لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه آبگینه تهران، نمایشی بی نظیر از رنگ ها
موزه آبگینه تهران، نمایشی بی نظیر از رنگ ها

موزه آبگینه تهران، نمایشی بی نظیر از رنگ ها

داستان ها و افسانه های قدیمی، جذابیت زیادی برای همه افراد دارند؛ اما اگر ظروف و اشیاء قدیمی را به نمایش بگذاریم، خواهیم دید که افراد زیادی برای بازدید از آن ها مراجعه می کنند. سبک معماری و چیدمان ایران معاصر، سبب جذب افراد زیادی شده است و استفاده از ساختمان های قدیمی برای ساخت موزه ها، می تواند به جذابیت موزه بیافزاید. موزه آبگینه تهران یکی از مراکز دیدنی در این استان است که یادگارهای زیادی را از گذشته تاریخ کشور، در خود جای داده است. گردشگران عزیز می توانند با رزرو هتل های تهران و سفر به این شهر، از جاهای دیدنی تهران مانند موزه یاد شده دیدن کنند.
نمایش تاریخ یک کشور می تواند علاوه بر عبرت برخی افراد، سبب تجربه اندوزی در انسان شود. در گذشته از ظروف و سفالینه هایی استفاده می شده است که مصارف اختصاصی داشته و زیبایی منحصر به فردشان چشم هر بیننده ای را میخکوب خود می کند. شکل ظروف، نوع معماری و آداب و رسوم هر دوره از حکومت ایران تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. با پیشرفت های اخیر کشور، دیگر نقوش و زیبایی های گذشته در زندگی امروزی یافت نمی شود؛ با این حال کاخ موزه آبگینه تهران، تلاقی زندگی امروزی و یادگارهای دیروزی است.

پیشینه تاریخی موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه از سال ١٣٠٠ الی ١٣٣٠، خانه و محل کار قوام السلطنه بوده است. بعد از مرگ قوام، این مکان به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر بود اما پس از آن تا سال ١٣٥٥ بنای مذکور، به سفارت افغانستان و سپس بانک بازرگانی سپرده شد. در ١٣٥٥ فرح پهلوی، این ملک قاجاری را برای ساخت یک موزه زیبا خریداری نمود. سپس عده ای از مهندسان و معماران ایرانی و اتریشی برای نوسازی بنا با یکدیگر هم فکری و همکاری نمودند. طبق یک قرارداد بین المللی، طراحی کلی موزه بر عهده مهندسان ایرانی و طراحی ویترین و دکوراسیون داخلی آن به معمار برجسته اتریشی، هانس هولاین سپرده شد. این معمار پر آوازه از آثار برجسته دنیا در طراحی های خود الهام گرفت؛ برای مثال ستون های تخت جمشید، قوس های صفوی، کعبه زرتشت و کاخ تچر.
سبک طراحی داخلی موزه مدرن هستند اما این امر آسیبی به نمای کلی ساختمان وارد نکرده است. موزه آبگینه در باغی به وسعت ٧٠٠٠ متر مربع ساخته شده است و طرح های در و پنجره آن یادگاری از سبک معماری سلجوقی هستند. موزه نام برده شده دارای دو طبقه است که طبقه اول شامل دو تالار و طبقه دوم شامل سه تالار می شود. سبک تزئینات این ساختمان بسیار منحصر به فرد است؛ برای مثال از هنر منبت کاری در طراحی چهارچوب درها و پله ها استفاده شده است. ٥٠ نوع نمای آجری متفاوت یکی دیگر از هنرهای معماری معروف در جهان است. لازم به ذکر است محل نگهداری اشیاء، سفال و لوله های شیشه ای قدیمی بسیار مهم است و تالار دو یا همان تالار بلور، محل نگهداری و نمایش این لوله ها است.
موزه آبگینه
با توجه به موارد ذکر شده، این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. آینه کاری ها، گچ بری ها و منبت کاری پله ها از جمله شاهکارهایی هستند که به دست هنرمندان ایرانی انجام شده اند؛ اما طراح داخلی بنا، اتریشی بوده و از مواردی استفاده نموده که مختص به اروپا است؛ برای مثال پله های این عمارت به سبک روسی ساخته شده اند. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، به آینه کاری های عمارت افزوده شد. جالب است بدانید که گچ بری های این سازه به دو دسته تقسیم می شوند: ایرانی و غربی. گچ بری های ایرانی در دوره قوام شکل گرفته اند اما گچ بری های غربی آن در زمان سفارت مصر طراحی و ساخته شده اند.

هر یک از پنج تالار موجود در موزه، محلی برای نگهداری بخشی از اشیاء عتیقه هستند. دو تالار موجود در طبقه اول، مکان نگهداری سفال ها و شیشه های ساخته شده در دوران پیش از اسلام است و سه تالار طبقه فوقانی، محل نمایش ظروف دوره های اسلامی است. یک کتابخانه بزرگ نیز در این موزه قرار دارد که در قسمت شمال غربی ساختمان واقع شده است. قدیمی ترین لوله شیشه ای با نام سیلندر شیشه ای، از مبدا چغا زنبیل به این موزه منتقل شده است. همچنین قدیمی ترین سفال دستساز مربوط به دوره اشکانی، در طبقه اول موزه آبگینه قرار دارد.
موزه آبگینه

تالارهای موجود در این موزه دارای نام های اختصاصی هستند. تالار زرین چهارمین تالار موزه است که به دلیل ظروف زرینی که از دوره سلجوقی باقی مانده و در آن نگهداری می شود، این نام را به خود گرفته است. این ظروف با جملاتی به خط نسخ و نستعلیق تزئین شده اند. تالار صدف به دلیل شباهت آن به صدف نیمه باز، این نام را دارد. انواع سفال های قرن سوم و چهارم از شهر نیشابور، در این تالار نگهداری می شود. تالار پنجم به دلیل رنگ فیروزه ای که دارد، تالار لاجورد خوانده می شود. ظروف قرن هفتم و هشتم میلادی در این تالار قرار گرفته اند. بخش های اداری موزه آبگینه تهران در زیرزمین ساختمان قرار گرفته است. دبیرخانه و اتاق ریاست نیز در طبقه بالا تعبیه شده اند. کتابخانه موزه دارای ٤٠٠٠ جلد کتاب درباره موضوعات مختلف نظیر باستان شناسی، تاریخ، هنر و غیره است. مسئولان این حوزه در نظر دارند تا با احداث بنایی دو طبقه در قسمت شمالی محوطه موزه، مکانی برای برگزاری کلاس های آموزشی و نمایشگاه موقت، ایجاد کنند. اغلب افراد معتقدند که تهران اماکن تفریحی و گردشگری زیادی ندارد؛ اما با بازدید از این موزه، نظر بسیاری از آن ها تغییر خواهد کرد.
موزه آبگینه

موقعیت مکانی موزه

موزه آبگینه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ٧٥ قرار دارد. قرار گیری این بنا در مکانی پر رفت و آمد، سبب می شود تا بتوان راحت تر به آن دسترسی داشت. تهران به دلیل مساحت وسیع خود و تعداد وسایل حمل و نقل زیادی که دارد، در اغلب روزهای زمستان دچار وارونگی هوا می شود؛ در نتیجه فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه های آن است. اما به این نکته باید توجه کرد که موزه یاد شده در تمام اوقات به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ٩ صبح الی ١٩ بعد از ظهر، برای بازدید عموم باز است. در بدو ورود مبلغی تحت عنوان هزینه ورودی از گردشگران دریافت می شود که مقدار آن برای گردشگران خارجی کمی بیشتر است. ما به شما پیشنهاد می کنیم که بین ساعت ١٣ الی ١٥ بعد از ظهر از این مجموعه دیدن فرمایید.
موزه آبگینه
استفاده از اتوبوس های درون شهری، مترو و تاکسی های مسافربری، از جمله مواردی هستند که می توانند جایگزین مناسبی برای اتومبیل های شخصی باشند. اغلب بازدید کنندگان این موزه را اتباع خارجی تشکیل می دهند که از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به آن استفاده می کنند. در سال ١٣٧٩ از موزه آبگینه اشیا زیادی به سرقت رفت که هیچگاه سارقان آن دزدی شناسایی نشدند. مراکز و فروشگاه های زیادی برای خرید در سطح شهر و حتی این منطقه وجود دارد که انواع محصولات را به فروش می رسانند. رستوران ها و فست فودهای زیادی نیز در اطراف مجموعه مشغول به کار هستند. مسافران و بازدید کنندگان می توانند به راحتی با پرداخت هزینه ای، یک پرس غذای با کیفیت خریداری کرده و نوش جان کنند.

موزه آبگینه
اصلی ترین نکته در سفرهای بین استانی، اقامت در شهر مقصد است. مراکز اقامتی و رفاهی زیادی در استان و شهر تهران قرار دارند. هتل ها و مهمان سراهای مختلفی در هر منطقه از شهر، آماده ارائه خدمات گسترده به مسافران هستند. افراد نیز می توانند با رزرو آنلاین یکی از بهترین هتل های تهران، مکانی مطابق با میل خود برای استراحت خانواده فراهم نمایند. برای مثال، هتل استقلال تهران که در تقاطع بزرگراه شهید چمران و چهارراه ولیعصر واقع شده است، متشکل از دو برج زیبا است. هتل های دیگری نظیر هتل اوین تهران نیز وجود دارد که در بزرگراه شهید چمران، تقاطع اوین قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به تهران

تهران به عنوان پایتخت کشورمان ایران جاهای دیدنی زیادی دارد و سالانه گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان به این کلانشهر سفر می کنند. تهران به سبب موقعیت قرارگیری از شمال به کوهستان و از جنوب به نواحی کویری منتهی می شود؛ از این رو پایتخت در تابستان دارای آب و هوایی بسیار گرم و زمستان هایی سرد دارد. با توجه به این موضوع می توان بهترین زمان سفر به تهران و بازدید از جاهای دیدنی را اوایل بهار و اوایل پاییز دانست.

سخن پایانی

کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان دارای جاذبه های دیدنی زیادی است و هر ساله گردشگران بسیاری با اهداف گوناگون به آن سفر می کنند. تهران موزه های زیادی دارد که تک تک آن ها و تمامی اجسام نمایش داده شده در این موزه ها حکایت از تاریخ غنی ایران و فرهنگ غنی مردم این مرز و بوم دارند. بازدید از این موزه ارزشمند در تمامی ایام سال به جز روزهای تعطیل برای علاقه مندان امکان پذیر است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آوا سنتر تهران
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر