لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> دست بیابان؛ دست های غول پیکر در خشک ترین بیابان جهان در شیلی
دست بیابان؛ دست های غول پیکر در خشک ترین بیابان جهان در شیلی

دست بیابان؛ دست های غول پیکر در خشک ترین بیابان جهان در شیلی

بیابان آتاکاما (Atacama) در شیلی بیابانی خشک، بی آب و علف و چنان عجیب وغریب است که منظره دیگر جهانی آن بیشتر به مریخ شبیه است. این بیابان را خشک ترین بیابان جهان می دانند که مساحت زمین های سرخ و سوخته آن از انسان را به حیرت وا می دارد. در بیابان آتاکاما شبکه از راه ها ساخته شده که مجموعاً 19.000 مایل طول داشته و از آن با نام بزرگراه پان آمریکن یاد می شود. از فضا و شرایط شبه مریخی این بیابان خشک توسط سازمان ناسا برای آزمایش کردن مریخ نوردها استفاده شده در حالی که شن های نرم آن موج سوارهایی که دنبال انواع متفاوتی از موج ها می گردند را به خود جلب کرده است. با وب سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

در هنگام شب، آسمان بیابان آتاکاما ترکیبی از رنگ های جذاب بوده و بسیاری را به خود جلب می کند. اگر شما نیز به این بیابان سفر کنید ممکن است در پیدا کردن مسیر دچار اشتباه شوید زیرا بسیاری از چیزهایی که در مسیر می بینید بیشتر سراب هستند تا واقعیت. اما یکی از جاذبه های این بیابان خشک که ممکن است با سراب اشتباه گرفته شود یک دست غول پیکر است که از دل بیابان بیرون زده و به سمت بالا اشاره مانند دست شخصی که در زیر شن ها دفن شده و تلاش آخرش را برای درخواست کمک انجام می دهد.

اما وقتی نزدیک تر بروید متوجه می شوید که این سازه واقعی بوده و «دست بیابان» (Mano del Desierto) نام دارد. این دست که شامل انگشت شست و 4 انگشت دیگر است یک سازه عمودی است که سطح صاف بیابان را قطع می کند، ناهنجاری بزرگی که در فضایی بسیار بزرگ تنها چیزی است که دیده می شود.
دست بیابان

ابعاد خیره کننده دست بیابان
این دست غول پیکر که به برجی چند شاخه شبیه است نزدیک به 11 متر طول دارد. نزدیک ترین شهر به این بیابان خشک شهر آنتوفاگاستا است که 46 مایل از این دست فاصله داشته و عامل اصلی ساخت آن بوده است. مردم این شهر از ماریو ایرارازابال، مجسمه ساز سرشناس شیلیایی خواستند که یک بنای یادبود برای بیابان وسیع آتاکاما بسازد. بدین ترتیب بود که او «دست بیابان» را خلق کرد که از شن های روان سر برآورده و به سمت آسمان آبی کشیده شده است. این بنا در سال 1992 با استفاده از بتن و آهن ساخته شده و هزینه آن نیز توسط یک موسسه محلی تامین شد.
کسی معنای این دست را نمی داند. برخی می گویند دست بیابان به ما یادآوری می کند که انسان ها باید در مقابل طبیعت و عناصر احترام بیشتری از خود نشان دهند. برخی دیگر نیز می گویند این دست نشانه این است که انسان علیرغم تمامی سختی ها و مشکلات امید خود را از دست نداده و پیروز می شود. ماریو ایرارازابال در ایالات متحده درس خوانده و 5 سال در این کشور زندگی کرده است. وی همچنین سابقه اقامت و زندگی در ایتالیا و آلمان را نیز دارد. او در اواخر دهه 1960 به شیلی بازگشت تا زندگی اش را صرف مجسمه سازی کند و علیرغم این که پدرش یک کشیش رسمی بود اما ماریو ترجیح داد به جای کار در این حوزه، مجسمه سازی را ادامه دهد. بدین ترتیب او توانست جوایز متعدد بین المللی را برای دست بیابان و دیگر آثار هنری خود دریافت کند.

متاسفانه علیرغم علامت های متعددی که به گردشگران توصیه می کند از آسیب رساندن به این بنای یادبود زیبا خودداری کنند، اما هر ساله جملات و اشکال متعددی روی این دست ها کشیده می شود، به نحوی کاه ساکنان محلی مجبورند سالی دو بار این بنا را تمیز کنند. شاید این دست نشانه ای از تنهایی باشد اما در واقع تنها نیمی از یک جفت دست است. دست دیگر این بنا در اروگوئه قرار دارد. دست اول در سال 1982 در پونتا دی استه در نزدیکی دریای آتلانتیک ساخته شده و یک دست با انگشت شست و چهار انگشت دیگر است که به سمت آسمان بلند شده اما این بار نه از دل بیابان بلکه در ساحل.
بیشتر بخوانید:
دست بیابان

چگونه می توان دست بیابان را از نزدیک دید؟
اگر می خواهید هوشمندانه سفر کنید و برای دیدن این مجسمه زیبا به آنتوفاگاستا بروید، با در پیش گرفتن مسیرهای 26 یا 28 به سمت تقاطع مسیر 5 ادامه دهید. این دست بین مایل های 1309 و 1310 واقع شده است که به راحتی در کنار جاده قابل مشاهده خواهد بود. وقتی که در مسیر تابلو «Escultura» را دیدید مسیری به سمت راست جاده کشیده خواهد شد که در صورت ادامه دادن آن به دست مذکور خواهید رسید. در سال های اخیر این دست به یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار شیلی تبدیل شده است به نحوی که گردشگرانی که به بیابان آتاکاما سفر می کنند حتماً در توری که برای دیدن دست بیابان راه اندازی شده شرکت می کنند.
هری هستینگز، موسس یک شرکت فعال در حوزه گردشگری در شیلی به نام «Plan South America» در این باره چنین می گوید: «این دست یک بنای شاخص بسیار مهم برای مهمانان ماست، که بیشتر آن ها یک سفر جاده ای در آمریکای لاتین را انتخاب می کنند که بزرگراه پان آمریکن نیز جزیی از آن است. این بنا نه تنها از لحاظ فرهنگی برای ما و مهمانانمان مهم است بلکه اهمیت زیادی نیز به خاطر زیبایی ظاهری خود دارد».

داستان حیرت انگیز بیابانی در کنار سواحل استرالیا با تپه های شنی مرموز
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر