لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> رفتینگ در ایران
رفتینگ در ایران

رفتینگ در ایران

برخی از افراد هستند که شیفته ی انجام اعمال هیجان انگیزند و حسی در درون خود احساس می کنند که شاید برای دیگران قابل درک نباشد. دل این دسته از افراد با انجام هر تفریح ساده ای راضی نمی شود، لذا به دنبال تفریحی فراتر از آنچه دیگران انجام می دهند می روند. گاهی اوقات هیجان حرکت بر اب آن هم آب های خروشان بسیار بیشتر از هر نوع هیجان دیگری بر زمین یا حتی در اسمان است. در اینجاست که افراد طالب شور و شوق پا پیش می گذارند تا به حس خود پاسخ مثبت دهند. امروزه راه صحیح کسب این حس و حال توسط ورزشی به نام رفتینگ (Rafting به معنای کلک سواری) فراهم شده است. رفتینگ ورزشی مثبت و سالم و بسیار هیجان انگیز است که می تواند دل پرتلاطم هر مشتاقی را ارام کند و او را به اوج لذت برساند.

تورهای رفتینگ در ایران تنها در دو فصل بهار و تابستان برگزار می شود. قیمت این تورها معمولا چیزی حدود 150 هزار تومان است که در مقابل حسی که به دوستداران هیجان هدیه می دهد تقریبا هیچ است. تورهای رفتینگ ایران در رودخانه های متفاوتی مسافران مشتاق را همراهی می کنند، هر یک مسیر و قیمت و شدت خطر و سایر ویژگی های خاص خود را دارند، شما می توانید یکی را به دلخواه انتخاب و برای کسب تجربه ای بی نظیر با آن همراه شوید.
با توجه به انتخاب تور رفتینگ مورد نظر خود بایستی به استان و شهری که این تور شما را در آن به گردش هیجان انگیز رفتینگ می برد سفر کنید. پیشنهاد می شود قبل از سفر به فکر محل اقامت باشید. با مراجعه به وب سایت ایران هتل انلاین می توانید هر هر کدام از هتل های ایران را مشاهده و با سایرین مقایسه کنید و با اطلاعات کاملی که از جست و جو در ایران هتل انلاین به دست می آورید رزرو هتل در تهران و یا سایر استان ها را انجام دهید و اسوده خاطر بار سفر ببندید.
رفتینگ در ایران
معرفی کلی
رفتینگ یا کلک سواری یکی از جذاب ترین سفرهای های گردشگری و طبیعت گردی است که طرفداران بسیاری دارد. رفتینگ به عنوان یکی از هیجان انگیزترین ورزش های ابی در دنیا همان قایق رانی است که به جای دریاچه های ارام بر رودخانه های خروشان انجام می شود. رفتینگ بایستی به صورت گروهی و همراه با یک راهنمای کاربلد که وظیفه ی اصلی او برقراری امنیت است صورت گیرد. بهتر است افرادی که این ورزش را امتحان می کنند تا حدی شنا بلد باشند هر چند با وجود تجهیزاتی مانند جلیقه ی نجات شاید احتیاجی به بلد بودن شنا هم نباشد. از آنجا که رفتینگ قایق رانی و گشت و گذار بر مسیر آب های خروشان است معمولا این جریان آب است که شما را حرکت می دهد اما پاروزنی هم عملی است که احتمالا انجام آن در طول حرکت بر اب لازم شود. هر رفتینگ حداقل دو ساعت به طول می انجامد، طی این مدت ممکن است بارها با تکان های شدید قایق خود مواجه شوید و در اوج هیجان قرار بگیرید. رفتینگ ورزشی است که هر فرد علاقه مندی می تواند تنها با چند دقیقه آموزش به کمک راهنما اقدام به انجام آن کند و در اوج شور و هیجان غلت بزند.
رفتینگ در ایران
توصیف حس و حالی که در رفتینگ ایجاد می شود واقعا دشوار است و این تجربه ای است که حتما باید شخصا آن را کسب کنید. فرض کنید غرق در سکوت و ارامش قرارگیری بر اب رودخانه اید که ناگهان موجی خروشان به سمتتان هجوم می آورد و برای چند لحظه چشمانتان را می بندد و اجازه ی شنیدن هیچ صدایی به جز صدای خروش خود را نمی دهد. سپس سر تا پایتان را خیس می کند و ارام می گیرد و شما را با سکوت رودخانه و صدای خنده های خود و هم تیمی هایتان تنها می گذارد. این سکوت ادامه می یابد تا زمانی که باز موج دیگری قصد حمله کند و شما و قایق تان را هدف بگیرد.
در یک سفر رفتینگ که از محبوب ترین سفرهای هیجانی موجود است علاوه بر اینکه می توان به اوج شور و هیجان رسید این مزیت هم وجود دارد که یک کار گروهی به معنای واقعی را تجربه کرد به طوری که تلاش شما برای اجرای صحیح فرمان های راهنما که حکم کاپیتان تیم را دارد نه تنها برای حفظ جان خود بلکه برای حفظ جان سایر سرنشینان نیز است. علاوه بر اینها مشاهده ی مناظر بی نظیر طبیعت اطراف رودخانه مانند درختا، جنگل ها، دره ها، کوه ها و دشت ها نیز از دیگر جذابیت های رفتینگ محسوب می شود.
رفتینگ در ایران
مشخصات قایق مناسب رفتینگ
قایق رفتینگ یک قایق بزرگ بادی 4 تا 12 نفره است. اندازه ی قایق با توجه به ویژگی های رودخانه و البته مهم تر از همه میزان خروشان بودن اب آن تعیین می شود. برخی از قایق ها هستند که آب ریخته شده در خود بر اثر تکان های شدید را بیرون می ریزند. جنس این نوع قایق ها بسیار مقاوم است و در برخورد با سنگ ها و صخره ها هیچ اسیبی نمی بینند. گاهی اوقات سفرهای رفتینگ بیش از چند ساعت و حتی حدود چند روز طول می کشد. در چنین زمانی بایستی علاوه بر قایق رفتینگ که قایق پاروزنی هم گفته می شود قایق دیگری که قایق تدارکات نام دارد و وسایل مورد نیاز برای یک سفر رفتینگ چند روزه را حمل می کند را نیز با خود به همراه برد.
رفتینگ در ایران
مشخصات رودخانه ی مناسب رفتینگ
شدت امواج رودخانه های مناسب برای انجام ورزش جالب رفتینگ از عدد ۱ تا ۶ درجه بندی می شوند به طوری که کم خطرترین آن ها دارای درجه ی ۱ و پرخطرترین آنها دارای درجه ی ۶ است. در واقع شدت امواج درجه 1 بسیار کم و چنین رودخانه ای تقریبا بی خطر است و عبور از آن به مهارت خاصی نیاز ندارد. در درجه 2 اندازه ی امواج متوسط و معمولا سنگ های بزرگ در راه دیده می شود پس بایستی تکنیک های اولیه را بلد بود. درجه 3 در حدی است که فقط راهنمایان حرفه ای قادر به عبور از آن هستند. درجه 4 به مهارت بالا و سرعت عمل بسیار سریع نیاز دارد. در درجه ی 5 خطر نقص عضو و مرگ، قایقرانان را تهدید می کند. در درجه ی 6 امواج تقریبا غیرقابل عبور است و به شدت خطر مرگ را به دنبال دارد. راهنما بایستی با توجه به اینکه مسافران تا چه حد در رفتینگ مهارت دارند و به دنبال تجربه ی چه میزان از هیجان هستند مسیر با شدت امواج مناسب را انتخاب کند و بیش از هر چیز امنیت قایق را در نظر بگیرد.

پیست یاس مارینا، غوغای هیولاهای فرمول یک در خاورمیانه
ادامه مطلب

تاریخچه ی رفتینگ
رفت (Raft به معنای کلک) از جمله قدیمی ترین وسایل حمل و نقل بر اب بوده و قدمت به کارگیری آن به هزاران سال پیش می رسد. جنس کلک های اولیه از شاخه و تنه ی درختان، چوب بامبو، نی و در برخی موارد پارچه بوده است. اولین سفر با کلک که چند روز به طول انجامیده توسط شخصی به نام جان فرمونت از افسران ارتش آمریکا در سال 1842 انجام شده است. وی کلک خود را با تیوپ های اتومبیل و پارچه برزنتی ساخته است. بعد از این از دهه ی 1960 به بعد شرکت های زیادی در گراند کنیون آمریکا شروع به فعالیت در زمینه ی رفتینگ به عنوان یک عمل ورزشی – گردشگری کردند. در سال 1972 بود که رفتینگ به عنوان یک فعالیت ورزشی وارد بازی های المپیک شد، از ابتدای دهه ی 1980 به عنوان زیرشاخه ی گردش ماجراجویانه و طبیعت گردی شناخته شد و امروزه رفتینگ از جمله گردش های بسیار پرطرفدار مطرح می شود و عده ی زیادی هستند که به آن علاقه مندند.
1683368867 972 رفتینگ در ایران
مناسب ترین رودخانه ها برای رفتینگ در ایران
در ایران تعداد رودخانه هایی که می توان ورزش های هیجان انگیز ابی مانند رفتینگ را در ان انجام داد کم نیست. البته ممکن است تنها بخشی از رودخانه بدین منظور مناسب باشد. بیشتر این رودخانه ها در دامنه های رشته کوه های زاگرس قرار دارند. برخی از سفرهای رفتینگ حتی بیش از چندصد کیلومتر است و ممکن است حدود چند روز طول بکشد که در این حالت بایستی وسایل کامل کمپینگ و اشپزی را همراه داشت. در ادامه برخی از معروف ترین و مناسب ترین رودخانه ها برای رفتینگ معرفی می شوند.

افتتاح بزرگ ترین پارک تفریحی زیر آبی جهان در بحرین
ادامه مطلب

رودخانه آرمند واقع در استان چهار محال و بختیاری: رودخانه آرمند یا کارون علیارود از معروف ترین رودهای ایران برای رفتینگ است. بیشتر قشر جوان رود آرمند را برای رفتینگ انتخاب می کنند. طول مسیر رفتینگ در رود ارمند حدود ۲۰ کیلومتر است. طی این مسافت حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد. در اطراف رود مکان های مناسبی برای توقف وجود دارد که لذت سفر را دو چندان می کند. علاوه بر این مکان هایی هم برای شیرجه و شنا وجود دارد که علاقه مندان می توانند استفاده کنند. برای شرکت در تورهای رفتینگ آرمند باید به روستای دره یاس در نزدیکی شهر سامان از استان چهار محال و بختیاری بروید. در بهار آرمند بسیار پراب تر و خروشان تر است و برای افراد حرفه ای مناسب تر اما در تابستان سطح اب کمتر و البته رود آرام تر است لذا برای افراد مبتدی مناسب تر می باشد. در کل شدت امواج آرمند بین 2 تا 4 درجه است.

رودخانه زاینده رود واقع در استان اصفهان و چهار محال و بختیاری: البته تنها بخشی که در چهار محال و بختیاری است برای رفتینگ مناسب است، بخشی که سرچشمه ی زاینده رود محسوب می شود. شدت امواج این بخش بین ۳ تا ۴ درجه است. بهترین فصل برای رفتینگ در زاینده رود بهار است. مسیر رفتینگ در زاینده رود نسبت به رودی مانند آرمند آرام تر است لذا بیشتر خانواده ها ان را برای رفتینگ انتخاب می کنند البته عاری از وجود امواج خروشان نیست. تورهای رفتینگ زاینده رود شامل دو دسته تور، یکی تور روستای سوادجان تا پل زمان خان و دیگری تور امامزاده بابا پیراحمد است.

تور اول حدود 17 کیلومتر و حدود 4 تا 5 ساعت طول می کشد. در این میان گروه دو مرتبه برای پذیرایی و سکوی پرش توقف می کند. روستای سوادجان در شهرکرد و پل زمان خان در شهر سامان قرار دارد. این تور در سه قسمت از راه با امواج خروشان مواجه می شود که قسمت سوم که بعد از پل زمان خان است برای افراد مبتدی مناسب نیست. تور دوم حدود 7 کیلومتر و یک و نیم تا 2 ساعت طول می کشد. این تور از امواج امامزاده بابا پیراحمد شروع می شود. یک نکته در مورد هر دو تور در زاینده رود اینکه ممکن است در مسیر با درختانی مواجه شوید که ارتفاع شاخ و برگشان نسبت به سطح آب بسیار کم باشد، در این حالت باید در کف قایق دراز بکشید تا درختان رد شود.
رودخانه ی سفیدرود: این رودخانه دومین رود طویل ایران و طویل ترین رود شمال آن است که از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن در شهر منجیل تشکیل می شود و پس از عبور از استان گیلان به دریای خزر می پیوندد. شدت امواج آن بین ۲ تا ۳ درجه می باشد و رودخانه ای است که علاوه بر رفتینگ برای کایاک سواری نیز مناسب است با این حال بیشتر برای خانواده ها و افراد مبتدی پیشنهاد می شود.
رفتینگ در ایران
رودخانه کرج: رود کرج واقع در استان تهران در کناره قسمت هایی از جاده چالوس جریان دارد. این رود از کوه های البرز جنوبی سرچشمه می گیرد. شدت امواج آن بین 2 تا 4 درجه و برای كاياك سواری و رفتينگ حرفه‌ای مناسب است.
رودخانه سیروان: رودخانه ای واقع در منطقه ی هورامانات کردستان که طولانی ترین رود این استان است. رودی که مسیری پر پیچ و خم و پر خروش دارد. مناظر اطراف رود سیروان خود یکی از جاذبه های منطقه ی هورامانات کردستان به شمار می رود. شدت امواج رود سیروان بین ۳ تا 5 درجه است، با این حال مسیر رفتینگ سیروان علاوه بر حرفه ای ها برای افراد مبتدی نیز مناسب است.
رودخانه سزار: سزار که شاخه ی اصلی رود دز است در استان لرستان قرار دارد. این رود از مناطق کوهستانی الیگودرز، ازنا، درود و بروجرد سرچشمه می گیرد. در کل سزار رود کم عرضی است اما از جنب و جوش و خروش خوبی برخوردار است. شدت امواج آن بین 2 تا 4 درجه است و برای رفتينگ جوانان و كاياك سواری از مبتدي تا حرفه‌ای مناسب است.
رفتینگ در ایران
رودخانه هراز: این رودخانه در استان مازندران از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه می گیرد و در انتها به دریای خزر می ریزد. بخش هایی از این رود که برای رفتینگ مناسب است بیشتر در حد فاصل نارنجستان (در محدوده پارک جنگلی میرزا کوچک خان) تا محمود آباد قرار گرفته است. مسیر رفتینگ در این رود طولی بالغ بر 11 کیلومتر دارد. این طول حدود 4 ساعت زمان می برد. شدت امواج آن معمولا بین 5/2 تا 5/3 درجه است که برای جوانان و افراد مبتدی و کایاک سواران حرفه ای مناسب است.
رودخانه دز: رودخانه ای که بخشی از آن در استان لرستان و بخشی در استان خوزستان قرار دارد. شدت امواج آن بین ۳ تا ۵ درجه می باشد. رودخانه ای است که در بین رفتینگ سواران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

به جز این ها رودخانه های دیگری نیز در ایران وجود دارد که برای رفتینگ مناسب است. مانند رودخانه خرسان واقع در استان چهار محال و بختیاری، رودخانه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری با شدت امواج بین 3 تا ۵ درجه، رودخانه زهره در استان های فارس و کهکیلویه بویر احمر و خوزستان، رودخانه کشکان در استان لرستان، رودخانه زاب در استان آذربايجان غربی، رودخانه اروند در استان خوزستان، رودخانه سیمره در استان ایلام و لرستان و آبشار آب ملخ در استان اصفهان.
رفتینگ در ایران
نکات ایمنی
هر سفری با توجه به اینکه تا چه حد مسافران را با خطرات مواجه می کند نیاز به رعایت نکاتی دارد که امنیت آنها را حفظ کند و خاطره ای شیرین از خود در کلبه ی ذهنشان به تصویر بکشد. برای انجام سفرهای رفتینگ نیز بایستی یک سری نکات را رعایت کرد. از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اول اینکه به تمام صحبت ها و توصیه های راهنما به دقت گوش فرا دهید و به تک تک آنها عمل کنید. دوم اینکه بر بالشتک هایی که در مرکز قایق وجود ندارد ننشینید بلکه در قسمت کناری قایق قرار بگیرید. در هیچ شرایطی کلاه ایمنی را از سر بر ندارید. از لباس های مناسب که دست و پا گیر نباشد و راحت و مطابق با شرایط اب و هوایی منطقه باشد استفاده کنید و با پوشیدن لباس با حجاب کامل از افتاب سوختگی پیش گیری کنید. بندهای جلیقه نجات را محکم بر تن ببندید تا در زمان هجوم امواج از تنتان بیرون نیاید. با عبور از کنار شاخ و برگ ها آنها را نگیرید. در حفظ و نگهداری پارویتان کوشا باشید چون بسیار به ان احتیاج پیدا خواهید کرد. حتما با راهنمایی که مدرک معتبر رفتینگ از فدراسیون قایقرانی دارد بر اب سوار شوید که از مهارت و تجربه ی کافی مخصوصا در زمان بروز حادثه برخوردار باشد.

بهترین کارهایی که می توانید در نزدیکی این فرودگاه های بین المللی انجام دهید
ادامه مطلب

وسایل مورد نیاز
علاوه بر قایق مناسب که البته از طرف برگزارکننده تور تهیه می شود مسافران بایستی به جلیقه نجات، لباس مناسب قایق رانی، کلاه ایمنی، پارو، بادگیر، کیسه ضد ‌آب برای نگهداری وسایل خود مانند یک دست لباس خشک برای پوشیدن در زمان اتمام رفتینگ مجهز باشند. راهنما نیز باید تجهیزاتی مانند طناب، دستگاه ارتباطی، سوت، چاقوی رودخانه، جلیقه نجات، کیف کمک های اولیه، یک پاروی بزرگ و تلمبه به همراه داشته باشد. کلاه آفتابی لبه دار، عینک آفتابی بنددار، کرم ضد آفتاب، حوله، اسپری ضد حشره و کارت شناسایی نیز از جمله وسایلی است که قبل از سفر به سمت رفتینگ باید فراهم کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر