لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> ییلاق خوشواش، بهشت پنهان مازندران
ییلاق خوشواش، بهشت پنهان مازندران

ییلاق خوشواش، بهشت پنهان مازندران

از گذشته های دور وقتی بهار رفته رفته جای خود را به تابستان می داد، عده ای بار و بنه ی خودشان را می بستند و به ییلاق می رفتند. این تغییر مکان به دنبال خودش تغییر آب و هوا را هم به دنبال داشت. بچه ها عاشق ییلاق بودند و بزرگترها دغدغه ی تعطیلات تابستانی را نداشتند. به همین دلیل برای بیشتر افراد داشتن مکانی برای ییلاق اهمیت زیادی داشت. مخصوصا در شهرهایی که تابستان های گرم و مرطوبی داشتند، سفر به ییلاقات بسیار لذت بخش بود. از آن جا بود که خنک ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق، به عنوان ییلاق کشف و بررسی شد. مناطقی که حتی در وسط تابستان هم خنکای دلپذیر آن ها روح انسان را زنده می کند، و زیبایی مناظر بی نظیرشان هر ببینده ای به وجد می آورد. امروزه بسیاری از این ییلاقات برای گردشگران هم شناخته شده است، بنابراین گردشگران زیادی برای رفتن به این مکان های روح بخش لحظه شماری می کنند. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.
آن ها مشتاقانه راه های دور و دراز را پشت سر می گذارند ، تا هرچه زودتر بهشت گمشده ی خود را پیدا کنند، و در آرامش آن غرق شوند. وقتی برای اولین بار وارد این جاده ی رویایی می شوید، منظره درختان انبوه و دره های عمیق، که مه همچون حریر سپیدی آن ها را در برگرفته است، شما را چنان مست و مبهوت خواهد کرد، که شما هم با این همه آرامش و زیبایی همنوا شده و آرامش عمیقی را تجربه خواهید کرد، که ارمغان این طبیعت خیال انگیز است. این پیچ و خم های دلنواز به روستایی منتهی می شوند، که همان بهشت گمشده ماست، با رسیدن به این بهشت مخفی، تمام زیبایی های ناب طبیعت به یکباره شما را احاطه می کنند و چشم اندازی زیبا از خود را به نمایش می گذارند. این طبیعت روح بخش، روح و جان هر بیننده ای را شیفته ی خود می کند، به همین دلیل عاشقان سفر با یک بهانه ی کوچک بار سفر می بندند و به دل جاده می زنند. شما هم با هم با ما همراه شوید تا با این ییلاق رویایی بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین در این سفر همراه شماست. شما می توانید از امکان رزرو آنلاین هتل استفاده کنید، و با رزرو هتل در آمل آسوده خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
ییلاق خوشواش

ییلاق خوشواش کجاست؟

ییلاق خوشواش در22 کیلومتری شهر آمل در مازندران و در ارتفاعات البرز قرار دارد، خوشواش روستایی است که تابستان های پرشور وزمستان های سرد و خاموشی دارد. خوشواش در زبان محلی، خشواش است، که در آن خش به معنای خوش و واش به معنای علف به کار می رود. پس خوشواش به معنای خوش علف یا علفزار خوب و مرغوب به کار می رود. این روستا از سه قسمت تشکیل شده است: اولین بخش، بائس محله است که در غرب خوشواش است و بافت قدیمی آن را در برمی گیرد. دومین بخش، آمل محله است که در مرکز آن است و اکثر جمیعت آن اهالی آمل هستند. و سومین بخش خوشواش چندر محله است که در شرق خوشواش است و بیشتر اهالی آن کشاورز و دامدار هستند.
ییلاق خوشواش

خوشواش

روستای خوشواش در ارتفاع 2500 تا 3000 متری از سطح دریا قرار دارد، آب و هوای آن سرد و خشک و در عین حال بسیار متغیر است، در روستای خوشواش هوا یک لحظه آفتابی و لحظه ی دیگر ابری و بارانی است، پاییز این روستا همراه با بادهای سرد و شدیدی است که خسارت های سنگینی به بار می آورد. زمستان آن بسیار سرد و خشک است، به طوری که اهالی را مجبور به کوچیدن به جاهای گرم تر می کند. در گذشته این روستا 8 ماه از سال را سفیدپوش می شد، اما اکنون طول مدت سرما کوتاه تر شده است، و به 6 یا 7 ماه از سال رسیده است. بنابراین بهترین فصل سفر به آن فصل تابستان است. در این روستا می توانید یکی از خنک ترین و بهترین تابستان ها را تجربه کنید، تابستانی متفاوت با هر آن چه که تصور می کنید، در این روستا گاهی در وسط تابستان هم بخاری های هیزمی روشن می شود، تا گرما بخش شب های سرد این روستا باشد. حتی ریزش تگرگ در اوج تابستان در این روستا عجیب نیست. بنابراین سفر به ییلاق خوشواش تجربه ی کاملا متفاوتی است. با وجود این که دراین روستا چشمه های زلال و گوارایی وجود دارد که از دل زمین می جوشند، روستای خوشواش یکی از روستاهای کم آب ایران شمرده می شود. اما جای نگرانی نیست چون این کم آبی به طبیعت زیبای آن لطمه ای نمی زند، و چشمه های گوارا همچنان در آن جاری است. مروارید چشمه، هفت چشمه، معصومه کوثر، پنج انگلیس و انجلج چشمه های زلال آن هستند.
ییلاق خوشواش

جاذبه های گردشگری خوشواش
تماشای مناظر این روستا و چشم انداز بی نظیرآن، تماشای شب های پر ستاره ، دوچرخه سواری در مسیر روستای خوشواش و پیاده روی در میان روستا، فعالیت های فرح بخشی هستند که می توانید در این روستا دنبال کنید. در طول سال تورهای دوچرخه سواری در این روستا برگزار می شود، که شما هم می توانید درآن ها شرکت کنید. یا اگر به کوهنوردی علاقمند هستید، سفر به ارتفاعات این منطقه می تواند چشم اندازهای تازه ای را پیش روی شما قرار دهد، و تجربه های جدیدی کسب کنید. عکاسی و یافتن سوژه های جدید فعالیت جذابی است که به شما این فرصت را می دهد تا لحظات زیبای سفر خود را ثبت کنید.
بافت روستای خوشواش قدیمی و زیباست، خانه های آن به سبک قدیم و از سنگ، گل، کاه و یا چوب ساخته شده اند. سقف خانه ها از الوارهای بلند، چوب و تخته و با پوششی از گل ساخته شده است. دیوارهای خانه به علت سرمای شدید و بادهای کوبنده بسیار ضخیم و سنگین هستند، قطر دیوارهای خانه های روستا در حدود یک متر است. این دیوار ضخیم هم باعث تقویت سازه می شود و هم یک عایقی در برابر سرماست. ستون خانه ها از تنه ی درختان و نرده ها از جنس چوب هستند. و برای محافظت در برابر باد های سهمگین، سنگ های بزرگی روی بام خانه ها دیده می شود. نکته ی جالبی که در ساخت این خانه ها دیده می شود، استفاده از سنگ های فسیلی در ساخت خانه هاست. در گذشته خانه ها فاقد دیوار و حصاربود، اما اکنون دور خانه ها دیوار کشیده اند.

در روستای خوشواش هتل یا مهمانسرا وجود ندارد، بنابراین اگر اهل کمپینگ هستید و در این زمینه تجربه دارید، محل مناسبی برای کمپینگ در اطراف روستا پیدا کنید. اما اگر مایل به اقامت در مکان مناسب تری هستید، می توانید در خانه ی افراد محلی اقامت کنید. ساکنان این منطقه با گرمی از میهمانان خود استقبال می کنند، و برخی از آن ها خانه های خود را در اختیار مسافران می گذارند.
ییلاق خوشواش
هرچه از روستا به سمت ارتفاعت پیش می رویم؛ از انبوه درختان سربه فلک کشیده کاسته می شود، و به جای آن ها بوته ها و گیاهان خاص مناطق کوهستانی دیده می شود. بیشتر گونه های گیاهی این منطقه متنوع و فصلی است. گون، گزنه، کنگل، زرشک، آلبالوواک، گالش انگیر،ون دار، فگ دار، گل های پامچال، بنفشه، ورف لیم، شال دم، تریگ سر و…گونه های گیاهی این منطقه هستند، که هر کدام زمان رویش خاص خود را دارند. جانوران و حشرات زیادی در این منطقه زندگی می کنند، پرندگانی مانند: کبک، تیرنگ، جغد، تیکا، کلاغ و عقاب و هدهد، و حشراتی مانند: مارمولک، عقرب، کرم سبزه خوار، عنکبوت و پروانه از این قبیل هستند. همچنین در این منطقه جانوران وحشی مانند: خرس، گرگ، پلنگ و گراز نیز زندگی می کنند.
ییلاق خوشواش

راه های دسترسی به روستای خوشواش
برای رسیدن به این روستا می توانید یکی از این سه مسیر را انتخاب کنید:
1. در جاده ی هراز بعد از شرکت آمولو به سمت فرعی هلی چال بروید، پس از گذشتن از کپین روستای خوشواش دیده می شود. جاده ی خاکی این مسیر طولانی است، اما هنگامی که ترافیک جاده ی هراز سنگین باشد، این مسیر بهترین مسیر برای دسترسی به روستا محسوب می شود.
2. در جاده ی هراز به سمت هردورود بروید و وارد جاده ی خاکی بلده بشوید، پس از طی 11 کیلومتربه تیرستاق و پس از طی 18 کیلومتر به جاده ی خاکی خوشواش خواهید رسید. این مسیر بهترین مسیر برای دسترسی به خوشواش محسوب می شود، زیرا هم سرسبز و با صفاست و هم جاده خاکی کمتری دارد.
3. از چمستان حرکت کنید و بعد از گذشتن از واز و گزناسرا وارد خوشواش شوید. توجه داشته باشید که این مسیر برای ماشین های شاسی بلند مناسب است.

در این سفر لوازم ضروری همچون آب اشامیدنی و لباس گرم به همراه داشته باشید. در هنگام بارندگی با احتیاط برانید، و مهم تر از همه، از این سفر دلپذیر و رویایی لذت ببرید. در پایان شما را با جاذبه های دیگر این منطقه ی چشم نواز آشنا خواهیم کرد.
ییلاق خوشواش

جنگل و روستای بلیران این روستا از جاذبه های زیبا و دیدنی آمل به شمار می رود. علاوه برجاده ی زیبا و پیچ در پیچ این روستا، که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد، قدمت تاریخی آن نیز بر جذابیت آن افزوده است. بافت معماری این روستا سنتی و مناظر اطراف آن طبیعی، بکر و بی نظیر هستند. این روستا در 15 کیلومتری آمل قرار دارد.
پارک جنگلی میرزا کوچک خان با وسعت 440 هکتار در کیلومتر18 جاده ی آمل به تهران واقع شده است. این پارک با جاده ی زیبا و جنگل های انبوه یکی از بزرگترین پارک های جنگلی خاورمیانه به شمار می رود. این پارک دومین پارک جنگلی استان مازندران است. این پارک دارای امکانات رفاهی بوده و جاذبه های دیگری همچون آبشار ماهان، چشمه آب سرد و … در آن وجود دارد.
الیمستان روستای است که از جاذبه های گردشگری معروف این منطقه است، این جنگل در کیلومتر 20 جاده هراز از سمت آمل واقع شده است. این جنگل محل رویش گیاه خاصی به نام الیماست و سالانه تورهای گردشگری زیادی به آن سفر می کنند. این جنگل در زمستان هم جاذبه های مخصوص خود را دارد، ویکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در فصل زمستان محسوب می شود.

روستای الیت مرزن آباد چالوس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر