لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 10 جاذبه توریستی برتر استانبول
10 جاذبه توریستی برتر استانبول

10 جاذبه توریستی برتر استانبول

استانبول شهری است که فرهنگ ها و تاریخ خود را به خوبی حفظ نموده و آنها را در شهری هیجان انگیز که چیزهای فراوانی برای عرضه به مسافران از سرتاسر جهان دارد ترکیب کرده است. این شهر که در دوران نوسنگی بنا نهاده شده، امروزه شهری مدرن است که به میراث تاریخی خود از جمله مسجدها، کلیساها و بازارهای قدیمی خود وفادار مانده است. بزرگترین شهر ترکیه، ایستاده در میان شرق و غرب، ارائه گر هاله ای از فریبندگی و جذابیت است که به تمام بازدید کنندگانش سرایت می کند. در این مقاله نگاهی به جاذبه های توریستی برتر در استانبول خواهیم داشت تا بتوانید با شناخت این موارد با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.

10. برج گالاتا

این برج با ارتفاع 67 متر، بر آسمان استانبول مسلط است و نماهایی فوق العاده از این شهر باستانی و محیط اطرافش نمایان می کند. این برج سنگی قرون وسطایی، که بعنوان برج مسیح شناخته می شود، بلندترین بنای استانبول در زمان ساختش یعنی سال 1348 میلادی بوده است و هنوز هم سازه ای مرتفع در استابول کنونی است. برج در طول قرن ها بارها اصلاح شده است، زمانی بعنوان برج دیدبانی برای مشاهده ی آتش سوزی ها استفاده می شده است. امروزه، طبقات بالای آن شامل یک کافه، رستوران و یک کلوب شبانه است که بوسیله ی آسانسور به 9 طبقه ی آن امکان دسترسی وجود دارد. از بالای برج می توان نماهایی خیره کننده یافت.
موزه باستان شناسی استانبول
9. موزه باستان شناسی استانبول
یکی از مهم ترین موزه های ترکیه، موزه ی باستان شناسی استانبول است که خود در حقیقت از سه موزه تشکیل شده است: موزه ی باستان شناسی، موزه ی تاریخی اوریِنت و موزه ی کاشی. این سه موزه در مجموع بیش از یک میلیون قطعه از تمدن های سراسر جهان را در خود دارد. این موزه که در 1891 بنا نهاده شده، اولین موزه ی ترکیه است و در زمین های کاخ تاپکاپی قرار گرفته است. قدمت موزه ی کاشی به سال 1472 بر می گردد. این موزه ها حاوی هزاران شیئ ارزشمند، از جمله تابوت اسکندر مقدونی می باشد.
کلیسای چورا

8. کلیسای چورا

کلیسای چورا شاید کمی از مسیر گردشگری به دور باشد، اما بازدید گنندگان می گویند دیدن هنر زیبای روم شرقی کاملا ارزش رفتن به آنجا را دارد. موزاییک های بی نظیر و نقاشی های آبرنگ، تصویر کننده ی زندگی حضرت عیسی و مادرش مریم مقدس است. این مکان که به اسم کلیسای ناجی مقدس در چورا شناخته می شود، بعنوان یکی از زیباترین کارهای باقیمانده از معماری روم شرقی شناخته می شود. این بنا که به دوران فرمانروایی کنستانتین باز می گردد، در سال های اولش یک صومعه بوده است؛ چند قرن بعد تبدیل به مسجد شد و در سال 1948، به موزه تغییر پیدا کرد.
 آب انبار قصر

7. آب انبار قصر

این بنا که به دستور امپراتور روم جوستینیان اول ساخته شده، تا قرن ششم آب را برای مردم شهر استانبول فراهم می آورد. بازدید از آن، مسافران را درباره ی تکنولوژی بکار رفته توسط رومیان باستان در این شگفتی معماری که برای زمان خودش بسیار پیشرفته بوده متعجب خواهد کرد. آب انبار زیر زمینی، که تنها چند قدم دورتر از مسجد آبی است، داخل قصری ساخته شده که در قرن سوم بنا شده بود. این آب انبار که به نام کاخ غرق شده شناخته می شود، گنجایش 8/2 میلیون متر مکعب آب را دارد. این آب انبار یکی از لوکیشن های مورد استفاده در فیلم از روسیه با عشق از سری فیلم های جیمز باند در سال 1963 است.
کاخ دولماباس

6. کاخ دولماباس

مجلل، باشکوه و زیبا تنها تعدادی از صفت هایی است که برای توصیف کاخ دولماباس استفاده می شود. بنایی که با کاخ ورسای در فرانسه مقایسه می شود. این کاخ که در قرن 19 با استفاده از 14 تُن ورقه طلا ساخته شده، مسحورکننده ترین کاخ ترکیه با ادغام معماری عثمانی و شیوه های اروپایی نئو کلاسیک و سبک معماری قرن هجدهم است. کاخ که خانه ی شش سلطان از 1856 تا 1924 بوده، همچنین جایگاه بزرگترین چلچراغ کریستال دنیا می باشد، که هدیه ای از ملکه ویکتوریا بوده است. موقعیت کاخ دولماباس بسیار عالی است: کاخ در حاشیه ی تنگه ی بوسفور ساخته شده است.
مسجد سلیمانیه
5. مسجد سلیمانیه
بازدید کنندگان مسجد سلیمانیه می گویند زیبایی و آرامش این مسجد به آنها حس الهام بخش معنویت می دهد. این بنا که در سومین تپه ی استانبول واقع شده، به دستور سلطان سلیمان بزرگ در سال 1550 ساخته شد. خود مسجد نیز، به معنای واقعی باشکوه و بزرگ است و ترکیبی از بهترین معماری اسلامی و رومی می باشد. مسجد چندین بار در طول سال ها آسیب دیده است، از جمله در حین جنگ جهانی اول هنگامی که آتش به آن خسارت وارد کرد چون باغ های اطراف آن بعنوان انبار اسلحه استفاده می شد. مسجد در میانه ی قرن بیستم احیا و مرمت شد. این بنا چهار مناره دارد که نشان دهنده ی آن است که توسط یک سلطان ساخته شده است. در زمان ساختش، گنبد آن مرتفع ترین در امپراتوری عثمانی بود.
بیشتر بخوانید:
بازار بزرگ

4. بازار بزرگ استانبول

مسافرانی که عاشق خرید هستند نباید بازدید از بازار بزرگ، که دارای 5000 مغازه است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین فروشگاه های سرپوشیده ی دنیا می کند را از دست بدهند. این بازار که بیش از ربع میلیون نفر بازدید کننده در روز دارد، ارائه دهنده ی لوازمی از جمله جواهرات، فرش هایی که شاید پرواز کنند یا نکنند، ادویه جات، عتیقه جات و سرامیک های نقاشی شده است. قدمت بازار به 1461 باز می گردد و امروزه دارای دو مسجد، چهار فواره، دو حمام و جواهرسرایی است که نایاب ترین و با ارزش ترین اجناس سنتی در آن یافت می شود. اینجا جایی است که خریداران، سکه های قدیمی، جواهرات گرانبها، سلاح های جواهر نشان و مبلمان عتیقه خواهند یافت.
کاخ تاپکاپی

3. کاخ تاپکاپی

یکی از دیدنی ترین جاذبه های استانبول است که تاریخ و مناظر خیره کننده را ترکیب کرده است. کاخ تاپکاپی که غنی از تاریخ امپراتوری عثمانی است، توسط پنج کیلومتر دیوار سنگی با 27 برج احاطه شده است. تاپکاپی که قدمت آن به قرن 15 بر می گردد، بر روی تپه ای با چشم اندازی به دریای مرمره، بوسفر و تنگه ی گلدن هورن واقع است. در یک دوره این بنا اقامتگاه سران اشرافی سلطان های امپراتوری عثمانی و جایگاه حکومت ترک بوده ، اما حال موزه ای است که بزرگترین و قدیمی ترین کاخ جهان به حساب می آید. بازدید کنندگان می توانند نگاهی به بخش اندرونی بیاندازند، جایی که حکومت در آنجا فعالیت می کرده است. مجموعه ای از سلاح های قدیمی مورد استفاده سلطان ها، آشپزخانه های کاخ با کلکسیونی از ظروف چینی بزرگ و گنجینه ای از جواهرات و ساعت ها را می توان یافت.
مسجد آبی

2. مسجد آبی

این مسجد که در اوایل قرن 17 بنا شده، هنوز محلی دایر برای عبادت است. این بدان معناست که بازدیدکنندگان باید زمان بازدیدشان را تنظیم کنند، زیرا مسجد برای گردشگران در طول پنج وقت شرعی مسلمانان بسته است. تمام بازدید کنندگان باید کفش هایشان را در بیاورند و بانوان موهایشان را بپوشانند. اینها هزینه ی اندکی برای دیدن گنجینه های پر ارزش شامل 20000 کاشی سرامیک با طرح های گل لاله ی متفاوت و 200 پنجره با شیشه های منقوش با طرح هایی پیچیده است. مسجد که توسط سلطان احمد ساخته شده، نامش را از کاشی های آبی روی گنبد و طبقات بالایی قسمت درونی اش گرفته است.
حاجیا صوفیا

1. حاجیا صوفیا
حاجیا صوفیا روزگاری پرستشگاهی برای ادیان متعدد در طول قرن ها بوده است. در زمان ساختش یعنی 537 میلادی بعنوان کلیسای ارتدوکس یونان شرقی که بزرگ خاندان قسطنطنيه در آن ساکن بوده شروع بکار کرده است. برای حدود شش دهه در قرن 12، کلیسای کاتولیک رم بوده است. در سال 1453 به مسجد تبدیل شده و تا سال 1931 که بسته شد به همین شکل باقی مانده است. پس از آن بعنوان موزه در 1935 مجددا باز شد. در یک دوره، بزرگترین کلیسای جامع جهان بوده و در دوره ای دیگر الهام بخشی برای دیگر مساجد، از جمله مسجد آبی بوده است؛ از آنجا که نمونه ای بی نظیر از معماری روم شرقی است. این بنا بیشتر بخاطر موزائیک هایش که تصویرگر صحنه هایی از ادیان مختلف است شهرت دارد.

سواحل زیبای کامبوج
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر