لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> دلیل علمی جنگ بر سر دسته صندلی- چه افرادی هر دو دسته صندلی را به زور تصاحب می کنند؟
دلیل علمی جنگ بر سر دسته صندلی- چه افرادی هر دو دسته صندلی را به زور تصاحب می کنند؟

دلیل علمی جنگ بر سر دسته صندلی- چه افرادی هر دو دسته صندلی را به زور تصاحب می کنند؟

در این مقاله به بررسی مسئله ی پیچیده ای در حوزه ی سفر هوایی میپردازیم. حق داشتن دسته صندلی. چه در ردیفهای سه نفره که برای شش دست، تنها چهار دسته صندلی وجود دارد، و چه در ردیفهای دونفره که برای چهار دست، سه دسته صندلی وجود دارد، بدون شک نتیجه، دست آویزان مانده یک نفر است.
آیا مسافری که در صندلی وسط نشسته حق دارد تا برای دلخوشی اش بعنوان کسی که روی چنین صندلی ترسناک و بدون جذابیتی نشسته، هر دو دسته صندلی را تصاحب کند و برای مسافران صندلی های کنار پنجره و کنار راهرو، تنها یک دسته صندلی باقی بگذارد؟ آیا شما اصلا به آسایش مسافر صندلی وسط اهمیت میدهید؟ راه مودبانه مطرح کردن درخواستتان چیست یا چگونه میشود با کسی که هر دو دسته صندلی را تصاحب کرده، برخورد کرد؟
مسافران صندلی وسط
جو بریانت، مشاور آداب اجتماعی، معتقد است: ” قانون کلی این است که فردی که در صندلی کنار راهرو نشسته امکان دراز کردن دستش بسمت راهرو را دارد و چون این مسافران دسته صندلی مخصوص به خود در سمت راهرو را دارند، باید فقط از همان دسته صندلی استفاده کنند.
“مسافرانی که در صندلی کنار پنجره نشسته اند نیز امکان تکیه به چیزی را دارند، بعلاوه اینکه آنها هم مانند مسافران صندلی کنار راهرو، دسته صندلی مخصوص خود را دارند. در نتیجه، مسافری که صندلی وسط نشسته بین این دو نفر گیر می کند، یعنی نه می تواند به جایی تکیه کند و نه میتواند دستش را دراز کند. پس حداقل کاری که برای مسافر وسط می توان انجام داد، دادن حق انتخاب بین دسته های صندلی است؛ البته اگر هر دو دسته را به آنها ندهیم.”
بنظر منطقی میرسد ولی اگر شما حق انتخاب فقط یک دسته را داشتید، کدامیک را انتخاب میکردید؟
جودی جیمز، متخصص زبان بدن، خاطر نشان میکند: ” اگر مسافران صندلی وسط فقط یک دسته صندلی داشته باشند، یا مزاحم یکی از بغل دستی هایش میشود و یا فرد کناری دیگر خودخواه بنظر میرسد.”
جیمز بطور شگفت انگیزی تنها یک نتیجه گیری دارد که آن هم خیلی ایده آل گراست: ” قانون بزرگترین شادی”. او معتقد است” تصمیم منطقی مسافر وسط، استفاده نکردن از دسته صندلی است، در این صورت، حداقل دو مسافر دیگر احساس شادی میکنند.”

چگونه در هواپیما بهترین صندلی را از آن خود كنیم
ادامه مطلب

هر کس برای خودش
سال گذشته، ویدئویی از فردی که در صندلی وسط نشسته بود به شدت فراگیر شد. این مسافر فیلمی از خودش گرفته بود که با تندی دست مسافر کناری خود را، که خواب بود، از روی دسته صندلی پایین می انداخت و مدعی بود که این دسته مال خودش است- به این صحنه ترس و وحشت مسافر بهت زده کناری را هم اضافه کنید. کاربران توییتر نسبت به این حرکت خشن و تقسیم گرایانه واکنش نشان دادند و عصبانی شدند. در ماه فوریه، ویدئوی دیگری منتشر شد که کتک کاری تلخ دو وکیل بر سر یک دسته صندلی در پرواز هواپیمایی مونارک از انگلستان به مالاگا را نشان میداد. که در نهایت به خاطر این جنجال، هر کدام به یک سمت هواپیما هدایت شدند.
جیمز معتقد است: “همه ی حیوانات بر سر فضا میجنگند و در ردیفهای شلوغ کابین هواپیما هم این موضوع صادق است و هر اینچ ارزشمند است”. ” فضا به معنی جایگاه و منزلت است و دعوا بر سر دسته صندلی به خاطر مشخص کردن جایگاه در گروه است. حیواناتی که قویتر و غالبند، در موقعیت¬های اجتماعی “جای دست” بیشتری نسبت به حیوانات سلطه پذیر و زیر دست دارند. حیوانات سلطه پذیر خود را دست کم میگیرند که دست به سینه می نشینند.
در نتیجه، مسافری که هر دو دسته صندلی را تصاحب میکند و در موقعیت “پادشاهی” قرار میگیرد، همان فردی است که جایگاه برتر را دارد- یعنی هر دو دستش جای بیشتری دارد و میتواند هر دو دستش را دراز کند. تنها در شرایطی مشکلی بوجود می آید که هر دو طرف (مسافران کنار هم) ویژگیهای اخلاقی یکسانی داشته باشند (مانند مورد وکیلانی که در بالا به آنها اشاره شد).”

ویژگی هواپیماهای مسافربری در سال 2068
ادامه مطلب

کدام صندلی امن ترین صندلی هواپیماست؟
مجله پاپیولار مکانیکز در سال 2007 تمامی حوادث هوایی را از سال 1971 بررسی کرد و متوجه شد که صندلیهای اندکی (صندلیهای پشت بالها/ صندلیهای عقب هواپیما) جزء امن ترینها هستند. شانس نجات پیدا کردن برای صندلیهای عقب 69 درصد، برای صندلیهای روی بال هواپیما 56 درصد و برای کسانی که در صندلیهای ردیفهای جلو نشسته اند 49 درصد است.

چگونه خواسته خود را مطرح کنید
شما میتوانید مودبانه از کنار دستی های خود بخواهید تا اگر ممکن است، شما از دسته صندلی مشترک بین خودتان استفاده کنید و امیدوار باشید که آنها از دسته سلطه پذیرها باشند. جیمز میگوید: “ممکن است راضی نباشند ولی در عین حال ممکن است خیلی مودب باشند و بحث نکنند.”
گیلبرت اوت، متخصص سفر و بلاگر، که هر سال حداقل 100 بار با هواپیما پرواز میکند، معتقد است که اگر کسی به محض نشستن بر روی صندلی چنین کاری کند برای مطالبه ی قلمرو است که این برتری را با رفتاری غیر کلامی میرساند.
اوت در ادامه چنین میگوبد: :”در قدم اول، با نشان دادن حرکت “حتی تلاش هم نکن”، برتری خودتان را ثابت کنید. قدم دوم: بدون هیچ ملاحظه¬ای مدعی دسته صندلی شوید. قدم سوم: تحت هیج شرایطی دسته صندلی را رها نکیند. اگر مجبوربد به دستشویی بروید، بدانید که در این مبارزه بازنده شده اید.”

توافق و سازشی وجود دارد؟
بله، اگر 20 دلار از جیب بگذارید، میتوانید از سواریگامی استفاده کنید. این وسیله یک افزایش دهنده دسته صندلی قابل حمل است که با تبدیل یک دسته به دو دسته صندلی، فضای قابل استفاده را دو برابر میکند.
اما سوال اینجاست که آیا همه ما داریم بخاطر موضوعی بی ارزش جنجال بپا می کنیم؟ ویلیام هانسن، کسی که ادعا میکند مربی آداب اجتماعی است، این چنین فکر می کند.
هانسن معتقد است: ” مسافران صندلی وسط نباید هر دو دسته صندلی را بگیرند. این موضوع تصور غلط رایجی است. در حقیقت، این دسته¬ها، محلی برای استراحت دستها نیستند بلکه برای استراحت آرنج هستند و دو فردی که کنار هم نشسته اند میتوانند به راحتی آرنج هایشان را روی یک دسته بگذارند و سپس دستهایشان را روی دامانشان قرار دهند تا استراحت کنند.
“دیگر چه کسی مثل مجسمه لینکون در واشینگتن با دستهای دراز شده در دو طرف صندلی می نشیند؟”
ظاهرا بعضی از ما همچنان به همین شکل می¬نشینیم.

چگونه با لباس های بدون چروک سفر کنیم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر