لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس( Odeon of Herodes Atticus)
آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس( Odeon of Herodes Atticus)

آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس( Odeon of Herodes Atticus)

عنوان خاص این مقاله حتما شما را هم به یاد واژه های یونانی و رومی انداخته است، خوب حدستان درست است! اودئون هرودس آتیکوس، نام یک آمفی تئاتر روباز وسیع در آتن پایتخت یونان است. آمفی تئاتری چند هزار ساله که سال های سال محل برگزاری دورهمی ها و فستیوال های کوچک و بزرگ مردم آتن بوده است شما را در زیر نور مهتاب میهمان یک اپرای یونانی اصیل می کند.

پابرجا بودن این بنای زیبا و خاص در طول تاریخ و جشنواره های جذابی که هنوز هم در این آمفی تئاتر باستانی برگزار می شود دلیل اصلی ما برای سر زدن به این شاهکار دنیای معماری است. اگر مشتاق سفر به سرزمین الهه ها و فلاسفه هستید حتما با ایران هتل آنلاین همراه شوید. اگر روزی روزگاری قصد سفر به هرجای کشور عزیزمان را داشتید حتما روی ما حساب کنید. رزرو هتل در تهران، رزرو هتل در کیش و رزرو آنلاین تمام هتل های ایران در ایران هتل آنلاین، با کمترین قیمت و به روزترین اطلاعات برای شما مهیاست.
اودئون هرودس آتیکوس
آمفی تئاتر هرودس آتیکوس؛ نگین فستیوال های آتن
حتما نام آکروپولیس را شنیده اید، بنای مشهور آتن که تمام بناهای شبیه به خود را از میدان به در کرده و همچون نگین بر بلندای آتن می درخشد. اگر چه آکروپولیس یا همان دژ شهر آتن بنای باشکوهی است که حتما ارزش دیدن دارد اما اگر کمی از آکروپولیس فاصله بگیرید در شیب جنوب غربی آن یک بنای نیم دایره خاص قرار دارد که بسیار زیباست و مقصد اصلی ماست.
اودئون هرودس آتیکوس
یکی از همان مکان های افسانه ای که بوی تاریخ می دهد و وسعت و زیبایی اش چشمتان را می-گیرد. اینجا یکی از چند آمفی تئاتر آتن است که به طرز متمایز و بارزی رومی است. داستان از آنجایی آغاز می گیرد که در قرن دوم پس از میلاد در زمان حکومت مارکوس آورلیوس، یک جهانگرد و جفرافیدان یونانی به نام پوسانیاس در جریان بازدید خود از آتن با بنایی روبرو می شود که آن را زیباترین و منحصربفردترین بنا در میان تمام بناهای مشابه آن می نامد.
اودئون هرودس آتیکوس
شاید جالب باشد اگر بدانید که دلیل ساخت این بنا هم یک بهانه عاشقانه بوده است. آسپاسیا رگیلا همسر یکی از ثروتمندترین و متنفذترین مردان آتن به نام هرودوس آتیکوس بود که در سال 160 پس از میلاد از دنیا رفت. هرودوس یک فیلسوف، معمار و سیاستمدار ساکن آتن بود. از آن جا که هرودوس علاقه وافری به همسرش داشت تصمیم به ساخت یک بنای ماندگار به عنوان یادبود همسر مرحومش گرفت تا برای سالیان سال این عشق پابرجا بماند. ساخت بنا در سال 161 آغاز شد و تا 174 پس از میلاد به طول انجامید.
اودئون هرودس آتیکوس
یک آمفی تئاتر سنگی و روباز که محلی برای گردهمایی و برگزاری جشنواره های موسیقی بوده است. یک بنای تماما رومی با طاق های بلند به سبک معماری روم و یک دیوار که ارتفاعی معادل با یک بنای سه طبقه داشت و با کنده کاری ها و کاشی هایی آراسته شده بود. 35 ردیف کمی شیب دار، برای نشستن مخاطبان به صورت نیم دایره ای با قطر 76 متر در آن تعبیه شده بود که گنجایش شش هزار تماشاگر را داشت. در انتهای ردیف ها یک نیم دایره قرار داشت که محل اجرای موسیقی و یا مراسم بوده و کف آن با سنگ های سفید و مشکی پوشانده شده بود. دیوار بلند روبروی ردیف ها طوری قرار می گرفت که اجراکننده پشت به دیوار و رو به تماشاگران می-ایستاد. این مجموعه قبلا سقفی از جنس چوب سدر و کاشی داشته که امروزه چیزی از آن باقی نمانده است.
اودئون هرودس آتیکوس
البته بنای باشکوه این آمفی تئاتر یکصد سال بعد در جریان حملات هرولی در سال 268 به شدت آسیب دید و سال ها بعد با یورش عثمانی ویران شد. اما در تمام سال هایی که گذشت همواره مورد توجه ساکنین آتن بود تا اینکه در سال 1898 تصمیمات قاطعی برای زنده کردن شکوه این بنا گرفته شد. بازسازی در سال های 190 و 1922 نیز ادامه پیدا کرد.
اودئون هرودس آتیکوس
اما بازسازی اصلی در سال 1950 کلید خورد تا این بنا تبدیل به مکان برگزاری یک فستیوال مهم موسیقی در آتن شود. اجرای اپرای ملی یونان در سال 1950 در این آمفی تئاتر افتتاح دوباره و باشکوهی را برای این بنای باستانی رقم زد.
اودئون هرودس آتیکوس
حالا چیزی در حدود شصت سال است که همه ساله از ماه می تا اکتبر فستیوالی با نام Atens & Epidarus در این پردیس بزرگ و روباز برگزار می شود که غوغایی شبانه برپا می کند. صحنه آراسته شده بلیط ها فروخته می شود و سازها نواخته می شوند. فرقی نمی کند طرفدار اپرای باستانی یونانی باشید و یا موسیقی پاپ و یا حتی یک اجرای کلاسیک، انواع و اقسام کنسرت ها در این بازه زمانی در این مکان افسانه ای برگزار می شوند. بسیاری از گروه های موسیقی مشهور از تمام دنیا در این فستیوال مهم و پرطرفدار شرکت می کنند.
اودئون هرودس آتیکوس
اگر به شرکت در یکی از این اجراهای زنده در یکی از شب های مهتابی علاقمندید سری به وب سایت فستیوال های یونان بزنید و بلیط را رزرو کنید. البته حواستان به مکان رزرو باشد چرا که حرکت در بین ردیف های شیب دار آن کار آسانی به نظر نمی رسد! بنابراین حتما یک جفت کفش راحتی به همراه داشته باشید.

استادیوم پاناتنائیک آتن
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر