لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پرآو؛ غار رازآلود کرمانشاه
پرآو؛ غار رازآلود کرمانشاه

پرآو؛ غار رازآلود کرمانشاه

شگفتی های زیبا و رازآلود طبیعت ما برآن داشت تا با اشتیاق کوله بار سفر ببنیدیم و راهی سفرپرماجرایی شویم. این بار مقصدمان شمال یا جنوب نیست، در این سفر می خواهیم به دیدن یکی از اسرارآمیزترین پدیده های طبیعت در غرب ایران برویم. در تمام دوره های تاریخ بشری کشف اسرار و رموز طبیعت برای انسان های ماجراجو و کنجکاو یکی از لذت های عمیق بوده است. بنابراین از همان آغاز که انسان اشتیاق وصف ناپذیریافتن حقایق را در خود دید، آرام ننشست و همواره در صدد بود که برای ارضای کنجکاوی خود به دل ناشناخته ها بزند، از آن زمان تاکنون این کنجکاوی گاهی به کشف یکی از رموز طبیعت منتهی می شود و گاهی دستاوردی جز پایان زندگی ندارد.
اما این چالش های بین انسان و طبیعت گاه می تواند، زندگی ما را باشکوه تر و پرمعنا تر کند. در این سفر قصد داریم به غار کوه پرآو کرمانشاه برویم، غاری که در اعماق رشته کوه های زاگرس قرار دارد، و با نام غار قاتل شناخته می شود. این غار مرموز مدفن غارنوردان بسیاری است، و به همین دلیل به عنوان خطرناک ترین غارایران معرفی شده است. عکس ها و تصاویر موجود از این غار نشان می دهند که غار پرآو یک غار معمولی نیست، و ما با یک غار اسرارآمیز و مرموز مواجه هستیم. در این جا می خواهیم به معرفی این غار و ویژگی های منحصر به فرد آن بپردازیم، با ما همراه شوید تا با این غار مخوف بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل های کرمانشاه در تمام سفرها همراه شماست. رزرو آنلاین هتل های ایران در هر جا و هر زمان به شما این امکان را می دهد تا با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
غار پرآو کرمانشاه

غار پرآو کرمانشاه

درارتفاع 3357 متری از سطح دریا، در میان طبیعتی بکر و چشم نواز یکی از بلندترین قله های کرمانشاه خودنمایی می کند. نام این کوه پرآو است، و در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه و در نزدیکی روستای چالآ واقع شده است، طبیعت و منظره ی این کوه آنقدر زیباست که به سختی می توان پذیرفت غار مرموزی در دل این کوه خیال انگیز جای دارد. اما در عمق 3050 متری این کوه، عمیق ترین و صعب العبورترین غار ایران قرار گرفته است. غار پرآو 1454 متر طول و 751 متر عمق دارد، و در نقاط مختلف آن 26 حلقه چاه وجود دارد، این چاه ها تلفیقی از کانال های افقی و چاه های عمودی هستند، عمیق ترین آن ها چاه شماره 16 است، که عمق آن 42 متراست. غار پرآو در جنوب منطقه ی پرآو و در میان دو کوه طاق بستان و بیستون قرار گرفته است. این غار با قله ی شیخ علی خان یا قله ی پرآو 300 متر فاصله دارد. غار پرآو یک غار سرد و عمودی است، و برای رسیدن به دهانه ی غار باید تا ارتفاع 3050 متری صعود کنید، بنابراین علاوه بر تکنیک های غارنوردی باید در زمینه ی کوهنوردی هم تجربه ی کافی داشته باشید. در این غار آبی جاری است که از ذوب شدن یخچال های زیرزمینی غار پرآو به وجود آمده است. شاید به همین دلیل نام آن را پرآو گذاشته اند، زیرا پرآو در زبان محلی به معنی پرآب می باشد. نام غار پرآو کرمانشاه درسال 1388 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه ثبت شد، و در 20 بهمن 1389 نام آن در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
غار پرآو کرمانشاه

غار پرآو، اورست غارها جهان
پیش از اکتشاف دیگرغارهای عمودی جهان، غارپرآو به عنوان بزرگترین غارعمودی جهان شناخته می شد. به همین دلیل آن را اورست غارهای جهان می نامیدند. اما به مرور زمان و با کشف غارهای بیشتر، رتبه ی غار پرآو به 221 تنزل پیدا کرد. اما با وجود اکتشافات جدید، دهانه ی غار پرآو با ارتفاع 3000 متری از سطح دریا،هنوزهم در صدر بالاترین سطح در جهان قرار دارد.
مسیر پیمایش در غار پرآو
مسیرهای این غار بسیار سخت و دشوار و گاه صعب العبور هستند، هوای داخل غار بسیار سرد و دیواره ی آن متخلخل و بسیار خشن است، گویی طبیعت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فضایی سخت و خشن ایجاد کند. گذرگاه های تنگ و پیچ در پیچ، تراورس های خطرناک و ریزش برخی قسمت های غار و چاه های عمیق همه دست به دست هم داده اند که به عنوان غارقاتل مهر تایید بزنند.
غار پرآو کرمانشاه
نخستین کاشفان غار پرآو

در حدود 46 سال پیش گروهی از مهندسین و زمین شناسان انگلیسی هنگامی که در ارتفاعات زاگرس نقشه برداری می کردند، متوجه وجود یک غارشدند، آن ها با توجه به اطلاعات و تجربه ی خود، احتمال دادند، که با یک غار بزرگ مواجه شده اند. به همین دلیل در سال 1350 انجمن غارشناسی انگلستان گروهی از ماهرترین افراد خود را به کرمانشاه فرستاد تا به اکتشاف این غار بپردازند. گروه غارشناسان انگلیسی بعد از چند روز تلاش بی وقفه، موفق شد به انتهای چاه 26 و عمق 751 متری برسد. آن ها با این تصور که وقفه در پیمودن چاه به علت کمبود تجهیزات است، عملیات غارشناسی را متوقف کرده و با عنوان نخستین کاشفان غارپرآو به انگلستان بازگشتند. یک سال بعد و برای دومین بار غارشناسان انگلیسی به کرمانشاه برگشتند تا رکورد تیم قبلی را بشکنند، اما این بار هم عملیات اکتشاف در همان چاه شماره 26 متوقف شد. پس از آن گروه های دیگری تصمیم به پیمایش غار گرفتند، اما نتیجه ای بیشتر از رکورد انگلیسی ها بدست نیاوردند.
غار پرآو کرمانشاه

اکتشاف غار توسط ایرانیان
پس از اکتشاف غار پرآو بوسیله ی گروه های مختلف خارجی، سرانجام در سال 1368 گروه کانون کوهنوردی کرمانشاه تصمیم به پیمودن غار گرفت، اما به علت بارندگی و ریزش آب به داخل غار تلاش آن ها بی نتیجه ماند. این تلاش کوهنوردان ایرانی برای فتح غار سال ها ادامه داشت، تا این که طلسم آن در مهرماه سال 1380 شکسته شد، و غارنوردان ایرانی موفق شدند غارپرآو را انتها بپیمایند. تلاش ایرانیان برای کشف و پیمایش غار همچنان ادامه یافت، در اثراین تلاش ها یک راه ورودی جدید به داخل غار نیز کشف شد، و در این مدت غارنوردان ایرانی سعی کردند رکوردهای مختلفی نظیر پیمودن غار در کمترین زمان، پیمودن غار با کمترین تجهیزات یا پیمایش غار با استفاده از اصول اس- آر- تی را به ثبت برسانند. در این میان کمترین زمان پیمایش غار 56 ساعت بوده است، که غارنوردان خراسانی آن را به خود اختصاص دادند. در حال حاضر سفر به درون این غار رازآلود و اسرار آمیز همچنان ادامه دارد، و سالانه بین 2 تا 9 سفر به غار پرآو به ثبت می رسد.

گاه لذت عمیق و دلچسب فعالیت های مهیج و ماجراجویانه با خطرات مرگ باری همراه می شود، غارنوردی هم از این دسته فعالیت هاست، اما غارنوردان شجاع و جسور با تمام خطراتی که آن هارا تهدید می کند، بازهم به تلاش خود در این مسیر ادامه می دهند. غارنوردان غار پرآو هم از این قانون مستثنی نبودند، و درمسیر این اکتشافات و پیمایش ها 5 نفر از آن ها جان خود را از دست دادند، به علت سختی و دشواری پیمایش این غار، پیکر برخی از آن ها هرگز از غار خارج نشد و این غار تبدیل به آرامگاه ابدی آن ها شد.
اگر به غارنوردی علاقه دارید و در زمینه ی غارنوردی تجربه ی کافی دارید، بهتر است درفصل بهار یا تابستان به این غار سفر کنید. زیرا ارتفاع بلند غار و یخچال ها و آب های جاری درون آن باعث می شوند دمای درون این غار از 1 تا 3 درجه سانتیگراد بالاتر نرود و هوای غار بسیار سرد و مرطوب باشد. به یاد داشته باشید که برای سفر به این غار مرموز به گروهی مجرب، کاردان و تجهیزات کافی نیاز دارید. پس قبل از شروع سفر شرایط خود را به دقت بررسی کنید.
غار پرآو کرمانشاه

مسیر دسترسی به غارپرآو
استان کرمانشاه، 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، میدان جنوبی قله ی پرآو

مسجد شافعی کرمانشاه
ادامه مطلب

امیدواریم غار پرآو و یژگی های منحصربه فرد آن برای شما هم جذاب بوده باشد، کرمانشاه شهر بناهای تاریخی و سنگ نبشته های عظیم است، در پایان به معرفی چند جاذبه ی دیگر کرمانشاه می پردازیم تا با این تاریخ و فرهنگ این شهر کهن نیزبیشترآشنا شوید.

طاق بستان یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری شهر کرمانشاه است. و در شمال غربی کرمانشاه قرار گرفته است. طاق بستان مجموعه ای از سنگ نبشته ها وسنگ نگاره های دوره ی ساسانیان است. این مجموعه شامل دو طاق بزرگ و کوچک و چند سنگ نبشته است. روی سنگ های دو طاق صحنه ی تاج گذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم، شاپور دوم و سوم حجاری شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان بر جذابیت گردشگری آن افزوده است.
1683368880 472 پرآو؛ غار رازآلود کرمانشاه
بیستون مجموعه تاریخی بیستون در 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و بر دامنه ی بیستون است. سنگ نبشته ی بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان است، کتیبه و نقش برجسته ی داریوش نیز در این کوه حجاری شده است.علاوه بر آن 28 اثرتاریخی، فرهنگی و طبیعی در این محوطه به ثبت ملی رسیده است.
بیستون

غارقوری قلعه این غار در 78 کیلومتری شهر کرمانشاه و 25 کیلومتری شهر پاوه قرار دارد. این غار در دامنه ی رشته کوه شاهو و در25 کیلومتری شهرروانسر است. غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی خاورمیانه است و پیشینه ی آن به 65 میلیون سال قبل می رسد. طول آن 12 کیلومتر و ژرفای آن 3140 متر است و به عنوان یکی از هفت اثر ملی و طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این غار در حال حاضر به دو بخش تقسیم شده که یک بخش از آن برای تمام گردشگران قابل بازدید است، و بخش دیگر پر از موانع طبیعی است که پیمودن آن را دشوار می کند. به همین دلیل تنها کوهنوردان با تجهیزات کافی می توانند از آن دیدن کنند.

غار کرفتو کردستان
ادامه مطلب

3.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر