لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> آمفی تئاترهای معروف دنیا،تلفیق هنر و معماری
آمفی تئاترهای معروف دنیا،تلفیق هنر و معماری

آمفی تئاترهای معروف دنیا،تلفیق هنر و معماری

از گذشته های دور مردم بیشتر جاهای دنیا از دیدن داستان های معروف در قالب نمایش لذت می بردند، به همین دلیل اگر در این زمینه جستجو کنیم، می توانیم در تاریخ و فرهنگ هر ملتی ریشه های به جا مانده از این هنر محبوب را پیدا کنیم. در طول تاریخ گسترش این هنر و علاقه ی مردم باعث ظهور بناهای خاصی برای اجرای نمایش شد و این بناها از ابتدا با یک معماری خاص و متناسب با کاربری خود تکامل یافتند. نمونه ی شاخص این بناها در دوران گذشته ساختمان کلوزئوم (coliseum) در پایتخت ایتالیاست. کلوزئوم معروفترین آمفی تئاتر دایره وار بزرگ تاریخ است، قدمت تاریخی و شکوه و جلال این بنا از یک سو و کارآمدی آن برای اجرای نمایش از سوی دیگر، آن را به یکی از بزرگترین و معروف ترین آثار معماری رم باستان تبدیل کرد.

علاقه و اشتیاق روزافزون مردم به این هنر ارزشمند باعث شد که معماری بناهای مختص تئاتر روز به روز پیشرفته تر و مجلل تر شود. تا جایی که معماری آمفی تئاترهای معروف دنیا، فارق از کاربری آن تبدیل به آیکون های گردشگری شد. حتی امروزه نیز در خیره کننده ترین آمفی تئاترهای جهان، پیوند ظریف و زیبای هنر و معماری را مشاهده می کنیم. تکامل همزمان هنر نمایش، موسیقی و معماری سالن های نمایش، موجب تبدیل شدن این موضوع به انگیزه ای قوی برای گردشگری شده است، به گونه ای که سالانه میلیون ها علاقمند به گردشگری هنری برای تماشای نمایش ها و اجراهای برجسته و حتی خود بناها به چهار گوشه ی جهان سفر می کنند. با توجه به پیشرفت های عصر نوین، گردشگران با بهره گیری از سایت های جستجو و رزرو آنلاین هتل مورد علاقه ی خود را یافته و هوشمندانه سفر می کنند.
نمونه های برجسته ی آمفی تئاترهای معروف جهان عبارتند از:
تئاتر بزرگ لافنیچه
تئاتر بزرگ لافنیچه (Teatro la Fenice) ونیز، ایتالیا
این خانه ی اپرای مجلل، دارای یک معماری باشکوه و زیباست، و از سال 1792 که کار خود را آغاز کرده است، میزبان آهنگسازان بزرگی مانند جواکینو روسینی ( Rossini) جوزپه وردی (Verdi)، وینچنتزو بلینی(Bellini )، گائتانو دونیزتی (Donizetti) و ایگور استراوینسکی (Stravinsky) بوده است. در طی تاریخ این خانه ی اپرا از آسیب آتش سوزی های متعدد در امان نبوده است، به طوری که آتش سوزی سال 1996 آن را ویران کرد، اما این بنای باشکوه دوباره بازسازی شد و در سال 2004 دوباره کار خود را آغاز کرد.
کاخ اپرای گارنیه
کاخ اپرای گارنیه (Palais Garnier)
در سال 1862 شارل گرنیه ساخت بنایی را به عهده گرفت که الهام گرفته از سبک یونانی و رومی است، و یکی از زیباترین نمونه های معماری قرن نوزدهم پاریس به شمار می رود. این بنا که در سال 1875 تکمیل شد، مجموعه ی زیبایی است که مجسمه های بزرگ، نقش برجسته ها و نقاشی های زیبا آن را به زیبایی آراسته اند، و ستون ها و پلکان بزرگ آن نمای داخلی بنا را باشکوه تر و مجلل تر کرده اند. سقف زیبا و بی نظیر آن یکی از جدیدترین بخش های این سالن است، و طرح هایی در اطراف لوستر دیده می شود، که ترکیبی از اپراهای مشهور است.
تئاتر ویسبادن آلمان
تئاتر ویسبادن آلمان(Hessisches staastheater Wiesbaden)
سالن تئاتر ویسبادن در پایتخت ایالت هسن آلمان قرار دارد، تئاتر ویسبادن چهار سالن نمایش دارد که در آن ها اپرا، تئاترموزیکال، باله و کنسرت اجرا می شود. این ساختمان در سال 1894 افتتاح شده است. نام عجیب این سالن در کنار معماری فاخر و مجلل آن تلفیقی خاصی را تشکیل می دهد، که باعث شهرت آن است.
تئاتر وینتر گاردن

تئاتر وینتر گاردن (The Winter Garden Theatre) تورنتو، کانادا
سالن تئاتر وینتر گاردن بخشی از مجموعه ی بزرگ فرهنگی در کاناداست، این مجموعه دو سالن تئاتر دارد، که یکی از آن ها وینتر گاردن (باغ زمستانی) و دیگری الگین است. سالن الگین بزرگ تر است، اما سالن باغ زمستانی شهرت بیشتری دارد. معماری این سالن به گونه ای است، که فضای سالن با گل های آویزان آراسته شده ونشستن در آن، به تماشاچی حس حضور در یک باغ پر از گل را می دهد. فعالیت های اولیه در این سالن بر محور اجرای موسیقی و نمایش موزیکال بود. ولی در سال 1928 با محبوب شدن فیلم های صامت تعطیل شد، تا اینکه در سال 1987 یک نهاد عام المنفعه به نام Ontario Heritage Trust میلیون ها دلار برای احیای آن هزینه کرد، و این تئاتر توانست فعالیت خود را دوباره آغاز کند.
بیشتر بخوانید:

تئاترسیبون
تئاترسیبون ( Seebuhne) برگنتس، اتریش
سیبون در زبان آلمانی به معنای “شناور روی آب” است. و این وجه تسمیه به دلیل شناور بودن صحنه ی نمایش این تئاتر بر روی آب است. در سال 1946 فستیوال برگنتس برای نخستین بار در دریاچه ی کنستانس شروع به کار کرد. در سال 1950 صحنه ی تئاتر آن بنا شد، و اولین نمایش تئاتر بروی صحنه رفت. از مهم ترین ویژگی های معماری این تئاتر دکوراسیون خاص آن است، که المان های آن همگی بروی آب نصب شده اند. در حال حاضر تئاتر سیبون میزبان نمایش های متعددی از جمله نمایش فلوت سحر آمیز و داستان وست ساید است.
تئاتر بولشوی
تئاتر بولشوی (Bolshoi Theatre) روسیه، مسکو

بولشوی تئاتر مهمم ترین سالن تئاتر فرهنگی در روسیه است، این سالن از جنگ ها، انقلاب ها و آتش افروزی های بسیاری نجات یافته است، ولی با این وجود معماری پر زرق و برق و فضای داخلی باشکوه آن فضای مناسبی را برای اجرای بهترین اجراهای باله و اپرا به وجود آورده است. این سالن تاکنون شاهد اجراهای بی نظیر آهنگسازان مشهور روسی همچون پیتر چایکوفسکی، موسوروسگی، راخمانیف، ریمسکی کوراسف و شوستاکوویچ بوده است. این سالن تئاتر در سال 1780 ساخته شد. ارزش تاریخی و فرهنگی بولشوی تئاتر باعث شده، گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تماشای سالن ها، استیج ها و نقاشی هنرمندان به مسکو سفر کنند.
  قصر موسیقی کاتالان

قصر موسیقی کاتالان (Palau de la Musica Catalana) بارسلونا، اسپانیا
معماری به نام مونیز دومانچه ای مونتانر این شاهکار حیرت انگیز را در بارسلون طراحی کرد، ساخت آن در سال 1908 به پایان رسید. پالائو دلا موسیکا کاتالانا یک سالن کنسرت معروف است که تاکنون شاهد اجراهای بسیاری بوده است. یکی از مبهوت کننده ترین عناصری که در این بنا توجه فرد را به خود جلب می کند، شیشه کاری های زیبای ان است، موزاییک ها و مجسمه های مرمری این سالن نیز در نوع خود بی نظیر است. این بنا با سبک معماری نوگرایی کاتالان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.
تئاتربالبوآ
تئاتربالبوآ(Balboa Theatre) سن دیگو، آمریکا
این سالن تئاتر در سال 1924 درمرکز شهر سن دیگو ساخته شد. این سالن در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است. این سالن تئاتر حتی در دوره ای مقر فرماندهی نیروی دریایی در جنگ دوم جهانی شد، و در دوره ای متروک و بدون استفاده ماند. اما دوباره احیا شد، و در حال حاضر تئاتر بالبوآ فعالیت های خود را از سر گرفته و محل اجرای پادکست های زنده ی Nerdist و جشنواره های VeggieTales است.
تئاتر مانوئل
تئاتر مانوئل (Teatru Manoel) والتا، مالت
این سالن یک مرکز هنری و سالن تئاتر در مالت است، که در سال 1732 شروع به کار کرده است. در این سالن کنسرت های موسیقی کلاسیک اجرا می شود. طراحی و معماری آن مجلل و زیباست، و کودکان زیر شش سال اجازه ی ورود به آن را ندارند.
سالن اپرای سیدنی
سالن اپرای سیدنی(Sydney Opera House) سیدنی، استرالیا
این سالن تئاتر مدرن که نماد سیدنی به شمار می رود، با ظاهر صدفی شکل و فضای داخلی بسیار شاد ومفرح، شاهکار معماری اواخر دوره ی مدرن محسوب می شود. معماری آن توسط یورون اوتسون معمار دانمارکی انجام شده است، و قابلیت چند اجرای همزمان را دارد. این سالن بزرگ در سال 1973 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 1500 اجرا را میزبانی می کند، از آن جا که گردشگران زیادی مایل به دیدن معماری داخلی آن هستند، این نقطه به یک جاذبه ی توریستی مهم تبدیل شده است.
اپرای مونتی کارلو
اپرای مونتی کارلو (Monte- Carlo Opera) موناکو
اپرای مونتی کارلو توسط شارل گارنیه به عنوان بخشی از کازینوی مونتی کارلو طراحی شد، این اپرا هاوس در سال 1879 درهای خود را بر روی علاقمندان باز کرد. در این اپرا می توان اجراهای اپرا، باله، سمفونی ارکستر و تئاتر را تماشا کرد.
تئاتر لااسکالا
تئاتر لااسکالا(Teatro alla Escala) میلان، ایتالیا
تئاتر لااسکالا در آگوست سال 1778 در میلان ایتالیا ساخته شد. بزرگترین هنرمندان اپرای ایتالیا و بسیاری از بهترین خوانندگان جهان در تئاتر لااسکالا ظاهر شده اند. این سالن تئاتر به عنوان یکی از برجسته ترین سالن های تئاتر اپرا و باله ی جهان شناخته می شود، این سالن با گنجایش 2030 نفر، از بزرگترین اپرا هاوس های جهان نیز به شمار می رود.
هارپا کنسرت هال
هارپا کنسرت هال (Harpa Concert Hall) ریکیاویک ایسلند
این تئاتر در شهر ریکیاویک ایسلند واقع شده است، ساختمان آن با طرحی مدرن و سردر شیشه ای جز بناهای منحصر به فرد شهر محسوب می شود، هارپا یک تالار کنسرت و مرکز کنفرانس در ریکیاویک است که در سال 2011 افتتاح شد. این ساختمان دارای یک نمای شیشه ای رنگی است که با الهام از چشم انداز بازالت ایسلند طراحی و ساخته شده است.
رویال آلبرت هال
رویال آلبرت هال (Royal Albert Hall) لندن، انگلستان
بر اساس ایده ی پرنس آلبرت همسر ملکه ویکتوریا، بنایی برای تحسین بیشتر علم و هنر در لندن ساخته شد، این بنا که در مارس سال 1871 بر روی تماشاچیان گشوده شد، هنوز هم جز ساختمان های درجه یک تئاتر به شمار می رود.
اپرای گوانجو
اپرای گوانجو( Gungzhou Opera House) گوانگجو، چین
این اپرا هاوس با معماری خیره کننده و دقیق، نمونه ای عالی از اپرا هاوس های جهان است، طراحی و معماری زیبای آن قبل و بعد از اجرای نمایش، شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. طراحی این بنا توسط زاها حدید، معمار سرشناس و برجسته ی دنیای معماری صورت گرفته است.

رویال آلبرت هال انگلستان، کنسرت و تاریخ در قلب لندن
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر