته است كه این موضوع خود گواه زیبایی هر چه تمام این مجموعه می باشد.

موقعیت مكانی باغ عفیف آباد شیراز

در شیراز و اطراف آن به هر سو كه برویم می توانیم مجموعه تفریحی و تاریخی زیبایی را جستجو كنیم. بسیاری از باغ ها و اماكن تاریخی شهر شیراز هم اكنون در داخل شهر قرار گرفته اند و این به دلیل وسعت شهر می باشد. این موضوع ازجمله مزایای سفر به شیراز برای گردشگران، توریستان و مسافران است. به دلیل نزدیک بودن اماكن و داخل شهر واقع شدن آن ها می توان به راحتی مسیر های دسترسی به هر كدام از آن ها را پیدا كرد. باغ عفیف آباد آدرس بسیار ساده ای دارد و به راحتی می توان در شهر شیراز به آن رسید. اگر به سمت اتوبان ستارخان شیراز كه به دیگر اتوبان های شهر نیز متصل است برویم در نزدیگی پارک ستارخان خیابان عفیف آباد قرار دارد كه در انتهای این خیابان باغ زیبای عفیف آباد واقع شده است. یكی از نزدیک ترین هتل های شیراز به این باغ زیبا هتل پارس شیراز است كه می توان با رزرو آن در این منطقه به راحتی از بناها و دیدنی های شهر شیراز دیدن كرد. باغ عفیف آباد ساعت كار خاصی طی روز ندارد و یكسره از 8 صبح الی 6 بعد از ظهر می توان از آن بازدید كرد. لازم به ذکر است باید هزینه ای تحت عنوان ورودی هنگام وارد شدن به این مجموعه باغ پرداخت کنید.
باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد

خاندان قوام در شهر شیراز از قدرتمندان و سرشناسان زمان خود در دوره قاجاریه بوده اند. بسیاری از املاک، زمین ها و بناهای آن زمان توسط این خاندان ساخته و یا خریده می شدند. میرزا علی محمد خان قوام الملک باغی را در منطقه عفیف آباد كنونی خریداری كرد كه از زمان صفویه به یادگار مانده بود. در سال 1284 هجری قمری در اواخر سال های حكومت قاجار این باغ زیبا به عفیفه خانم، خواهر زاده میرزا علی محمد خان، رسید و تغییراتی را در ساختار باغ و ساختمان آن ایجاد كرد. در دوران پهلوی باغ عفیف آباد از طرف میراث داران قاجاریه به خاندان پهلوی هدیه شد و بعد از آن در دهه 40 ارتش این باغ را در مزایده ای خریداری نمود و هم اكنون نیز كاربردی برای موزه نظامی دارد.
عمارت باغ عفیف آباد

عمارت باغ

این باغ زیبا از دو جهت زیبا و دیدنی است؛ یكی محیط بیرونی آن كه از درختان و گل های بسیاری پوشیده است كه شاید نقطه عطف این بنای دیدنی همین باغ سرسبز اطراف آن بوده و می باشد، دیگری سبک معماری بنای زیبایی كه در میان این باغ خود نمایی می كند. با ورود به باغ با حیاطی بزرگ پر از درختان قدیمی و گل و گیاه هایی كه این باغ را به باغ گلی شبیه كرده است روبه‌رو می شویم. پس از گذشتن از درب ورودی چوبی بسیار زیبا كه با نقش دو شیر آراسته شده است و گذشتن از میان این گل و درختان زیبا با حوضی عظیم و چشم گیر روبه‌رو می شویم. حوضی كه در میان درختان این باغ زیبا محصور شده و در دل خود پرندگان آبی خوش رنگی را جای داده است. این عمارت که در دو طبقه بنا شده، با بیش از 30 اتاق از زیباترین هنرهای دوران خود است. ستون های گچی در ایوان عمارت عظمت دو چندانی را به آن می دهد. تمام در و دیوار ها و به ویژه سقف های این مجموعه با هنرمندی خاصی تزئین شده اند. در گوشه ای از این سرای بزرگ و چشم نواز تصویری زیبا بر دیوار كاشی كاری شده است كه مربوط به تاج گذاری یكی از پادشاهان ساسانی می باشد. وجود آب نمایی در میان این عمارت در كنار پنجره های رنگی و مشبک كاری شده صحنه به یاد ماندنی را در ذهن انسان به تصویر می كشد.
باغ عفیف آباد

بخش های مختلف عمارت باغ عفیف آباد

بزرگ ترین موزه نظامی در خاورمیانه

طبقه اول عمارت در حال حاضر به یكی از بزرگ ترین موزه های ایران تبدیل شده است. انواع وسایل جنگی و سلاح های به جای مانده از گذشتگان، انواع چاقو و ادوات نظامی كه اغلب آن ها متعلق به ناصرالدین شاه، فتح علی شاه، رضا شاه و محمد رضا شاه هستند در این موزه به چشم می خورد. جمع آوری چنین گنجینه ای در این باغ موزه زیبایی و جذابیت این محل را برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ بیش از پیش می كند؛ به علاوه این وسایل و ادوات می توان به باقیمانده هایی از وسایل جنگی كه از نهضت جنگل و میرزا كوچک خان جنگلی و همچنین رئیس علی دلواری در جنوب كشور باقی مانده است اشاره كرد.
موزه نظامی باغ عفیف آباد

موزه زندگی

با رفتن از چند پله به طبقه بالای این سرا، می توانید خود را در زندگی پادشاهی پهلوی ببینید. وسایل و اتاق های برجای مانده خاندان پهلوی به ویژه فرح پهلوی نمادی از زندگی سلطنتی آن ها در زمان خود بوده است. انواع مبل ها و فرش های قیمتی در كنار دیگر وسایل مورد استفاده آن ها از جمله پیانوی شخصی فرح پهلوی در كنار اتاق های بیشماری كه هر كدام كاربردی ویژه داشته اند سبک و سیاق زندگی سرمایه داری و پادشاهی را به نمای%

مسجد وکیل شیراز - مسجدی بدون گنبد با معماری شگفت انگیز
ادامه مطلب

فهرست مطالب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر