لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> راهنمای تهیه ارز مسافرتی
راهنمای تهیه ارز مسافرتی

راهنمای تهیه ارز مسافرتی

این روزها تهیه ارز مسافرتی مهمترین دغدغه مسافران خارج از کشور است. سیاست های جدید ارزی که دولت اتخاذ کرده باعث شده که مسافران در خصوص تهیه ارز مسافرتی اندکی دچار سردرگمی شوند. به طوری که در ابتدای سال 97 مبلغ ارز مسافرتی 4200 تومان برای هر دلار اعلام شد. سپس از مرداد 97 تا شهریور 97 دیگر ارز مسافرتی به مسافران ارائه نشد و از شهریور 97 مجددا فروش ارز مسافرتی در شعب بانک ملی آغاز شد. از آنجایی که ارز مسافرتی قیمت مناسب تری نسبت به ارز ارائه شده در بازار دارد، تهیه آن تا حدودی به جبران بخشی از هزینه های گزاف سفرهای خارج از کشور کمک می کند.
ایران هتل آنلاین، سامانه بزرگ رزرو هتل های کیش و هتل های تهران در این مقاله شما را با چگونگی دریافت ارز مسافرتی آشنا خواهد کرد. با ما همراه باشید.

ارز مسافرتی تنها یک بار در سال آن هم قبل از خروج از کشور به مسافران تعلق خواهد گرفت. اینکه با چه وسیله ای سفر کنید تأثیری بر دریافت ارز مسافرتی نخواهد گذاشت و سقف آن برای کشورهای مختلف، متفاوت در نظر گرفته شده است.
برای کشورهای همسایه ایران و کشورهای مشترک المنافع ارز مسافرتی تا سقف 500 یورو است و برای کشورهای دیگر تا سقف 1000 یورو به مسافران ارز مسافرتی پرداخت می شود. قیمت این ارز روزانه بر اساس قیمت یورو بعد از ساعت 11 صبح به بانک ها اعلام می شود و پس از آن اقدام به فروش صورت می گیرد. در داخل شعب بانک نیز فروش محدود است و تنها به تعداد مشخصی از افراد ارز مسافرتی فروخته می شود.
این سیاست جدیدی از بانک مرکزی است که از تاریخ 18 شهریور ماه 1397 ارز پرداختی به مسافران را یورو در نظر گرفته است و دیگر دلار به کسی پرداخت نمی شود. این ارز به صورت اسکناس ارائه می شود.
ارز مسافرتی هزینه کمتری نسبت به ارز آزاد دارد و برای دریافت آن باید به بانک مراجعه کنید. تنها شعب منتخب بانک ملی ایران اقدام به فروش ارز مسافرتی می نمایند.
تهیه ارز مسافرتی
مدارک مورد نیاز برای تهیه ارز مسافرتی شامل گذرنامه، بلیط هواپیما، ویزا (البته در خصوص کشورهایی که احتیاج به گرفتن ویزا دارند)، رسید پرداخت عوارض مربوط به خروج از کشور و پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک است.
فرودگاه های امام خمینی تهران، و فرودگاه شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، ارومیه و اهواز با دریافت حواله ارز شما، ارز مسافرتی در اختیار شما قرار می دهند.
ارز مسافرتی تعیین شده ای که هر شخص می تواند استفاده کند به شرح ذیل است. البته دقت داشته باشید که ارز مسافرتی به مسافرانی که سن آنها زیر 12 سال باشد و یا ایرانی های مقیم خارج از کشور پرداخت نمی شود.

کشورهای هم مرز با ایران و کشورهای مشترک المنافع مانند آذربایجان، استونی، لتونی، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان، قرقیزستان، روسیه، مولداوی، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، قطر، کویت، بحرین، اوکراین، عمان، امارات متحده عربی، قبرس، افغانستان، بلاروس،تاجیکستان، لیتوانی،پاکستان، 500 یورو و یا معادل آن دریافت خواهند کرد. سایر کشورها به جز عراق 1000 یورو و یا معادل ارزی آن دریافت می کنند.
تهیه ارز مسافرتی

نکات مهم:
صرافی ها نیز مجاز به فروش ارز تا سقف 5000 یورو هستند. اگر شما عازم سفر به کشوری دیگر هستید لطفا از 10 روز قبل اقدام به دریافت ارز مسافرتی نمایید.
لطفاً برای جلوگیری از تأخیر در صدور حواله ارزی تمامی مدارک خود و همراهان خود را کامل به بانک ارائه کنید.
ارز مسافرتی در بانک ها بین ساعت 10 الی 13 ارائه می شود. لطفا در این زمان به بانک ها مراجعه کنید.
حضور صاحبان اصلی گذرنامه برای دریافت حواله ارزی ضروری است.

برای رفتن به سفر چه چیزهایی را همراه خود ببریم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر