لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بهترین جاذبه های گردشگری اسلامی در سرتاسر دنیا
بهترین جاذبه های گردشگری اسلامی در سرتاسر دنیا

بهترین جاذبه های گردشگری اسلامی در سرتاسر دنیا

جهان اسلام همواره مملو از فرهنگ ها، زبان ها و اعمال مذهبی بی شماری است و همین ها دنیای اسلام را تبدیل به مکانی متنوع و پر از چیزهای جدید برای اکتشاف کرده است. در دنباله تنها مواردی از این مکان ها معرفی می شوند.

میدان امام، اصفهان، ایران
یکی از بزرگترین میادین عمومی دنیای اسلام که در اوایل قرن هفدهم در زمانی ساخته شد که اصفهان بعنوان مرکز تجارت و حکمت شناسی رقیب قسطنطنیه بشمار می رفت. این میدان در میان شاید بزرگترین مجموعه آثار معماری اسلامی قرار دارد.
مسجد امام با طرح کاشی های آبی و زرد خود بنایی خیره کننده است. مسجد شیخ لطف الله فضایی صمیمی و ساکت و مطبوع دارد. از دیگر بناهای برجسته در میان این مجموعه می توان به کاخ عالی قاپو و دالان بازار بزرگ اشاره کرد. این میدان فضایی خوب برای گذراندن عصری دلچسب است؛ همچنین می توان رزرو هتل خود را از میان بهترین هتل های اصفهان انجام داده و در میان روز برای تفریح با درشکه به گردش در میدان پرداخت و از خوردن بستنی لذت برد.
اطلاعات مورد نیاز: به دارندگان پاسپورت استرالیایی به محض ورود به ایران ویزا داده می شود ولی باید با پوشش مناسب وارد ایران شد.

ضروریات: بزرگسالان باید برای ورود به بناهای تاریخی 8 دلار بپردازند.
حمام کاقالوقلو، استانبول، ترکیه
حمام کاقالوقلو، استانبول، ترکیه

حمام های ترکی زمانی در تمامی حمام های معمولی یافت می شد. این نوع حمام ها در میان اتاق بخاری شش ضلعی و گنبدی شکل قرار داشتند. امروزه در بسیاری از این حمام ها به گردشگران سرویس داده می شود؛ مشتریان در این حمام ها ماساژ داده می شوند و با کیسه های زمختی لایه ای از پوستشان برداشته می شود؛ کیسه کشیدن باعث مورمور شدن پوست و البته شفافیت و پاکی آن می شود.
این حمام در سال 1741 توسط معمار دربار عثمانی ساخته شده است و در واقع یکی از بزرگترین حمام های استانبول بشمار می رود. در معماری این حمام از معماری باروکی اروپایی ها استفاده شده است و این همان چیزی است که در میان معماری عثمانی کمتر دیده می شود. فواره های ریزشی و گنبدهای نورپردازی شده از جمله ویژگیهای تداعی کننده این تاثیر هستند.
اطلاعات مورد نیاز: قسمت مردان و زنان در این حمام ها مجزاست. مردان لنگ و زنان باید لباس زیر بپوشند. حمام و صابون شخصی همراه داشته باشید. هر چقدر بخواهید می توانید در این حمام ها بمانید.
ضروریات: اگر خود بخواهید وارد حمام شوید 42 دلار و اگر بخواهید از سرویس ماساژ یا کیسه کشی استفاده کنید باید 70 دلار بپردازید.

محله مسلمانان، ژیان، چین

محله مسلمانان، ژیان، چین
چندین بلوک از شهر قدیمی در امتداد خیابان Beiyuanmen سکونتگاه 70.000 نفر از اقلیت مذهبی هویی هاست. اسلام از راه جاده ابریشم وارد چین شد. هویی ها از جمله قدیمی ترین اجتماع های مسلمان در دنیا بشمار می روند.
از نظر مردم، این محله به نسبت سایر محله های شهر بدلیل کوچه های شگفت انگیز و بازارهای شلوغش، محله ای بسیار سرزنده و دل نشین است. مسجد اعظم این محله در سال 724 بعد از میلاد مسیح ساخته شد. این مسجد معماری مبهوت کننده چینی را در خود جای داده است ( البته معماری کنونی این مسجد به قرن هجدهم بر می گردد).
اطلاعات مورد نیاز: رستوران ها و غذاهای خیابانی این محله بسیار محبوب است. انواع گوشت کباب شده روی سیخ ( به غیر از گوشت خوک)، سوپ گوشت گوسفند و گوساله و انواع نودل ها از جمله غذاها لذیذی است که بفور در این محله پیدا می شود.

ضروریات: ورودی مسجد اعظم 1 دلار است.
بیشتر بخوانید:
جانتر مانتر، جیپور، هند

جانتر مانتر، جیپور، هند
یکی از پنج مجموعه بناهای مورد استفاده برای مشاهدات نجومی که توسط ماهاراجه و دانشمند جی سینگ دوم در شمال هند در دهه 1730 ساخته شد. ماهاراجه سینگ دوم قدرت ادراک علم اسلامی را وارد مطالعات اخترشناسی هندوها کرد. این مجموعه زمانی معروفترین مجموعه اخترشناسی بشمار می رفت.
ابزارهای موجود در این مجموعه طول و عرض جغرافیایی خورشید، موقعیت سیاره ها نسبت به زمین و زمان را مشخص می سازند. تابلو شاخص های زیبا تعیین موقعیت آفتاب با پوشش سنگ مرمری خود نمایی همچون مجسمه های معاصر دارند.
اطلاعات مورد نیاز: هندوها هنوز هم از این مجموعه برای تعیین وقت مناسب سفر و ازدواج استفاده می کنند. ابزارهایی که در موزه قصر به نمایش گذاشته شده اند همگی جزء ابزارهای اخترشناسی دستی بشمار می روند.
ضروریات: ورودی برای بزرگسالان 6 دلار است. بیلبورهای اطلاعاتی وجود ندارند پس از اطلاعات صوتی یا راهنمای انسانی استفاده کنید.

الحمرا، گراندا، اسپانیا

الحمرا، گراندا، اسپانیا
بزرگترین بنای تاریخی در بخش اسلامی اسپانیاست. ساخت این قصر باشکوه بر روی تخته سنگ و مجموعه باغ های آن در قرن نوزدهم آغاز شد و در طول یک هزاره توسط پادشاهان مختلف اسپانیا ادامه یافت. آخرین حاکم موریس در سال 1492ساخت آن را به پایان رساند.
حیاط قرون وسطایی الحمرا که انعکاس نمای آن در استخرهای حیاط شگفت انگیز است اوج معماری اسلامی بشمار می رود. قصر تابستانی GENERALIFE در وسط باغ های آبی باشکوه اسلامی قرار گرفته است. چشم انداز تمامی قسمت های این بناها و باغها بسیار باشکوه و دیدنی است.
اطلاعات مورد نیاز: تمامی گراندا در الحمرا خلاصه نمی شود. محله قرون وسطایی Morish Albaicin مجموعه ای از ساختمانهای متراکم مکعبی شکل و سفیدرنگ است. مکتب خانه ( ( Palacia de la Madraza گراندا دکوراسیون اسلامی جالبی دارد.
ضروریات: تعداد بلیط ها برای گردشگران محدود است. این بلیط ها باید از قبل رزرو شوند و هزینه آن برای هر بزرگسال 21 دلار است.

خیابان عرب، سنگاپور
خیابان عرب، سنگاپور

خیابان عرب در محله ای مسلمان نشین باقی مانده از اوایل دوران استعماری سنگاپور است؛ نام تمامی کوچه های این خیابان انعکاسی از تاثیرات برگرفته از مبادلات با مسلمانان است. این خیابان در اطراف مسجد sultan قرار دارد و توسط معماری ایرلندی به سبک انگلیسی- مغولی طراحی شده است.
این خیابان یکی از جذاب ترین منطقه تحت انحصار گروهی آیینی در سنگاپور است؛ رستوران های آسیای شرقی و فروشگاه های فرش ایرانی و جانمازی های زیبا، چرم و بات، عطرهای sandalwood و خرماهای پرشده با شیرینی بوفور در این خیابان دیده می شوند. تازه واردها بوتیک های شیک و کافه تریاها را هم به این خیابان اضافه کرده اند.
اطلاعات مورد نیاز: در طول ماه رمضان، خیابان ها در هنگام شب پرتکاپو و زنده تر می شوند؛ فروشنده در شب کیک، مرغ کبابی و غذاهای هندی می فروشند.
ضروریات: این خیابان بعد از ظهر جمعه پس از اقامه نماز جمعه بسیار پرتکاپو و دیدنی است.

موزه متروپولیتن، نیویورک، ایالات متحده
موزه متروپولیتن، نیویورک، ایالات متحده

تنها 15 درصد از توریست های ایالات متحده به این موزه در بخش اسلامی نیویورک می روند. در این موزه 1200 اثر در قالب 15 گالری به نمایش گذاشته شده است. این موزه یکی از نخستین مجموعه های هنر اسلامی در ایالات متحده است. از جمله آثار برجسته این موزه می توان به فرش های کلاسیک، آبنماهای مینیاتوری، خوش نویسی های بی نظیر و اتاق دمشقی ( Damascus Room) بی نظیر اشاره کرد.
این مجموعه گالری ها میراث مشترک و متنوع و نیز ایده های هنری مختلفی را از سرتاسر دنیای اسلام در خود جای داده است. اکثریت این آثار ریشه سکولار و غیر مذهبی دارند و در نتیجه افراد غیرآشنا با دین اسلام نیز می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اطلاعات مورد نیاز: تور خانوادگی خوبی بنام”Dazzling Details”، امکاناتی را برای گردش کودکان در موزه فراهم کرده اند. نمایش فرش های ایرانی در این موزه تا 27 آگوست ادامه خواهد داشت.

ضروریات: ورودی برای هر بزرگسال 33 دلار است. تور رایگان ( هنر در دنیای اسلام) “Arts of the Islamic World” در ساعت 3 روزهای آخر هفته برقرار است.

شهر فز، مراکش

شهر فز، مراکش
فز بعنوان پایتخت مراکش تا سال 1925، در طول قرن های دوازدهم تا پانزدهم به اوج خود رسید. شهر قدیمی ( مدینه) مستحکم فز کامل ترین مرکز معنوی مراکش در ظول تاریخ بشمار می رود.
خیابان های پرتراکم و شلوغ مدینه مملو از ویرانه های بجای مانده از کاخ ها، مساجد، مکتب خانه ها و کارگاه های آثار هنری و دکوری و غرفه های فروشگاهی مختلف است. پوست چرم معروف و بدبوی Chouwara، جدیدا مجددا مورد بهره وری و تولید قرار گرفته است. دروازه بسیار بزرگ و مهم Bab Boujloud همراه با کاشی های آبی چشم انداز بسیاری از کافه تریاهاست.
اطلاعات مورد نیاز: متاسفانه طبق قانون دولت لیبرال مراکش غیر مسلمان ها حق بازدید از فضای داخلی اکثریت مساجد را ندارند.

ضروریات: توقف در ریاد( خانه حیاط دارهای سنتی) بر تجربه های جالب شما از مدینه شهر فز می افزاید.
موسسه دنیای عرب، پاریس، فرانسه

موسسه دنیای عرب، پاریس، فرانسه
سازمانی پاریسی است که بطور مشترک توسط فرانسه و 18 کشور عرب زبان بازگشایی شد تا فرهنگ و ایده های عرب ها به مهاجران و پاریسی های بومی منتقل شود.
در این موزه تاریخچه عرب ها دنبال می شود و هرزگاهی نمایشگاه های مختلفی حول موضوعات مختلف از جمله هنر معاصر عرب ها و گنجینه های اسلامی-آفریقایی برگزار می شود. همچنین فیلم ها و تئاترها مختلف با مشارکت نوازندگان جاز سوری، گروه های راک مصری و گروه های رقص لبنانی نیز اجرا و به نمایش گذاشته می شوند.
اطلاعات مورد نیاز: رستوران روی بام Le Zyriab چشم انداز زیبایی از رودخانه تا Notre Dame دارد. اگر بتوانید عربی یا فرانسه صحبت کنید، موسسه پذیرای بحث های ادبی، از برخوانی شعر و بحث های پیرامون امور جاری شما خواهد بود.
ضروریات: موسسه هر روز باز است. بنا به درخواست بازدیدکنندگلن امکان برگزاری تورهای آخر هفته همراه با راهنما یا کارگاه های خانوادگی به زبان انگلیسی یا عربی وجود دارد. ورودی هر بزرگسال 11 دلار و برای نمایشگاه های خاص تخصصی 17 دلار است.

پارک آقا خان، تورنتو، کانادا

پارک آقا خان، تورنتو، کانادا
هدیه ای به کشور کانادا از سوی خیر بزرگ آقاخان IV ، رهبر موروثی 25 میلیون مسلمان اسماعیلی است. این قطب فرهنگی از پارک طراحی شده بر اساس هنر محوطه سازی پارسی و مغول سنتی، موزه آقا خان و مرکز اسماعیلی تشکیل شده است که همگی بر مبنای سبک برجسته معاصر طراحی شده اند؛ این سبک در واقع بروزرسانی از سبک طراحی اسلامی سنتی است.
در این موزه مینیاتورهای هندی، قرآن مصور، فرش های دست بافت، سرامیک های چشم نواز ایرانی و دست نوشته هایی بسیار نایاب از جمله صفحه ای از قرآن آبی معروف به نمایش گذاشته شده اند.
اطلاعات مورد نیاز: موزه پذیرای جلسات آموزشی، نمایش فیلم و موسیقی است. از جمله برنامه های موسیقی می توان به پخش موزیک سنتی و معاصر دنیای اسلام و آسیا اشاره کرد.
ضروریات: ورودی هر بزرگسال به موزه و پارک 20 دلار است. ورودی برای گردش در پارک به تنهایی 10 دلار است.

قاهره،مصرقاهره،مصر

گردشگران مجذوب فراعنه ای می شوند که میراث طولانی اسلامی را در قاهره نادیده گرفتند؛ ولی در خود شهر سوک ها، مکتب خانه ها و مساجد عالی به چشم می خورند. سوک قرن پانزدهمی خان الخیل با چای خانه ها و غرفه های بازاری بسیارش یادآور تمامی داستان های علاالدین است.
مسجد قرن نهمی احمد ابن تولون اولین مسجد باشکوه و البته در حال حاضر ویران شده شهر است؛ مسجد سلطان حسن و مکتب خان آن بسیار وسیع و بزرگ است. ساخت قلعه نظامی قاهره در سال 1176 توسط صلاح الدین آغاز شد؛ این قلعه نمادی از معماری زمان عثمانی ها و مملوک است. موزه جدیدا بازسازی شده هنر اسلامی بسیار چشمگیر و جذاب است.
اطلاعات مورد نیاز: کتاب فروشی L’Orientaliste منبع عالی از کتاب های خارج از چاپ، لیتوگرافی ها و نقشه هایی از خاورمیانه است.

ضروریات: ورودی هر بزرگسال برای ورود به قلعه 5 دلار و برای مسجد سلطان حسن 3 دلار است.

تانزانیا، زانزیبار

زانزیبار مجموعه جزایر نیمه مختاری خارج از تانزانیاست. میراث شهر سنگی در زانزیبار بسیار دیدنی است، خیابان های باریک و سنگفرش شده و بدون اتومبیل آن جذاب است؛ در هنگام عبور از کوچه ها، درهای چوبی خانه ها با کنده کاری های مخصوص روی آن جالب است، این حکاکی ها نشانگر شغل برده داری، بانکی یا تجارت صاحبخانه بوده اند. زانزیبار میراث استعماری نامحسوسی را در خود جای داده است. این جزیره ترکیبی از فرهنگ هندی و عمانی-عرب را دارد و در واقع ترکیب قومیت آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه ای بخوبی در این جزیره متبلور شده است.
لاهور، پاکستان

لاهور، پاکستان

لاهور قطب فرهنگی و مرکز اسلام صوفی و یکی از قدیمی ترین شهرهای پاکستان است. ظهور این قطب در واقع تعهدنامه و شاهدی بر اعمال مذهبی بردبارانه صوفی هاست؛ این اعمال قبل از همه گیری اعمال مذهبی سنتی قدیمی شکوفا شده بود. بسیاری از محلی ها معنقدند که زیارت مقبره داعت گانج بخش خوش شانسی و جوان سازی معنوی را در پی خواهد داشت. لاهور هم مکانی معنوی و هم مرکز زندگی اجتماعی است. منطقه چراغ قرمز و بدنام لاهور در همان نزدیکی هاست و جزء متناقضی از همزیستی فرهنگی در شهر در طول قرن ها شده است.
مسجد جمیره، امارات

مسجد جمیره، امارات

این مسجد برخلاف معماری فوق مدرن آسمان خراش ها و بازارهای دبی، برگشت سرزنده ای به زمانی متفاوت است. این مسجد همزیستی از تجربه های فرهنگی در محیطی دوستانه- خانوادگی را فراهم می سازد. الجمیره یکی از سه مسجد اماراتی است که درهای آن به روی غیرمسلمان ها و زنان باز است بنابراین همگان می توانند از تماشای معماری بی نظیر این مسجد لذت برند. برای درک پیشینه ساخت مسجد و ارزش فرهنگی آن بهتر است از راهنمای تور استفاده شود.

موزه هنر اسلامی، دوحه، قطر

موزه هنر اسلامی، دوحه، قطر
این مجموعه ساختمان های مکعبی طراحی شده توسط IM Pei در طول قرن های هفتم تا نوزدهم نمایشی از هنر مذهبی و بافت سکولار، فلزکاری و مبلمان است. برجسته ترین آثار این مجموعه تابلو آبرنگ های پارسی، جواهرات هندی و گلدان های لعابدار سوری است.
مجموعه دیوید، کپنهاگن، دانمارک
مجموعه دیوید، کپنهاگن، دانمارک

مجموعه اسلامی به نمایش گذاشته شده در این مجموعه یکی از مهم ترین ها در نوع خود در اروپاست که بخوبی به سه روش به نمایش گذاشته می شود: بواسطه مختصات جغرافیایی، هنری و متن فرهنگی. راهنمای صوتی برای بازدید از برجسته ترین آثار این مجموعه فراهم شده است.
موزه طارق رجب، کویت

موزه طارق رجب، کویت

جواهرات، پارچه ها و آلات موسیقی شالوده این موزه قوم شناسی را شکل می دهند. اما بطور خاص مجموعه خوشنویسی گنجانده شده در ساختمانی مشرف به خیابان و نیز قرآن مصور و دست نوشته های تزیین شده از جمله برجسته ترین آثار این موزه بشمار می روند.
موزه لوور، پاریس، فرانسه

موزه لوور، پاریس، فرانسه
از ازدحام جمعیت بازدیدکننده از مونالیزا به بخش هنر اسلامی لوور بروید؛ اشیای گران قیمت و هنرهای دکوراتیوی از جمله سرامیک، شیشه، پارچه و فرش های موجود در این بخش منعکس کننده عمق و کیفیت خلاقیت اسلامی از اسپانیا گرفته تا جنوب شرق آسیا می باشد.

موزه هنر اسلامی، برلین، آلمان

10 جاذبه توریستی برتر انگلستان
ادامه مطلب

موزه هنر اسلامی، برلین، آلمان
تمرکز این موضوع بر مصر، ایران و سوریه است: اتاق Aleppo این موزه با قابکاری های چوبی تزیین شده است. نمای قصر صحرایی Jordanian در سال 743 پس از مسیح در واقع ارتباط میان معماری اواخر دوران باستان و اوایل دوران اسلام است.
مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش
مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش

این مسجد بسیار بزرگ، بلندترین مناره های دنیا(120 متری) را دارد. فضای درونی این مسجد بسیار تحت تاثیرمعماری موریسی اسپانیا قرار داشته و با ظرافت با استفاده از چوب سرو، سنگ گرانیتی و سنگ مرمر تزیین شده است. تنطیمات فضای داخلی بر روی دماغه موجی شکل و گرد بنا بسیار الهام بخش است.
مسجد شاکرین، استانبول

مسجد شاکرین، استانبول
فضای داخلی این شاهکار در منطقه Uskudar توسط زینب فادیگلو طراحی شده است؛ این طراحی ترکیبی از معماری عثمانی و نوین است. گنبد این مسجد آلومینیومی، منبر از جنس آکریلیک و فضای داخلی مسجد پر از نورپردازی الگومند است.
مسجد شیخ ذاهد، ابوظبی
مسجد شیخ ذاهد، ابوظبی

یکی از بلندترین مساجد دنیا با ترکیبی از معماری مغولی، موریسی و عرب که با سنگ مرمرهای سفید و سنگهای نیمه قیمتی الگودار تزیین شده است. در فضای درونی ستونهای بلندی وجود داشته و فرشهایی با طرح جانماز ظرفیت 40000 نمازگزار را دارد.
مسجد نشنال، کوآلالامپور، مالزی

مسجد نشنال، کوآلالامپور، مالزی
این مسجد نمایشگر سبک معماری جدید اسلامی در مالزی استقلال یافته است که ساخت آن به دهه 1960 بر میگردد. مشبک کاری های سفید این مسجد یادآور خوشنویسی عربی است. سقف کوتاه و تا دار آبی رنگ مسجد همانند بادبزنی نیمه بازشده تجلی پیدا می کند.
مسجد قل شریف، کازان، روسیه
مسجد قل شریف، کازان، روسیه
این مسجد زیبا با سقف آبی رنگ، مناره های ظریفی دارد که یادآور قلعه های سحرآمیز در افسانه های روسی است. این مسجد بر شکوه و درخشش کاخ کرملین کازان افزوده است. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد اروپاست که موزه ای را نیز در خود جای داده است.

ده موزه ی پر بازدید حال حاضر جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر