لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> وردیج و واریش ، روستای ارواح سنگی
وردیج و واریش ، روستای ارواح سنگی

وردیج و واریش ، روستای ارواح سنگی

هیچ چیز دلچسب تر از آن نیست که در یک روز گرم تابستانی به دل جاده بزنیم وبه تفرجگاهی برویم، که چندان دور از شهر نیست، تفرجگاهی که با دیدن مناظر زیبا و تنفس هوای فرح بخش آن خستگی و روزمرگی های زندگی شهری جای خود را به نشاط و سرزندگی می دهد. باورکردنی نیست که کمی آن طرف تر از تهران، در نزدیکی همین شهر شلوغ و پر دود ودم ، جاده ی پرپیچ و خمی وجود دارد که ما را به یک منطقه ی ییلاقی و زیبا هدایت می کند. ییلاقی که آب و هوای دلپذیری دارد، و با اشتیاق منتظر است تا با سخاوتمندی زیبایی های بی نظیر و طبیعی خود را در اختیار گردشگران بگذارد، و آرامش عمیق خود را به آن ها هدیه دهد. شیفتگان طبیعت خوب می دانند، که گاه جاده های پیچ در پیچ و دره های تنگ و عمیق می توانند گنجینه ای از زیبایی های طبیعی را در دل خود جای دهند و کسی هم از راز آن ها باخبر نشود، مگر آن که مشتاق طبیعت و طبیعت گردی باشد. این جاده هم دیدنی های زیادی در خود نهفته است که شاید حتی کسانی که سال هاست در تهران زندگی می کنند، از آن ها بی خبرند. این جاده ی زیبا که در امتداد یک رودخانه قرار دارد، به دو روستا منتهی می شود، که فارغ از هیاهو و همهمه ی شهر در دل کوه جا خوش کرده اند، روستاهای زیبایی که هر یک از آن ها برای خود دنیای دیگری است، و گردشگران را با جاذبه های خاص خود مجذوب می کند. شما هم با ما همراه شوید تا با دیدنی های این مسیر و این دو روستای زیبا بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل در هر جا و هر زمان شما را همراهی می کند. شما می توانید با رزرو آنلاین هتل و استفاده از خدمات ایران هتل آنلاین برای رزرو هتل های ایران آسوده خاطر سفر کنید.

روستای وردیج و واریش

بالاتر از محله ی وردآورد، در شمال غرب تهران جاده ای به چشم می خورد که ساختاری شبیه به جاده ی امامزاده داود دارد، این جاده ی زیبا با رودخانه ای که در دره ای تنگ و عمیق جریان دارد، در یک امتداد است، و در مسیر خود به دو روستای وردیج و واریش منتهی می شود. روستای وردیج و واریش جز بخش کن و سولقان تهران هستند، و در این مسیر قرار دارند. روستای وردیج در ابتدای این مسیر زیباست و در یک جاده فرعی، در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا قرار دارد، روستای وردیج بزرگ ترین روستای منطقه شمال غرب تهران به شمار می رود. وردیج روستایی است با چشمه های بسیار، و آب آن از چشمه سارهای متعددی تامین می شود که چشمه ی شاه و چشمه ی پااوزرا مهمترین آن ها هستند. برای جمع آوری آب چشمه ها، رودها و آب های سطحی حوضچه هایی در شمال روستا تعبیه شده است، از این آب ها برای شرب و آبیاری باغ ها ی روستا استفاده می شود. در میان روستا باغ های گردو، خرمالو، توت و شاتوت دیده می شوند، که مناظر چشم نوازی را بوجود آورده اند. در جنوبی ترین بخش این روستا خانه های روستاییان را می بینیم، که تعداد زیادی از آن ها خالی از سکنه است، و در میان آن ها ویلاهای رنگارنگی به چشم می خورد، که با این فضا کمی ناهماهنگ است. از آن جا که آب و هوای روستا در زمستان سرد و خشک است، اهالی آن نمی توانند همه فصول را در این روستا سپری کنند، و فقط در فصول گرم سال که هوای آن خنک و مطبوع است، در آن اقامت می کنند.
جاذبه های وردیج
آبشار لت مال وجه تسمیه ی این آبشار برگرفته از ویژگی این آبشار است، در واقع لت به معنای سنگ و مال به معنای مالش می باشد.
آبشار لت مال
این آبشار از رودخانه های فصلی سرچشمه می گیرد، بنابراین آب آن با توجه به میزان آب رودخانه ها تغییر می کند، رودخانه های فصلی تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارند، به همین دلیل در ماه های گرم سال آب این آبشار به شدت کاهش پیدا می کند. برای رسیدن به این آبشار فصلی اتومبیل خود را قبل از ورود به جاده ی اصلی و مجتمع معلم پارک کنید، پس از آن با یک ساعت پیاده روی در مسیر اصلی می توانید به آبشار اول برسید. آبشارلت مال از سه آبشار تشکیل شده است، آبشار اول 5 متر ارتفاع دارد، و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار اصلی لت مال آبشار سوم است که 35 متر ارتفاع دارد و به صورت پله ای پایین می ریزد. از آن جایی که اهالی منطقه تمایل چندانی به حضور گردشگران کنجکاو نشان نمی دهند، بنابراین امکان گردش و کمپینگ در روستا و باغ های اهالی وجود ندارد، بنابراین از دیدن جاذبه ها و مناظر منحصر به فرد اطراف لذت ببرید، و در حفظ زیبایی های آن بکوشید.
دامنه ارواح سنگی
دامنه ارواح سنگی اگر به روستا وارد نشوید و به مسیر خود ادامه دهید به منطقه ای می رسید که طبیعت تصویر عجیبی از سنگ ها را به نمایش گذاشته است، با دیدن آن ها این سوال در ذهن انسان نقش می بندد که آیا این ها جاندارانی هستند که به سنگ تبدیل شده اند؟ اشکال عجیب سنگ ها باعث شده تا داستان ها و افسانه های زیادی درباره ی آن ها ساخته و پرداخته شود.عده ای بر این باورند که این سنگ ها بقایای یک قلعه ی قدیمی هستند، و عده ای دیگر آن ها را موجودات نفرین شده می دانند که تبدیل به سنگ شده اند. اما علم برای این معما پاسخ دیگری دارد، زمین شناسان علت به وجود آمدن این حفره ها و اشکال را ناشی از نوعی فرسایش حاصل از باد می دانند، که به آن هوازدگی گفته می شود. این نوع هوازدگی بسیار نادر است، بنابراین یکی از شگفتی های منحصر به فرد طبیعت محسوب می شود، و با وجود پاسخ علمی دانشمندان به دلیل تشکیل آن ها، هنوز هم وجود آن ها یک معمای رازآلود و سوال برانگیز به شمار می رود. یکی از نمونه های دیدنی این فرسایش در دامنه ی وردیج قرار دارد، و به همین دلیل این منطقه به دامنه ی ارواح یا آدمک جیان شهرت دارد.
جاذبه های واریش

روستای واریش

بعد از روستای وردیج در انتهای جاده ی آسفالته به روستای واریش می رسیم. این روستا درارتفاع 2250 متری از سطح دریا قرار گرفته است، به همین دلیل خنک ترو سرسبزتر از وردیج است. بیشتر اهالی این روستا نیز در فصول سرد سال این منطقه را ترک می کنند؛ و از آن فقط به عنوان ییلاق استفاده می کنند. محصولات باغ های پربار این روستا شامل گیلاس، آلو، شاتوت و زردآلو می باشد. چشمه ای با آب گوارا نیز در آن جاری است، که مردم روستا و گردشگران از آب آن می نوشند. هنگام ورود به روستای واریش مبلغی به عنوان ورودی برای هر اتومبیل دریافت می شود که در راستای طرحی است که دهیاری واریش برای حفظ محیط زیست و طبیعت زیبای روستا آن را اجرا می کند، همچنین با توجه به این طرح، هنگام ورود به روستا یک کیسه ی زباله در اختیار شما قرار می گیرد، که شما هم در حفظ این طبیعت زیبا سهیم باشید.

جاذبه های واریش
ارتفاعات پهنه حصارنام رشته کوهی است که بین کن و سولقان قرار گرفته است، این رشته کوه نام خود را از بلندترین قله ی خود با ارتفاع 3400 متر گرفته است. روستای واریش از مهمترین مناطق شروع صعود است، و از آن تا قله در حدود 4 تا 5 ساعت طول می کشد. یک جاده ی خاکی در ضلع غربی روستای واریش قرار دارد که به ضلع شمالی قله ی لیچه می رسد. این قله که در شمال غربی روستای واریش قرار دارد، از جنوب به قله ی دشته و از شمال به ارتفاعات پهنه حصار و روستای کندر منتهی می شود.از شرق این ارتفاعات قله های چین کلاغ، دوشاخ و پلنگ چال دیده می شود. مبدا اصلی صعود به ارتفاعات حصار از روستای کندر واقع در کرج و ابتدای جاده چالوس است.
این ارتفاعات از شمال به روستای شهرستانک، از غرب به جاده چالوس و روستای چاران، ازشمال غرب به روستای خور و جاده ی چالوس، از شرق به روستای سنگان و جاده ی سولقان و از جنوب به روستای واریش و وردآورد و از جنوب غرب به جاده چالوس و روستای کندر منتهی می شود. این رشته کوه را نام های پهنه سار، پشته بند و گندم چال نیز می شناسند. از دامنه ی شرقی این کوه رودی سرچشمه می گیرد که آبشار سنگان را بوجود می آورد. بلندترین قله ی آن پهنه حصار یا پهنه سار است، قله ی مشهوردیگر آن چشمه شاهی است. دشت پهنه حصار هم مابین قله های پهنه حصار و چشمه شاهی قرار دارد.

امامزاده بی بی زرین قمر در جایی از دشت حصار امامزاده ای به نام بی بی زرین قمر وجود دارد، این امامزاده دارای دو اتاق است که یکی از آن ها مزاربی بی قمرو دیگری استراحتگاه کوهنوردان است. مردم این منطقه روایت هایی را حکایت می کنند که دلیل برمقدس بودن این منطقه است.
کوهنوردی در وردیج و واریش

کوهنوردی
جاده مسیح الله دین محمد با گذر از روستای واریش وارد مسیر کوهنوردان و گردشگران می شویم. این جاده که نامش مسیح اله دین محمد است نام و خاطره ی یکی از دلیرمردان سال های جنگ را زنده می کند. مسیح الله دین محمد یکی از خلبانان شجاعی بود که در جنگ به شهادت رسید، و اهالی برای حفظ نام و یادش، نام او را بر این مسیر نهادند.
در این سفر لذت بخش شما می توانید فعالیت های مفرحی را دنبال کنید، که برای گذراندن یک روز تعطیل گزینه های مناسبی محسوب می شوند. پیاده روی در مسیر آبشار لت مال و مسیر مسیح الله دین محمد انتخاب هایی هستند که تجربه های لذت بخشی را برای شما رقم خواهند زد. مسیرخاکی سمت چپ، درخروجی وردیج که به ارتفاع 2100 متری و دامنه های واریش و لیچه، و درنهایت به روستای کندرمی رسد، مسیرمناسبی برای آفرود سوران و علاقمندان به دوچرخه سواری است. اگر از علاقمندان کوهنوردی هستید، می توانید لذت صعود به قله های حصار و چشمه شاهی و لیچه را تجربه کنید.

یکی از راه های اصلی صعود به این ارتفاعات روستای کندر می باشد، برای دسترسی به آن ابتدا وارد جاده ی چالوس شوید، در همان ابتدای مسیر تابلوی کوچک و زرد رنگ کندر در سمت راست جاده، شما را به سمت روستای کندر ومسیر صعود هدایت خواهد کرد.
پیاده روی در طبیعت
طبیعت روستاهای وردیج و واریش در همه ی فصول زیباست، در بهار که لطافت هوای بهاری درختان را بیدار می کند، زیبایی مناظر با عطر سبزه ها و طراوت دشت ها در هم می آمیزد و جلوه های ناب طبیعت را به نمایش می گذارد. درتابستان نیزهوای مطبوع و خنک آن گردشگران را به سمت خود می خواند، و پاییز هزار رنگ نیز با جلوه گری های مخصوص خود، زیبایی این طبیعت دل انگیز را برای همه آشکار می کند. در فصل زمستان این منطقه بسیار سرد و خشک است، اما در هنگام بارش برف مناظر آن زیباست، به همین دلیل هنگام سفر در زمستان باید بسیار محتاط و مراقب بود.

راه های دسترسی
مسیر دسترسی اول:
برای رسیدن به این منطقه در انتهای اتوبان همت غرب، هنگام عبور از کنار دریاچه تابلویی تابلوی وردیج و واریش دیده می شود، با ورود به جاده ی کوهستانی و طی ده کیلومتر به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. اگر این مسیر را ادامه دهید، پس از طی 5 کیلومتر به روستای واریش و انتهای جاده ی آسفالته خواهید رسید.
مسیر دسترسی دوم: در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش به شهرک دانشگاه شریف خواهید رسید، پس از رسیدن به شهرک دانشگاه وارد خیابان شهید اردستانی شوید، در انتهای خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان روستای وردیج و واریش دیده می شود، که ابتدای جاده ی کوهستانی این دو روستا را نشان می دهد.

مسیر دسترسی سوم: در این مسیر از پشت پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان اردستانی بروید و وارد جاده ی کوهستانی این منطقه شوید.
وردیج و واریش

در پایان آرزوی داریم که شما هم سفر به این منطقه ی ییلاقی را در فهرست سفرهای خود قرار دهید، توجه داشته باشید که امکان اقامت در این روستاها وجود ندارد، بنابراین برای یک سفر یکروزه برنامه ریزی کنید، و در صورتی که قصد کمپینگ دارید، حریم شخصی اهالی روستا را حفظ کنید و وارد املاک خصوصی و باغ های اهالی نشوید. در این منطقه رستوران وجود ندارد، بنابراین غذای مورد نیاز خود را همراه ببرید، و در حفظ این طبیعت زیبا که سخاوتمندانه پذیرای گردشگران است، بکوشید.

روستای تنگی سر کردستان نمونه ای از یک معماری پلکانی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر