لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> تئاتر رومی «اورنج یا اورانژ» (The Roman Theater of Orange)
تئاتر رومی «اورنج یا اورانژ»  (The Roman Theater of Orange)

تئاتر رومی «اورنج یا اورانژ» (The Roman Theater of Orange)

برخی از افراد هستند که به فیلم و سریال و سینما بسیار علاقه مندند به طوری که بخش بزرگی از اوقات فراغت خود را به تماشای فیلم های تلویزیونی یا سینمایی اختصاص می دهند. برخی دیگر نیز تمایل دارند بازیگران را از نزدیک و به طور زنده ببینند و از بازی انها لذت ببرند. این دسته از افراد تئاتر را به سینما و تماشای سریال ترجیح می دهند. امروزه اجرای تئاتر تقریبا در تمام کشورها برگزار می شود و طرفداران خاص خود را دارد. معروفترين تئاترهای امروزي در جهان، تئاتر «برادوي» در نيويورك، «بولشويی» در مسكو، «لا اسكالا» در ميلان و «اُپرا هاوس» در سيدنی هستند.

تئاتر هنری نوپا نیست بلکه عمر آن از گذشته های بسیار دور تا به امروز ادامه دارد به طوری که اولین تئاترها به زمان یونان باستان و زمان رومی ها باز می گردد. در واقع یونان و روم مهد پرورش بهترین نمایشخانه ها و تئاترچی ها بوده اند. در واقع نمایش هایی كه در مقابل چشمان عموم مردم و به طور کاملا زنده با ترکیبی از شعر و ساز و آواز به شکل تئاتر انجام می شده در يونان باستان يكی از مهمترين چهره های هنر به حساب می آمده است.

از جمله معروف ترین تئاترهای زمان باستان که مرکز آن یونان و روم شناخته می شود می توان به تئاتر «اُديون هرودس آتيسكيوس» (The Odeon of Herodes Atticus) در آكروپليس آتن، «اپيداروس» (The Theater of Epidaurus) در اپيداروس يونان، «مريدا» (The Theater of Merida)در مريدا امروزي واقع در اسپانيا، «تائورمينا» (The Greek Theater of Taormina) در جزيره سيسيل، «اَمان» (The Roman Theater of Amman) در اردن، «دلفي» (The Theater at Delphi) در جنوب غرب كوه پارناسوس در دره فوكيس، بصري (The Roman Theater of Bosra) در نزديكي بصري در جوار دمشق امروز، «سايد» (The Theater of Side) در جنوب تركيه و تئاتر «اورنج یا اورانژ» (The Roman Theater of Orange)در فرانسه اشاره کرد.

در همین ایران عزیز ما نیز مردم طرفدار تئاتر کم نیستند. عده ای واقعا مایلند روایات را به صورت هنر تئاتر ببینند تا اینکه از پشت تلویزیون یا پرده سینما شاهد تصویری باشند که ممکن است بارها و بارها تکرار شده تا آنچه مد نظر کارگردان بوده است از آب درآید. از جمله شهرهایی که در آن تئاتر با رونق بهتری برگزار می شود و تماشاچی های بیشتری دارد شهر بزرگ تهران است. حال چه تهران را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید و چه شهر دیگری از ایران را، می توانید با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین بعد از یک بررسی دقیق و مشاهده مشخصات کامل هتل های ایران به رزرو آنلاین هتل در شهر مورد نظر خود بپردازید و با خیال راحت عازم سفر شوید.
تئاتر اورنج

معرفی کلی تئاتر اورانژ
تئاتر رومی اورانژ (به زبان فرانسوی(Théâtre antique d’Orange تئاتری در اورانژ ووکلوز فرانسه است که در اوایل قرن اول میلادی ساخته شده است. این بنا که کاربری فرهنگی داشته بنایی واقع در قاره اروپا و جزء میراث جهانی یونسکو می باشد و امروزه متعلق به شهرداری اورانژ است و به عنوان خانه جشنواره اپرا تابستانی استفاده می شود. پادشاه لوئیس دیوار اصلی این بنا را که دارای 103 متر طول، 180 متر ضخامت و 37 متر ارتفاع است زیبا ترین دیوار در کل قلمرو خود نامیده است.
ایده گسترش فرهنگ رومی و حفظ فکر مردم از هر گونه ناآرامی های سیاسی منجر به شکل گیری ایده ساخت این تئاتر در ذهن امپراطور وقت شده است. این تئاتر در آن زمان 9000 تماشاچی را مطابق با موقعیت اجتماعی آنها در خود جای می داده به این صورت که اولین ردیف صندلی ها برای پادشاهان یا شوالیه ها محفوظ بوده، بازرگانان و شهروندان روم در ردیف های میانی می نشستند و بالاترین ردیف صندلی ها در واقع دورترین آنها به صحنه اجرا که البته بیشترین تعداد را هم داشته به روسپی ها و بردگان تعلق داشته است.
تئاتر اورنج
این تئاتر یکی از محافظت شده ترین تئاترهای روم است که در 40 سال قبل از میلاد تاسیس شده است. تئاتر اورانژ در زمان خود نقش مهمی در زندگی شهروندان داشته است به طوری که آنها بخش بزرگی از اوقات فراغت خود را در آن سپری می کردند، تئاتر در آن زمان توسط مقامات روم نه تنها به عنوان وسیله ای برای گسترش فرهنگ رومی در بین مستعمره ها به شمار می رفته بلکه به عنوان راهی برای منحرف کردن آنها از تمام فعالیت های سیاسی نیز محسوب می شده است.
در آن زمان مایم، پانتومیم، شعرخوانی و آتلانا (یک نوع نمایش مضحک تقریبا شبیه کمدی دلارته) شکل غالب سرگرمی بودند که بسیاری از آنها تمام روز به طول می انجامید. برای مردم عادی، که به اثرات دیدنی و جذاب علاقه داشتند، تماشای این هنرها به یک امر مهم تبدیل شده بود، این در حالی بود که این دسته سرگرمی ارائه شده برای همه رایگان بود.
این تئاتر که توسط امپراطور «آگوستوس» در جنوب فرانسه بنا شده بود با کاهش قدرت امپراطوری غربی روم در قرن چهارم و تبدیل مسیحیت به دین رسمی روم توسط حکم رسمی در سال 391 میلادی بسته شد، زیرا کلیسا مخالف آن بود. پس از آن، تئاتر به طور کامل رها شد. سپس توسط ویزگوتها (Visgoths) در سال 412 غارت شد و مانند بسیاری از ساختمان های رومی قرن ها مورد استفاده قرار نگرفت تا اینکه به عنوان یک پست دفاعی در قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفت و در طول جنگهای مذهبی قرن شانزدهم، پناهی برای شهروندان بود. در سال 1981 یونسکو تئاتر را به عنوان یک میراث جهانی اعلام کرد.
تئاتر اورنج
ساختار تئاتر
تئاترها در روم ابتدا از چوب ساخته می شدند و به عنوان تئاترهای موقتی شناخته می شدند. تا اینکه در 55 سال قبل از میلاد، یک تئاتر سنگی در روم ساخته شده و پس از آن، تئاترهای بزرگ (و دائمی) رومی به شکل وسیعی گسترش یافتند. تا اینکه تئاتر اورانژ تحت حکومت آگوستوس بنا شد و اعتقاد بر این است که این بنا یکی از اولین ها در نوع خود در فرانسه است. یکی از بخشهای برجسته ساختار این تئاتر، نمای خارجی یا بیرونی آن است که طولی معادل 103 متر و ارتفاعی برابر با 37 متر دارد. یک سقف چوبی در اطراف تئاتر هم ساخته شده که برای محافظت از مخاطبان در شرایط نامساعد آب و هوایی لحاظ شده است. شواهدی در مورد دیوارها نیز وجود دارد که نشان می دهد برخی قسمت های سقف در آتش سوزی نابود شده است. سه درب اصلی در اولین سطح نما، به طور مستقیم بر روی صحنه داخل تئاتر مستقر شده است. امروزه بسیاری از صندلی ها بازسازی شده اند تا امنیت گردشگران و مخاطبان را تضمین نمایند.
بخشی که 61 متر طول دارد و حدود یک متر از زمین بلندتر است، توسط یک دیوار با ارتفاع 37 متر که ارتفاع آن به طور کامل حفظ شده است حمایت می شود. این دیوار برای تئاتر حیاتی است، چرا که برای رسیدن صدا به مخاطبان دورتر بسیار موثر است. این دیوار همچنین تنها سطح معماری تزئین شده در کل بنای تئاتر است که در اصل با سنگ مرمر در رنگ های مختلف، ستون های متعدد و مجسمه های قرار داده شده مجهز شده است. طاقچه مرکزی شامل مجسمه ای 35 متری از امپراتور آگوستوس است، اما به احتمال زیاد این مجسمه بازسازی شده مجسمه اصلی آپولو، خدای موسیقی و هنر روم است. درب مرکزی زیر طاقچه حاوی این مجسمه، درب سلطنتی نامیده می شود. این درب تنها توسط بازیگران اصلی برای ورود و خروج از صحنه مورد استفاده قرار می گیرد.
تئاتر اورنج
مراحل بازسازی

بازسازی تئاتر اورانژ در سال 1825 میلادی با هدف بازگرداندن آن به شکل اولیه با هدف اجرای اجراهای بزرگ و هیجان انگیز آغاز شد. در سال 1869 در حالی که هنوز در حال بازسازی بود، مکان برگزاری “جشنواره روم” شد و میزبان بیش از 10000 مهمان گشت. بخش مهمی از بازسازی مربوط به کاوش منطقه اطراف تئاتر بود که در سال 1930 این حفاری و تسطیح ساختمان های اطراف آن منجر به کشف بسیاری از اشیاء تاریخی و مصنوعاتی شد که دانش در مورد تاریخ و استفاده از ساختار تئاتر را گسترش می داد. امروزه تمام سطوح صندلی ها همراه با بسیاری از پله ها، قسمت های اصلی پیاده رو، صحنه اجرا، ارکستر و قطعات دیوار بنا به طور کامل بازسازی شده است.

تئاتر اورنج

استفاده های فعلی تئاتر
تئاتر اورانژ در طول دوره رنسانس، در حدود قرن دوازدهم توسط کلیسا و شرکت های بازی استفاده شده است. در قرن شانزدهم، هنگامی که روم درگیر جنگ های فرانسوی مذهب بوده، استفاده از تئاتر بار دیگر متوقف شده. تا اینکه حدود قرن نوزدهم تئاتر با هدف اولیه خود راه اندازی شده است. امروزه تئاتر اورانژ بهترین تئاتر رومی در تمام اروپا است. این تئاتر توسط فضاهای فرهنگی اداره می شود که یک سازمان فرهنگی است که دیگر سایت های فرهنگی در این منطقه را نیز مدیریت می کند اما موزه اورانژ در بین تمام این سایت ها مانند نگینی در جنوب فرانسه می درخشد. حفظ این بنا تا به امروز اجازه می دهد که آن نه تنها به عنوان یک سایت تاریخی بلکه به عنوان محل برگزاری کنسرت و اجرای نمایشگاه ها نیز استفاده شود. اولین جشنواره بزرگ در تئاتر اورانژ که در سال 1869 پس از شروع بازسازی آن، در این مکان برگزار شد “جشنواره روم” نام گرفت. این جشنواره به یک جشنواره سالانه به نام Chorégies تبدیل شده و امروزه هر ساله هزاران بازدید کننده از سراسر جهان را به سمت خود جذب می کند. در طول بقیه سال نیز، تئاتر اورانژ یک جاذبه توریستی بزرگ است. گردشگران می توانند از تئاتر اصلی و اطراف اتاق ها و راهرو ها در حالی که توسط یک راهنمای صوتی هدایت می شود دیدن کنند.

گردشگری فرانسه در خطری بزرگ
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر