لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد جمکران، تجلی ظهور
مسجد جمکران، تجلی ظهور

مسجد جمکران، تجلی ظهور

وضع نا مناسب اقتصادی و معیشتی، جنگ ها و خونریزی های مختلف، تداوم روزمرگی و … ، همه و همه سبب شده تا بسیاری از افراد به این نتیجه برسند که باید فردی دادگر، شرایط را تغییر دهد. ما مسلمانان بر این باور هستیم که هنوز عدل و داد بر روی زمین حکم فرما نشده است. ظهور یازدهمین امام و شروع حکومت عادلانه او در مسجد جمکران، می تواند آغازی شیرین برای یک زندگی زیبا باشد. اما پاسخ به این سوال که مسجد جمکران کجاست ؟ برای اغلب ما ایرانی ها بسیار ساده است. برای دیدن از این مکان می توانید با رزرو آنلاین هتل های قم، مکانی را برای اقامت در شهر قم تدارک ببینید.

مروری بر زندگی قائم آل محمد (عج):
حضرت مهدی (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) ، امام یازدهم شیعیان است. مادر بزرگوار این حضرت نرجس خاتون نام دارد. حضرت مهدی (عج) در سحر گاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در سامرا متولد شدند. پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۶۰ هجری قمری، ایشان در سن پنج سالگی به امامت شیعیان رسیدند. به طور کلی دوران زندگی حضرت مهدی (عج) به چهار دوره تقسیم می شود:
از تولد تا غیبت: این دوره شامل زندگی ۵ ساله ایشان در جوار پدر بزرگوار و سپس معرفی ایشان به عنوان امام بعدی شیعیان از جانب پدر بزرگوارشان می شود.

غیبت صغری: این دوره از زمان شهادت امام حسن عسگری (ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری آغاز شده و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه یافت.
مسجد جمکران

غیبت کبری : این دوره از سال ۳۲۹ هجری قمری آغاز شده و تا ظهور ایشان به عنوان منجی عالم بشریت، ادامه خواهد داشت.
دوره حکومت : پس از ظهور ایشان، بر طبق احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد و در سایه آن تمام عالم پر از عدل و داد خواهد گشت.
عموم مردم بر این باور هستند که این مسجد زیبا متعلق به اما مهدی (عج) است. میرزا حسین نوری، محدث شیعی در قرن چهاردهم هجری، نقل کرده است که مسجد جمکران به دستور امام زمان (عج) و توسط شخصی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی که یکی از علمای به نام قم بوده، ساخته شده است. این فرد که امام زمان (عج) را در بیداری زیارت نموده، دستور ساخت مسجد جمکران را مستقیما از ایشان دریافت نموده است.
مسجد جمکران
اما کتیبه ای در این مکان وجود دارد که به ساخت این مسجد در دوره قبل از حکومت افشاریان اشاره دارد. بر طبق این کتیبه، میرزا علی اکبر جمکرانی، این مکان را در قرن ۱۲ هجری قمری ترمیم و بازسازی نموده است. اغلب مردم در روزهای مختلف هفته، به خصوص چهارشنبه و جمعه بذای زیارت و راز و نیاز به این مکان می آیند. از جمله آداب حضور در این مکان، بر پا داشتن دو رکعت نماز است که به نماز امام زمان شهرت دارد. اما امروزه محمد حسن رحیمیان، متولی این مکان مقدس است.

مسجد جمکران

سبک معماری مسجد جمکران:
این بنا که ساخت آن تا دوره قاجار نیز ادامه داشته است، به وسیله کاشی های طلا کاری شده و کاشی های فیروزه ای تزیین شده است. بر روی گنبد لاجوردی مسجد، کاشی هایی مزین به آیات سوره جمعه وجود دارد. در گذشته این مسجد دارای چهار محراب بود که در محراب مرکزی آن چاهی قرار داشت. این چاه در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی به دستور آیت الله فیض پر شد. محراب های مسجد به دست هنرمندان ایرانی با هنرهای کاشی کاری، گچ بری و گچ کاری تزیین شده است.
محوطه ورودی بخش جنوب صحن، تالاری با شش ستون آهنی بزرگ است که کتیبه چند هزار ساله در آن نگه داری می شود. تالار صحن شرقی این مسجد، پس از انقلاب اسلامی، تحت نظارت آیت الله مرعشی نجفی ساخته شد. با خرید زمین های اطراف، مساحت کنونی این بنا در حدود ۵ هکتار تخمین زده شده است.
مسجد جمکران
در حال حاضر این مسجد دارای ۶ ورودی مختلف است که ورودی شمال شرقی آن مهم ترین بخش آن محسوب می شود و در راستای شبستان اصلی مسجد قرار دارد.
شبستان اصلی مسجد جمکران که به صورت هشت ضلعی است، مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع دارد. این شبستان شامل یک ورودی شمالی و دو ورودی جنوبی می شود. کاشی کاری های این بخش دارای زیبایی های خیره کننده ای است. گنبد مسجد بر روی قسمت مرکزی این شبستان قرار گرفته است. اما امروزه این مکان مقدس با تمام پیشرفت های خود شامل این بخش ها می شود : گنبد، مناره ها، محوطه ورودی، محراب ها، شبستان ها، زائر سرا، مسجد مقام، بازارچه و … .

مسیرهای دسترسی به مسجد جمکران:
مسجد جمکران در حاشیه شهر قم و در فاصله ۸ کیلومتری از حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد. این مسجد به علت نزدیکی به روستای جمکران به این نام شهرت یافته است. در گذشته به سبب اتکا به سنگ مرمری که به عنوان قدمگاه امام دوازدهم شیعیان شناخته می شد، این مکان به نام مسجد قدمگاه مشهور شد. فاصله تهران تا جمکران ۱۵۳ کیلومتر است.
مسجد جمکران
برای رسیدن به این مکان مقدس ابتدا باید وارد بزرگراه نواب و بزرگراه شهید چراغی شد و سپس به سمت بزرگراه خلیج فارس حرکت کرد. با پیمودن بزرگراه خلیج فارس به سمت قم، وارد بزرگراه امام علی(ع) و جاده قم به کاشان خواهیم شد. طی مسافتی نسبتا کوتاه از این جاده، ما را به مسجد جمکران خواهد رساند. اتوبوس های زیادی هر روزه، عاشقان ولی عصر را به این مسجد می رسانند. همچنین زائران و مسافران می توانند از وسایل نقلیه شخصی خود، برای رسیدن به مکان استفاده نمایند.

هتی استقلال قم

مراکز اقامتی و رفاهی:
مسافران شهر قم جهت اقامت در این شهر می توانند از بین هتل ها و هتل آپارتمان های متعدد که در اطراف حرم حضرت معصومه (س) قرار دارند، یک مکان مناسب را بر گزینند. در نزدیکی مسجد جمکران نیز امکاناتی نظیر پمپ بنزین، بازار و درمانگاه رایگان جهت ارائه خدمات به زائران محیا می باشد. آدرس و هزینه هر شب اقامت در برخی از هتل ها و هتل آپارتمان های معروف شهر قم به شرح زیر است:

هتل ها:
هتل بین المللی قم:
جنب حرم حضرت معصومه (س) – هزینه برای هر فرد معادل ۲۷۷۰۰۰ تومان
هتل استقلال: ابتدای بزرگراه عمار یاسر، نبش کوچه ۹، روبروی پاساژ الزهرا – هزینه اقامت برای هر فرد ۱۳۶۰۰۰ تومان
هتل المپیک: چهار راه شهدا، خیابان معلم – هزینه برای هر فرد حدود ۲۰۹۰۰۰ تومان

هتل پارسیا: بلوار امین، میدان ارتش (ایران مرینوس)، ابتدای میدان الغدیر – هزینه اقامت برای یک نفر ۱۹۰۲۶۰ تومان

هتل آپاتمان ها :
هتل آپارتمان فردوس:
خیابان انقلاب، حد فاصل عمار یاسر و سجادیه، بین کوچه ۱۹ و ۲۱ – هزینه برای هر نفر ۱۷۶۰۰۰ تومان
هتل آپارتمان نیاوران: ابتدای بلوار شهید بهشتی، حد فاصل میدان آزادگان و میدان ۷۲ تن – هزینه برای هر نفر معادل ۱۸۱۰۰۰ تومان

مسجد نصیرالملک شیراز -ملاقات نور و رنگ
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر