لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار تاریخی وکیل از مشهورترین بازارهای سنتی شیراز، شهر شعر، ادب و هنر است که با قدمتی چند صد ساله، یادگاری زیبا از کریم‌خان زند و تاریخ سرزمین اهورایی را به تصویر می‌کشد. سوغات، صنایع‌دستی و لذت تماشای بافت‌های سنتی در کنار گونه‌های تاریخی و دیدنی شهر جذابیت آن را دوچندان می‌کند. پس همراه ما باشید تا به این شهر زیبا رفته و سری به بازار وکیل شیراز بزنیم و تاریخ آن را ورق زنیم. اگر به شهر شعر و هنر سفر کردید و برای بازدید از سایر مکان های دیدنی استان فارس قصد اقامت داشتید، ایران هتل آنلاین یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود و شما می توانید با رزرو هتل های شیراز به راحتی از جاذبه های دیدنی این شهر یعنی بازار وکیل، کتیبه های معبد آناهیتا، تخت جمشید و غیره بازدید کرده و آسایش و آرامش را به خود و همراهانتان هدیه کنید.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

شیراز از دیرباز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران و پایتخت کشور در دوران حکومت کریم‌ خان زند بوده است. کریم‌ خان در سفر به شهر لار و دیدن بازار قیصریه تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن را در شیراز بنا کند تا محلی برای کسب‌ و کار و امور اقتصادی مردم شود. در آن زمان قلعه‌ها، کاروانسراها و حصارهای بلندی ساخته شد که از آن میان مجموعه زیبا و بی‌نظیر بازار وکیل همچون مرواریدی می‌درخشید. ساخت بازار وکیل از سال 1137 الی 1156 خورشیدی به طول انجامید و در سال 1351 با مساحت 21840 مترمربع به ثبت ملی رسید.
بازار وکیل شیراز
در معماری بازار وکیل شیراز از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان الگو گرفته شده اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارها است. همچنین ردپایی از معماری دوران صفویه را می‌توان در کاشی‌کاری‌های ظریف و زیبای سرای مشیر مشاهده کرد که در انتهای بخش جنوبی بازار قرار دارد. بنای بازار از گچ، آهک و آجر ساخته شده و ستون‌هایی از جنس سنگ تراشیده دارد. این بازار از محکم‌ترین بناها در عهد خود بوده و با گذر زمان همچنان مقاومت نشان داده است و ظاهر خوبی دارد. سازه‌های آجری طاق مانند هم به گونه‌ای ساخته شده اند که فضای داخل بازار را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارد.
بازار وکیل

بازار وکیل شیراز کجاست

مجموعه بازار وکیل از شگفت‌انگیزترین مکان‌های گردشگری شیراز است که در قسمت مرکزی شهر، شرق میدان شهدا و درست در کنار مسجد تاریخی وکیل قرارگرفته است. این بازار از آثار دوران صفویه و یکی از مهم‌ترین بازارهای شیراز از گذشته تاکنون است که با گذشت سال‌ها همچنان رونق اقتصادی خود را حفظ کرده و قلب اقتصاد شیراز را می‌چرخاند. بخش‌های مختلف بازار وکیل در گذشته با مشاغل مختلفی مانند بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها و از این قبیل شناخته می‌شدند که در حال حاضر نیز روح اصلی بازار و دادوستد آن حفظ‌ شده و محل فروش کالاهای مختلف ایرانی وارداتی است؛ البته بخش‌های اصلی بازار امروزه در اختیار فرش‌ فروشان و پارچه‌ فروشان قرار دارد. قسمت‌های مختلف بازار وکیل با نام‌هایی مثل بازار وکیل جنوبی و بازار روح‌الله روی تابلوهای راهنما نشان داده‌ شده است. سرای مشیر نیز از دیگر بخش‌های چسبیده به بازار است که با معماری زیبا، صنایع‌ دستی و زیورآلات سنتی ایرانی شما را مجذوب خود خواهد کرد و نباید بازدید از آن را از دست دهید.
بازار وکیل

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز امروز

بازار وکیل امروز ترکیبی از بازار سنتی و مدرن است که کالاهای گوناگون بسیاری با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر در مقایسه با سایر بازارها دارد. بخش‌های مختلف بازار را با توجه به مشاغلی که در هر بخش هستند به مسگرها، شمشیرگرها، بزازان، کلاهدوزها، بازار بلورها و خیاط‌ها می‌شناسند و سرای مشیر نیز که از زیباترین بازارهای سنتی است، چسبیده به این بازار بوده و گاها با هم اشتباه گرفته می‌شوند.
بازار وکیل
در بازار وکیل شیراز بیش از 200 فروشگاه وجود دارد که می‌توان از فضاهای رنگارنگ و سنتی انواع پارچه‌های مرغوب، مسقطی، عرقی جات، بهار نارنج، انواع رنگارنگ فرش‌های دستبافت، گلیم، گبه، جاجیم، نمد، زیورآلات سنتی، وسایل مسی و نقره، ادویه‌جات، وسایل عتیقه، لباس‌های محلی شیرازی و کلاه‌های سنتی نهایت لذت را برد و بدون توجه به گذشت زمان در این مکان ایده آل قدم بزنید و از این همه زیبایی و هنر دست بیشترین استفاده را ببرید.
بازار وکیل شیراز
ساده‌ترین راه برای رسیدن به بازار سنتی وکیل رفتن به چهارراه معروف زند و پس‌ از آن میدان شهرداری و گذشتن از کنار ارگ کریم‌خانی است تا به بازار وکیل برسید. بازار از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود. گردشگران عزیزی که قصد خرید و بازدید از بازار وکیل را دارند می‌توانند قسمت جنوبی بازار را انتخاب کنند که به حرم شاه‌چراغ (ع) نیز ختم می‌شود. بهترین زمان سفر به شیراز روز 15 اردیبهشت معروف به‌ روز شیراز است؛ زیرا در تابستان دمای هوا به 30 درجه می‌رسد و در زمستان نیز حدود 5 درجه بالای صفر است.

دیدنی‌های نزدیک بازار وکیل

شیراز به عنوان شهر تاریخی و کهن آنقدر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دارد که هفته‌ها گردش و اقامت در آن برای گشتن کافی نیست. کریم‌ خان در دوران پادشاهی بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به بناهای وکیل شهرت یافتند مانند مسجد، بازار، حمام، آب‌انبار، ارگ، دیوانه‌خانه، کوشک، سربازخانه، کاروانسرا و ضرابخانه که همگی در محله درب شاهزاده شیراز قرار دارند.
مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز

این مسجد در همسایگی بازار و حمام وکیل قرار دارد. در انتهای راسته شمشیرگرها، وسعت و زیبایی این مسجد دریچه‌ای زیبا را پیش چشمتان می‌گشاید و شما را به سمت خود می‌کشاند. نام دیگر مسجد وکیل، مسجد سلطانی نیز است که از دوران زندیان به جای مانده و به دستور کریم‌خان ساخته‌ شده است. میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز در همه جای مسجد دیده می‌شود و چشم‌ها را در این بهشت لاجوردین و فیروزه‌ای می‌نوازد.
بازار وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل به دلیل نقش و نگارهای کم‌نظیرش یکی از دیدنی‌های مهم شهر شیراز به حساب می آید که از نظر سبک معماری و نقش‌ها و آرایه‌ها، حیرت‌انگیزترین سازه‌های حکومت زندیه را دارد. در این حمام می‌توانید 30 مجسمه مومی شده از مردم قدیم را ببینید و با حال و هوای آن روزها بیشتر آشنا شوید.
ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان در شیراز

ارگ کریم‌ خان به همراه دیوار و برج و بارو از یادگاری‌های ارزشمند دوران زندیه به شمار می‌رود و نمونه‌های متنوعی از معماری زیبا و چشم‌گیر در آن به چشم می‌خورد. ارگ، مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند و محصور است و زمانی محل زندگی کریم‌ خان زند بود تا امروز بعد از گذشت سرد و گرم روزگار به یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر شیراز تبدیل شود و راه بازدید را برای گردشگران هموار سازد. فضای دل‌انگیز حافظیه و سعدیه، باغ‌های تاریخی در محیطی باصفا، بازی رنگ و نور در نصیرالملک، مساجد تاریخی و سایر جاذبه‌های دیدنی دیگر گشت‌وگذار در تاریخ را برایتان فراهم می‌کند تا نهایت لذت را از جاذبه‌های این شهر ببرید.
آداب‌ورسوم شیراز

آداب‌ورسوم مردم شیراز

مردم شیراز بسیار خوش‌برخورد و مهمان‌نواز هستند و مهربانی عجیبی دارند که در سفر به این شهر آن را تجربه خواهید کرد. فرهنگ اصیل ایرانی هم با اشعار شاعران بزرگ ایرانی سعدی و حافظ در خون مردم این دیار عجین شده است. شیراز از تاریخ غنی برخوردار بوده و آثار تاریخی تخت جمشید گواه بر قدمت دور و دراز آن است. از دیگر خصوصیات اخلاقی شیرازی‌ها شاد و پرنشاط بودن آن ها است. از رسومات عروسی می‌توان به مراسم خواستگاری اشاره کرد که ابتدا مادر و خواهر داماد به خانه‌ی دختر می‌روند، اگر خانواده دختر با وصلت راضی باشند علاوه بر چای برایشان شربت هم می‌آورند و در غیر این صورت مخالفت خود را با چای نشان می‌دهند. مراسم دست‌بوسی نیز در شیراز معروف است به این شکل که داماد پس از عقد با عده‌ای از بزرگان به خانه عروس رفته و دست مادر زن را می بوسد و مادر زن نیز به او هدیه می‌دهد.
مردم شیراز از 15 روز پیش از سال نو با تهیه شیرینی و تنقلات و زنان با دوختن و تهیه لباس نو با رنگ‌های روشن و سرخ و زرد برای خود و فرزندان به استقبال آن می‌روند و با هفت‌سین به همراه نان‌شیرینی و تنقلاتی همچون برنجک، اخرک و دنگو سفره عید را تزیین می‌کنند. از اعتقادات قدیمی و خاص مردم شیراز می‌توان گفت که اگر آینه‌ عروس بشکند خوشبخت نخواهند شد. اگر عروس را عقد کنند و عروسی نگیرند یکی از اقوام عروس و داماد خواهد مرد. از آداب و مراسم شب چهارشنبه آخر سال هم رفتن مردم به حوض ماهی در آرامگاه سعدی است که برای تندرستی و درمان بیماری‌ها وارد حوض می‌شوند و با جام برنجی سر و تن خود را با نظم و ترتیب خاص شست‌وشو می‌دهند.
بازار وکیل شیراز

سوغات شیراز

یکی از هیجان انگیزترین بخش های هر سفر مربوط به خرید سوغات است، حال آنکه این سفر به شهر شعر و ادب باشد. با سفر به شهر زیبای شیراز بهتر است ابتدا حتماً سوغات آن را بشناسید. از سوغات این شهر کهن می‌توان به مسقطی، عرقی جات، آب‌ لیموی شیرازی، اشیا با طرح تخت جمشید، کتاب شعر، قلم‌زنی هنرمندان، منبت‌کاری و درنهایت فالوده شیرازی اشاره کرد.

رزرو بهترین هتل های شیراز برای اقامتی خاطره‌انگیز در شیراز

از بازار تاریخی وکیل که بگذریم بازارها و مراکز خرید دیگری نیز در شیراز وجود دارند که توصیه می‌کنیم سری به آن‌ها نیز بزنید. شیراز سراسر راز است و سراسر ناشناخته‌ها. بازارها در همه شهرها فضاهایی هستند که می‌توان با مردمان آن دیار بیشتر ارتباط برقرار کرد و بیشتر با فرهنگ آن‌ها مأنوس شد. بازار حاجی، مجتمع تجاری خلیج‌فارس، سرای مشیر، مرکز خرید زیتون، مجتمع تفریحی گردشگری هامون شیراز و بازار مسگرهای شیراز، ارزش صرف زمان و بازدید و همچنین خرید را دارند. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که زمانتان اجازه می‌دهد به این بازارها سر بزنید و به خرید هدایا و سوغاتی‌ها بپردازید.
ضمناً فراموش نکنید که به‌راحتی می‌توانید هتل موردنظر خود را در میان هتل ‌های شیراز از طریق همین وب‌سایت رزرو کنید. فرقی نمی‌کند که به دنبال هتل‌های قیمت مناسب دوستاره هستید و یا به دنبال هتل‌های پنج‌ستاره مانند هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز و یا هتل بزرگ شیراز ؛ زیرا درهرصورت با رزرو هتل موردنظر تنها چند کلیک فاصله دارید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی هتل زندیه شیراز – هتلی لوکس با سبک معماری متفاوت
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر