لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> پارک فرهنگی Harbin چین؛ طرحی نو در عرصه ی معماری
پارک فرهنگی Harbin چین؛ طرحی نو در عرصه ی معماری

پارک فرهنگی Harbin چین؛ طرحی نو در عرصه ی معماری

فرهنگ چین یکی از کهن ترین فرهنگ ها در جهان است، این فرهنگ با قدمتی بیش از 5000 سال، تاثیر زیادی در معماری و فرهنگ آسیای شرقی داشته است. معماری خاص و سنتی چین که در تمام دنیا شناخته شده است، با توسعه ی فرهنگ و معماری غربی، تحت تاثیر سبک معماری مدرن، متحول شد؛ و امروزه آسمان خراش ها و آثار باستانی چین در کنار هم، نمای شهرهای بزرگ این کشور را تشکیل می دهند، این کشورعظیم که به سرعت خود را با عناصرمعماری مدرن تطبیق داد، با احداث پارک های فرهنگی در چندین نقطه از چین، به غنی سازی فرهنگ و هنرخود پرداخته است.
طراحی و اجرای Harbin پارک و مراکز فرهنگی هنری دیگرمانند اپرای Zhuhai و مرکز فرهنگی هنری Guangxi ظهور انقلابی جدید در معماری، فرهنگ و هنر چین را نشان می دهند. این مراکز با اجرای اپرا، کنسرت و نمایش های کلاسیک و موزیکال به سرعت در میان مردم محبوبیت پیدا کردند، و با برخورداری از سبک معماری خاص و متفاوت ، به یک جاذبه ی گردشگری تبدیل شدند. گردشگران علاقمند به هنر و معماری از سراسر جهان به این کشور پهناور سفر می کنند، تا از لذت تماشای برنامه های هنری در سالن های زیبای مرکز هنری هاربین و… بهره مند شوند. خوشبختانه پیشرفت ارتباطات و امکان رزرو هتل های ایران و تور به شما این قابلیت را می دهد، که در کمال آرامش و هوشمندانه سفر کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

پارک فرهنگی Harbin چین
مرکز فرهنگی Harbin
جزیره فرهنگی هاربین در چشم انداز طبیعی یک تالاب ساحلی در شمال رودخانه ی Songhua واقع شده است. کل پروژه مساحتی در حدود 1.8 کیلومتر مربع است ، که از این مقدار، مساحتی در حدود 79000 متر مربع را ساختمان ها در بر می گیرد. این تالاب یک زیستگاه مهم طبیعی در این منطقه به شمار می رود، و احداث یک مرکز فرهنگی در این منطقه ، فرهنگ و هنر و طبیعت را با هم تلفیق کرده است. در فوریه سال 2010 یک گروه برجسته ی معماری به نام MAD پیشنهاد احداث یک مرکز فرهنگی در جزیره را مطرح کرد، و در رقابتی که برای طراحی این پروژه صورت گرفت، گروه MADبرنده ی رقابت برای طراحی مرکز فرهنگی جزیره ی Songhua شد، و در همان سال احداث آن را آغاز کرد، این پروژه در سال 2015 به پایان رسید، این پروژه شامل سه بخش است، سالن اپرا، سینما وهتل.
پارک فرهنگی Harbin چین
Harbin پایتخت موسیقی شمال چین

هاربین در شمال شرقی چین قرار دارد، هاربین که در اصل مانچو( به معنای مکانی برای خشک کردن تورهای ماهیگیری) نام داشت، با احداث خطوط ریلی از یک روستای کوچک به یک شهر صنعتی و بزرگ و مهاجر پذیر تبدیل شد، از آن جا که بیشتر مهاجرین را روس ها تشکیل می دادند، هاربین تحت تاثیر فرهنگ روسی چینی، به پایتخت موسیقی شمال معروف شد، و طبعا فعالیت این پارک فرهنگی در شهرتوریستی هاربین هنردوستان و هنرمندان را بیش از پیش به این منطقه جذب خواهد کرد. اما این مرکز هنری با هر آن چه از قبل دیده و شنیده ایم کاملا متفاوت است، زیرا برخلاف دیگرسالن های موسیقی و تئاتر که معمولا در مناطق مسکونی واقع شده اند، مرکز فرهنگی هنری هاربین مشخصه های یک تئاترشهری را ندارد، زیرا این سازه با توجه به فرهنگ اصیل چین، و معماری مدرن اثری در امتداد روح و طبیعت انسان است، و به گونه ای طراحی و مکان یابی شده است تا فرهنگ، هنر و طبیعت را در یک محیط یکپارچه ارائه نماید. در حال حاضر احداث این پارک فرهنگی با یک معماری بسیار مدرن و متفاوت در هاربین، آن را به یکی از مهمترین قطب های موسیقی، تئاتر و اپرای چین و شاید جهان تبدیل کرده است.

پارک فرهنگی Harbin چین

اوج معماری و خلاقیت در طراحی مرکز فرهنگی Harbin
گروهMAD یک تیم برجسته و حرفه ای است، که تاکنون پروژه های زیادی را با موفقیت به پایان رسانده است. هدف این گروه ایجاد سازه های بسیار مدرن و متفاوت می باشد. این گروه فعال و خلاق علاقمند است با طراحی و ساخت سازه های جدید، نمادهای نویی برای کشور چین خلق کند. این گروه با طراحی و ساخت مرکز فرهنگی هاربین، پدیدآورنده ی طرحی نو و منحصر به فرد در تلفیق فرهنگ، هنر و منطقه ی هاربین است.
پارک فرهنگی Harbin چین

نمای ورودی این مرکز یک پل کابلی است که شهر را به این مرکز وصل کرده است. خطوط این ورودی به گونه ای است که توجه مردم را از جهات مختلف به سوی این مرکز منعطف می کند. این جاده ی ورودی شباهت زیادی به مسیرهای کوهستانی دارد، و مسیر شیب داری است که مردم را از درون به بیرون هدایت می کند. خود این سازه با الهام از کوه های برفی هاربین طراحی شده است، و به شکلی موزن هماهنگی عمیقی با طبیعت منطقه دارد.
پارک فرهنگی Harbin چین
روکش ساختمان از آلومینوم سفید است، و برای ساخت بخشی از دیوارها از بتن و سنگ سفید استفاده شده است. این ترکیب حسی از برف و یخ را القا می کند، پنجره های شیشه ای بر روی سقف سالن اجتماعات نور طبیعی را تامین می کند و باعث می شود در طول روز نیاز به نور مصنوعی کمتر باشد. از نور مصنوعی برای ایجاد جلوه های ویژه استفاده می شود.
بیشتر بخوانید:

پارک فرهنگی Harbin چین
تئاتر بزرگ از دو سالن تئاتر با اندازه های مختلف تشکیل شده است، که سالن اصلی آن سالن تئاتر و اپراست و گنجایش 1600 میهمان را دارد. این سالن دارای طبقه ی همکف و یک گالری دو طبقه است، در فضای داخلی سالن های اجرای تئاتر بزرگ از مقادیر متنابهی چوب به عنوان بهترین اثر اکوستیکی استفاده شده است. چوب و دیوارهای سفید توازن بین گرما و سرما را برقرار می کنند. مشابه آن چه در کلبه های واقع در دامن طبیعت این منطقه دیده می شود. صحنه ی نمایش این تئاتر نه فقط برای اجرای اپراهای غربی بلکه برای اجرای نمایش های سنتی چینی هم مناسب است.
پارک فرهنگی Harbin چین
طراحی نور و صدا در این سالن ها پدید آورنده ی کیفیت بالای اجرا در سالن های مختلف این بناست. طبقه ی دوم مختص میهمانان مهم و ویژه است، و به گونه ای نورپردازی شده است که همانند یک کریستال درخشان شناور به نظر می رسد. در کنار این سالن بزرگ یک سالن کوچک با ظرفیت چهار صد نفر ساخته شده است که مناسب ارکسترهای کوچک، اپرا و اجراهای داستانی است.
پارک فرهنگی Harbin چین
صحنه ی نمایش طوری طراحی شده که قابلیت گسترش به صورت عرضی را دارد، و امکان افزودن منظره های طبیعی پشت سالن به چشم انداز صحنه ی نمایش در آن موجود است. بخش روباز بیرونی با مناظر آبی به عنوان سالن سخنرانی قابل استفاده است. وقتی صحنه ی نمایش به سمت این منظره باز می شود، سالن نمایش به عرصه ای با چشم انداز وسیع و بدون مانع تبدیل می شود. این طراحی هوشمندانه فضایی عالی برای اجرای هنرهای نمایشی در تئاتر بزرگ را پدید آورده است، به طوری که این قابلیت را دارد با نوع آوری ها و تغییرات هنر تئاتر مدرن سازگار باشد.
پارک فرهنگی Harbin چین
این مرکز فرهنگی نمونه و مقیاسی غنی از شهر، طبیعت و مردم را به نمایش می گذارد. در واقع در تمام قسمت های این مجموعه یک هارمونی زیبا به چشم می خورد و ترکیب متناسب طبیعت و مدرنیته به آن جلوه ی بی نظیری بخشیده است، بدون شک توانمندی معماران این سازه در القائ این تلفیق عمیق و چشمگیر برای هر بیننده ای جذاب و قابل توجه است. به همین دلیل به جرات می توان گفت که مرکز فرهنگیHarbin یک اثر برجسته در عرصه ی معماری است.

فستیوال یخ و برف 2019 چین
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر