لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آویشو، طولانی ترین غار کشور
آویشو، طولانی ترین غار کشور

آویشو، طولانی ترین غار کشور

گیلان، استان زیبای شمال هرساله هزاران گردشگر و علاقه‌مند به طبیعت را به دلیل داشتن مناطق سرسبز و چشم‌اندازهای بکر به سمت خود می‌کشاند. طبیعت این بار هنر بی‌نظیر خود را در غاری به نام آویشو به رخ می کشد. غار آویشو گیلان که گیلانی‌های عزیز نیز آن را به نام آویشو می‌شناسند یکی از غارهای شگفت‌انگیز است که در شهرستان ماسال و در دل کوه شهر شاندرمن قرار دارد و ازجمله غارهای دیدنی و زیبا است که به‌تازگی کشف شده است. قندیل‌های فراوان، هفت آبشار، ستون‌های آهکی از چشم‌اندازها و زیبایی‌های منحصربه‌ فرد فضای درونی غار است که گویا سفر به سرزمین عجایب را برای گردشگران عزیز به همراه دارد و تا مدت‌ها لذت این سفر در ذهن باقی می‌ماند. اگر قصد سفر به این خطه سرسبز را دارید بهتر است برای انتخاب محل اقامت خود به لیست هتل های رشت در وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرده و هتل‌تان را متناسب با شرایط خود انتخاب نمایید.

معرفی غار آویشو

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که از این میان غار آویشو با قندیل‌های گوناگون و آبشارهای زیبا و ستون‌های آهکی گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. این غار با دهانه‌ای بسیار بزرگ به ارتفاع 19 متر و عرض 14 متر از غارهای بی‌نظیر استان گیلان است و تاکنون بیش از 2 هزار متر از عمق غار توسط غارنوردان و کوه‌نوردان محلی کشف‌ شده و لقب طولانی‌ترین غار را نیز گرفته است. غار آویشو در میان دره‌ای کم آب قرار دارد و ازجمله غارهای آهکی ایران است که در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد. پژوهش‌های زمین‌شناسی نیز قدمت غار آویشو را حدود 75 میلیون سال رقم زده‌اند.
غار آویشوی ماسال

جاذبه‌های دیدنی اطراف غار

یکی از جاذبه‌هایی که غار آویشو ماسال را در مقایسه با غارهای دیگر متمایز می‌کند بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس است که آثار آن بر روی سنگ‌های مجاور غار دیده می‌شود. از ابتدا تا انتهای غار آویشو جریان آب وجود دارد و از دسته غارهای رودخانه‌ای است و هرچه بیشتر در عمق غار آویشو بروید حجم آب بیشتر می‌شود. در این غار شگفت‌انگیز 7 آبشار و صدها قندیل به همراه ستون‌های آهکی عظیم و بی‌نظیر نیز وجود دارد که خوردگی دیواره‌های آن حاصل جریان آب روی سنگ است؛ این پدیده که از قرن‌ها قبل تاکنون شکل گرفته و نمونه نادر آن را ممکن است در هیچ غار دیگری ندیده باشید، بهترین تجربه غارنوردی را در این سفر می‌تواند برایتان به همراه آورد.
غار آویشوی
در مسیر رسیدن به غار و در کنار جاده خاکی سیاه مرد حدود 12 چشمه در فصل تابستان قابل رؤیت است که 3 مورد از این چشمه‌ها بسیار پرآب هستند. قرار گرفتن غار آویشو در این مسیرها، باعث ایجاد 9 چاه پیاپی شده که این غارها از نوع غارهای رودخانه‌ای به حساب می آید؛ همچنین می‌توان در اطراف آن از مناطق جنگلی طلا سکو، آری دول و چسلی نیز دیدن کرد و از ییلاق‌هایی مانند شالما، رشته پشته و خشکه دریا نهایت لذت را برد. مکان‌های تاریخی مانند منطقه باستانی اسبه ریسه، خانه و ییلاق باستانی سنگ بست، دره خون و بقعه متبرکه سبزقبا نیز در مسیر رسیدن به غار آویشو قرار دارند.
 غار آویشوی ماسال

مسیر دسترسی به غار آویشو در گیلان

برای سفر به این غار بسیار زیبا باید از شهرستان ماسال، شهر شاندرمن به سمت روستای سیاه مرد عبور کنید و از طریق جاده چاله سرا به غار آویشو برسید. البته در کنار پل چاله سرا، جاده خاکی وجود دارد که از کنار بقعه درویش شاه امیر می‌گذرد و تا غار آویشو حدوداً 35 کیلومتر فاصله دارد و تنها راه ماشین‌رو برای رسیدن به غار آویشوی گیلان است.
دهکده توریستی ملل شاندر من

اقامت در منطقه

دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال اقامتی منحصربه‌فرد، در دل فضایی سبز همراه با بوی طبیعت و آرامش خاطر را برای شما به ارمغان می‌آورد. استراحتگاهی با موقعیت مکانی عالی و آب و هوایی با طراوت و دل‌انگیز که روح و جانتان را طراوت می‌بخشد. این دهکده شامل 11 ویلای کاملاً لوکس و مدرن با کلیه امکانات رفاهی بوده و در فضایی کاملاً روستایی و آرام در روستای بیتم در قسمت غربی استان گیلان واقع شده است که طبیعت بکر و کوه‌های جنگلی پوشیده از درختان سرسبز آن مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. دهکده توریستی ملل در فاصله 40 کیلومتری روستای تاریخی ماسوله و قلعه تاریخی رودخان، 30 کیلومتری ساحل جنگلی و زیبای گیسوم، 40 کیلومتری بندرانزلی و 95 کیلومتری آستارا قرار دارد و بازدید از این مناطق را با فواصل زمانی اندک فراهم می کند؛ همچنین امکان رزرو آنلاین هتل های استان گیلان و شهرستان های آن برای گردشگران فراهم است.
غار آویشوی

دیگر دانستنی‌ها

پهناورترین روستای استان گیلان به نام سیاه مرد در شهر شاندرمن قرار دارد و دارای 4 هزار نفر جمعیت است. آویشو یک واژه تالشی است و مفاهیم زیاد و قابل‌برداشتی دارد. آو یعنی آب و ویشو به معنای فرورفتن است و شاید به دلیل آنکه آبی که داخل غار می‌شود برای همه قابل‌ رؤیت است و از طرف دیگر در عمق زیاد غار ناپدید می‌شود این نام را انتخاب کرده‌اند. ازجمله صحبت‌های قدیمی‌های اهل ماسال در مورد 3 غار منطقه شاندرمن به‌ ویژه آویشو این است که یک غول داخل غار زندگی می‌کند و مردم منطقه بارها آن را دیده‌اند و به‌طور علمی‌تر صحبت از وجود 3 عدد مومیایی است که به دلیل تله گذاری باستانی داخل غار کسی موفق به کشف آن‌ها نشده است
غار آویشوی

آداب‌ورسوم شهرستان ماسال منطقه شاندرمن

آب‌وهوای ماسال شاندرمن معتدل و مرطوب بوده و به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهپایه‌ای از هوایی سردتر در مقایسه با سایر نقاط استان برخوردار است. مردم منطقه ماسال با زبان تالشی صحبت می‌کنند و با کارهای کشاورزی و دام‌پروری، امرار و معاش خود را می‌گذرانند. ازجمله فعالیت‌های دیگر مردم ماسال می‌توان به زنبورداری، باغداری و تولید صنایع‌دستی اشاره کرد. برنج، پنیر، عسل طبیعی و مرکبات نیز از محصولات این منطقه بوده و می‌توان آن ها را به عنوان سوغات نام برد.
غار آویشوی

سخن آخر

مناطق شمالی کشورمان ایران به دلیل دارا بودن آب و هوا و خاک حاصلخیز مناطق سرسبز و بکری را در دل خود جای داده‌اند که یکی از آن‌ها غار آویشو در استان گیلان است. در حال حاضر با وجود شناخت کم مردم ایران از وجود غار آویشو ماسال و امکانات کمی که توسط مردم محلی منطقه ارائه می‌شود، این غار به یکی از جاذبه‌های پررونق و هیجان انگیز استان گیلان تبدیل‌ شده است بنابراین زیبایی‌های موجود در منطقه، چشم‌انداز، آب‌وهوای استان گیلان و شگفتی‌های غار آویشو گردشگران و دوستداران اهل طبیعت بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
بهترین هتل رشت – شهر باران‌های بی‌وقفه
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر