لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دشت گرچال تهران
دشت گرچال تهران

دشت گرچال تهران

استان “تهران” از جمله استان های پر جمعیت و صنعتی كشور می باشد. دلیل شلوغی در این استان و به ویژه شهر “تهران” تمركز جمعتی بالا، صنعتی بودن این شهر و پایتخت بودن آن می باشد. در شهر های شلوغ و پر جنب جوش اغلب مردم به دنبال لحظه ای آسایش و سكوت به ویژه در دل طبیعت می باشند. این آرزوی اغلب كلان شهر نشینان می باشد. استان تهران به دلیل شرایط جغرافیایی خاص خود، مناطقی را در دل خود جای داده است كه می توان در كنار زندگی شهر نشینی لحظاتی را در دل طبیعت و گذراند و یا سری به روستاهای اطراف تهران زد. شاید برای شما سوال پیش آید كه دشت گرچال كجاست؟ یا اینكه دشت هویج كجاست و چگونه می توان به آن سفر كرد؟ این مناطق از مناطقی می باشند كه اغلب ساكنان استان “تهران” نام آن را شنیده اند. بر خلاف برخی گردشگران كه رزرو هتل و اقامت در بهترین هتل های ایران را برای خود انتخاب می كنند، افرادی نیز هستند كه سفر در دل طبیعت را با هیچ چیز دیگر عوض نمی كنند. در این مقاله گردشگری شما را با یكی دیگر از جاذبه های طبیعی كشور در نزدیكی شهر “تهران” آشنا می كنیم.

موقعیت
استان “تهران” به ویژه شهر “تهران” پر جمعیت ترین شهر “ایران” می باشد. بر خلاف شهر كه پر از جمعیت و شلوغی می باشد، مناطقی در این استان می باشد كه از لحاظ طبیعی و زیبایی و آب و هوای خوش كم نظیر هستند. یكی از این مناطق زیبا كه در این مقاله شما را با آن بیشتر آشنا خواهیم كرد، “دشت هویج” نام دارد. “دشت هویج” یا همان “دشت گرچال” یكی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق كشور و استان “تهران” می باشد. این دشت در البرز مركزی، بخش لواسانات شهرستان “شمیران” در استان “تهران” قرار دارد. در نزدیكی “لواسان” تهران روستایی به نام “افجه” قرار دارد. كمی بالاتر از روستای “افجه” دشتی سرسبز و رویایی به نام “دشت هویج” خود نمایی می كند.برای رفتن به این دشت زیبا بهترین مسیر پیش رو، رفتن به “لواسان” از سمت “لشگرك” و بعد از آن به روستای “افجه” می باشد.
گرچال
دلیل نام گذاری
در سال های دور این منطقه خوش آب و هوا محل كشت “هویج” بوده است. به دلیل كشت و كاشت “هویج” در این منطقه كم كم این دشت به “دشت هویج” شناخته شده در صورتی كه نام اصلی آن “دشت گرچال” می باشد. “گرچال” نیز به معنی جایگاه آتش كه گذشته تا كنون به اسم این شناخته می شود، شاید به دلیل گرم بودن هوای این منطقه نسبت به دیگر كوه ها و مناطق اطراف این دشت را دشت “گرچال” نام گذاری كرده اند.
آبشار "پسچویک"
آبشار “پسچویك”
در سفر به منطقه “لواسان” به ویژه دشت “هویج” اولین جاذبه زیبا و حیرت انگیزی كه چشم شما را به خود خیره می كند، آبشاری زیبا و مرتفع به نام “پسچوبك” می باشد. آبشاری به ارتفاع 15 متر كه در 5 كیلومتری روستای “افجه” در دل دشت زیبای ” گرچال” قرار گرفته است. آبشاری پر آب كه در كنار چشمه های گوارای این منطقه قرار گرفته است. آبشاری در میان درختان زیبا و سر به فلك كشیده و با چشم اندازی رویایی از دشت “گرچال” كه خستگی و شلوغی شهر نشینی را از تن هر انسانی بیرون می كند.
راه شاه عباسی
راه شاه عباسی
منطقه “دشت هویج” در زمان “صفویه” از شكارگاه های اصلی پادشاهان و همچنین مسیر ارتباطی بین این دشت به “دشت لار” بوده است. راهی كوهستانی و زیبا و البته باریك این منطقه را به “دشت لار” و همچنین دریاچه “لار” می رسانده است. مسیری كه برخی از قسمت های آن با سنگ فرش هایی كه در زمان “صفویه” ساخته شده است، پوشیده شده. در برخی مناطق می توان كاروانسراهایی را كه از زمان “صفویه” به یادگار مانده اند را مشاهده كرد.
دشت گرچال تهران
زیبایی های دشت “گرچال”
در مسیر رسیدن به دشت “گرچال” می توانید در میان درختان میوه و هوای پاك این منطقه قدم بزنید و دنیایی از زیبایی ها را در كنار همدیگر به نظاره بنشینید. اگر از دشت “گرچال” به سمت ارتفاعات راهی شوید می توانید مناطق زیبایی چون آبشار”چرند” و دشت “سبوستان” را با تمام زیبایی هایش به نظاره بنشینید. در قسمتی از این دشت و میانه سرسبزی آن می توانید جاذبه های كم نظیری همچون چنار كهنسال و سقا خانه حضرت ابوالفضل را تجربه كرد.
قلعه "ساكا

sakaaa
قلعه “ساكا”

این قلعه كهن كه در ارتفاعاتی به نام “امامه” قرار گرفته است، یادگاری از قرن دوم هجری می باشد. تا اواخر دوران صفویه این قلعه مورد استفاده قرار می گرفته و نزدیك به یك قرن است كه كاربری خاصی ندارد. قلعه ای با معماری منحصر به فرد خود كه از خشت و گل ساخته شده است و با سفال هایی رنگی تزئین شده است.
غار موزه
غار موزه
در كنار دشت زیبای “گرچال” و پس از گذشتن از این دشت، به روستای “كند علیا” می رسیم. در كنار این روستای باستاتی غار موزه ای كهن به چشم می خورد. موزه ای طبیعی در دل كوه. با گذشتن از ورودی چوبی آن كه به شكل دهان “شیر” ساخته شده است. غاری زیبا كه به دست هنرمند فقید “استاد ناصر هوشمند وزیری” مجسمه ساز كم نظیر دوران خود ساخته شده است. درون این غار می توان انواع مجسمه ها و تندیس های بزرگان و حتی برخی از حیوانات را كه با هنرمندی بسیار ساخته شده است به نظاره نشست.
غار موزه
طبیعت كم نظیر دشت “گرچال” یا همان دشت “هویج” در نزدیكی شهر “تهران” باعث شده كه در ایام تعطیلی بسیاری از مردم را به خود جذب كند. و دور از هیاهوی شهری ساعاتی را در دل طبیعت به آرامی و با آرامش بگذرانند. بهترین فصل برای رفتن به این دشت زیبا از اوایل بهار تا اواسط فصل پاییز می باشد. گونه های مختلف گیاهان به ویژه درختان میوه و باغ های “گیلاس” این دشت زیبایی دوچندانی را به این طبیعت می دهد.

معرفی هتل هما تهران | هتل شرایتون روزهای دور
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر