لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازار تبریز
بازار تبریز

بازار تبریز

بازارها رگ حیات اجتماعی هر جامعه هستند. ارتباط مستقیم با مردم محلی امکان ویژه ای است که بازارهای سنتی نصیبمان می کنند. با گشت و گذار در میان حجره های بازار سنتی و تعامل با فروشندگان می توانیم به راحتی با گویش و فرهنگ مردم هر منطقه آشنا شویم. از میان بازارهای سنتی ایران، بازار تبریز چیز دیگری است. بازار تبریز را به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا می شناسند.
هتل های ایران به سایت ایران هتل آنلاین سر بزنید و با انتخاب یک از هتل های تبریز و رزرو آن، سفری زیبا و پرخاطره برای خود رقم بزنید.بازاری وسیع با سقفی آجری که پنجره هایی رو به آسمان دارد. این بازار در تاریخ بیست و پنجم شهریور سال 1354 به عنوان یک اثر ملی و در سال 1389 در یونسکو به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است. گشتن در این بازار حس صفا و سادگی را به انسان منتقل می کند. در دنیای امروز با وجود هایپرمارکت های لوکس و مجهز، خرید کردن از بازارهای سنتی تجربه ای لذت بخش است.

بازار تبریز

آدرس بازار تبریز
برای دسترسی به بازار بزرگ تبریز باید به استان آذربایجان شرقی سفر کنید. این بازار در مرکز شهر تبریز قرار دارد. آدرس دقیق آن بلوار جمهوری، خیابان فردوسی است. از پارکینگ 29 بهمن که عبور کنید بازار را می بینید. اگر با ماشین شخصی به تبریز سفر نکرده اید نگران نباشید انواع وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی به بازار وجود دارد.
این بازار همه روزه صبح و عصر به غیر از جمعه ها باز است. البته در جمعه ها مغازه ها تعطیل هستند ولی می توان در درون بازار به گشت و گذار پرداخت.
بازار تبریز
لذت ساعت ها خرید
اگر به تبریز سفر کرده اید و در تدارک سوغات سفر برای عزیزانتان هستید حتما به بازار سنتی تبریز سر بزنید. زیرا در اینجا حتماً از هر نوع سوغاتی، بهترین آن را از نظر کیفیت و قیمت تهیه می کنید. شما می توانید کالاهایی مانند فرش دستباف و زیبای آذربایجان، کیف ها و کفش های چرمی اصل، تنقلات و آجیل، پارچه های مرغوب، ادویه جات تازه، داروهای گیاهی، شیشه، میوه های خشک شده، زعفران و انواع و اقسام کالاهای دیگر را بخرید. با این کار با یک تیر دو نشان زده اید. هم به خرید خود پرداخته اید و هم لذت بازدید از یک مکان گردشگری را تجربه می کنید. معماری بینظیر و زیبای این بازار که در سال 2013 برنده جایزه معماری آقاخان شد، تماشایی است. گنبدهای ضربی و آجری سقف نشان از درایت معماران گذشته می داده زیرا این گنبدها برای آب و هوای سرد تبریز بهترین انتخاب است.
بازار تبریز

بازار دوران های مختلفی به خود دیده است. دوران اسلامی، صفویه، قاجار و ایلخانی که در هر کدام تغییراتی در این بازار ایجاد شده است. در طول سالیان دور در اثر زلزله هایی که در تبریز رخ داده این بازار تخریب و دوباره بازسازی شده است. مهمترین بازسازی در دوران زندیه اتفاق افتاد. بازار حدود یک کیلومتر مساحت دارد و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اصلی ترین بخش بازار راسته های آن است که به عنوان مسیرهای اصلی به شمار می روند و به موازات هم و یا به صورت متقاطع ساخته شده اند و در قسمتی همدیگر را قطع می کنند.
بازار تبریز
در واقع معابر عمومی بازار هستند. رسته که نشان دهنده صنف های مختلف است در داخل راسته قرار دارد. مانند رسته مسگرها. سرا، معمولا حیاط های روبازی هستند که اجناس در آنها تحویل گرفته و یا پخش می شود. تیمچه ها شبیه سرا هستند ولی مسقف ساخته شده اند. دارای سقف های گنبدی هستند. در داخل تیمچه ها کالاها انبار می شود و در گذشته در برخی از اتاق های آن امکان استراحت و خوابیدن بازرگانان غیر بومی وجود داشت.
بازار تبریز
جالب اینجاست که علاوه بر موارد ذکر شده در داخل بازار مدرسه، مسجد، حمام و کاروانسرا نیز وجود دارد. حضور حمام و مدرسه و مسجد در این بازار حکایت از آن دارد که در روزگاران گذشته مردم می توانستند به راحتی به هر چیزی که می خواهند دسترسی داشته باشند و برای انجام امور روزمره زندگی نیازی به بیرون رفتن از مجموعه بازار نداشتند. در دوران قاجار به دلیل بالا بودن حجم معاملات انجام شده در این بازار، به عنوان یک قطب تجاری به شمار می رفت. بسیاری از جهانگردان مشهور در سفرنامه های خود از بازار بزرگ تبریز یاد کرده اند و به توصیف زیبایی های آن پرداخته اند. این بازار در مسیر جاده ابریشم قرار داشت.

عکس بازار تبریز
بازارهای امیر، بازار صفی، بازار یمنی دوز، بازار عباچی و … نمونه هایی از بازارهای موجود در این مجموعه هستند که هر کدام کاربری جداگانه ای دارند. به عنوان مثال بازار امیر یکی از پررونق ترین بازارهای تبریز است که محل خرید و فروش طلا و جواهرات است. همه ساله گردشگران بیشماری از اقصی نقاط دنیا برای تجارت به این بازار می آیند.

برای دستیابی به فرش ها و قالی های نفیس و زیبا و اصیل حتما سری به تیمچه مظفریه بزنید. در این قسمت علاوه بر خرید و فروش فرش، تابلو فرش های زیبایی نیز طراحی و مرمت می شوند. تمام فرش های درون این تیمچه دستباف است.
بازار تبریز

اگر بخواهیم بخش های مختلف بازار را به عدد بیان کنیم شامل موارد زیر است:
5 راسته، 35 سرا، 19 دالان، 24 کاروانسرا، 2 چهارسو (چهارسوق)، 1 میدان، 31 بازار، 7 بازارچه، 20 تیم یا تیمچه، 3 بقعه، 29 مسجد، 4 مدرسه، 6 حمام، 1 زورخانه، 1 یخچال، 2 پل بازار، 2 گذر، 5 موزه، 1 خانه، 8 دروازه و 2 کتابخانه وسعت این بازار و کوچه پس کوچه های متعدد آن گاهی باعث می شود که راه را گم کنیم. توصیه می شود که اگر قصد خرید کالای خاصی را دارید حتما با فردی که به بازار و مکان های آن تسلط دارد این کار را انجام دهید زیرا شاید اگر تنها و برای اولین بار سفر می کنید و قصد خرید وسیله خاصی را دارید ساعت ها معطل شوید. زیرا باید بدانید که شی موردنظر شما در کجای بازار قرار دارد ولی اگر تنها قصد بازدید و گشت و گذار در آن را دارید به راحتی می توانید نصف روز خود را در آن سپری کنید. البته در این بازار رستوران و سفره خانه برای سرو صبحانه، ناهار و چای وجود دارد.
مقبره شهریار
مکان های گردشگری اطراف بازار

• نزدیک ترین هتل به بازار بزرگ تبریز هتل سهند است. فاصله این هتل تا بازار بزرگ تبریز و مسجد کبود 2.5 کیلومتر می باشد. این هتل در خیابان امام خمینی، بین سه راه فردوسی و سه راه طالقانی، دقیقا روبروی مصلی قرار دارد.
مقبره شهریار: آرامگاه این شاعر بزرگ در مقبره الشعرای تبریز قرار دارد. این مقبره در خیابان ثقه الاسلام است و علاوه بر شهریار شاعران بزرگی چون خاقانی شیروانی، همام تبریزی، اسدی طوسی، ظهیرالدین فارابی نیز در آن آرمیده اند.
موزه آذربایجان: این موزه 3 سالن نمایش و 2300 یادبود دیدنی تاریخی دارد که متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام است.

مسجد کبود: مسجد کبود که به جهت رنگ فیروزه ای کاشی های خود به فیروزه اسلام شهرت یافته است، بنایی از دوره قرایونلوها به شمار می آید. عظمت معماری بنا، همچنین دارا بودن تزئینات کاشی کاری معرق در کنار تلفیق آجر و کاشی که در نماهای داخلی و خارجی آن نمایان است، نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف داشته است. این مسجد که برخی معتقدند بی شباهت با مساجد عثمانی نیست، در خیابان امام خمینی تبریز و مقابل کوچه صدر واقع شده است.

باغ فتح آباد کرمان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر