لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره ارغوان مشهد
دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد

مشهد، این پایتخت معنوی ایران، علاوه بر اینکه قطب گردشگری مذهبی ایران است، مکان های متعددی نیز برای طبیعت گردی دارد که شاید حتی برخی ساکنان مشهد از آنها بی اطلاع باشند. مکان هایی بکر با چشم اندازی بی‌نظیر دره ارغوان یکی از این مکان هاست. دره ای آرام با پوششی از درختچه های ارغوانی رنگ که برگ های آنها قلبی شکل است. اینجا یکی از بهترین مکان ها برای لختی استراحت و دوری از هیاهوی شهر است. سفر به مشهد را این بار متفاوت تر کنید. با رزرو آنلاین هتل و اقامت در یکی از هتل های مشهد، علاوه بر زیارت آقا امام رضا، گشت و گذار در دره ارغوان را نیز در برنامه خود بگنجانید. بخصوص اگر در فصل بهار به مشهد سفر می کنید.

دره ارغوان مشهد کجاست؟

برای رسیدن به دره ارغوان مشهد طرقبه را باید بلد باشید. خوشبختانه تابلوهای راهنمایی که در سطح شهر نصب شده اند کمک زیادی به یافتن مسیر در شهر مشهد می کنند. خودتان را به بلوار ملک آباد برسانید، 18 کیلومتر مستقیم حرکت کنید به دو راهی طرقبه و شاندیز می رسید. سمتی که به طرقبه می رود را انتخاب کنید و از میدان دوم طرقبه نیز عبور کنید. آنجا یک دوراهی دیگر وجود دارد که یکی به طرقدر و دیگری به جاغرق می رود. در همان دوراهی تابلوی مسیر دره ارغوان را نیز جدیدا اضافه کرده اند. شما سمت طرقدر و دره ارغوان را انتخاب کنید و وارد یک مسیر پیچ در پیچ و پرشیب شوید. تا پایین دره را می توان با ماشین ادامه داد.

دره ارغوان مشهد

اگر با وسیله شخصی مسافرت نکرده اید، برای رسیدن به طرقبه می توانید از مترو استفاده کنید. در ایستگاه وکیل آباد پیاده شوید و با تاکسی های خطی به طرقبه بروید. دقت کنید که در آنجا ماشین های خطی برای دره ارغوان وجود ندارد. بنابراین یا باید پیاده این مسیر را طی کنید و یا تاکسی دربست بگیرید. اگر کوهنورد و یا علاقه مند به پیاده روی هستید، کفش مناسبی بپوشید و از قدم زدن در این دره زیبا لذت ببرید.

دره ارغوان مشهد

دشتی به رنگ ارغوان

ارغوان یک نوع درخت است. نام علمی آن Cercis siliquastrum می باشد. این درخت را به دلیل شکوفه های بنفش آن ارغوان نامیده اند. برگ های آنها چون قلبی شکل است به آن درخت عشق نیز می گویند. بیشتر به شکل درختچه رشد می کند ولی گاهی بلندی این درختان به 10 متر نیز می رسد. ارغوان بومی مناطق شرقی مدیترانه است و در گرمای سوزان آفتاب مقاوم است. جالب اینجاست که از شاخه های بسیار نرم و منعطف این درخت برای درست کردن صنایع دستی می توان استفاده کرد.
اهالی طرقبه از آن برای بافتن سبد استفاده می کنند. اگر به این دره و طرقبه سفر کردید حتما یکی از این سبدها را برای یادگاری تهیه کنید.

دره ارغوان مشهد

در انتهای این دره زیبا تعدی چشمه جوشان آب نیز وجود دارد. البته توصیه می شود که همراه خود آب معدنی داشته باشید. بهترین زمان سفر به این دره که آب و هوای آن نیمه کوهستانی است فصل بهار است و در فصل بهار اردیبهشت مناسب ترین زمان است. از آنجایی که دره ارغوان در منطقه ییلاقی استان خراسان رضوی واقع شده در اکثر روزهای سال از آب و هوایی سرد برخوردار است؛ از این رو بهتر است برای رفتن به این منطقه لباس مناسبی همراه خود داشته باشید.
وقتی که سراسر دشت لبریز از گلهای بنفش درختان است و منظره ای شبیه یک تابلو رنگارنگ نقاشی را به دیدگان شما هدیه می دهد. اگر عاشق عکاسی باشید و اندکی خلاقیت داشته باشید عکس های منحصر به فردی از این منظره های خیره کننده تهیه می کنید. شما می توانید به راحتی یک روز خود را در این دره سپری کنید. پیاده روی، عکاسی، پخت غذای بر روی آتش، آب بازی و لذت بردن از سکوت و آرامش دره علاوه بر زیبایی های بصری از تفریحات آن است.

1683368861 316 دره ارغوان مشهد

توصیه ها:

  • حتما کفش مناسب پیاده روی بپوشید.
  • آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
  • همراه خود کیسه زباله داشته باشید. محیط زیست امانتی دست شماست در پاکیزگی آن بکوشید.
  • در آنجا امکان خرید وجود ندارد پس هر چه لازم است با خود به همراه بیاورید. البته تا طرقبه راه زیادی نیست و نباید این امر موجب نگرانی و استرس شما شود.
  • سرویس بهداشتی نیز در این دره وجود ندارد. می توانید قبل از حرکت به سمت دره از سرویس های بهداشتی موجود در طرقبه استفاده کنید.
  • در صورت درست کردن آتش، پس از اتمام کار حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.
همانطور که گفته شد از جمله نکاتی که هنگام بازدید از دره ارغوان به عنوان یکی از جا‌های دیدنی مشهد باید به آن توجه داشت حفظ محیط زیست و آسیب نرساندن به آن است. متاسفانه برخی از هموطنان هنگام تفریح در این منطقه اقدام به دور ریختن زباله‌های خود کرده و موجب ایجاد تصویری نازیبا از دره ارغوان طرقه می‌شوند. در این راستا بهترین کار آن است که مسافران کیسه‌های زباله مناسبی همراه خود داشته باشند و در صورت نیاز برای زیباله‌های خود از آن‌هااستفاده نمایند.
سفری خوش برایتان آرزومندیم.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
موزه بزرگ خراسان مشهد،تاریخی و مدرن
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر