لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> غذاهای سنتی شیراز
غذاهای سنتی شیراز

غذاهای سنتی شیراز

شیراز یکی از آن شهرهایی است که همه افراد علاقه دارند یک بار هم که شده از آن دیدن کنند؛ از این رو هتل های شیراز در اکثر ایام سال میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران و حتی جهان هستند. جاذبه های این شهر تنها به جاهای دیدنی و طبیعت آن محدود نمی شود بلکه غذاهای سنتی شیراز را نیز می توان یکی از جذابیت های شهر یاد شده به حساب آورد. در این راستا لازم دانستیم تا درباره غذاها و خوراکی های شیراز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت سفر به این شهر با آگاهی بیشتری اقدام به خوردن این خوراکی های جذاب کنید.
جوجه کباب، چلو کباب، کوبیده، پیتزا، مرغ سوخاری یا حتی یک غذای عربی! مطمئنم شما هم از صرف غذاهای تکراری و بعضا عجیب و غریب که خیلی هم با ذائقه ایرانی تان هماهنگ نیست، دل خوشی ندارید. اگر اهل ریسک کردن برای کسب تجربه های جدید هستید خوردن غذاهای جدید یکی از ساده ترین راه ها است. علاوه بر این، غذاها گنجینه های ارزشمندی هستند که آداب و رسوم و فرهنگ کهن، اصیل و آبا و اجدادی مان را زنده نگاه می دارند.
غذاهای شیراز
این بار در سفری کوتاه سری به گنجینه پرارزش غذاهای محلی می زنیم تا هم یک غذای خوشمزه صرف کنیم و هم شهر را از زاویه دیگر ببینیم و چه جایی بهتر از شیراز، عروس خوشنام شهرهای ایرانی. در سفر این باره به استان فارس گرچه در میان غذاهای سنتی استان، شیراز بر سکوی اول است اما گوشه گوشه این استان پهناور پر از غذاهای خاص و بومی خوشمزه است. لازم به ذکر است غذاهایی که در این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم تنها گلچینی از غذاهای سنتی استان فارس به خصوص شیراز هستند.

انواع غذاهای محلی شیراز

انواع غذاهای محلی شیراز شامل پلوها، آش‌ها، دسرها و نان‌ها و شیرینی‌های خشک است که به معرفی تک ‌به ‌تک آن‌ها در قسمت‌های مختلف این مقاله پرداخته‌ایم.

غذاهای محلی شیراز چیست

مهم‌ترین غذاهای محلی شیراز شامل شکر پلو، پلو اسفندی، سالاد شیرازی، کوفته گشنیز، مسقطی، فالوده شیرازی، حلیم بادمجان، آش انار شیراز و کلم پلو غذای محلی شیراز است.

غذاهای سنتی شیراز

غذاهای سنتی شیراز | تجربه طعمی لذت بخش

باورتان نمی شود که شیرازی ها تا چه حد در درست کردن پلوهای مختلف و خوش آب و رنگ، متبحر و خلاقند. این خلاقیت در لیست بلند بالا و متنوع پلوهای شیرازی کاملا مشهود است. پلوهای که فستیوالی از رنگ و عطر را به راه انداخته اند.

لیست غذاهای محلی شیراز

کلم پلو

یکی از همان پلوهای معروف و مشهور شیرازی که حالا نامی آشنا برای بانوان ایرانی است کلم پلو است. کلم پلوی اصیل و خوش عطر شیرازی ترکیبی از مواد تازه است و همین تازه بودن مواد اولیه یکی از رمز و رازهای خوش عطر و طعم بودن آن است. برنج ایرانی، ترخون، جعفری، شوید، تره، ریحان، کلم قمری، گوشت چرخ کرده گوسفندی، زعفران، آب نارنج، آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه ترکیبات تشکیل دهنده کلم پلوی شیرازی هستند. بهتر است برای داشتن یک کلم پلوی خوشمزه کلم را حسابی مزه دار کنید.
پاچه پلو

پاچه پلو

یک پلوی جالب با نامی جالب تر، پاچه موجود در نام این پلو، شنونده را به یاد کله پاچه می اندازد. شاید تصور این که بتوان با کله پاچه هم پلو بار گذاشت کمی گیج کننده باشد. اما نگران نباشید این پلو مزه بسیار دلچسبی دارد. مواد تشکیل دهنده پاچه پلو شیرازی عبارتند از: برنج ایرانی، گوشت گوسفندی دم سینه، کشمش، لپه، زعفران و سرکه شیره. این غذا در شیراز پای ثابت صبحانه زمستانی شیرازی های خوش ذوق است. شیرازی ها پاچه پلو را با نان سرو می کنند.

پلو اسفندی

نام برخی از غذاها عجیب به نظر می رسد پلو اسفندی هم یکی از همان غذاهاست. پلو اسفندی متعلق به بخش آباده استان فارس است. گوشه گوشه استان فارس پر از آداب و رسوم جذاب است. یکی از همین آداب و رسوم در میان مردم آباده پخت پلویی در اوایل اسفند ماه است. پلویی که به پلو اسفندی شهره شده است از ترکیب هفت نوع حبوبات و چندین نوع ادویه تهیه می شود. برخی مردم این ترکیب را به صورت آش نیز طبخ می کنند. ترکیبات این پلوی تاریخی و معروف عبارت است از: گوشت گوسفندی، عدس، لوبیا سفید، نخود، ماش، جو، گندم، برنج، پودر میخک، پیاز داغ، کره نمک و فلفل است. ادویه مخصوص این پلو ترکیبی از پودر گل سرخ، زیره سبز، دارچین، زنجبیل، هل و جوز هندی به صورت پودر شده است. به یاد داشته باشید طبخ این غذا تبحر زیادی می طلبد.

شکر پلوشکرپلو

کام شیرین مردمان خوش صحبت و مهربان شیرازی حتی در غذاها و پلوهایشان نیز به چشم می-خورد. شیرازی ها به مزه شیرین غذا بسیار علاقمندند و اغلب غذاهای سنتی و محلی شان شیرین است. شیرین پلو که یار دیرین قیمه در شیراز است از آن دست پلوهای محبوب است که در مجالس شیرازی ها حسابی پرطرفدار است. برای تهیه این پلو خوشمزه و البته شیرین و اعیانی برنج را از چند ساعت قبل می خیسانید. شکر را با آب و زعفران به صورت شهد در می آورید و برنج را داخل آب ریخته و به آن زردچوبه اضافه می کند. بعد از آبکش کردن برنج قبلا از دم گذاشتن آن بر روی برنج لایه به لایه از مخلوط شهد می پاشید. بعد از دم کشیدن غذا آن را با خلال پسته و بادام و خلال نارنگی شیرین تزیین می کنید. می توانید شکرپلو را با تکه های مرغ سرخ شده و یا گوشت بره هم سرو کنید.
رب پلو

رب پلو

یک پلو ساده اما مقوی و مغذی. در بهشتی همانند شیراز، میوه بهشتی همانند انار باید حسابی پرطرفدار باشد. شیرازی ها در غذاهای بسیاری از انار البته در صورت های مختلف استفاده می کنند. برای تهیه این پلوی خوشمزه و ساده شما به برنج ایرانی، رب انار، گردو، کشکش، شکر، پیاز داغ، روغن و نمک و فلفل احتیاج دارید. بعد از نیم پز شدن برنج مخلوط رب انار و شکری را که با کمی آب جوشانده اید به برنج اضافه می کنید. حالا پیاز را خلالی و سرخ کرده کشمش و گردو را نیز کمی با آن تفت دهید. بعد از کشیده شدن آب برنج مخلوط کشمش را در داخل برنج بریزید و منتظر بمانید تا پلو دم بکشد.
رب پلو

هویج پلو

یک پلوی قدیمی و البته حسابی خوش آب و رنگ. رنگ و بوی فوق العاده این پلو حتما شما را هم سر اشتها می آورد. هویج پلوی اصیل شیرازی ترکیبی از برنج، هویج، گوشت چرخ کرده، شکر، زعفران، دارچین، پیاز و نمک است. برای تهیه این پلو هویج ها را خلال کرده در روغن کمی تفت می دهیم. شکر را در کمی آب حل کرده و بر روی هویج می ریزیم تا هویج ها کمی بپزد، سر آخر هم زعفران را اضافه می کنیم تا عطر و بوی غذایمان کامل شود. حالا گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک و دارچین را مخلوط کرده، کوفته ریزه های خوشمزه را درست کرده و سرخ می کنیم. بعد از آبکش کردن برنج به هنگام دم گذاشتن لایه به لایه از مخلوط هویج و کوفته ها به آن اضافه می کنیم و منتظر می مانیم تا پلو دم بکشد. خلال پسته و بادام گام نهایی در تزیین این پلو خوشمزه و خوش عطر است.
انارپلو

انار پلو

یک پلو مخصوص شیرازی های اهل دل، آن هم در بلندای شب یلدا. پلویی خوش رنگ و بو که ترکیبی از برنج، انار، گشنیز، مرغ، پیاز، زعفران، خلال پسته و نمک است. برای تهیه این پلوی زمستانی خوشمزه ابتدا سینه مرغ را با کمی ادویه و پیاز بپزید. در مرحله بعد پیاز را با انار و خلال پسته اندکی تفت دهید. حالا مرغ پخته را تکه تکه کرده و به مخلوط انار اضافه کنید. در مرحله آخر گشنیز و زعفران را اضافه کرده و بعد از چند دقیقه کوتاه شعله زیر ظرف را خاموش کنید. بعد از آبکش کردن برنج مخلوط را لایه به لایه به آن اضافه کنید.
لوبیا پلو

لوبیا پلو

حتما شما هم لوبیا پلو را یک غذای ملی می دانید که در خانه اغلب ایرانی ها طبخ می شود اما باید بگویم این لوبیا پلو کمی متفاوت است و اصلا با لوبیای چشم بلبلی طبخ می شود. برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید، سینه مرغ، پیاز، هل، زعفران و نمک از اجزای تشکیل دهنده این پلو معروف شیرازی است. برای تهیه این پلو مرغ را با پیاز و کمی رب پخته و برنج را در آب می ریزیم. البته بهتر است همین جا به خاطر داشته باشید که می توانید به جای مرغ از همان کوفته ریزه های جذاب استفاده کنید و اتفاقا شیرازی ها به این مدل بیشتر علاقمندند. لوبیا را هم تا حد نیم پز شدن در آب پخته و آبکش می کنیم. چند ثانیه قبل از آبکش کردن برنج لوبیا را هم به آن اضافه می کنیم تا با هم چند جوش بزنند و نهایتا آبکش می کنیم. در این مرحله به هنگام دم گذاشتن برنج لایه به لایه شوید و مرغ یا کوفته ریزه ها را اضافه می کنیم و منتظر می مانیم تا دم بکشد. یک ته دیگ سیب زمینی زعفرانی به همراه ترشی لیمو یا سالاد شیرازی تکمیل کننده این پلو خاص است.

دمپخت عدس

بازهم یک پلو مقوی و خوشمزه که مال خود خود شیراز و البته استان فارس است. ترکیبات اصلی این پلو کلم، عدس و برنج است و به سبک پلوهای قبلی سر و کله گوشت و کوفته ریزه هم اینجا پیدا می شود. هویج، پیاز و مخلوطی از ریحان، جعفری و ترخون به همراه نمک از دیگر مواد اولیه این غذای اصیل است. پیاز خلالی را به همراه زردچوبه و هویج در کمی روغن تفت داده و عدس را با آب به آن اضافه می کنیم تا کمی بپزد. کلم و سبزیجات را هم خورد کرده و اضافه می کنیم تا چند دقیقه بپزد. در مرحله آخر برنج را اضافه می کنیم. این دمپخت خوشمزه به دلیل ترکیباتی که دارد بسیار مغذی است.
قنبر پلو

قنبر پلو

قنبر پلو هم یکی از غذاهای اصیل و اعیانی شیرازی است که اغلب در مجالس و مهمانی های مهم سرو می شود. به یاد داشته باشید که حتما این غذای خوشمزه را با سالاد شیرازی سرو کنید. برنج، گوشت چرخ کرده، کشمش، مغز گردو، پیاز، رب انار، آرد نخودچی، نمک و فلفل ترکیبات این پلوی خوشمزه هستند. گوشت را به همراه نمک و فلفل و آرد نخودچی به صورت کوفته قلقلی های کوچک درآورده و سرخ می کنیم. پیاز، رب انار، مغز گردو و کشمش را با هم تفت داده و کنار می‌گذاریم. برنج را آبکش کرده و از مخلوط کشمش و گوشت لا به لای آن می ریزیم. پلو بعد از دم کشیدن آماده سرو است، نوش جانتان.
قورمه به

قورمه به

یک خورشت خوشمزه که در میان انبوهی از خورشت های شیرازی با عطر و طعمی فوق العاده. خورشت قورمه به که با نان و یا برنج سرو می شود ترکیبی از به، گوشت، پیاز، لپه، زعفران، شکر، آب نارنج یا آب لیمو،نمک و زردچوبه است.
خورشت کنگر

خورشت کنگر

یک خورشت خوش طعم دیگر که ترکیبی از کنگر، گوشت گوشفندی، آلو خورشتی شیرین، آب نارنج، ادویه خورشتی، پیاز، نمک و فلفل است. اگر علاقه ای به کنگر ندارید حتما با خوردن این خورشت نظرتان عوض می شود.
آش انار

آش انار

شیراز پر از آش های متعدد و خوشمزه است اما در این میان، آش انار یک آش خاص و استثنایی است. آشی مخصوص شب یلدا که ترکیبی از آب انار، نخود، لوبیا چیتی، دانه های انار، برنج، سبزی آش، پیاز، گوشت چرخ کرده و نمک است. یادتان باشد گوشت ها را به صورت کوفته ریزه سرخ کنید. این آش زمستانی در شب یلدا لذتی چند برابر دارد.
کوفته هلو

کوفته هلو

علاوه بر کوفته تبریزی یک کوفته خوشمزه دیگرهم وجود دارد که فقط و فقط مختص اهالی استان فارس است. این کوفته خوشمزه ترکیبی از گوشت چرخ کرده، هویج یا نرگسی رنده شده، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی، شکر، پیاز و نمک و فلفل است. هسته و مرکز این کوفته خوشمزه با پیاز داغ، آلو بخارا، کشمش، زعفران و گردو پر می شود.
دو پیازه

دو پیازه

یک خوراک ساده اما خوشمزه. دو پیازه شیرازی معجونی متشکل از پیاز، سیب زمینی، آب لیمو، جعفری، نمک، فلفل، زردچوبه و کره است. این غذا یک میان وعده سبک و خوشمزه است.
ترشی لیمو

ترشی لیمو ترش شیرازی

اسم این ترشی آنقدر ترش است که حتما شما را هم وسوسه می کند تا حداقل یکبار طعم آن را امتحان کنید. لیموی شیرازی، نمک و فلفل اعضای اصلی این ترشی خوشمزه و تند و ترش شیرازی است. البته روش های دیگری هم برای درست کردن این ترشی وجود دارد که افزودنی های بیشتری دارد.
فالوده شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی از آن دست خوردنی هایی است که نیاز به معرفی ندارد چرا که پای ثابت دسرهای تابستان اغلب ایرانی ها فالوده است. اصیل ترین نوع فالوده همان فالوده شیرازی است که ترکیبی از نشاسته، شکر، گلاب، لیمو ترش، آب و شربت آلبالو است.
مسقطی شیراز

مسقطی شیرازی

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه و ساده شیرازی مسقطی است. مسقطی نیز ترکیبی از نشاسته، گلاب، آب، هل، خلال پسته، خلال بادام، زعفران و شکر است.

بادام سوخته

یک شیرینی مشترک که هم در استان فارس و هم در استان کردستان یافت می شود. این شیرینی مخلوطی از بادام و شکر است. البته می توان از عسل هم به جای شکر استفاده کرد که در اینصورت طعمی بسیار بهتر و خاص تر پیدا خواهد کرد.
کماچ

کماچ

کماچ یا نان فسا یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه استان فارس است که از ماندگاری بالایی برخوردار است. این شیرینی خوشمزه ترکیبی از آرد سفید، آردگندم، پودر هل، دارچین، پودر زنجفیل، پودر شکر، تخم مرغ، زعفران، تخم خرفه و روغن جامد است.

حلوا کاسه

آرد برنج، آرد سفید، آب، گلاب، شکر، روغن و زعفران مواد اولیه یکی از خوشمزه ترین دسرهای شیراز است. حلوا کاسه ای یک حلوای مقوی نیز است.
ته چین مرغ و بادمجان

چوگان شیرازی یا ته‌چین مرغ و بادمجان

چوگان شیرازی غذای مورد علاقه اهالی شیراز است که آن را به شیوه خاص خود طبخ می‌کنند. پلو شیرازی نوعی ته‌چین و غذای مورد علاقه شیراز است. این غذای سنتی شیراز از برنج، بادمجان، مرغ، ماست، تخم‌مرغ و زیره تشکیل شده است.
برای تهیه این غذای محبوب شیرازی، ماست، برنج، تخم مرغ، زعفران و سایر ادویه‌ها را با هم مخلوط می‌کنند. سپس مقداری کف تابه می‌ریزند و روی آن را با مرغ، زرشک و بادمجان می‌پوشانند و روی آن را با یک لایه برنج آماده می‌پوشانند. چوگان شیرازی معمولاً با سالاد شیرازی سرو می‌شود.
مواد لازم: مواد لازم: برنج، بادمجان، مرغ، ماست، تخم مرغ، زیره، زعفران، زرشک، سایر ادویه‌ها

کوفته گشنیز شیراز

کوفته گشنیز غذایی متمایز و خوشمزه است. شیرازی‌ها آن را از موادی چون گشنیز، تخم مرغ، آرد، گوشت چرخ کرده، برنج، گوجه فرنگی و … درست می‌کنند. طعم این غذا با سایر غذاها متفاوت است و ماده اصلی آن گشنیز است که در چند مرحله به مواد اضافه می‌شود. این غذا را در شیراز امتحان کنید، زیرا در شهرهای دیگر ایران چنین غذاهای خوشمزه‌ای پیدا نمی‌شود.

حلیم بادمجان

یکی از غذاهای رایج سر سفره مردم ایران و مهمانی‌های دورهمی آنها حلیم بادمجان است. این غذا یکی از غذاهای سنتی شیراز است که خانم‌های شیرازی مهارت خاصی در طبخ آن دارند. در حلیم بادمجان از گوشت، لوبیا، بادمجان، گردو، برگ نعناع خشک سرخ شده، پیاز سرخ شده و کشک استفاده می‌کنند.
کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی، غذایی خوشمزه در میان غذاهای سنتی فارس شیراز

کوفته سبزی یک غذای خوشمزه سنتی شیرازی است که نوعی کوفته ایرانی در آش است. مواد اصلی این غذا گوشت چرخ کرده، برنج، نخود و مقدار زیادی سبزی است. برای تهیه کوفته سبزی در ابتدا مردم محلی آشی حاوی برنج و سبزی درست می‌کنند.
سپس نخود و برنج و پیاز خیس خورده را چرخ می‌کنند. سپس مخلوط را با گوشت چرخ کرده به مدت 10 دقیقه ورز می دهند تا حالت چسبندگی پیدا کند. بعد برای کوفته ها «فیلینگ» درست می‌کنند. فیلینگ حاوی گردو، پیاز سرخ شده و آلو یا کشمش خیس شده است.
برای درست کردن کوفته ها کمی از مخلوط را می‌گیرند و مقداری از مواد فیلینگ را داخل آن می‌ریزند و به شکل گلوله در می آیند. در نهایت کوفته را در برنج و سوپ سبزی می‌پزند.
مواد لازم: گوشت چرخ کرده، سبزیجات (جعفری، شوید، تره فرنگی و ترخون)، نخود، برنج، پیاز، گردو، آلو یا کشمش خیس خورده

دمپختک؛ از مشهورترین غذاهای محلی شیرازی‌ها

از غذاهای محلی شیرازی‌ها، دمپختک، مخلوط دم کرده برنج با مواد دیگر است. دمپختک در ایران انواع مختلفی دارد و به دلیل سادگی در پخت و خوشمزگی و مقوی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است.
دمپختک شیرازی یکی از غذاهای سنتی شیراز است که حاوی عدس، کلم و هویج است. برای تهیه این غذای معروف شیرازی ابتدا پیاز، هویج، کلم و سبزی را سرخ می‌کنند. سپس عدس را اضافه می‌کنند و می‌گذارند بپزند. در آخر برنج را داخل قابلمه می‌ریزند و همه را با هم دم می‌کنند. توجه داشته باشید که از آنجایی که این غذای شیرازی گوشت ندارد، گزینه خوبی برای گیاهخواران است.
مواد لازم: برنج، هویج، عدس، کلم، پیاز، سبزی (شوید، ریحان، ترخون و جعفری)، زردچوبه، فلفل

سالاد شیرازی، همراه غذای محلی معروف شیراز

در کنار این غذاهای لذیذ بی‌نظیر، همیشه یک نوع غذای جانبی وجود دارد که تجربه غذا خوردن را دلپذیرتر می‌کند. یکی از سالادهای معروف شیراز، سالاد شیرازی است که در کنار اکثر غذاهای ایرانی قرار دارد. سالاد شیرازی، سالاد خوش طعمی است که با غذاهای زیادی به ویژه غذاهای سنتی شیراز سرو می‌شود.
همچنین طعم مطبوع آن در کنار سادگی آن را به یکی از محبوب ترین سالادهای ایرانی تبدیل کرده است. سالاد شیرازی از خیار، گوجه فرنگی و پیاز قرمز تشکیل شده است. علاوه بر این، گزینه‌های مختلفی برای چاشنی این سالاد وجود دارد. بر این اساس ایرانی‌ها از آبغوره، آبلیمو، سرکه یا ترکیبی از هرکدام به اضافه کمی نمک و نعنا برای چاشنی استفاده می‌کنند.
مواد لازم: خیار، گوجه فرنگی، پیاز قرمز، نعناع خشک، آبغوره (آب لیمو یا سرکه)، نمک، فلفل سیاه.

غذای سنتی شیراز در ماه رمضان

خورشت به؛ از محبوب ترین غذاهای محلی شهر شیراز

خورشت به یک غذای سنتی خوشمزه شیرازی است. از آنجایی که این غذای محلی شیرازی حاوی به است، طعمی شیرین یا ترش شیرین دارد. به دلیل استفاده از به در این غذای ایرانی، این یک خورش فصلی است که بیشتر در پاییز طبخ می‌شود.
اهالی برای تهیه خورشت به ابتدا گوشت گوسفندی را با پیاز و ادویه می‌پزند و در این حین ورقه‌های به را سرخ می‌کنند. در آخر به سرخ شده و زعفران را به گوشت اضافه می‌کنند و می‌گذارند تا کاملاً بپزد.
گاهی مقداری آبلیمو و شکر روی ظرف می‌ریزند تا طعم آن بیشتر حس شود. همچنین برخی آشپزها از نخودفرنگی در این غذای ایرانی استفاده می‌کنند. به طور سنتی این خورش محلی با برنج سرو می‌شود.
مواد لازم: گوشت گوسفند، به، پیاز، زعفران، آبلیمو، زردچوبه، ادویه، نخودفرنگی (اختیاری)، شکر (اختیاری)

آش سبزی

یکی از خوشمزه‌ترین سوپ‌های شیراز آش سبزی است که طعم مطبوع آن را تا مدت‌ها در خاطر خواهید داشت. مردم محلی این سوپ را برای صبحانه می‌خورند و معمولاً آن را از طباخی می‌خرند. آش سبزی از انواع سبزی سبزرنگ تشکیل شده است که به‌آرامی با گوشت پخته می‌شود. این غذای سنتی شیراز معمولاً با پیاز سرخ شده، آبلیمو و نان سنگک سرو می‌شود.
مواد لازم: برنج، گوشت، ترخون، تره فرنگی، لوبیا سفید، عدس، نخود، دارچین، فلفل سیاه، پیاز

رستوران‌ های دارای غذای سنتی در شیراز

در میان هتل‌های شیراز اگر هتل بزرگ شیراز را انتخاب کرده باشید با توجه به رستوران‌های متعدد این هتل حتی احتیاجی نخواهید داشت که برای چشیدن طعم غذاهای محلی شیراز از هتل خود خارج شوید. اما ما در ادامه لیستی از بهترین رستوران‌ های شیراز را نیز ارائه می‌کنیم تا در هر کجای شهر که بودید در مواقع گرسنگی خودتان را سریعاً به یکی از آن‌ها برسانید.

رستوران سنتی باغ راز شیراز

رستوران باغ راز باغ راز یک مجموعه رستوران است. این رستوران در یک ساختمان مدرن خیره کننده که در میانه یک باغ بزرگ است، ایجاد شده است. مشتریان این رستوران همگی به خاطر معماری منحصر به فرد، موقعیت مکانی و غذاهای زیبا تبدیل به طرفداران پر و پا قرص این رستوران شده‌اند.
رستوران سنتی باغ راز یکی از شیک‌ترین و مجلل‌ترین رستوران‌های شهر است. باغ راز دارای سه محل غذاخوری مجزا است، غذاهای بین المللی در فضای داخلی، فست فود در تراس روی پشت بام و غذاهای سنتی ایرانی در باغ رستوران سرو می‌شود.
شیراز، قصردشت، بلوار شاهد، باغ راز

رستوران سنتی سرای مهر

رستوران سرای مهر سرای مهر که در کوچه‌های پرپیچ و خم بازار وکیل قرار دارد، یک چای‌خانه و رستوران است که دارای منوی کلاسیک و فضایی اصیل است. این رستوران با فضای داخلی زیبا و پر از تزئینات محلی جذاب از جمله تیرهای چوبی زیبا، نقاشی‌های سنتی، و فرش یا گلیم، بسیار آرامش بخش است.
سرای مهر که برخلاف شلوغی بازار اطراف بسیار دنج است، پس از خرید از محصولات سنتی ایرانی، استراحتگاهی آرام برای گردشگران است. میهمانان می‌توانند از طیف وسیعی از چای‌های سنتی در کنار غذاهایی از جمله کباب جوجه، مرغ ترش، دیزی، خورش سنتی بره و نخود در این رستوران لذت ببرند.

رستوران سنتی باغ شاپوری

رستوران سنتی باغ شاپوری اگر می‌خواهید غذاهای اصیل ایرانی را در محیط‌های تاریخی امتحان کنید، رستوران سنتی باغ شاپوری مکانی است که باید در شیراز بروید. این رستوران در خانه شاپوری واقع شده است. این خانه که توسط باغی پر از گل رز احاطه شده است، توسط معمار ابوالقاسم مهندسی طراحی شده و ساخته شده است.
این رستوران دارای بالکن زیبایی است که میهمانان می‌توانند هنگام صرف غذا از فضای باغ لذت ببرند. منوی رستوران شاپوری شامل غذاهای سنتی ایرانی مانند کلم پلو، کوفته گوشت گوسفند آبدار، و ته‌چین است.

رستوران سنتی صوفی

رستوران صوفی سوفی یک گروه معروف و پرطرف‌دار از رستوران‌های شیراز، طیف وسیعی از غذاهای ایرانی و خاورمیانه‌ای را ارائه می‌کند. شعبه خیابان عفیف‌آباد اغلب بسیار شلوغ است که نشان‌دهنده محبوبیت آن است و با فضای دوستانه و پرجنب‌وجوش و غذاهای لذیذ و باارزش خود مردم محلی را به خود جذب می‌کند.
موسیقی زنده و سنتی ایرانی و فضای داخلی تمیز، از رستوران صوفی یک رستوران کاملاً مدرن ساخته است. این رستوران طیف گسترده‌ای از غذاهای کبابی را با مرغ، بره، ماهی و بسیاری از انواع دیگر ارائه می‌دهد و کلم پلو انتخابی همیشه محبوب بوده است.

رستوران سنتی شرزه

رستوران شرزه برای صرف غذاهای محلی استان شیراز می‌توانید به رستوران شرزه مراجعه کنید. شرزه یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های شیراز است که در نزدیکی ورودی بازار اصلی شهر، بازار وکیل، مملو از حیاط‌ها و مغازه‌های جذاب واقع شده است. این رستوران در دوطبقه ایجاد شده و بهترین کبابخانه شیراز محسوب می‌شود.
برای هر بازدیدکننده‌ای که به دنبال چشیدن غذاهای سنتی ایرانی در فضایی گرم و دلپذیر است که اغلب با موسیقی سنتی ایرانی همراه است، شرزه محلی ایده‌ال برای صرف غذا است. شرزه تجربه غذاخوری کلاسیک ایرانی را با منوی خوشمزه و متنوع ارائه می‌کند که شامل کباب برگ، گوشت بره و کلم پلو شیرازی است.

رستوران سنتی شاطر عباس

رستوران شاطر عباس شاطر عباس که موردعلاقه مردم محلی است، یکی از پرطرف‌دارترین رستوران‌های شیراز است. شاطر عباس غذاهای لذیذ ایرانی را در یک آشپزخانه اوپن، درست روبروی قسمت غذاخوری آماده و طبخ می‌کند. این رستوران یک رستوران شلوغ است که دارای فضای داخلی دنج و سنتی است که با دیوارهای کاشی‌کاری شده، نورپردازی ملایم و رومیزی‌های تزئین شده دکور شده است.
غذاهایی که با توصیه‌های بسیار زیاد مردم محلی همراه هستند عبارت‌اند از حلیم بادمجان، پیش‌غذای تهیه شده از بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، عدس و ماست. کباب ‌کوبیده، یک کباب گوشت چرخ کرده با جعفری و پیاز؛ و سبزی پلو، غذای برنجی با شوید، جعفری، پیازچه و گشنیز به همراه نان‌های خاص شامل تافتون پخته شده در تنور سفالی است.

کافه سنتی فردوسی

کافه فردوسی در مرکز شهر شیراز جای گرفته است. این کافه دارای وای فای رایگان برای مهمانان است. در کنار چای و قهوه های سنتی، غذاهای ایرانی و غذاهای گیاهی در کافه فردوسی سرو می‌شوند. این کافه که در میان صنعتگران محلی و علاقه مندان به فرهنگ محبوب است، فضای داخلی زیبایی دارد که ترکیبی از طراحی معاصر با تزئینات متمایز ایرانی مانند کاشی های دیواری پرآذین است.
اگر به کافه فردوسی رفتید، یک فنجان چای ایرانی میل کنید یا آب دوغ خیار کافه را امتحان کنید، آبدوغ خیار که توسط مهمانان پیشنهاد می‌شود، پس از یک روز گشت و گذار در زیر آفتاب داغ شیراز، گزینه ای بی نظیر است.
شیراز، خیابان کاشی فردوسی 194، کافه فردوسی

کافه سنتی فروغ

کافه فروغ، از موقعیتی فوق العاده در شهر شیراز برخوردار است. کافه فروغ در مجاورت باغ جهان نما، فضایی زیبا، حصاردار و سرسبز که قدمت آن به قرن سیزدهم بازمی‌گردد، و آرامگاه حافظ قرار گرفته است.
این کافه به خاطر جذب روشنفکران، هنرمندان و فعالان شهر و همچنین محل ملاقات دوستداران هنر و فرهنگ، چه پیر و چه جوان، شهرت دارد. کافه صمیمی و دوستانه فروغ، منوی کوچکی از قهوه، چای، ساندویچ، اسنک و کیک، به‌علاوه مجموعه‌ای از غذاهای محلی از جمله چای گیاهی ایرانی را ارائه می‌دهد.
شیراز، خیابان حافظ، روبروی باغ جهان نما، کافه فروغ

کافه سنتی هدایت

کافه هدایت یک کافه و رستوران کوچک است که در داخل آن محیطی مفرح و آرام برای مهمانان ایجاد شده است. کافه هدایت طیف وسیعی از غذاهای گیاهی و غیر گیاهی را سرو می‌کند. این غذاها با مواد محلی تازه و ارگانیک تهیه شده‌اند.
این کافه WiFi رایگان و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای، دم‌نوش‌های گیاهی و کوکتل‌های میوه تازه ارائه می‌دهد. فضای داخل کافه هدایت، با کف‌پوش‌های کاشی‌شده، میزهای چوبی شیک و نورپردازی یکپارچه، گرم و دلپذیر است.

رستوران هفت خان

هفت خان عنوان خود را از شاهنامه حماسی فردوسی شاعر پارسی‌گو با اشاره به هفت جست‌وجوی رستم برای نجات شاه خود گرفته است. مجموعه رستوران دارای هفت گزینه غذاخوری است که شامل پنج رستوران و دو کافی‌شاپ است که همگی به نام بخش‌هایی از شعر فردوسی نام‌گذاری شده‌اند.
معماری هفت‌خان ترکیبی خیره‌کننده از طراحی مدرن و ویژگی‌های سنتی با چشم‌اندازهای زیبا از دامنه‌های کوه‌های زاگرس است. میهمانان می‌توانند غذاهای سنتی محلی مانند کباب بختیاری، غذاهای بین‌المللی یا مجموعه‌ای از نوشیدنی‌های گرم و اسموتی‌ها را در کنار دسرهای خوشمزه نوش جان کنند.

غذاهای سنتی در منو هتل های 5 ستاره شیراز

بااین‌همه خوراکی‌های خوشمزه که نشان از اصالت، تاریخ و فرهنگ زیبای شهر شیراز دارند، حیف است که وعده‌های غذایی خود را متنوع و از میان این غذاهای سنتی انتخاب نکنید. فرقی نمی‌کند چه ذائقه‌ای داشته باشید، قطعاً غذاهای بسیاری هستند که باب میلتان قرار بگیرند. از طرفی هم امتحان کردن طعم‌های جدید در هر کجای جهان که باشد از تجارب هیجان‌انگیز در طول سفر است. کسی چه می‌داند شاید غذایی که برای وعده بعدی خود در شیراز میل می‌کنید، به یکی از محبوب‌ترین غذاهای عمرتان تبدیل شود. بعضی از این غذاهای سنتی خوشمزه را می‌توانید در منوی رستوران هتل مورد اقامت خود نیز بیابید. در بین هتل‌های شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل چمران شیراز، در کنار بهترین منوی غذاهای بین‌المللی و ایرانی، به سرو غذاهای سنتی شیراز نیز می‌پردازند. این هتل‌ها و سایر هتل‌های شیراز را می‌توانید با خاطری آسوده در وب‌سایت ایران هتل بررسی و رزرو کنید.

فاصله هتل بزرگ شیراز تا فرودگاه چقدر است؟
ادامه مطلب

3/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر