لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا

قصر موسیقی کاتالان بارسلونا

زمانی که صحبت از یک سفر اروپایی می شود همه به فکر لندن و پاریس و رم می افتند غافل از اینکه شهرهای اروپایی دیگری هم هستند که واقعا تماشایی اند. یکی از این شهرها باسلونا است، شهری که پر از جاذبه های دیدنی است. از جمله جاذبه های باسلونا می توان به موزه ملی هنر کاتالونیا، پارک گوئل، موزه پیکاسو، کلیسای کاتولیک ساگرادا فامیلیا، پارک تفریحی پورتاونتورا و آکواریوم و باغ وحش و سواحل دریای مدیترانه اشاره کرد که هر یک در جای خود بسیار زیبا و جذاب و خواستنی است. البته اینها تنها تعداد کمی از جاذبه های بارسلونا می باشد.

کشور عزیزمان ایران به قدری جاذبه گردشگری دارد که شاید عمر یک انسان برای دیدن از همه آنها کفایت نکند. مخصوصا اینکه امروزه با رزرو آنلاین هتل و انتخاب هتل های ایران می توان آسوده خاطر سفر کرد؛ اما گاهی اوقات هوای جهان گردی به سرمان می زند و دلمان می خواهد جاذبه سایر کشورها را هم ببینیم. از جمله این کشورها اسپانیا و یکی از توریستی ترین شهرهای آن بارسلوناست.
بارسلونا شهر گیتارنوازان دوره گرد، شهر معماری های عجیب و زیبا، شهر کاتالان زبان هاست. معماری بناهای تاریخی بارسلونا واقعا شگفت انگیز و خیره کننده است به طوری که چشم از تماشای آنها سیراب نمی شود. در میان تمام جاذبه های بارسلونا قصر موسیقی کاتالان اسپانیا جذابیت دیگری دارد. قصری که به معنای واقعی زیباست و از جمله زیباترین سالن های موسیقی در جهان محسوب می شود. این قصر یک سالن کنسرت باشکوه است که زیباترین بنای بارسلونا و شاهکار معماری مدرن کاتالان می باشد.

قصر موسیقی کاتالان بارسلونا یک تالار موسیقی در شهر بارسلونا است که به روش نوگرایی (تجدد یا مدرنیسم) کاتالان توسط شخصی به نام لوییز دومانچه ای مونتانر طراحی شده است. ساخت این قصر زیبا طی سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ به طول انجامیده و سرانجام در تاریخ ۹ فوریه ۱۹۰۸ افتتاح شده است. این بنا که شاهکار معماری است به قدری برای اروپا باارزش است که جزء میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
نمای بیرونی بنا از آجر قرمز است و با موزاییک‌ های رنگی تزئین شده است. مجسمه ‌ها و تزئینات داخل هم بسیار زیبا است. در یک طرف مجسمه والکری (فرشته جنگ در اساطیر یونان) و در طرف دیگر مجسمه‌ی بتهوون را می‌ بینید. سقف بنا هم با دو هزار رُز سرامیکی رنگارنگ و یک بخش بزرگ شیشه ای به شکل حورشید تزئین شده است. قصر موسیقی کاتالان فرهنگ و هنر بارسلونا را به عرصه نمایش می گذارد. مدیریت قصر، تورهای بازدید روزانه همراه با راهنما را ترتیب می ‌دهد که به چند زبان ارائه می ‌شوند.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
معرفی کلی
شهر بارسلونا مرکز ایالت خودمختار کاتالونیای اسپانیاست که به عنوان پرجمعیت ترین شهر این ایالت در شمال شرق آن و در شرق اسپانیا در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. این شهر بعد از مادرید (پایتخت اسپانیا) پرجمعیت ترین شهر کشور و مهم ترین بندر آن نیز به حساب می آید. تاریخچه بارسلونا به ۲۰۰۰ سال پیش برمی گردد. در این زمان بارسلونا به عنوان یک شهر رومی به نام بارسینو شناخته می شد. این شهر یکی از شهرهای مطرح در جهان در تمام زمینه های رسانه ای، سرگرمی، هنری، آموزشی، توریستی، مالی، اقتصادی و تجارتی است. تعداد توریست هایی که در طول هر سال به این شهر سفر می کنند حدود 5 میلیون نفر است به همین خاطر بعد از لندن، پاریس و رم پربازدیدترین شهر اروپا به شمار می رود. آب و هوای بارسلونا مدیترانه ای است لذا دارای زمستان هایی به نسبت مرطوب و تابستان هایی خشک است.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
توضیحات تکمیلی
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا یا اسپانیا یک سالن موسیقی بزرگ و زیباست. افرادی که به این قصر وارد می شوند یا به موسیقی کلاسیک علاقه دارند یا ندارند. در هر دو حات معماری قصر آنها را محو تماشای خود می گرداند و نوایی از زیبایی را در گوششان زمزمه می کند. معماری این سالن واقعا بی نظیر است. در کنار معماری فوق العاده زیبا دکوراسیون داخلی سالن هم به شدت خیره کننده است و به قدری زیباست که انسان تصور می کند در رویا قرار دارد تا در عالم واقعیت.
قصر موسیقی کاتالان یک سالن موسیقی مدرن و زیبا در بارسلونا است که در منطقه ‌ی خودمختار کاتالونیای اسپانیا قرار دارد و از این بابت آن را قصر موسیقی کاتالان می نامند. این بنا در ابتدا در سال ۱۹۰۵ میلادی برای گروه موسیقی کر «اورفئو کاتالان» تأسیس شد و 3 سال بعد به طور رسمی افتتاح گردید. جالب اینکه هزینه ‌ی ساخت این بنا تقریبا به طور تمام و کمال توسط مردم شهر تأمین شد؛ به طوری که مبالغ اصلی و زیاد این هزینه به کمک طبقه ‌ی مرفه و بورژوازی از مردم پرداخت شد. طراحی معماری مدرن کاتالانی بنا را «لوئیز دومنک ای مونتانر» انجام داده است. این بنا در سال 1909 میلادی جایزه ‌ی بهترین بنای طراحی و ساخته شده را از طرف شورای شهر کاتالان دریافت کرد.
در سال 1982 میلادی این بنا بازسازی شده و البته در برخی موارد گسترش یافته است. بازسازی و گسترش قصر موسیقی کاتالان در این زمان حدود هفت سال به طول انجامیده و در سال 1989 به اتمام رسیده است. این بنا حدود نود سال بعد از ساخت یعنی در سال 1997 در لیست میراث جهانی یونسکو جا خوش کرد. امروزه هر ساله بالغ بر پانصد هزار نفر دوستدار موسیقی برای شنیدن انواع مختلف موسیقی مانند سمفونی، جاز و کاتالانی به این سالن وارد می شوند و این تنها نوای موسیقی نیست که به آنها لذت و آرامش می دهد بلکه معماری بنا همه را به وجد می آورد به طوری که یک شخص ممکن است بارها و بارها برای تماشای آن به این مکان وارد شود.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا

از آنجا که هزینه ی ساخت بنا را مردم و مخصوصا قشر ثروتمند تامین کرده اند لذا نظرشان درساخت بنا همواره محترم شمرده شده و تا حد امکان به آن توجه شده است. از جمله نظرات و درخواست هایی که این قشر داشته اند این بوده که معمار بنا را به گونه ای طراحی کند و بسازد که ویژگی های بارز شهرشان از جمله فرهنگ و هنرشان در بنا قابل رویت باشد. معمار نیز این خواسته را با کمال میل پذیرفته و با کمک هنرمندان محلی تمام تلاش خود را کرده تا این درخواست محقق شود. معمار هنرمندان را آزاد گذاشته تا از خلاقیت خود در کار ساخت و تزئین بنا استفاده کنند، بدین ترتیب هنرمندان محلی به بهترین شکل ممکن بنا را تزئین کرده و مجسمه هایی ساخته اند که به زیبایی آنچه امروز موجود است می باشد. این درخواست قشر ثروتمند و قبول از طرف معمار باعث شده تزئینات بنا یکی از مهم‌ ترین دلایل شهرت آن به شمار برود. نمای بیرونی این بنا با استفاده از معماری سنتی اسپانیایی و عربی انجام شده و تلاش شده است تا با فضای داخلی و تزئینات آن هم خوانی داشته باشد که البته این تلاش به خوبی محقق گشته است.
از جمله تزئینات بنا می توان به شیشه‌ های رنگی در رنگ های مختلف، کاشی ‌های براق و جلا داده شده، آجرهای قرمز رنگ و موزاییک ‌های زیبا اشاره کرد که هر یک طوری انتخاب شده و در مکانی از بنا قرار گرفته‌ که ویژگی‌ هایی مانند شفافیت، آزادی و صراحت را به بازدیدکننده ها القا می کند. از دیگر جنبه های زیبای بنا مجسمه‌های «میگِل بلِی» است که در گوشه ا‌ی از بنا ایستاده اند، این مجسمه ها نمادی از موسیقی کاتالانی هستند و معمار و سازنندگان آن‌ها را در مکانی از بنا قرار داده اند که علاوه بر اینکه خود در معرض دید هستند جلوی دید به فضای داخلی ساختمان را نگرفته اند و مزاحم چشم انداز زیبای داخل بنا نشده اند.
این سالن موسیقی، دو ستون بزرگ هم دارد که با کاشی ‌های براق کاشی کاری شده اند. بر هر ستون طرح ‌هایی به شکل گل برای تزئین نقش بسته اند که زیبایی ستون ها را دوچندان می کنند. بالای این ستون ‌ها، مجسمه های به صورت نیم تنه قرار دارند. مجسمه هایی که در نمای اصلی بنا قرار داده شده مربوط به بتهوون، باخ و پالسترینا است و مجسمه ای که در سمت کناری بنا گذاشته شده «ریشارد واگنر» است. علاوه بر این ستون ها و تزئینات آنها، در بالاترین بخش نمای اصلی بنا، شکل اعضای گروه کر اورفئو کاتالان به صورت نمادین بر موزاییک هایی نقش بسته است که بسیار جالب و دیدنی است اما از سمت خیابان به طور واضح قابل مشاهده نیست.
بیشتر بخوانید:

قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
قصر موسیقی کاتالان راهرویی دارد که راه پله‌ های آن بازدیدکنندگان را به سمت طبقه ‌ی دوم سالن هدایت می کند. سقف این راهرو با موزاییک ‌های براقی به شکل ستاره پوشانده شده است. البته امروزه درب ورودی در سمت سرسرای بناست که نسبت به سایر بخش‌ های آن، زرق و برق کمتری دارد. طبقه‌ی دوم شامل «سالن لوییز میِت» است. در این سالن نیز تندیس چند تن از موسیقی‌ دانان مرتبط با این بنا به صورت نیم تنه وجود دارد. در این سالن می توانید موزاییک‌ کاری ‌های بنا را با جزئیات بهتری مشاهده کنید. این سالن محل برگزاری کنسرت های موسیقی است و یک راهنما در اینجا اطلاعات لازم جهت بازدید کامل از قصر موسیقی کاتالان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا
«سالن کنسرت» این بنا که در طبقه دوم قرار دارد نه تنها یکی از زیباترین‌ شاهکارهای معماری کاتالانی است بلکه از بی نظیرترین آنها در حالت کلی نیز به حساب می‌آید. این سالن تنها سالن در اروپاست که در طول روز هیچ احتیاجی به نورپردازی مصنوعی ندارد چرا که فضای آن به کمک نور طبیعی که از پنجره ها و سقف شیشه ای آن به داخل می تابد روشن می شود. ظرفیت این سالن حدود 2،200 نفر است که رقم کمی نیست. یک نورگیر شیشه ای بزرگ در وسط سقف طبقه دوم قرار دارد که مرکز آن گنبدی طلایی و به صورت وارونه است که دور تا دور آن را شیشه های رنگی آبی احاطه کرده اند. این چیدمان در سقف به مانند آسمان و خورشیدی در وسط آن می ماند. تزئین این سالن، در کمال خلاقیت و ابتکار و با کمک قوه تخیل انجام شده است. پس¬زمینه ی اصلی سقف نمایشی از گروه کُر است؛ به این صورت که عده ای از خوانندگان گروه کُر که همگی خانم هستند، به دور خورشید جمع شده‌اند و تندس نیم تنه رهبر ارکستر معروف اسپانیایی، یعنی «آنسلم کلاوه» در سمت چپ صحنه ایستاده است و پایین آن، تعدادی از مجسمه های دختران قرار دارد که در حال خواندن آهنگ «گل‌ های مِی» هستند.
قصر موسیقی کاتالان بارسلونا

در این سالن چند مجسمه‌ از اسب‌ های بالدار هم وجود دارد که هر یک نمادی از «پگاسوس» هستند. پگاسوس اسب افسانه ای یونانی است که نمادی از قدرت تخیل بالا و بدون محدودیت است. پس از سال 1982 قصر موسیقی کاتالان یک بار دیگر در سال 2008 بازسازی شد. در این بازسازی بخش ‌های جدیدی به قصر اضافه شد که تمام سعی و تلاش سازندگان بر این بود که این قسمت های اضافه شده به چهره ی ابتدایی قصر شبیه باشد تا در آن اختلاف حاصل نکند. «قصر کوچک»، یکی از بخش های جدیدی است که در سال 2008 به بنا اضافه شده و ظرفیت 538 نفری را به ظرفیت 2200 نفری قصر افزوده است. نکته ای که در بازدید از این قصر همراه با گوش دادن به موسیقی کلاسیک باید مد نظر داشته باشید اینکه اگر قصد بازدید از تمام بخش ‌های قصر را دارید، باید بلیت تور راهنما تهیه کنید؛ این بلیت خیلی زود تمام می شود پس بهتر است حداقل یک هفته زودتر از زمان مورد نظر بلیت را تهیه کنید و حتی اگر به موسیقی کلاسیک علاقه‌ ندارید، تماشای معماری بی ‌نظیر داخل قصر را از دست ندهید.
قصر موسیقی کاتالان
معماری مدرن کاتالانی

در معماری مدرن کاتالانی، در تزئین یک بنا به جای خطوط صاف و منظم و مرتب و پشت سر هم و اشکال یکدست از شکل ‌های شور انگیز، هیجان آور و پر جنب و جوش استفاده می شود. در این معماری به جرئیات موجود در تزئینات به شدت توجه شده و اهمیت خاصی برای آن ها قائل هستند. این اهمیت به جزئیات در برخی موارد باعث می شود کاربری بنا تا حدی نادیده گرفته شود، این در حالی است که قصر موسیقی کاتالان از این مورد مستثنی است و در آن فقط به ظاهر و زیبایی توجه نشده بلکه کاربردی بودن بنا هم به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که قصر موسیقی کاتالان بنایی نیست که صرفا از لحاظ معماری تماشایی و هدف از ساخت آن فقط جلب توجه گردشگران باشد از امکانات به روز دنیا و تکنولوژی های موجود در قرن بیستم، به بهترین شکل ممکن در آن بهره برده شده است.

لیست20 موزه برتر جهان برای بازدید در نوروز 98
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر