لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> 5 راه استفاده از GPS بدون دسترسی به اینترنت
5 راه استفاده از GPS بدون دسترسی به اینترنت

5 راه استفاده از GPS بدون دسترسی به اینترنت

از نظر مسافران، موقعیت یابی (و تعیین مسیر) یکی از مهمترین کاربردهای تلفن های هوشمند است و نقش مهمی در هنگام پیدا کردن مسیرهای آن ها در هنگام سفر ایفا می کنند. برای مثال هنگامی که در یکی از هتل های مشهد اقامت می کنند و دغدغه پیدا کردن بهترین مسیر تا حرم امام رضا را دارند به سراغ گوشی های هوشمند خود می روند، اما این موبایلها با چه دقتی میتوانند مکان فعلی شما و مقصد مورد نظرتان را تشخیص دهند؟ شاید ندانید که این تلفن ها علاوه بر اتصال به دکلهای مخابراتی تلفن همراه، بطور مرتب در حال ردیابی سیگنال ها از ماهواره های اطراف زمین هستند. همین سیگنالها باعث میشوند تا شما بتوانید از جی پی اس تلفنی که به اینترنت دسترسی ندارد بیش از آنچه که انتظار دارید،استفاده کنید.
حتما پیش آمده است در محلی تلفنتان دسترسی ضعیف یا عدم دسترسی به شبکه های مخابراتی داشته و شما نیاز به مسیریابی داشته اید. در این شرایط احتمالا آرزو کرده اید که کاش می توانستید از جی پی اس آفلاین تلفنتان استفاده کنید. خوشبختانه چنین چیزی ممکن است: سیگنالهای جی پی اس دائما در دسترس ما هستند و تلفن شما، بدون در نظر گرفتن شبکه مخابراتی مورد استفاده شما، بدون تاثیر بر شبکه اینترنت تلفنتان و یا توجه به وضعیت گوشی شما، میتواند به این سیگنالها متصل شود. استفاده از این سیگنالها در صورت داشتن نرم افزارهای درست و وسیله ای برای اتصال به آنها، رایگان است.
درحقیقت، شما حتی می توانید از موبایلهای قدیمی تری که کنار گذاشته اید بعنوان دستگاه جی پی اس استفاده کنید، البته در صورتیکه سیستم عاملشان هنوز قادر به اجرای نرم افزارها باشد. در این صورت، وقتی که با دنیای مدرن کار داشتید، شارژ تلفن هوشمندتان همچنان پر و آماده بکار است.
استفاده از جی پی اس در حالت پرواز

نمایش حالت پرواز در گوشی موبایل

بسیاری از مردم فکر می‌ کنند در صورت قرار دادن گوشی بر روی حالت پرواز کلیه خدمات را غیرفعال می کنند ، اما این کاملاً درست نیست. اگرچه در این حالت اتصال وای فای، خدمات تماس و بلوتوث همه از کار می افتند اما هنوز هم یک استثناء مهم وجود دارد که کار می کند: GPS.
چی پی اس فناوری است که تنها داده ها را دریافت می کند و هیچ داده ای را ارسال نمی کند، بنابراین در نسخه های اخیر اندروید و یا سیستم عامل گوشی های اپل در حالت پرواز گوشی نیز غیر فعال نمی شود.
این امکان یک مزیت مقرون به صرفه است. بنابراین زمانی که شما در سفر هستید و گوشی خود را برای در امان مانده از هزینه ها در حالت پرواز قرار می دهید، می توانید فارغ از هزینه های رومینگ هنوز هم از ویژگی های مسیریابی سیستم چی پی اس استفاده کنید. اما اگر نمی خواهید چی پی اس گوشی خود را فعال نگاه دارید می توانید به صورت دستی این امکان را خاموش کنید.

10 روش برای استفاده ی کمتر از اینترنت دیتای گوشی های هوشمند در زمان سفر
ادامه مطلب

جی پی اس موبایل بدون دسترسی به اینترنت تا چه اندازه دقیق است؟
بیشتر نرم افزارهایی که من برای سنجش جی پی اس استفاده کردم در دهم ثانیه پاسخ میدادند و دقتشان در حدود 4 تا 11 متر است . این میزان دقت به محل شما روی زمین بستگی دارد (هر چه به قطبهای زمین نزدیکتر شوید، دقت نیز افزایش پیدا می-کند).
اگر بنظرتان این میزان دقت کافی نیست، قرار است در سال آینده، فناوری عرضه شود که در بعضی تلفنها این دقت به یک فوت (30.5 سانتی متر) برسد.

برای استفاده از جی پی اس تلفن نیازی به آفلاین بودن نیست
رایج ترین استفاده جی پی اس برای افرادی است که به دور از آبادی و در مناطق دور دست هستند و دسترسی به وای فای یا اینترنت شبکه همراه خود ندارند اما فواید این فناوری محدود به چنین جاهای دور افتاده ای نمی شود. اول اینکه، همه ما میدانیم که خدمات اپراتورهای تلفن همراه به ندرت همه جا را پوشش می دهند، حتی در مناطق پیشرفته. مثلا در زمین تمرین فوتبال بچه من در نیوجرسی مرکزی، اکثر اوقات تلفن ها علامت “no service” یا همان “عدم وجود آنتن” را نشان میدهند، بگونه ای که بعضی از والدین هنگامی که فرزندانشان در حال تمرین هستند، یک مایل رانندگی می کننند تا آنتن پیدا کنند.
فایده دیگر این کار حفظ عمر مفید باتری است. زمانیکه شما در حال انجام کاری در منطقه ای با آنتن دهی ضعیف هستید، تلفن همراه شما باطری مصرف می کند تا آنتن پیدا کند و وصل شود، پس استفاده از جی پی اس در چنین مواردی کاملا منطقی و مفید است. استفاده از جی پی اس آفلاین تلفن نیز میتواند روشی برای صرفه جویی در مصرف باشد؛ مخصوصا زمانیکه به خارج از کشور سفر می کنید و استفاده از اینترنت همراهتان گران و محدود است.
بسیاری از نرم افزارهای مبتنی بر موقعیت مکانی، اینترنت را حریصانه می بلعند. ردیاب جی پی اس تلفن در حالت آفلاین هم قابل استفاده است و در صورتیکه قبلا نقشه ها و اطلاعات را از طریق اتصال به وای فای بارگذاری کرده باشید، از هزینه های اضافی استفاده از اینترنت همراه جلوگیری می کند.
تلفن همراهتان بدون اتصال به اینترنت بیش از آنچه که شما فکرش را میکنید، مفید و بدرد بخور است. در اینجا به پنج تا از بهترین استفاده های جی پی اس تلفن اشاره می کنیم.

مسیرسنجی بلافاصله پرواز
مسیریابی پرواز

اول از روش مورد علاقه من برای استفاده از جی پی اس تلفن بدون اینترنت شروع کنیم: مسیرسنجی بیدرنگ پروازی که در آن هستم. چندین نرم افزار برای این کار وجود دارد ولی من از نرم افزار “فلای اُور کانتری (flyover country)” استفاده میکنم. این نرم افزار توسط محققین دانشگاه مینسوتا ساخته شده و بنیاد علوم ملی سرمایه گذار آن بوده است.
این نرم افزار گزینه هایی برای مشاهده نقشه ها جاده، نقشه های ناهمواریهای زمینی و نقشه های ماهواره ای پیشنهاد میدهد. این نقشه ها شامل اطلاعات زمین شناسی، نمونه های لایه های درونی زیر آب، فسیلهای پستانداران و دایناسورها است. همچنین، همانطور که با هواپیما از بالای مکانهای مختلف عبور میکنید، ایننرم افزار میتواند ویژگیهای هر مکان را مشخص کند.
برای استفاده از این نرم افزار باید تمامی اطلاعات طول مسیر را تا زمانی که به وای فای یا اینترنت همراه دسترسی دارید، دانلود و وارد تلفن کرد. درنتیجه، به محض اینکه حالت هواپیما فعال شود، تمام اطلاعات، با توجه به سرعت زمینی و ارتفاع، در طول پرواز قابل مشاهده اند.

برای اینکه این نرم افزار بخوبی کار کند باید صندلی کنار پنجره را رزرو کنید. در حقیقت، در بعضی پروازها مجبور بودم تلفنم را تقریبا تمام مدت روبروی پنجره بگیرم تا سیگنالهای جی پی اس مطمئنی دریافت کنم.

مناطق دورافتاده را با پای پیاده بگردید
تلفنهای هوشمند تبدیل به ابزار ضروری بسیاری از مسافران حرفه ای شده که به مناطق دورافتاده سفر میکنند و میتوانند روزها و ماه ها به دور از سیگنالهای مخابراتی زندگی کنند. برای بسیاری از آنها تلفن همراه از لحاظ وزن و فضایی که اشغال می کند، کارایی بهتری نسبت به دستگاههای جی پی اس دارد، خصوصا که تلفنها عکس هم می گیرند.
راهنمایی کردن افراد برای پیدا کردن مسیر یکی از ویژگیهای استثنایی تلفنهای هوشمند است که همین ویژگی جذاب آنها را به ابزاری ضروری جی پی اس سیار تبدیل میکند. این راهنمایی ها شامل چند نکته مفید برای مدیریت عمر باطری است. به یاد داشته باشید که با مصرف حساب شده، بعضی از تلفنها میتوانند بین 5 تا 10 روز بدون شارژ مجدد دوام بیاورند.

بعضی از بهترین نرم افزارهای مسیریابی مناطق دور افتاده عبارتند از: Gaia GPS، AllTrails، iPhiGeNie و ViewRanger.

مسیر تندرستی خود را ردیابی کنید
تعدادی از نرم افزارهای پرطرفدار تندرستی که با جی پی اس تلفن در حالت آفلاین کار میکنند عبارتند از: MapMyRide، Strava، MapMyRun، RunKeeper و MapMyFitness. بیشتر این نرم افزارها با استفاده از جی پی اس تلفن در حالت آفلاین و بدون اینترنت، مسیر دویدن، پیاده روی، پیاده گردی و یا سایر فعالیتهای بیرون از خانه ی شما را ردیابی میکنند. با وجود اینکه برای استفاده از بعضی از امکانات این نرم افزارها باید به اینترنت متصل شوید ولی استفاده از آنها در حالت جی پی اس باعث افزایش عمر باطری و صرفه جویی در مصرف اینترنت میشود. همین ویژگی در مواقعی که به دوچرخه سواری های یا دویدنهای طولانی میروید و در حال مسیربابی هستید، کمک بزرگی به شما میکند.

ثبت محل دقیق شما
GPS

این ویژگی در جاهای مختلفی کاربرد دارد، مثلا ذخیره محل پارک خودروتان در پارکینگ فرودگاه یا برای پیدا کردن سریعتر محل قرار ملاقات میتوانید محل فعلی خودتان با فرد دیگری به اشتراک بگذارید. حتی بعضی از افراد از مختصات جی پی اس تلفنشان برای مشخص کردن یا به اشتراک گذاری این موارد استفاده میکنند: محل شروع مسیر فرعی برای پیاده گردی، اردوگاه، محل شروع جاده های خاکی، محلهای ماهیگیری، آبشارها و ویرانه های متروکه.
نرم افزار رایگان My GPS Coordinates (که برای سیستم عاملهای اندروید و iOS موجود است) میتواند مختصات شما را مستقیما از صفحه اصلی تلفننتان، ایمیل یا پیامک کند. حتی دقت سیگنالهای جی پی اس را نشان میدهد (این نرم افزار، میز اداری من را در فاصله 16 تا 33 فوتی (4.8 متر تا 10 متر) تخمین میزند که بستگی به میزان دسترسی به سیگنالها دارد).

برای به اشتراک گذاری محل فعلی خود، مطمئنا به اینترنت نیاز دارید اما میتوانید با استفاده از جی پی اس مکان خود را ثبت کرده و بعدا آن را به اشتراک بگذارید یا برای یادآوری ذخیره کنید.
Maverick2.2
برنامه Maverick2.2 نرم افزاری است که بدون نیاز به اینترنت در مسیر یابی به ما کمک می کند.
این برنامه برای سیستم عامل اندروید است و از نقشه های Google , Bing , OSMپشتیبانی می کند. علاوه بر این مسیر حرکتمان را ثبت نموده و دارای قطب نمای دیجیتال است.
از تبلت هایی با اندروید ورژن 3 پشتیبانی می کند و می تواند طول و عرض جفرافیایی و سرعت را محاسبه نماید. استفاده از این برنامه در حالت آنلاین و آفلاین میسر است. انتخاب واحد نمایش مشخصات از قابلیت های این نرم افزار است.

استفاده از نرم افزارهای نقشه برداری در حالت آفلاین
و در نهایت، تعداد زیادی اپلیکیشن نقشه برداری وجود دارد که درحالت آفلاین تمام امکانات و گزینه هایشان فعال است، مانند اپلیکیشن های همیشگی گوگل مپز و اپل مپز. اما متاسفانه بسیاری از این نرم افزارها زمانی که تنها از جی پی اس برای مسیریابی استفاده میکنند، تا حدودی محدودیت دارند. مثلا گوگل مپز برای استفاده در حالت آفلاین موقت، اجازه میدهد تا از قبل یک نقشه 50 کیلومتر مربعی را دانلود کنید؛ این کار هرچند در بعضی مواقع مفید واقع میشود ولی در سفرهای جاده ای طولانی تر کاربرد چندانی ندارد.

بهترین نرم افزار های چت در سفر
ادامه مطلب

1.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر