لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> مسجد شیخ زاید ابوظبی
مسجد شیخ زاید ابوظبی

مسجد شیخ زاید ابوظبی

از خاص‌ترین جاذبه‌های دنیا به انتخاب گردشگران که دریکی از همین کشورهای همسایه قرار دارد و جهت بازدید آن نیاز به طی کردن راه دورودرازی نیست، مسجد شیخ زاید ابوظبی واقع در کشور امارات است. مسجدی با ساختار کاملاً متفاوت که از طلا و زیورآلات تزیین‌شده است و با معماری اسلامی و مدرنش از چشمگیرترین بناهای دنیاست که از دیدگاه برخی در زیبایی با تاج‌محل هند برابری می‌کند. جهت آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

مسجد شیخ زاید ابوظبی کجاست

مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی کشور امارات متحده واقع‌شده است که بزرگ‌ترین مسجد این شهر کویری است. نام کامل مسجد شیخ زاید برگرفته از بنیان‌گذار و نخستین رئیس‌جمهور کشور امارات به نام شیخ زاید بن سلطان آل نهیان است و رده‌بندی جهانی در رتبه سوم پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار دارد. از برخی زیبایی‌های چشمگیر و منحصربه‌فرد مسجد شیخ زاید ابوظبی می شود به فضای معنوی آن در جوار گنبدهای پیازی شکل و بزرگ و مناره‌های از جنس مرمر پیرامون آن، صحن وسیع مزین شده با گل‌های زیبای زنبق و لاله، رنگ و نقش فرش‌های دستبافت ایرانی و نورافشان‌های بزرگ در شکوه و زیبایی شبستان در عکس های مسجد شیخ زاید ابوظبی به خوبی هویداست.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

مسجد شیخ زاید ابوظبی با 17400 مترمربع یکی از بزرگ‌ترین صحن های مساجد جهان اسلام را در خود جای داده است و با انواع سنگ مرمر و کاشی‌های جذاب و خیره‌کننده فرش شده است. حوض‌های آبی با نقش تصویر مسجد در خودشان، ستون‌های نخل مانند از جنس سنگ‌های مرمر سفید و سبز صحن خارجی مسجد را مزین کرده اند که الهامی از سبک هنر هندی است.
این پایان زیبایی های چشم نواز مسجد شیخ زاید ابوظبی نیست زیرا بزرگ‌ترین لوسترهای دنیا در این مکان، نفیس‌ترین و وسیع‌ترین فرش‌های دستبافت در کنار معماری پرشکوه و چشم‌نواز این مسجد بسیار حیرت آور است و هر انسانی را عاشق خود می کند. تمام این موارد منجر شده است تا مسجد شیخ زاید ابوظبی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ابوظبی تبدیل شود.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
معماری مسجد شیخ زاید ابوظبی
در ساخت مسجد شیخ زاید ترکیبی از معماری ایرانی، مغولی و هندی-اسلامی استفاده‌شده است که با الهام از بناهای این سرزمین‌ها در طراحی بخش‌های مختلف خود با شکوه بنا شده است. طراح مسجد شیخ زاید ابوظبی یوسف عبد لکی بود و ساخت آن را شرکت صنعتی و ایتالیایی سالینی امپرگیلو عهده دار شده بود. ازجمله مواردی که موجب تمایز معماری مسجد شیخ زاید می‌شود رنگ سفید و یکدست به دلیل وجود مرمر اعلاست که در کیفیت حرف اول را می‌زند. هم‌چنین استفاده از طلا، سنگ‌های نیمه قیمتی، بلور و سرامیک در طراحی مناسب و بادوام مسجد نقش بسزایی دارند.

مسجد شیخ زاید ابوظبی ازلحاظ عمرانی دهمین مسجد جهان اسلام به شمار می رود که مساحتی در حدود 12 هکتار را به خود اختصاص داده است. ارتفاع ساختمان از کف تا سقف برابر 33 متر است که سالن اصلی آن گنجایش 7 هزار نفر را دارد و دو سالن کوچک‌تر هرکدام 1500 نفر را در خود جای می‌دهند؛ که یکی از این سالن‌های کوچک مختص خانم‌ها و مابقی بخش‌ها مختص آقایان است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

از جاذبه‌های مسجد وجود چهار مناره است که ارتفاع هرکدام 106 متر و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی آن افزوده است. ایجاد طرح‌های اصیل هنری با استفاده از سمفونی رنگ و سایه بین چینش دیوارها، ستون و حاشیه‌ها، موجب اولویت قرار گرفتن رنگ‌ها در تزیین چشم‌گیر مسجد شده است.
از دیگر نکات جالب معماری این مسجد تقارن و تکرار طرح‌های سنتی هنر اسلامی با استفاده از شیوه‌های مدرن و به شکل جدید است که در بخش شیشه‌کاری، موزاییک‌کاری و حکاکی‌ها می‌توان مشاهده کرد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با بخش های مختلف مسجد شیخ زاید ابوظبی با ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید:
مسجد شیخ زاید ابوظبی
گنبدها و مناره‌های مسجد
طبق بررسی‌های سازمان کنفرانس اسلامی، گنبد اصلی مسجد شیخ زاید بزرگ‌ترین و نخستین گنبد در جهان محسوب می شود که ارتفاع آن 83 متر و قطر داخلی آن 32.8 متر است و در وسط بنای زیبای مسجد شیخ زاید ابوظبی قرار دارد. در کل این مجموعه شامل 82 گنبد در 7 سایز مختلف است که بر سر رواق‌های خارجی و مداخل اصلی و جانبی واقع شده اند. تمام گنبدها، پیازی شکل و روکشی از جنس مرمر دارند و با ورود نور طبیعی، روشنایی داخل مسجد و شبستان را رؤیایی می‌کنند. علاوه بر گنبدهای مرمری، 14 گنبد سبز و شیشه‌ای هم در ورودی مسجد شیخ زاید ابوظبی مشاهده می‌شود که درواقع سقف وضوخانه مردانه و زنانه هستند.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
گلدسته‌های مسجد

از مهم‌ترین ارکان معماری اسلامی کنار هم بودن گلدسته و گنبد است که در مسجد ابوظبی 4 گلدسته زیبا و بلند دیده می‌شود ونشان از رعایت هنر معماری اسلامی است. ارتفاع هریک از گلدسته ها به 106 متر می‌رسد که با الگوبرداری از دوره فاطمی بخش فانوسی بالای هر گلدسته از موزاییک‌های شیشه‌ای و طلایی ساخته‌شده است. همچنین در این گلدسته‌ها می‌توان سه شکل هندسی مربعی، هشت‌ضلعی و استوانه‌ای را مشاهده کرد که از دل تاریخ معماری اسلامی بیرون آمده‌اند.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

صحن مسجد
صحن مسجد ابوظبی که وسعتی برابر 17400 مترمربع دارد گنجایش ظرفیت 31 هزار نفر را فراهم آورده است و در مراسمات خاص مذهبی و در اجتماعات بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد، ازجمله: روزهای ماه مبارک رمضان، جشن عید فطر و عید قربان.
طرح‌های رنگی و گل‌دار حاشیه صحن مسجد قابل‌توجه است که هنرمند انگلیسی به نام کوین دین با الهام ازگل‌های روییده در خاورمیانه خلق کرده است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
محراب و منبر مسجد شیخ ابوظبی
از دیگر عناصر خاص معماری اسلامی ساختن محراب در جهت کعبه است. شکل نیم‌دایره‌ای محراب مسجد شیخ ابوظبی به پخش شدن صدای پیش‌نماز در مسجد کمک می‌کند و نمازگزاران به‌راحتی می‌توانند صدای او را بشنوند. موزاییک‌های طلایی محراب هم به‌گونه‌ای مواج و متناوب در کنار هم همانند جریانی از رودهای عسل و با الهام از آیه 15 سوره محمد ساخته‌شده‌اند.
منبر چوبی شیخ زاید از 11 پله ساخته‌شده است که ارتفاع مناسبی را برای پیش‌نماز جهت تسلط کافی بر همگان فراهم می‌کند و بر روی آن هم طرح و نقش‌های گل‌دار دیده می‌شود که در بالای آن برخلاف منبرهای معمول ایران سقف گنبدی شکل با هلال ماهی به چشم می‌خورد.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
فرش مسجد شیخ زاید ابوظبی
در بخش داخلی و شبستان مسجد شیخ زاید ابوظبی می‌توانید بزرگ‌ترین فرش دستبافت دنیا را مشاهده کنید که اثر هنرمند بزرگ ایرانی به نام خالقی است که با همکاری 1200 بافنده سرزمین عزیزمان ایران بافته شده است. این فرش بیش از هفت هزار مترمربع اندازه و مساحت دارد که 70 درصد الیاف آن از پشم و 30 درصد از پنبه تشکیل شده است و با وزنی بالغ‌بر 47 تن از معروف‌ترین دیدنی‌های مسجد شیخ زاید ابوظبی است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
لوسترها

اگر به سقف بالای سرتان نگاه کنید لوسترهای خارق‌العاده‌ای را مشاهده خواهید کرد که 7 لوستر کریستالی آن‌ با وزن حدود 12 تن در میان شبستان مسجد قرار دارد و از بزرگ‌ترین لوسترهای دنیا محسوب می‌شود. دو نمونه کوچک‌تر از همین لوستر با وزن حدود 8 تن در شبستان اصلی به چشم می‌خورد و 4 لوستر دیگر با طرحی مشابه و به رنگ آبی و وزن 2 تن در ورودی راهروی مسجد واقع‌شده‌اند که در تمامی آن ها از صفحات شیشه‌ای و مزین به نگین‌های سواروفسکی استفاده‌شده است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

دیگر جاذبه‌ها
از دیگر جاذبه‌های دیدنی مسجد شیخ ابوظبی می‌توان به وجود استخرهای آب دورتادور بنا اشاره کرد که تصویری آینه‌ای از گنبدها و ستون‌های بنا ایجاد کرده و بر شکوه دوچندان مسجد افزوده است. مجموعه ستون‌ها و طاق‌های زیبای مرمری که بر روی تنه خود اشکال گل‌دار را به همراه دارند توجه شمارا به سمت خود جلب می‌کنند. درمجموع 1096 ستون در اطراف گنبدهای مسجد وجود دارد که همگی با حکاکی و منبت‌کاری‌های دست به سبک ایتالیایی آراسته‌شده‌اند.
مسجد شیخ زاید ابوظبی
درنهایت کتابخانه مدرن و مجهز مجموعه را در قسمت مناره‌های شمالی مسجد خواهید دید که در یکی از مناره های آن تعبیه شده است و به شکلی یکسان و مدرن گردشگران سراسر دنیا را در این مناره، به مطالعه فرامی‌خواند تا پژوهشگران و اندیشمندان از هر فرهنگ و سرزمینی بتوانند از مطالعه در این مکان زیبا لذت ببرند. این مکان عمومی از چهار طرف با پارکینگ‌های وسیع مجموعه احاطه‌شده است و از بهترین دسترسی برای علاقه‌مندان برخوردار است.

چطور به مسجد شیخ زاید ابوظبی برویم؟

همان‌طور که قبلاً گفته شد این مسجد در شهر ابوظبی که پایتخت امارات است قرار دارد و هرروزه میزبان صدها بازدیدکننده است و معماری و سبک ساخت آن از بی‌نظیرترین نقش‌هایی است که در ذهن باقی می‌ماند. اگر بخواهید از دبی به ابوظبی بروید می‌توانید به‌راحتی از روش زمینی و طی 1:30 با اجاره خودرو یا گرفتن تاکسی به آنجا برسید و حتی در بیرون مسجد تاکسی‌هایی به مقصد دبی همیشه وجود دارند اما اگر قصد دارید به صورت هوایی سفر کنید، از فرودگاه ابوظبی هم حدود 20 دقیقه تا مسجد فاصله است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

کجا بمونیم؟
قطعا مجاب شده اید که به امارات متحده عربی و شهر ابوظبی سفر کنید و از زیبایی های آن بهره مند شوید. برای داشتن اقامت در شهر ابوظبی نسبت به رزرو آنلاین هتل های یاس، هتل نووتل سنتر ابوظبی، هتل پالاس و… اقدام کنید و شب را در امنیت کامل و آسودگی خاطر در کنار همراهنتان بگذرانید.

جزایر فی‌فی تایلند، بهشتی زیبا در دل سرزمینی جادویی
ادامه مطلب

بهترین زمان بازدید از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید از دو چشم‌انداز زیبا هم در روز و هم شب برخوردار است و البته غروب را هم نباید فراموش کرد و یک الی دو ساعت قبل از غروب خورشید خودتان را به آنجا برسانید تا از غروب زیبای خورشید در این مکان لذت کافی را ببرید.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

زمان‌های بازگشایی مسجد شیخ زاید
گردشگران می‌توانند همه‌روزه از این مسجد دیدن کنند اما آخرین ساعت ورود آن ۹:30 شب است. جهت گشت‌وگذار کامل در این شهر باید 1 الی 3 ساعت زمان بگذارید تا بتوانید همه جای آن را به‌خوبی و با خیال راحت ببینید.
• روزهای شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب
• روزهای جمعه از 4:30 بعدازظهر تا ۱۰ شب (روزهای جمعه صبح فقط برای افرادی که می‌خواهند عبادت کنند باز است.)

• در طول ایام ماه رمضان ساعت بازدید از مسجد به این شکل است؛ روزهای شنبه تا پنجشنبه ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر و روزهای جمعه، مسجد بسته است.
مسجد شیخ زاید ابوظبی

هزینه‌ی ورودی
هزینه‌ی ورودی مسجد شیخ زاید رایگان است و بنابراین بهانه‌ای برای نرفتن به این مسجد زیبا و خارق‌العاده وجود ندارد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر