لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 10 معبد معروف و شگفت انگیز در آسیا
10 معبد معروف و شگفت انگیز در آسیا

10 معبد معروف و شگفت انگیز در آسیا

در بین همه ی قاره های سیاره ی زمین، می توان گفت آسیا دارای معبد های متنوع زیادی می باشد، آسیا زادگاه بسیاری از ادیان و مذاهب مهم جهان بوده است به همین خاطر وجود بیشترین معابد جهان در این قاره عجیب نیست. برخی از این معابد به باور های بودایی ها تعلق دارند، برخی دیگر به باور های هندوئیسم، آئین هندی جين گرايي، آئین هندی سیکیزم و تائویسم مربوط می باشند. در حقیقت این باورها الهام بخش ساخت و طراحی معروف ترین معابد در جهان بوده اند و هزاران بازدیدکننده را برای تماشای معماری و عظمت این بناها، از سراسر جهان به سوی خود جذب می کنند. در ادامه تعدادی از معروف ترین معبد های آسیا را معرفی می کنیم تا بتوانید با برنامه ریزی و رزرو آنلاین هتل، هوشمندانه سفر کنید.

10 – معبد لوتوس (Lotus Temple)

معبد لوتوس توسط معماری ایرانی ساخته شده است، ظاهر این بنا از گل نیلوفر آبی الهام گرفته است. گفتنی است که معماری معبد لوتوس، جوایز بین ‌المللی فراوانی به دست آورده است. این معبد عبادتگاه پیروان بهائیت هند می باشد. این بنا از 27 گلبرگ با سنگ مرمر مستطیلی تشکیل شده است که به شکل یک خوشه منظم بوده و هر یک از 9 طرف ساختمان، سه گلبرگ دارد. این بنا در سال 1986 افتتاح شده است و یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی شهر دهلی نو در هندوستان می باشد که شاهکار معماری معاصر به شمار می رود و یکی از پربازدید کننده‌ ترین ساختمان ها در دهلی نو است. پارک سرسبزی در اطراف معبد لوتوس وجود دارد که بسیار تماشایی بوده اما دسترسی به آن محدود می باشد.


9 – معبد راناکپور (Ranakpur Temple)

معبد راناکپور به ادﯾﻨﺎﺗﺎ (Adinatha) اختصاص دارد، و با فرقه جین (Jain) در ارتباط است. این معبد به صورت عظیم و باشکوهی بر روی شیب یک تپه بنا شده است. معبد راناکپور بر روی بیش از 1444 ستون مرمری قرار دارد که با دقت زیادی حکاکی شده اند و این ستون ها موجب استحکام بنا می باشند. گفتنی است که حکاکی هر یک از این ستون ها با دیگری متفاوت بوده، و هیچ یک به همدیگر شباهتی ندارند، این امر نشان دهنده ی عظمت معماری این بنا می باشد. ساخت این معبد و تصاویر چهارگانه آن حاکی از فتح چهار مسیر اصلی تیرتانکارا (Tirthankara) بوده و نمادی از جهان هستی به شمار می رود. قدمت دقیق این بنا هنوز هم مشخص نبوده و احتمالات زیادی درباره ی آن وجود دارد اما ممکن است این بنا بین اواخر قرن 14 میلادی و اواسط قرن 15 میلادی ساخته شده باشد.

Taktsang Dzong

8 – صومعه تاکسانگ دیزانگ (Taktsang Dzong)

صومعه تاکسانگ دیزانگ در لبه ی صخره ای در ارتفاع 900 متری (3 هزار فوت) از سطح زمین، واقع شده است. گفتنی است که این صومعه به نام آشیانه ی ببر (Tiger’s Nest) معروف می باشد و دارای چشم اندازی زیبا و تماشایی است. به دستور حاکم بوتان صومعه ساخته شد و امروزه این بنای تاریخی به نوعی سمبل غیر رسمی کشور بوتان می باشد. گردشگران برای رسیدن به این صومعه از پارکینگ، حدود 2 تا 3 ساعت می بایستی پیاده روی کنند. ساختمان اصلی صومعه در قرن 17 میلادی ساخته شده است اما بخش های زیادی از آن در آتش فاجعه آمیزی در سال 1998 ویران شد، پس از این حادثه با زحمت و مشقت زیادی، صومعه بازسازی شد و شکوه و عظمت خود را به دست آورد.

Temple of the Emerald Buddha

7 – معبد بودای زمرد (Temple of the Emerald Buddha)

معبد بودای زمرد مهم ترین و معروف ترین معبد بودایی در بانکوک، تایلند محسوب می شود. این معبد در بخش تاریخی شهر، در داخل محوطه ی کاخی بزرگ قرار گرفته است. ساختمان اصلی درون معبد قرار دارد و جایگاه معبد بودای زمرد می باشد. بودایی زمردی که به لباسی از طلا آراسته شده است یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مجسمه های بودا در سراسر جهان است.

Temple of Heaven

6 – معبد بهشت (Temple of Heaven)

معبد بهشت در جنوبی ‌ترین قسمت شهر پکن ساخته شده است، و به عنوان یک معبد تائوئیست شناخته می شود. گفتنی است که قدمت عبادت و پرستش در سرزمین چین به تاریخ ماقبل تائویسم بر می گردد. این معبد در طول سال های 1406 تا 1420 در زمان سلطنت امپراتور یونگلو ساخته شده است. این حاکم قبلا دستور ساخت شهر ممنوعه در پکن را داده بود. این بنای عظیم نه تنها دارای چشم اندازی زیبا می باشد بلکه توسط یک پارک بسیار بزرگ و معروفی احاطه شده است. گفتنی است که در طول صبح ها و تعطیلات آخر هفته ساکنان محله به عبادت و تفریح در این محوطه می پردازند.

Golden Pavilion

5 – معبد غرفه طلایی (Golden Pavilion)

کینکاکو جی یا معبد غرفه طلایی یکی از جاذبه های گردشگری محبوب و یک مکان مقدس مذهب بودایی در کیوتو می باشد. معبد غرفه طلایی به عنوان یک ویلای تفریحی برای شوگون آشیکاگا یوشیمیتسو (Shogun Ashikaga Yoshimitsu)، در اواخر قرن 14 میلادی ساخته شده بود، و بعد ها توسط پسر او به یک معبد ذن (شاخه اى از مذهب بودا) تبدیل شد. متاسفانه این معبد توسط یک راهبه ی جوانی که نگران وجود این معبد بود، در سال 1950 به آتش کشیده شد. پنج سال پس از این حادثه، معبد غرفه طلایی همانند نمونه ی اصلی و اولیه ی آن مورد بازسازی قرار گرفت. محوطه زیبایی در اطراف معبد ساخته شده است، همچنین تصاویر این معبد در دریاچه کنار ساختمان انعکاس پیدا می کند که می توانید این شاهکار معماری و نماد اشرافیت را از این صحنه تماشا کنید. گفتنی است که معبد غرفه طلایی به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

Harmandir Sahib

4 – معبد هارماندیر صاحب (Harmandir Sahib)

معبد هارماندیر صاحب که به عنوان معبد طلایی نیز معروف می باشد، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در امریتسار به شمار می رود، همچنین این معبد یکی از مقدس ترین زیارتگاه های سیک ها می باشد که در سبک معماری آن ترکیبی از هنر های هندو و اسلامی بکار رفته است. ساخت معبد هارماندیر صاحب به دستور چهارمین پیشوای آیین سیک، گورو رام داس جی (Guru Ramdas ji) در قرن 16 میلادی شروع شد و توسط جانشین او، گورو آرجان (Guru Arjan) ساخت بنا به اتمام رسید. در قرن 19 میلادی مهاراجه رانجیت سینگ طبقات فوقانی معبد را با طلا پوشش داد و ظاهری متفاوت و زیبا برای معبد به ارمغان آورد. همچنین مهاراجه نام انگلیسی زبانی را برای این اثر انتخاب نمود. این یک معبد فوق العاده زیبا و تماشایی می باشد و همواره هزاران زائر و گردشگر از سراسر هند در آن حضور دارند. افرادی که قبلا تصویر این معبد را در تلویزیون مشاهده کرده بودند، با بازدید آن از نزدیک حس هیجان و شادی دارند.

Baalbek

3 – بنای تاریخی معبد بعلبک (Baalbek)

بعلبک یک مکان باستان شناسی تماشایی و باشکوه در شمال شرقی لبنان می باشد. از قرن اول بعد از میلاد حضرت مسیح و در طی دو قرن در طول دوران روم باستان، شهر بعلبک به محلی برای عبادت خدایان تبدیل شد و رومیان سه معبد در این شهر ساختند: ژوپیتر، باخوس و معبد ونوس. گفتنی است که این معابد بزرگ ترین معبد ها در امپراتوری روم به شمار می رفتند. معبد ژوپیتر دارای 54 ستون گرانیتی بزرگ بود که هر کدام 21 متر (70 فوت) ارتفاع داشتند. امروزه فقط 6 ستون عظیم باقی مانده است اما هنوز هم عظمت خاصی در آنها نمایان می باشد. گفتنی است که معبد باخوس که 150 سال پس از میلاد ساخته شده است، تقریبا سالم باقی مانده است.

Borobudur

2 – معبد بوروبودور (Borobudur)

معبد بوروبودور یکی از بزرگ ترین بنا های تاریخی، معماری و مذهبی دنیا می باشد که در جزیره جاوا اندونزی، در 40 کیلومتری (25 مایلی) شمال غربی یوگیاکارتا قرار گرفته است. این معبد یکی از معروف ترین معابد بودایی در اندونزی است. معبد بوروبودور در طول 75 سال تلاش در طی قرن های هشتم و نهم میلادی به دستور حکومت پادشاهی سالندرا ساخته شد. تخمین زده می شود که تقریبا دو میلیون بلوک سنگی در ساخت این بنا بکار رفته باشد. بنا به دلایلی که امروزه نیز اسرارآمیز و پنهان مانده است، معبد بوروبودور از قرن 14 میلادی متروکه گشت و در طول قرن ها در زیر خاکستر های آتشفشانی در جنگل پنهان ماند. بخش بزرگی از معبد زیر نظر سازمان یونسکو مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون این معبد باشکوه در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

Angkor Wat

1 – معبد انگکور وات (Angkor Wat)
معبد انگکور وات به معنای شهر معبد (City Temple) بوده و یک معبد عظیم و پیچیده در آنکور کامبوج می باشد. این معبد در اوایل قرن 12 میلادی به عنوان معبد و پایتخت شهر به دستور پادشاهی به نام سوریاوارمان دوم (Suryavarman II) ساخته شد. معبد انگکور وات همانند یک تراس بر فراز شهر قرار گرفته است. سه گالری بزرگ مستطیلی شکل در بخش مرکزی برج به چشم می خورد، که هر یک در سطحی بالاتر از دیگری قرار دارد. این تنها معبد در آنکور کامبوج می باشد که پس از ساخت توانسته همچنان یک مرکز مقدس باقی بماند. معبد انگکور وات در ابتدا معبدی برای آئین هندو بود اما امروزه به عنوان معبد بودا در آن عبادت می کنند. گفتنی است که معماری این اثر بسیار باشکوه بوده و داستان ‌های دو حماسه ‌ی معروف هندو ها، مهابهاراتا و رامایانا در کتیبه های این معبد به تصویر کشیده شده اند.

چیزهای عجیب وغیرمعمولی که فقط در توکیو، ژاپن می توانید پیدا کنید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر