لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار فدامی شیراز، پدیده زیبای طبیعت
آبشار فدامی  شیراز، پدیده زیبای طبیعت

آبشار فدامی شیراز، پدیده زیبای طبیعت

برای دیدن آبشاری زیبا به دل جاده می زنیم؛ این بار مقصدمان خطه سرسبز گیلان نیست، بلکه برای دیدن آبشار فدامی شیراز به استان فارس سفر می کنیم. این استان پهناور که برای ما یادآور تخت جمشید و پاسارگاد است، جاذبه های طبیعی بی نظیری دارد، که شاید کمتر از آثار تاریخی آن مورد توجه باشد؛ اما بدون شک گردشگران و عاشقان طبیعت بی صبرانه مشتاق هستند که این پدیده های زیبا و بی همتا را کشف کرده و بار سفر ببندند و این طبیعت زیبا را از نزدیک لمس کنند. با اطمینان می توان گفت که آبشارها و چشمه های زلالی که در این استان وجود دارند، جلوه های نابی از شگفتی های طبیعت هستند و چنان به زیبایی در دل این طبیعت وحشی دلبری می کنند، که برای لحظه حس می کنیم که در عالم رویا هستیم. برای دیدن یکی از آبشارهای شگفت انگیز استان فارس، یعنی آبشار فدامی بهتر است ابتدا برای رزرو بهترین هتل های شیراز اقدام نمایید.

آشنایی با آبشار فدامی

در نزدیکی شهر فدامی داراب آبشاری قراردارد که به آبشار فدامی مشهور است. این آبشار که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری داراب به شمار رفته و جزو مکان های تفریحی شیراز محسوب می شود، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از آبشارهای دیگر ایران متمایز کرده است. این آبشار مجموعه ای از آب های شور وشیرین و سرد و گرم است؛ در واقع آبشار فدامی پدیده شگفت انگیزی بوده و ازجمله شاهکارهای خلقت محسوب می شود. آب شیرین این آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا است و در زمستان گرم است؛ آب شور بر عکس آب شیرین در تابستان گرم و در زمستان خنک است. این ویژگی عجیب که همگان را متحیر و مجذوب می کند، گردشگران را از دور دست ها به این منطقه می کشاند، تا آبشار یاد شده را از نزدیک ببینند و غرق تماشای آن شوند.
داراب
شاید باورش سخت باشد چشمه ای از دل زمین گرم و سوزان بیرون بیاید و سرچشمه آب شور آبشار فدا باشد؛ اما این چشمه در 500 متری آبشار فدامی است و با نخل های خودرویی احاطه شده که زیبایی آن را دوچندان کرده اند؛ ارتفاع آبشار حدود 10 تا 15 متر می باشد. آب شیرین آبشار از چشمه ای که در فاصله یک کیلومتری آن قرار دارد سرچشمه می گیرد و بعد از فرود آمدن از ارتفاع 12 تا 20 متری به رودخانه دائمی می ریزد. این آب منبع تامین آب شرب فدام و روستاهای اطراف آن است. آب آبشار از چشمه های بستان و مرزکوه رستاق سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در حوضچه پایین آبشار، به صورت یک رودخانه دائمی بر زمین جاری می شود. عرض آبشار آب شیرین در گذشته 800 متر بود، اما متاسفانه خشکسالی و استفاده بی رویه از آب چشمه ها و رودهای بالاتر باعث کوچکتر شدن آبشار فدامی شده است. آبشار آب شیرین که درگذشته عریض ترین آبشار کشور به شمار می رفت، امروزه عرضی در حدود 200 متر دارد.
آبشار فدامی
این آبشار در همه فصول سال زیبا است، اما با توجه به ویژگی خاص آن، آب شیرین آبشار در بهار و تابستان بسیار خنک و گوارا می شود؛ از این رو در کنار تماشای طبیعت می توانید از آب تنی هم لذت ببرید. این منطقه پر از زیبایی های بکر و طبیعی بوده و اگر اهل گشت و گذار و عکاسی هستید، این خطه بهترین گزینه برای کشف و ثبت زیبایی ها است. غارهایی با عمق و اشکال مختلف در منطقه مذکور به فراوانی یافت می شوند که پدیده های ناب و بی نظیر ژئوفیزیکی را به زیباترین شکل ممکن در آن ها می توان مشاهده کرد. این آبشار زیبا محلی است که خانواده ها نیز برای گذراندن اوقات فراغت خود آن را انتخاب می کنند؛ مکانی که صدای دلپذیر آبشار، تنها نوایی است که به گوش می رسد و چقدر این نوا دلنشین و آرامش بخش است.
هرچند نام آبشار فدامی در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده اما به علت نبود مسیر دسترسی مناسب و امکانات رفاهی، ممکن است به فراموشی سپرده شود. توجه داشته باشید که در این منطقه امکانات رفاهی موجود نیست، بنابراین فراموش نکنید که ملزومات سفر را به همراه داشته باشید. امکان کمپینگ در این منطقه وجود دارد، اما اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید، پیشنهاد می شود که به گزینه های دیگری مانند اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها فکر کنید. برای اقامت در این منطقه می توانید از اقامتگاه ها و خانه های محلی یا هتل های شهرهای اطراف مانند هتل نقش شاپور داراب استفاده کنید.
آبشار فدامی

مسیر دسترسی به آبشار فدامی

برای رسیدن به آبشار از داراب وارد جاده بندر عباس شوید؛ در این مسیر روستایی به نام فدامی وجود دارد. از این روستا تا آبشار چیزی حدود 8 کیلومتر راه است که باید آن را پیاده بپیمایید. داراب شهری است با پیشینه کهن؛ در اطراف این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار وجود دارد که دیدن آن ها شما را با تاریخ و طبیعت این منطقه بیشتر آشنا خواهد کرد. ازجمله این جاذبه ها میتوان به آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی اشاره نمود؛ این آتشکده در5 کیلومتری جنوب شرقی داراب و در دامنه کوه قرار دارد و یکی از آتشکده های خاموش ایران است.
فاصله آبشار تا شیراز 380 کیلومتر
فاصله آبشار تا داراب 130 کیلومتر

آدرس: 130 کیلومتری جنوب شرق داراب، مسیر داراب به حاجی آباد، منطقه فورگ، روستا فدامی
آبشار فدامی داراب

جاذبه های دیدنی اطراف آبشار

نقش شاپور دارابگرد در 4 کیلومتری جنوب داراب، در دامنه کوهی به نام پهنا قرار گرفته که از دوران ساسانیان به جا مانده و بیانگر پیروزی شاپور بر امپراطور روم است. شهر باستانی دارابگرد نخستین پایتخت ساسانیان و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران باستان است که به آن داراگرد یا دابجرد گفته می شد. این شهر که قدمت آن به دوره هخامنشیان می رسد، در فاصله 6 کیلومتری داراب است. آبشارهای تنگه رغز در 30 کیلومتری داراب است؛ این تنگه با دیوارهایی محصور شده و به دلیل چشمه های فراوان، حدود 64 آبشار در آن جاری است. تنگه رغز یکی از خوش آب و هواترین بخش های این منطقه محسوب می گردد.

اقامتی دلپذیر در هتل های شیراز برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی

در اطراف شیراز به جز آبشار فدامی که در این صفحه به معرفی آن پرداختیم، جاذبه‌های طبیعت‌گردی بسیار زیادی وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم حداقل چند مورد از آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید. جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز شامل، آّبشار مارگون، آبشار مروارید خفر، تنگ براق، تنگ بستانک، تنگ تیزاب، تنگ دم اسب، دریاچه سد درودزن، دریاچه مهارلو، تنگه هایقر، دریاچه‌های هفت برم، دشت ارژن، روستا و آبشار دشتک، روستای قلات، سد و دریاچه تنگاب، تنگ و دریاچه خرقه، دریاچه پریشان (پیرشون)، نرگس‌زار کازرون، بند امیر، بند بهمن، پارک کوهستانی دراک، پارک ملی بختگان و پارک ملی بمو هستند.
یکی از شرایط اقامت طولانی مدت در شهر مقصد، یافتن هتل مناسب در میان هتل‌های شیراز است. هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز و هتل بزرگ شیراز برترین هتل‌های این شهر هستند. در هرکجا که هستید جهت رزرو این هتل‌ها و یا سایر اقامتگاه‌ها با خاطر آسوده می‌توانید از طریق همین وب‌سایت اقدام کنید.

سخن آخر

استان فارس یکی از زیباترین و تاریخی ترین استان های کشور به حساب می آید که در گوشه گوشه آن آثار تاریخی باارزشی وجود دارد؛ اما زیبایی های این استان تنها به اماکن باستانی آن ختم نمی شود بلکه در استان فارس می توان از جاذبه های طبیعی بی نظیری نیز دیدن نمود. یکی از این جاذبه ها آبشار فدامی نام دارد که می توان از آن به عنوان شاهکار طبیعت نیز یاد کرد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آبشارهای اطراف بابلسر؛ جاذبه‌هایی نهان در دل جنگل‌های شمال
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر