لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

تالاب استیل آستارا

گیلان سرزمینی پر از جاذبه های جادویی است. سرولات، چمخاله، جواهر دشت فرقی نمی کند به هر گوشه ای سفر کنید یک دنیا زیبایی در انتظار شماست. در میان زیبایی های تمام نشدنی گیلان این بار عازم شهر مرزی آستارا می شویم. شاید شما هم آستارا را با بازارهای شلوغ و یا سواحل بکرش به خاطر بیاورید اما این بار قرار است آستارا را از زاویه ای متفاوت ببینیم.

یک تالاب بهانه اصلی ما برای این سفر است. تالاب استیل بهشت کوچک و ناشناخته ای است که طرفداران بسیاری دارد! اگر مشتاقید بدانید تالاب استیل آستارا کجاست و یا همین حالا هوس ماهیگیری در تالاب استیل آستارا به سرتان زده است حتما با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های ایران، همراه باشید.
تالاب استیل آستارا
تالاب استیل، بازی آب و توسکاها
از آستارا عبور کرده و مسیر جاده آستارا-رشت را پیش رو می گیریم. پنج کیلومتری بعد از آستارا و دو کیلومتری قبل از لوندویل چشم مان به جمال یک تالاب زیبا روشن می شود. کمربندی را دور زده و خودمان را به تالاب زیبا و باوقار استیل می رسانیم.
تالاب استیل آستارا

از آنجایی که تالاب دیوار به دیوار روستای عباس آباد است برخی آن را به نام تالاب استیل عباس آباد می شناسند. نام دیگر تالاب استیل آستارا در گویش تالشی اصیل هستل، به معنای آبگیر است.
تالاب استیل
باور کنید اینجا کم از معجزه ندارد سرتان را که بچرخانید چشمتان به کوه های بلند بالا و سرسبز تالش روشن می شود. کمی آن طرف تر مزارع سرسبز و خانه های روستایی چشم نوازی می کنند. شالیزارهای روستای همسایه هم در نزدیکی تالاب غوغا می کند و گاه با ورزش یک نسیم خنک نیز دلبری هایش به اوج می رسد.
تالاب استیل

اولین واژه ای که به ذهنتان خطور می کند سرسبزی است. اینجا همه چیز در نهایت لطافت و سرزندگی است. حتی جاده آن طرف تالاب و دکل های برق هم نمی توانند چیزی از زیبایی بی حد و حصر تالاب کم کنند گرچه ممکن است نفس هایش را به شماره بیاندازد.
تالاب استیل آستارا
شاید مسافران بسیاری که سراسیمه قصد رسیدن به دریا را دارند از جاده ساحلی کناری گذشته باشند و دیدن و لذت بردن از این تالاب زیبا را از دست داده باشند. تالاب، 138 هکتاری وسعت دارد و گاه بارندگی ها و سخاوت آسمان وسعت آن را افزایش می دهد اما این تالاب قبل از خشکسالی های اخیر 320 هکتار وسعت داشت. اگر بخواهیم حالا حالاها از این طبیعت زیبا بهره ببریم باید حواسمان به نفس های تالاب باشد.
تالاب استیل آستارا
حالا که به تالاب نزدیکتر شده ایم وسعت زیبایی هایش در نگاهمان بیشتر می شود. درخت هایی که تا نیمه در آبند حتما برای شما هم جذاب است. این درختان زیبا و بلند توسکا قشلاقی نامیده می-شوند و همین شناور بودنش در آب یکی از جذابیت های این تالاب استثنایی است. اگر خوب نگاه کنید حتما لانه پرندگان را بر فراز توسکاهای سرافراز خواهید دید.
تالاب استیل آستارا
گاهی وقت ها اگر چند ساعتی را در کنار تالاب سپری کنید و چشمانتان را به آب بسپارید خواهید دید که برخی درخت ها با گذر زمان کاملا به زیر آب فرو می روند و بعد کم کم از زیر آب بیرون می آیند. اسم این فرآیند را با کمی چاشنی خوش ذوقی می توان آب تنی درختان گذاشت.
تالاب استیل آستارا
این قایم باشک آب و درختان سبب شده تا بسیاری تالاب استیل را با نام دریاچه متحرک آستارا به خاطر بیاورند. سرسبزی اطراف تالاب وسوسه تان می کند تا حتما بساطتان را پهن کرده و لب آب یک پیک نیک حسابی راه بیاندازید.
تالاب استیل آستارا
چند قایق پدالی در داخل آب در حال حرکتند و مسافرانی را که قصد گشت و گذار بر سطح تالاب و رفتن به زیر سایه سار درختان توسکا را دارند را همراهی می کنند.
تالاب استیل آستارا
شاید برایتان جالب باشد اما این تالاب عمق زیادی ندارد و زمزمه هایی به گوش می رسد که عمر چندان درازی هم ندارد. عمر قریب به یک قرنی این تالاب در کنار جنگل های چند هزار ساله همسایه اش خیلی کوتاه به نظر می آید. اما هر چه که هست برخی بر این باورند تالابی که حالا بخش مهمی از زیستگاه های این منطقه است ساخته دست بشر است و قرار بوده آب آن صرف امور کشاورزی شود چه بسا که اکنون نیز منبع اصلی آبیاری شالیزارهاست. شاید این تالاب جزو معدود مکان هایی باشد که انسان ها یادگاری چنین زیبا را به طور کاملا تصادفی در دل طبیعت به یادگار گذشته اند.
تالاب استیل آستارا
حالا که بحث آب به میان آمد باید بگویم این حجم وسیع اما کم عمق حاصل آب چشمه های نزدیک و دور، رودخانه های باریک کوه های اطراف و بارش های فصلی است و طبیعتا جزو آب های شیرین است.
تالاب استیل آستارا
گشت و گذارمان را در اطراف این تالاب زیبا و دلنواز ادامه می دهیم. به گفته کارشناسان بالغ بر دویست نوع پوشش گیاهی در این تالاب سرسبز وجود دارد که 19 نوع از آن ها کاملا منحصر بفرد است و فقط در این تالاب یافت می شود.
تالاب استیل آستارا
علاوه بر توسکاها، نی های علفی و گاهی وقت ها نیلوفرهای آبی هم در پهنه تالاب خود را به رخ می-کشند. هر از چند گاهی ریشه گیاهانی را می بینید که در آب شناورند و بدون هیچ وابستگی، رها و آزاد در آب زندگی می کنند که به درختان متحرک شهره اند. حتما جنگل های هیرکانی آن طرف تالاب را می بینید گاهی وقت ها گوزن ها یا آهو های جنگل همسایه برای نوشیدن آب خود را به استیل می رسانند.
تالاب استیل آستارا
کشمکش سنجاقک ها و بازی قورباغه ها در کنار سرکشی های گاه به گاه سمورهای آبی نشان از زندگی در تالاب استیل دارد. در این میان مارهای آبی زیرک با آن شنای استثنایی و لاک پشت های آرام تالاب را از قلم نیاندازید. این حجم از شیطنت بر روی آب نشان می دهد که زیر آب هم دنیایی پرغوغا در جریان است. ماهی های کپور و اردک ماهی از ساکنان قدیمی این تالاب هستند.
تالاب استیل آستارا
حتما شما هم هوس ماهیگیری کرده اید. یکی از عمده فعالیت های محلی ها این است که قایق ها و تورهایشان را به آب می زنند و ماهی صید می کنند، آن هم بیشتر از نوع کپور. این تالاب مهم چند سالی است که جزو مناطق حفاظت شده است و هر نوع شکار دیگری در آن ممنوع است.
تالاب استیل آستارا
با وجود تمام زیبایی های بصری این تالاب ما به دلیل مهمتری خودمان را به غربی ترین نقطه استان گیلان رسانده ایم، پرنده ها. این تالاب اولین ایستگاه برای اقامت پرندگانی است که فصل مهاجرتشان آغاز شده است.
تالاب استیل آستارا
پرندگانی که دسته دسته خودشان را از دورترین و سردترین نقاط دنیا به این تالاب زیبا رسانده اند. دسته ای از قطب و دسته ای دیگر از اروپای مرکزی و برخی از همین کشورهای همسایه مسافتی طولانی را طی کرده و خود را به استیل رسانده اند.
تالاب استیل آستارا
چینگیر نوک سرخ یکی از همان پرندگانی است که اتفاقا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این پرنده زیبا قوهای افسانه ای سال های سال است که در این تالاب زیبا زمستان را سپری می کنند.
تالاب استیل آستارا
اگر در فصل مهاجرت پرندگان خود را به تالاب برسانید پرواز قوها شما را هم سر ذوق خواهد آورد. همین قوهای زیبا سبب شدند تا مردم آستارا پیگیر شکار ممنوع شدن این منطقه باشند. باکلان-های سیاه و بزرگ و بوتیمار در کنار حواصیل پرندگان ثابتی هستند که هر وقت سال سری به تالاب بزنید چشمتان به جمالشان روشن می شود.
تالاب استیل آستارا
صدای پرواز و آواز پرندگان سمفونی دلنواز تالاب استیل است. تالاب با حضور پرندگان آنقدر زیبا است که می توانید ساعت ها بدون خستگی مشغول تماشای پرواز و همهمه پرندگان در آن باشید. پرندگانی که گاه اقامتی کوتاه در تالاب داشته و جوجه های نوپای شان را در همین تالاب استیل به دنیا می آورند. شاید باورش سخت باشد اما تالاب استیل گاه میزبان صد هزار پرنده مهاجر است.
تالاب استیل آستارا
همین چند دلیل به همراه دلایل دیگر سبب شده تا استیل، مهم ترین تالاب در میان تالاب های جلگه خزر باشد. باور کنید هر چقدر هم که از زیبایی های تالاب بگوییم بازهم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم. اگر کسی از شما درباره تالاب پرسید به او بگویید، اینجا در دامان کوه اسپیناس و در مجاورت جنگل های هیرکانی کمی مانده به دریا یک تالاب با سخاوت تمام آغوشش را گشوده و هزاران هزار پرنده را در خود جای داده است. جایی که درختان در آن به آب بازی مشغولند و سنجاقک ها به دلبری.
تالاب استیل آستارا
جاذبه های نزدیک به تالاب استیل
حالا که خودتان را به تالاب استیل رسانده اید و از زیبایی هایش بهره مند شده اید باید بدانید جاذبه-های بی نظیری همان حوالی در انتظار شماست.
باغ چای عباس آباد
در همسایگی تالاب و در قلب روستای عباس آباد مزرعه تنها مزرعه چای آستارا یعنی باغ چای عباس آباد قرار دارد. اگر به فکر خریدن برنج شمالی هستید بهترین نوع برنج آستارا نیز در همین روستا کشت می شود. شالیزارها و مزارع چای این روستا آن را تبدیل به یک بهشت کوچک کرده است.
 روستای دربند
دومین مکانی که سری به آن می زنیم فاصله کمی با تالاب دارد. روستای دربند با طبیعتی مدهوش کننده و استثنایی که بر پایه کوه آرام گرفته است. روستایی پر از شالیزار که حتما به دلتان خواهد نشست. طبیعت این روستا استثنایی است.
روستای کوته موته
روستای کوته موته مقصد بعدی ماست. باز هم یک روستای زیبا با یک چشمه آب گرم معروف و البته یک آبشار استثنایی. حتما شما هم آوازه آبشار بلند بالای لاتون را شنیده اید. لاتون بلندترین آبشار تمام ایران است و نمای بسیار زیبایی در دل کوه ایجاد کرده است. کمی آن طرف تر یک آبشار کوتاه تر اما پرآب تر هم وجود دارد که در کنار لاتون زیبایی را به اوج رسانده است.
لاتون
لاتون در انبوهی از درختان فندق، آلو، گردو و … و در دامنه کوه زیبا و مرموز اسپیناس درست پشت تالاب پنهان شده است و این شمایید که در یک کاوش جذاب و مهیج باید آن را بیابید. آبشار 15 کیلومتری با آستارا فاصله دارد و جستجو برای یافتن آن مصادف با ملاقات با اسپیناس زیبا خواهد بود.
پناهگاه لوندویل
پناهگاه لوندویل که مامن حیات وحش منطقه است از دیگر جاذبه های اطراف تالاب است که حتما باید سری به آن بزنید. پناهگاه از یک سمت به دریا و از سمتی دیگر به شهر لوندویل منتهی می شود. جنگلی باستانی و حیرت انگیز با انبوه درختان توسکا، لرگ، تمشک و لویی که محل زندگی شغال، سمور، قوی فریادکش، روباه، فوک، عقاب ها و … است. از ساکنان محبوب این جنگل گوزن-های زرد ایرانی هستند.
باغ پرندگان
اگر خواستید سری به آستارا بزنید حتما باغ پرندگان را هم در نظر بگیرید. بالغ بر 300 نوع پرنده در این باغ نگهداری می شوند که دیدن شان خالی از لطف نیست.
حیران
حالا که خودتان را به آستارا رسانده اید حتما باید سری به حیران بزنید. نام این گردنه زیبنده و برازنده است چرا که این حجم از زیبایی شما را حیران و متحیر خواهد کرد.
1683368596 701 تالاب استیل آستارا
مه، جنگل، رودخانه و تصویری بی بدیل که حتما ارزش رفتن و دیدن را دارد. تله کابین حیران هم اوج هیجان را برایتان مهیا خواهد نمود. بر فراز گردنه حیران فقط از دیدن طبیعت لذت ببرید.

سد لفور
ادامه مطلب

علاوه بر حیران در مسیری که آستارا به اردبیل می رسد یک پارک جنگلی بی نظیر دیگر وجود دارد که بی بی یانلو نامیده می شود. جنگلی هیرکانی که در نزدیکی روستای بی بی یانلو قرار دارد. توسکا، ممرز، انجیلی، لرگ، گرد و شیردار در کنار انبوهی دیگر از درختان یکی از زیباترین جنگل های ایران را تسکیل داده اند. این پارک جنگلی که در 5 کیلومتری آستارا قرار دارد در ترکیبی از دره ها و قله ها آنقدر زیباست که در اجباری دل انگیز شما را بارها و بارها میهمان خود خواهد کرد.
1683368596 410 تالاب استیل آستارا
16 کیلومتر آن طرف تر از تالاب نیز مرز بین دو آستاراست، یک طرف آستارای ایران و سوی دیگر آستاری آذربایجان. مرز بین این دو شهر هم نام با رودخانه آستارا چای جدا شده است. اطراف این رودخانه نیز پر از زیبایی و سرسبزی است. علاوه بر بهار و تابستان زیبا پاییز این منطقه نیز استثنایی است.
1683368596 921 تالاب استیل آستارا
آستارا، معروف و شگفت انگیز
آستارا شهر نام آشنای گیلان، غربی ترین نقطه این استان است. شهری مرزی که در مجاورت دریای خزر و کوه های بلندبالا و همسایگی جنگل های هیرکانی تبدیل به مکانی استثنایی شده است. از طبیعت خارق العاده شهر در کنار فرهنگ اصیل و تالشی ان که بگذریم آستارا به بازارچه های مرزی اش نیز شهره است. اگر به آستارا سفر کردید خیالتان راحت باشد که گزینه های بسیاری برای تفریح و خوشگذرانی پیش روی شماست.
1683368596 474 تالاب استیل آستارا
اگر اهل طبیعت گردی و تنفس روح باشید باز هم آستارا غافلگیرتان خواهد کرد. آستارا با سواحل صدف و شریعتی مشهورش شما را یکراست به دریا می رساند. اطراف شهر نیز مامن جنگل ها و آبشارهاست.
1683368596 304 تالاب استیل آستارا
علاوه بر جاذبه هایی که قبلا در موردشان صحبت کردیم بقعه پیر قطب الدین صفوی و بهشت کاکتوس ها را هم در لیست خود قرار بدهید.
اقامت
اقامت در کنار تالاب استیل
یک هتل پنج ستاره درست در کنار تالاب استیل با یک نمای بی نظیر که اقامتی جذاب را برایتان رقم خواهد زد. هتل اسپیناس اولین پیشنهاد برای اقامت در آستارا است. هتل های بسیاری در این منطقه قرار دارند که اگر مشتاق به رزرو هتل در آستارا بودید، حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. رزرو آنلاین هتل انتخاب هوشمندانه ای است.

جاهای دیدنی از بابلسر تا رامسر؛ گردشی در نوار ساحلی خطه مازندران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر