لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کانی گراوان چشمه ای در دل سردشت مهاباد
کانی گراوان چشمه ای در دل سردشت مهاباد

کانی گراوان چشمه ای در دل سردشت مهاباد

در گوشه ای از کشورمان جاده ی زیبایی وجود دارد، که با زیبایی های منحصربه فردش ما را شیفته و مسحور خود کرده است، این جاده ی زیبا چنان با آرامش و زیبایی درختان بلوط وآبشارهای دلنواز را در برگرفته، که گویی یک رویای دلنشین به حقیقت پیوسته است. دلبری تپه های سرسبز تمامی ندارد، همه چیز در نهایت زیبایی و هارمونی است، تپه های مخمل پوش، گل های وحشی و زمزمه ی دلنشین رودی که مست این همه دلربایی شده و رقص کنان روی فرش سبز طبیعت جاری است، مناظری هستند که چشم را می نوازند و ما را تا چشمه ی کانی گراوان همراهی می کنند. این چشمه ی زلال و زیبا که از دل کوهی می جوشد، مقصدی است که گردشگران و طبیعت دوستان از آرامش و زیبایی های چشم نوازش سیر نمی شوند، و لحظه شماری می کنند، تا با سفر به این مکان زیبا، روح و جان خود را آرام ببخشند. شما هم اگر مشتاق دیدن این مکان زیبا هستید، به دیدن تصاویرچشمه کانی گراوان اکتفا نکنید، و با ما همراه شوید. ایران هتل آنلاین برای رزرو هتل در مهاباد همراه همیشگی و مطمئن شماست. شما می توانید با برنامه ریزی و رزرو آنلاین هتل های ایران، از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار شوید، و با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.


چشمه کانی گراوان کجاست؟

چشمه ی کانی گراوان در استان آذربایجان غربی، و در فاصله ی 2 کیلومتری شهر ربط ودر 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است. زیبایی ها و آثار تاریخی این منطقه کم نیست، ربط شهری است با پیشینه ی تاریخی بسیار کهن، این شهر که در گذشته خاستگاه یکی از بزرگترین تمدن ها و شهرهای باستانی در جنوب دریاچه ی ارومیه بوده است، اکنون یکی از جاذبه های مهم سردشت است، و باستان شناسان بر اساس آثار و شواهد بدست آمده معتقدند که ربط همان شهر موصاصیر یا شهر آفتاب است، و روزگاری بزرگترین معبد خدای هالدی در دولت آردین در آن قرار داشته است. معبد موصاصیر یکی از معابد مورد احترام پادشاهان اوراتویی بوده است، و شاید به همین دلیل ربط، مرکز اتصال دولت مانایی با تمدن های آشور و اورراتو بوده است. این شهر که روزگار پرماجرایی را پشت سرگذاشته است، امروزه محل زندگی مردمانی کرد زبان و با فرهنگی است، که در مهمان نوازی از هم پیشی می گیرند، و به داشتن پیشینه ی کهن و جاذبه های طبیعی شهر خود افتخار می کنند.
چشمه ی کانی گراوان
از دل این منطقه ی باستانی و چشم نواز چشمه ی آبی می جوشد که فقط یک منبع آب نیست، بلکه سرچشمه و خالق منظره ای است، که زیبایی آن زبانزد گردشگران است. این چشمه که به چشمه ی کانی گراوان معروف است، در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز و درجنوب شرقی حوضه ی زاب قرار دارد. کانی گراوان از چشمه های غنی آب معدنی است، ومیزان املاح موجود در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر می باشد، این آب گازدار و معدنی پس از بیرون آمدن از دل زمین، روی سطح زمین جاری می شود، و در مسیر خود مواد و املاحی را به جا می گذارد که درطول زمان روی هم انباشته شده و توده ی مخروطی شکل امروزی را بوجود می آورند، اکنون این توده ی مخروطی به صورت یک تپه ی رنگارنگ و زیبا در پس زمینه ی تپه های سبز و درختان بلوط به زیبایی جلوه گری می کند.
چشمه ی کانی گراوان
زیبایی این فضای دل انگیز و وجود این چشمه ی زلال، گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند، گردشگرانی که وصف زیبایی بی نظیر این منطقه و خواص درمانی آب چشمه را شنیده اند، و از راه های دور و نزدیک به این منطقه می آیند، تا این طبیعت منحصر به فرد را از نزدیک لمس کنند و از خواص درمانی آب چشمه کانی گراوان نیز بهره ببرند. آب چشمه ی کانی گراوان در درمان درد های فیزیولوزیکی و بیماری های پوستی شهرت دارد؛ ولی به علت داشت املاح زیاد و شوری قابل شرب نیست، بنابراین کسانی که از خواص آن در درمان برخی بیماری های مطلع هستند، برای معالجه ی بیماری های خود به این منطقه سفر می کنند.
چشمه ی کانی گراوان

سازه ی آهکی ناشی از انباشته شدن املاح این آب پرخاصیت، در حدود 20 متر ارتفاع دارد، این سازه که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی آب همیشه در حال تغییر شکل بوده است، در حال حاضر با طیفی از رنگ های مختلف و به شکل یک مخلوط خودنمایی می کند. علت نامیدن این چشمه به کانی گراوان دقیقا مشخص نیست، اما افراد محلی آن را اصطلاحی در زبان کردی می دانند، زیرا در زبان کردی گراوان به معنای آب سخت و سنگین و کانی به معنای چشمه است، بنابراین ممکن است به علت وجود املاح زیاد در آب چشمه آن را کانی گراوان نامیده باشند.

این منطقه ی زیبا در فصل بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می رسد، به همین دلیل گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به این منطقه سفر می کنند، تا از این زیبایی بکر و طبیعی لذت ببرند. وجود رودخانه ای در پای این مخروط رنگارنگ و ملون، به این تصویر دلپذیر رنگ و بوی دلنشین تری می بخشد و آن را به یک منظره ی رویایی و به یادماندنی تبدیل می کند.

چشمه ی کانی گراوان

مسیر دسترسی به چشمه کانی گراوان

برای دسترسی به این چشمه دو مسیر وجود دارد، دردسترسی اول، ابتدا در مسیر مهاباد سردشت قراربگیرید، سپس با گذر از شهر ربط تابلوهایی را خواهید دید، که چشمه ی کانی گراوان را نشان می دهند، در این مسیراز سردشت تا چشمه در حدود 30 تا 35 دقیقه راه هست. مسیر دسترسی دوم ازسمت شمال به جنوب است، در این مسیر باید از مهاباد به سردشت بروید، این مسیر که یکی از زیباترین جاده های کوهستانی کشور است، شما را در به سد مهاباد، هدایت خواهد کرد، در طول این مسیرشما با زیباترین جلوه های طبیعت روبرو خواهید شد، جنگل های بلوط و آبشارهای فصلی، و سپس گردنه ی زمزیران جاذبه های این مسیر رویایی هستند، که در مسیر چشمه ی گراوان از آن ها لذت خواهید برد، مخصوصا در فصل بهار که زیبایی آبشارها و رودخانه ی هرمزان دوچندان می شود، سفر به این منطقه پیشنهاد می شود. توجه داشته باشید که در این منطقه به جز اقامتگاه های محلی، اقامتگاه دیگری وجود ندارد. بنابراین در صورتی که قصد دارید از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار شوید، می توانید درهتل های سردشت وشهرهای اطراف اقامت کنید. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل در این سفر همراه شماست.
کانی گراوان
جاذبه های طبیعی

سردشت به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی یک منطقه ی استثنایی به شمار می رود، جاذبه های طبیعی آن ترکیبی از کوه ها، دره ها، دشت ها، چشمه ها، چمنزارها ومراتعی است، که به آن چشم انداز دل انگیزی بخشیده است.

علاوه بر چشمه ی کانی گراوان جاذبه های دیگری در این منطقه وجود دارد، که به آن ها اشاره می کنیم.
کانی گراوان
آبشارشلماش: یکی از مهم ترین و پرآب ترین آبشارهای آذربایجان غربی به شمار می آید، این آبشار در 15 کیلومتری جنوب شهرستان سردشت قرار گرفته است. آبشار شلماش مجموعه ای از سه آبشار است که به ترتیب و پشت سرهم قرار گرفته اند. ارتفاع این آبشارخروشان در حدود 50 متر است، و در دل دره ای سرسبز و رویایی قرار دارد. این آبشار و مسیر کوهستانی آن از جاذبه های تماشایی سردشت محسوب می شود.

پل قلاتاسیان

پل قلاتاسیان: این پل قدیمی در مسیر پیرانشهر به سردشت، بر روی رودخانه ی زاب و در مسیر فرعی روستای ببی آوا به سپیدارواقع شده است. پل قلاتاسیان درسال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام این پل از قلعه ای به نام تاسیان که متعلق به دوره ی ساسانی می باشد، مشتق شده است. طول این پل در حدود 55 متر و ارتفاع آن در حدود 10 متر است. تاریخ احداث آن دقیقا مشخص نیست، ولی روشن است که چندین بار مرمت و بازسازی شده است.
منطقه بیوران: در 9 کیلومتری شرق سردشت روستای خوش آب و هوایی به نام بیوران قرار دارد، این منطقه با مناظر زیبا و بکرش، مقصد گردشگران بسیاری است، جنگل های انبوهی که در دل کوه های سربه فلک کشیده قرار دارند، دشت های وسیع و باغ های سیب، انگور و گلابی وحشی از مناظر بی نظیری هستند که در این منطقه مشاهده خواهید کرد.

کوه چهل چشمه و قله شاه نشین کردستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر