لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاذبه های تاریخی قزوین
جاذبه های تاریخی قزوین

جاذبه های تاریخی قزوین

برخی شهرها و استان های اطرافمان به واسطه ترانزیتی بودن گاه فقط در حد یک اسم در ذهنمان باقی می ماند اما اگر از سرعت سفرهایمان بکاهیم گاهی با دنیایی از شگفتی روبرو می شویم. مثلا همین شهر قزوین که اگر سری به آن بزنید به شما اطمینان می دهم که جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر قزوین شما را متحیرخواهد کرد. از خیل سوغاتی های خوشمزه و گاه هنرهای دست شاهکار شهر که بگذریم جاذبه های تاریخی شهر قزوین غوغا به پا می کند و در سفری دلپذیر شما را در تمامی ادوار تاریخی سیر می دهد.

حتما شما هم فکر می کنید که اصفهان یا حتی شیراز رتبه اول تنوع در آثار باستانی را دارند اما باید بگویم این مکان فقط و فقط به قزوین تعلق دارد. شهر الموت جادویی و اوان سحرانگیز شاید برای طبیعت گردها آشنا باشد اما جاذبه های تاریخی استان قزوین در میان گاه واقعا ناشناخته اند. اگر قصد سفر به دیاری خوش آب و هوا و البته تاریخی را دارید با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های ایران، همراه شوید و از همان ابتدای کار رزرو هتل در قزوین را به ما بسپارید.
 جاذبه های تاریخی قزوین
جاذبه های تاریخی و گردشگری قزوین
 جاذبه های تاریخی قزوین
• کاخ چهل ستون
 جاذبه های تاریخی قزوین
آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی، میدان آزادی (سبزه میدان)، کاخ چهلستون
ساعات بازدید: هر روز 9 الی 18
قیمت بلیط: 2000 تومان
قدمت: 951 هجری
احداث کننده: شاه تهماسب صفوی
جاذبه های نزدیک: سرای سعدالسلطنه، موزه قزوین، مسجدالنبی
 جاذبه های تاریخی قزوین
اگر پای در محوطه کاخ چهلستون گذاشته اید بد نیست بدانید که شما هم اکنون در مقر فرمانروایی شاه تهماسب دوم صفوی هستید. یک بنای هشت ضلعی دو طبقه با ستون های چوبی و آجری روبروی شماست. این ساختمان ساده و زیبا، اولین کاخ پادشاهان صفوی در قزوین بوده است که به همراه عالی قاپو تنها اثر باقیمانده از دوران صفوی در این شهر تاریخی هستند.
 جاذبه های تاریخی قزوین
شاه تهماسب در همان سال های اول حکومتش به دلیل تحرکات عثمانی ها تصمیم به تغییر پایتخت از تبریز به قزوین گرفت. حالا که قزوین پایتخت صفویه بود باید مکانی برای اقامت پادشاه و رتق و فتق امور حکومتی برپا می شد. یک باغ زیبا و وسیع که چندین و چند کاخ زیبا به همراه اقامتگاه های متعدد در آن ساخته شد که امروزه فقط همین کاخ چهلستون از آن همه شکوه و جلال به جای مانده است.
 جاذبه های تاریخی قزوین
کاخ سال ها بعد در دوران قاجار توسط سعدالسلطنه که عهده دار حکومت قزوین بود مورد بازسازی گسترده قرار گرفت و البته تغییرات جدی نیز در آن اعمال شد اما در زمان پ=هلوی مورد بی مهری قرار گرفته و صدمات بسیاری دید، طوری که نقاشی های بسیار ارزشمند روی دیوار زیر پوشش گچ قرار گرفت!
 جاذبه های تاریخی قزوین
سال ها بعد این مکان جزو آثار ملی ثبت شده و بعد از انقلاب نیز مورد بازسازی قرار گرفت. کاخ چهلستون قزوین حالا به عنوان موزه خوشنویسی مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید آثاری از بزرگان خط و خوشنویسی ایرانی همچون میرعماد را در آن بیابید. نقاشی های روی دیوارها، مقرنس کاری های فوق العاده، ارسی های هفت رنگ یادگار قاجار، حوض وسط کاخ، آثار خوشنویسی فاخر تنها بخشی از جاذبه های چهل ستون تاریخی است.
 جاذبه های تاریخی قزوین
• سر در عالی قاپو

آدرس: قزوین، تقاطع خیابان شهید انصاری و خیابان پیغمبریه
ساعات بازدید: 24 ساعته
قیمت بلیط: رایگان
قدمت: 923 هجری قمری، صفویه
احداث کننده: شاه تهماسب اول
جاذبه های تاریخی نزدیک: مدرسه تاریخی امید، حسینیه امینی ها، مسجد جامع قزوین، آرامگاه حمدالله مستوفی

کاروانسرای زین الدین مهریز یزد
ادامه مطلب

صفویه فصل مشترک قزوین و اصفهان است، چرا که بعد از چهل ستون حالا این عالی قاپو است که هر شنونده ای را به خطا می اندازد. عالی قاپو این بار نه یک عمارت در اصفهان، بلکه یک سردر یادگار دوران صفوی در قزوین است. حالا این سردر با این ایوان بلند بالا، اینجا درست در مرکز شهر قزوین چه می کند، داستان درازی دارد اما اگر بخواهیم کوتاه و مختصر بیان کنیم این بنای قدیمی متعلق به یکی از هفت دروازه دولتخانه صفوی بوده که در زمان شاه تهماسب بنیان گذاری شده اما در زمان شاه عباس سر و شکلش تغییر یافته است.
عالی قاپو
بنای اصلی یا همان عمارت عالی قاپو به کلی از بین رفته و فقط همین سر در 17 متری باقی مانده است. در دوران پهلوی این سردر به عنوان نظمیه مورد استفاده قرار می گرفته است و بیشتر به عنوان ساختمان شهربانی شناخته می شود، اما حالا چند سالی است طرح مرمت آن آغاز شده است. کاشی کاری های یبا با خط استاد برگ خوشنویسی میرزا رضا عباسی در همان اول کار چشمتان را می گیرد.
عالی قاپو
دو اتاقک در دو طرف بنا که مختص نگهبانان بوده و هشتی ورودی نیز از دیگر بخش های بناست. چند پله شما را به اتاقک طبقه بالا می برد جایی که محل حضور نقاره زن ها بوده است. گوشواره های بنا به همراه پنجره مشبکی از جنس کاشی، هم شناسنامه ایرانی این سر در تاریخی است. نکته جالب دیگر آن است که این بنا درست در نخستین خیابان ایرانی قرار دارد. خیابان سپه اولین خیابان ایرانی است که در دوران صفوی بنیان-گذاری شده است.
کلیسای کانتور
کلیسای کانتور
کلیسای کانتور
آدرس: قزوین، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان دریایی، بن بست ثبت احوال
ساعات بازدید: هر روز از ساعت 9 الی 18
قیمت بلیط: رایگان
قدمت: جنگ جهانی دوم
احداث کننده: روس ها
جاذبه های نزدیک تاریخی: مسجد جامع قزوین، کاخ چهلستون
کلیسای کانتور
قزوین شهر مدارس تاریخی، خانه های اعیانی، قلعه ها، آب انبارها، کاخ ها و مساجد تاریخی و کهن است. بنابراین اصلا عجیب نیست اگر در میان کوچه پس کوچه های این شهر سراسر تاریخ یک کلیسا هم سر راه تان قرار بگیرد. این بار از دوران صفوی فاصله گرفته و یک راست عازم دوران قاجار می شویم. دورانی که شعله های جنگ جهانی دنیا را می بلعید. در میان جنگ و نابودی و خون یک کلیسا آن هم در شهر قزوین سر از خاک برآورد.
 کلیسای کانتور
کلیسایی سرخ رنگ و کوچک که ظاهر نامانوسی داشته و همین دلیل سبب می شود تا سری به درون کلیسای کانتور بزنید. با اشغال شمال ایران در زمان جنگ جهانی دوم و ورود روس ها به داخل خاک ایران، اشغالگران روس در منطقه ای که به نیروهای آن ها اختصاص یافته بود یک کلیسای کوچک به سبک روسی بنا کردند. کلیسایی با سقف شیب دار و یک برج ناقوس که بیشتر رنگ سرخ آن جلب نوجه می نماید.
 کلیسای کانتور
نمازخانه و محراب به همراه گنبد از دیگر بخش های این کلیسای تاریخی است. یک مقبره در حیاط کلیسا به چشم می خورد که متعلق به یک خلبان روس است.
 کلیسای کانتور
خلبان در نزدیکی قزوین سقوط کرده و در همان جا به خاک سپرده شده است. بازدید از این کلیسای کوچک به همراه تزئینات داخلی آن حتما برایتان لذت بخش خواهد بود.
سرای سعدالسلطنه
• سرای سعدالسلطنه
سرای سعدالسلطنه
آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی
ساعات بازدید: هر روز به جز ایام تعطیل از ساعت 9 الی 22
قیمت بلیط: رایگان
قدمت: قاجار، مصادف با حکومت ناصرالدین شاه قاجار
احداث کننده: سعدالسلطنه
جاذبه های تاریخی نزدیک: کاخ چهلستون، موزه قزوین، بقعه چهارپیغمبر

۱۳ برج دیدنی مشهور که دیگر مانند آنها ساخته نمیشوند
ادامه مطلب

در میان جاذبه های دیدنی قزوین سرای سعدالسلطنه در نزدیکی بازار قزوین یکی از محبوب ترین ها و دلنوازترین هاست. کاروانسرایی وسیع با شش حیاط، چهار ایوان، چندین حمام، چندین راسته، شترخانه، مسجد و … است. سرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان است و در میان کاروانسراهای درون شهری ایران هم حائز رتبه اول است.
سرای سعدالسلطنه
کاروانسرای بزرگ و زیبای قزوین به فرمان فرماندار خوش ذوق و هنردوست قزوین، محمد باقر سعدالسلطنه ساخته شده است. این کاروانسرا سالیان متمادی محل داد و ستد و تجارت بوده و از رگ های اقتصادی منطقه بوده است. بعد از وقوع جنگ جهانی اول و تغییرات بزرگی که در دنیای سیاست به وقوع پیوست این کاروانسرا نیز از رونق افتاد.
سرای سعدالسلطنه
حالا بعد از گذشت چندین سال این سرای زیبا و استثنایی بازسازی شده و مجموعه ای متشکل از کافه، رستوران، مغازه های فروش صنایع دستی و .. است که طبعا گشت و گذار در آن حالتان را زیر و رو خواهد کرد.
امام زاده شاهزاده حسین
• امام زاده شاهزاده حسین
امام زاده شاهزاده حسین
آدرس: قزوین، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان باب الجنه
ساعات بازدید: از نماز صبح تا ساعت 24
قیمت بلیط: رایگان
قدمت:صفویه
احداث کننده: شاه تهماسب اول
جاذبه های نزدیک تاریخی: آب انبار سردار بزرگ، حسینیه امینی ها، مزار سرلشگر شهید خلبان عباس بابایی
امام زاده شاهزاده حسین
شازده حسین یا شاهزاده حسین بقعه متبرکی است که در میان مردم قزوین از ارزش و احترام بسیار بالایی برخوردار است. این بقعه شریف به فرزند خردسال امام رضا(ع) تعلق دارد که در جریان سفر ایشان در شهر قزوین دار فانی را وداع گفته و در گورستان جنوبی قزوین به خاک سپرده شده اند. این مدفن از همان ابتدا محل زیارت شیعیان و محبین حضرت بوده و آرامگاه هایی بر سر مزار شریفش ساخته شده است. بعد از پایتخت شدن قزوین در دوران صفویه، شاه تهماسب صفوی دستور بازسازی و ساخت مرقدی باشکوه را صادر کرد.
امام زاده شاهزاده حسین
کتیبه ای از بیگم خاتون دختر شاه تهماسب هنوز هم در این امام زاده خودنمایی می کند. این آرامگاه در دوران قاجار نیز دستخوش تغییرات فراوانی شد و جلوه بسیار زیبایی یافت. علاوه بر قداست و بعد مذهبی این آرامگاه، این امامزاده باشکوه از لحاظ معماری و هنرهای تزئینی نیز بسیار زیبا و چشم نواز است. اگر از ورودی شمالی وارد صحن حرم شوید از این همه شکوه و زیبایی حیرت زده خواهید شد. در میان دو رودی جنوبی و شمالی حرم ورودی شمالی بسیار گیرا و چشم نواز است.
امام زاده شاهزاده حسین
در صحن یک حوض زیبا و حجره هایی دور تا دور به چشم می خورند. این امام زاده مقبره بسیاری از بزرگان قزوین نیز است. کاشی کاری های زیبا پای ثابت این امام زاده است که متعلق به دوران قاجار است. چهار در شما را به حرم می رسانند و مثل تمام مکان های زیارتی شیعیان، در این مکان مقدس نیز آمیزه ای از عرفان و زیبایی شما را در خود غوطه ور خواهد کرد.
حمام قجر
• حمام قجر
حمام قجر
آدرس: قزوین، بلوار نادری، خیابان درگاهی
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 18
قیمت بلیط: 3000 تومان
قدمت: صفویه
احداث کننده: شاه عباس صفوی
جاذبه های نزدیک تاریخی: کاخ چهلستون، موزه قزوین، سرای سعدالسلطنه
حمام قجر
مقصدمان این بار قدیمی ترین حمام یا به عبارتی گرمابه قزوین است، حمامی که قجر نامیده می شود اما متعلق به دوران صفویه است. حمام قجر که حمام شاهی نیز نامیده می شود در زمان شاه عباس دوم و توسط امیرگونه خان قاجار، از سرداران شاه عباس ساخته شده است.
حمام قجر
حمامی با دو بخش مردانه و زنانه که متشکل از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمابه است. سقف حمام هم سطح خیابان است و نمای درونی آن هم بسیار زیباست. کف حمام هم با سنگ مرمر پوشانده شده است. این حمام حالا سال هاست به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.
حمام قجر
با یک گشت کوتاه در این موزه هزار رنگ می توانید با شیوه زندگی مردمان این دیار آشنا در طول سالیان متمادی آشنا شوید و ساز و کار یک حمام ایرانی را زا نزدیک ببینید.
حسینیه امینی ها
• حسینیه امینی ها
حسینیه امینی ها
آدرس: قزوین، خیابان مولوی
ساعات بازدید: هر روز از ساعت 9 الی 18
قیمت بلیط: 3000 تومان
قدمت: 1275 هجری قمری
احداث کننده: محمد رضا امینی
جاذبه های نزدیک تاریخی: مسجد جامع قزوین، آب انبار مسجد جامع
حسینیه امینی ها
در میان خانه های اعیانی و تاریخی قزوین، خانه امینی ها بی شک یکی از زیباترین خانه های قزوین است. خانه ای تماما ایرانی که در زیباترین وجه ممکن آراسته شده و چشم هر بیننده ای را می نوازد. خانه در زمان احداث روروی یک رودخانه احداث شده بود. رودخانه ای که حالا سال هاست تبدیل به خیابان مولوی شده است.
در این خانه زیبا انواع هنرها همانند مشبک، گره چینی، مقرنس، ارسی های رنگی، آیینه کاری و .. به کار رفته است. از بنای وسیع این خانه چها حیاط باقی مانده است. بنا دو طبقه با یک طبقه همکف و یک زیر زمین است. سال هاست بانی این خانه آن را وقف عزاداری سرور شهیدان کرده و به همین دلیل خانه به حسینیه امینی ها شهره است.
مسجد جامع قزوین
• مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین
آدرس: قزوین، خیابان سپه
قیمت بلیط: رایگان
قدمت: قرن دوم هجری قمری
احداث کننده: هارون الرشید
جاذبه های نزدیک تاریخی: حسینیه امینی ها، آب انبار تاریخی مسجد جامع
مسجد جامع قزوین
در همام ابتدای کار باید بگویم که شما هم اکنون در یکی از کهن ترین مساجد ایران حضور دارید. مسجد جامع عتیق یا کبیر قزوین در ردیف بزرگترین مساجد ایرانی نیز قرار دارد. این بنای تاریخی بر روی یک آتشکده که از دوران ساسانیان بر جای مانده بود ساخته شده است.
مسجد جامع قزوین
بنای مسجد سال ها بعد در حمله مرگبار مغول ها آسیب دید اما مورد بازسازی قرار گرفت. در دوران صفوی و قاجار بازسازی های قابل توجهی در این مسجد اعمال شده است. مسجد چهار صحن و دو در ورودی اصلی دارد. در گوشه و کنار این بنای مقدس و تاریخی رد پایی از بسیاری از بزرگان و رجال سیاسی در طول تاریخ به چشم می خورد. موزه سنگ و سفال در یکی از شبستان های مسجد از دیگر دیدنی های جذاب این بنای تاریخی است، پس حتما سری به آن بزنید.

13 قلعه متروکه در دنیا و تاریخچه آنها
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر