لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> سفر در شرایط بیماری و اهمیت صرف غذا های سالم
سفر در شرایط بیماری  و اهمیت صرف غذا های سالم

سفر در شرایط بیماری و اهمیت صرف غذا های سالم

بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوع غذا های محلی موجب بیماری شده و تعطیلات خوش را به هم می زند، می دانیم که برنامه ریزی برای سفر و مسافرت خود به تنهایی استرس و نگرانی هایی دارد. از نظر متخصصین پزشکی نیز مسافرت امری استرس آفرین می باشد این تنش و استرس برای افرادی که دارای مشکلات سلامتی می باشند شدت بیشتری دارد. بیماری خودایمنی یکی از مشکلات شایع در میان مردم می باشد. بهتر است بدانیم که در بیماری خودایمنی دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به خود بدن حمله می ‌کند و ممکن است به اندام‌ ها و بافت‌ هایی از جمله گلبول‌ های خون، غده تیروئید، عضلات، مفاصل و پوست آسیب برساند. چند نمونه از بیماری های خود ایمنی مانند ﺑﯿﻤﺎري اﻟﺘﻬﺎب روده ( inflammatory bowel)، بیماری شکمی ، تیروئیدیت هاشیموتو، صدفک یا پسوریازیس که یک بیماری پوستی مزمن است، را می توان نام برد. تغییر روال عادی زندگی، جت زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)، و وجود میکروب های متفاوت در محیط جدید یا صرف غذا های خارجی نامناسب با طبع و مزاج افراد ممکن است وضعیت بیماری در یک مسافر را تشدید کند.
علاوه بر موارد فوق، تعداد زیادی از مردم دارای رژیم هایی سخت و ضد التهاب می باشند تا بتوانند از بیماری خود ایمنی در امان باشند ، در صورتی که این مسافران از غذای فست فود ها و یا جاده ها تغذیه کنند بدون شک دچار تنش ها و مشکلاتی خواهند شد. پس با وجود چنین شرایط بحرانی بهتر است که به تذکر و پیشنهادات پزشکان و متخصصین توجه کنید تا در طول سفر سالم و تندرست بوده و تغذیه ی مناسبی داشته باشید. همچنین توصیه می کنیم که با دکتر خود نسبت به شرایط و مقصد سفر مشورت نمایید. با رعایت نظرات فوق و داشتن برنامه ای مناسب می توانید با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.


قبل از سفر داروهای خود را تهیه کنید
دکتر مایکل چیوران، سرپرست مرکز بهبود بیماری‌ های التهابی روده IBD ، (Inflammatory Bowel Disease Center of Excellence) در ویرجینیا میسون، توصیه می کند که گردشگران می بایستی قبل از مسافرت، از کنترل و درمان بیماری خود اطمینان حاصل کنند. دکتر مایکل نقل می کند که همواره به بیماران پیشنهاد کرده که مقصد های گردشگری مناسبی را انتخاب کنند تا نیازی به استفاده از واکسن زنده برای بیماری هایی مانند تب زرد، نداشته باشند. در صورت استفاده از واکسن زنده ممکن است یک مسافر دچار مشکلات دیگر سلامتی گردد و یا در طول سفر با وجود واکسن با موجودی خطرناک روبرو نشود.
سرپرست مرکز بهبود بیماری‌ های التهابی روده همچنین پیشنهاد می کند که در طول سفر دارو های مورد نیاز را همراه با بسته بندی اصلی و پاکت و حتی یک کپی از تجویز پزشک را به همراه داشته باشید، بهتر است توضیحاتی که پزشک در نحوه ی استفاده دارو ها نوشته است را نیز در پاکت داشته باشید تا داروها توسط فرودگاه یا امنیت مرزی مصادره نشوند.

از نظر دکتر مایکل، افرادی که مقصد گردشگری مناسبی انتخاب کنند مانند اروپای غربی، در صورت مصادره شدن دارو هایشان و یا گم کردن آنها، می توانند به نمایندگی بیمه سلامت یا شرکت دارویی مراجعه کنند تا در اولین فرصت داروی مورد نظر از طریق بیمارستان یا داروخانه محلی را دریافت نمایند، گفتنی است که این روند در کشور های مختلف، متفاوت می باشد. گردشگران در طول سفر اگر به دارو های عمومی نیاز داشته باشند، معمولا می توانند به داروخانه های محلی مراجعه کنند تا داروی مورد نظر را تهیه کنند.

در انتخاب خوراک و نوشیدنی دقت کنید

در انتخاب خوراک و نوشیدنی دقت کنید ( بهتر است که خودتان آشپزی کنید)
توجه کنید که مراقبت و محافظت از سیستم ایمنی بدن در طول سفر راه و روش اساسی برای سالم و تندرست ماندن می باشد.
رایان وارن، متخصص تغذیه بالینی در مرکز بیماری التهاب روده جیل رابرتز، در بیمارستان نیویورک -پرسبیترین و واحد تحقیقات پزشکی و مدرسه پزشکی دانشگاه کرنل، بیماران خود را به استفاده از غذاهای محلی، تازه و فصلی در طول سفر، دعوت می کند. از نظر این متخصص تغذیه بالینی، هر بیمار دارای نیاز های تغذیه ای متفاوتی می باشد با این وجود بهتر است که در طول سفر از میوه ها و سبزیجات تازه در کنار غذای خوب پخته شده استفاده کنید، اگر از مصرف غذا های پرچرب اجتناب می کنید می توانید از میوه های دانه دار در کنار خوراک کمک بگیرد. همچنین بهتر است که از پروتئین های کم چرب مانند ماهی، مرغ و تخم مرغ و انواع غلات، آجیل، کره و حبوبات استفاده کنید.

رایان وارن به بیماران توصیه می کند که از مصرف غذا های خام خودداری کنند، این قبیل غذاها ممکن است دارای بیماری باشند و مسافران را در معرض باکتری ها و ویروس های بیماری زا قرار دهند و برای سیستم ایمنی افراد مشکلاتی ایجاد نمایند. همچنین وی توصیه می کند که بیماران بهتر است از مصرف خوراکی هایی که موجب التهاب و تحریک بیماری خودایمنی می شود مانند شیرینی ها، غذاهای پرچرب و سرخ شده و الکل خودداری کنند. هنگام مسافرت هوایی بدن انسان با کم آبی مواجه می شود، نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص برای بیماران بسیار مهم و حیاتی است.

Use technology to help you

از قدرت فناوری کمک بگیرید
گوشی های هوشمند یکی از کاربردی ترین و مفید ترین لوازم برای یک گردشگر، مخصوصا برای افرادی با مشکلات سلامتی به شمار می روند. جودی اتینبرگ نویسنده ی مقالات مسافرت در وب سایت خود کارت های رستوران هایی که از گلوتن استفاده نمی کنند را در 12 زبان به صورت دیجیتالی به فروش می رساند، در این کارت ها این نویسنده در مورد محدودیت های رژیم غذایی در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی بیماری شکمی و نگرانی از مصرف غذاهای محلی توضیحاتی نوشته است.
امروزه با گسترش تکنولوژی مسافران می توانند با کمک مترجم گوگل، نیاز های پزشکی خود را با مهمان دار هواپیما، پیشخدمت، کارکنان هتل و متخصصان مراقبت های سلامت در میان بگذارند. نرم افزار های موبایل مخصوص سفر مانند ایر بی ان بی ( Airbnb) و وربو (VRBO ) در پختن غذا های مناسب کمک می کنند و دیگر نیازی به رستوران و غذا های بیرونی نخواهید داشت. همچنین با این روش می توانید یک غذای محلی را یاد گرفته و خود آشپزی کنید. هنگامی که در بیرون غذا صرف می کنید می توانید از نرم افزار های کمکی مربوط به غذا و رستوران کمک بگیرید برای نمونه نرم افزار یلپ ( Yelp)، هپی کاو (Happy Cow) و هلثی آوت (HealthyOut) فقط در کشور ایالت متحده آمریکا، رستوران های اطراف را بر اساس رژیم غذایی نشان می دهند تا بتوانید مکان مناسبی انتخاب کنید.
در پایان به خاطر داشته باشید مسافرانی که مشکل گوارشی دارند می بایستی دسترسی به موقع به سرویس بهداشتی داشته باشند. در این صورت برخی از نرم افزار ها که محیط اطراف و موقعیت نزدیک ترین سرویس های بهداشتی را نشان می دهند بسیار مفید خواهند بود ، نرم افزار هایی مانند چارمینز سیت (Charmin’s Sit or Squat) و فلاش توایلت فایندیر (Flush Toilet Finder) گزینه ی خوبی برای این دسته از گردشگران می باشند. گفتنی است که برخی از نرم افزار های گوشی هوشمند می توانند استرس و تنش را در میان افرادی که مشکلات شکمی دارند را کاهش دهند، در نتیجه گردشگران بهتر است با کمک این ابزار ها مدیتیشن و آرامش ذهنی را تمرین کنند. نرم افزار کالم (Calm) و هد اسپیس (Headspace) برای این منظور ایجاد شده اند.

کشورهایی که ایرانیان بدون ویزا می توانند به آن سفر کنند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر