لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> Google map و روش های استفاده از آن
Google map و روش های استفاده از آن

Google map و روش های استفاده از آن

امروزه هر زمان که کلمه ی نقشه را در اینترنت جستجو می کنیم، اولین آدرسی که باز می شود، گوگل مپ است، این موضوع نشان می دهد که امروز نیز همچون گذشته، نقشه یکی از کاربردی ترین ابزارهای مورد نیاز انسان در این دنیای پهناوربه شمار می رود. هر چند کشف نقشه های اولیه حاکی از آن است که اولین نقشه های ترسیم شده نقشه های آسمان بوده است، اما نقشه های جغرافیایی نیز برای خود سنت و قدمتی دارند که به زمان های بسیار دور برمی گردد. کلمه ی Map از Mappa mundi که یک اصطلاح لاتینی قرون وسطایی می باشد، مشتق شده است. در این جا map به معنای پارچه یا دستمال و mundi به معنای جهان است. در آن زمان نقشه بهترین ابزار برای تبدیل جهان سه بعدی به جهان دو بعدی بود. این ابزار در طول سالیان سال دچار تغییر و تحولات زیادی شد و به تدریج اشکال و ابعاد گوناگونی پیدا کرد و نقشه های کاغذی که همیشه راهنما و یاور کاشفان و جهانگردان بودند، جای خود را به ابزارهای دقیق و کامل امروزی به نام گوگل مپز یا گوگل مپ Google map دادند.
سرویس گوگل تحول عظیمی را در سیستم مسیریابی دنیا ایجاد کرد و ثابت کرد که می توان بدون اتلاف وقت یا آشنایی به زبان های مختلف، فقط با لمس چند گزینه اطلاعات زیادی را درباره ی شهرها و مسیرها به دست آورد. امروزه گوگل مپ با یک میلیارد کاربر فعال، یکی از پرکاربرد ابزارهای جهت یابی به شمار می رود. از آن جا که این اپلیکشین پر کاربرد دارای ویژگی های کارآمد فراوانی است، می خواهیم در این مقاله کاربردها و روش های استفاده از گوگل مپ را بیشتر شرح دهیم، تا شما هم با فضای گوگل مپ و امکانات آن بیشتر آشنا شوید و بتوانید در سفرهای خود از این نرم افزار مفید و سرویس های آن استفاده کرده و با بهره گیری از آن آسوده خاطرتر سفر کنید. سایت رزرواسیون ایران هتل آنلاین همراه شما در تمامی سفرهاست و شما می توانید با استفاده از امکان رزرو هتل در مشهد و رزرو هتل در تبریز و دیگر شهرها آسان و هوشمندانه سفر کنید.

نقشه  گوگل
Google maps
گوگل مپ یک سرویس نقشه برداری وب است که توسط google ایجاد شده است. کاربردهای فراوان آن می تواند دسترسی ما را در سفر یا مسیرهای درون شهری آسان تر کند. گوگل مپ از فناوری هایی مانند Tele Atlas استفاده می کند و بر همین اساس می تواند با ارائه ی تصاویر ماهواره ای، نقشه های خیابانی، تصاویر 360 درجه از نمای خیابان ها، شرایط ترافیکی جاده ها و خیابان ها و برنامه ریزی مسیر مسافرت های هوایی، زمینی و حتی مسیر حمل ونقل شهری و عمومی ما را مانند یک راهنما و جهت یاب خوب و دقیق را همراهی کند.

تقریبا بیشتر ما با برخی از ویژگی های گوگل مپ آشنا هستیم، خدماتی مانند جهت یابی در مسیرهای پیچ در پیچ و راهنمای صوتی آن، اما آیا مطمئن هستید که همه ی راه های استفاده از آن را می دانید؟
google map

ذخیره کردن آدرس خانه و محل کار

یکی از اولین کارهایی که برای استفاده ازگوگل مپ باید انجام دهید این است که آدرس خانه و محل کار خود را ذخیره کنید، برای انجام این کار Google maps را باز کنید، روی دکمه ی منو که توسط سه خط افقی در گوشه ی بالا سمت چپ نشان داده شده است، مکان های خود را ضربه بزنید، ورودی برای کار و خانه را که مشاهده کردید، آدرس های خود را وارد کنید. اکنون می توانید برای رفتن به خانه یا محل کار آدرس بپرسید، بدون این که هر بار نیاز به وارد کردن آدرس باشد. شما همچنین می توانید از قابلیت های مختلف و دیگر آن استفاده کنید، می توانید رستوران های نزدیک محل کارتان را وارد کنید و لیستی از پیشنهادات قابل قبول دریافت کنید.
google map

چگونه به سرعت جهت یابی کنیم؟

برای یافتن یک مکان شما می توانید برای یک مکان جستجو کنید یا آن را روی نقشه لمس کنید، سپس دکمه ی آبی را در پایین سمت راست را لمس کنید و نگه دارید، نقشه های Google بهترین مسیر را انتخاب کرده، سپس حالت ناوبری مستقیم راه اندازی کنید. اگر می خواهید مسیر یا حالت حمل و نقل خود را تغییر دهید، فقط کافی است به آن یک بار ضربه بزنید، تغییرات خود را انجام دهید، سپس روی شروع ضربه بزنید.
google map

نحوه ی اشتراک گذاری موقعیت مکانی

اگر می خواهید موقعیت مکانی خود را در زمان واقعی با خانواده یا دوستان تان به اشتراک بگذارید، روی دکمه منو (سه خط در گوشه ی چپ بالای صفحه) ضربه بزنید و اشتراک گذاری مکان را انتخاب کنید. شما می توانید نماد افزودن افراد را در بالا سمت راست ضربه بزنید تا انتخاب کنید موقعیت خود را تا چه مدت می خواهید به اشتراک بگذارید، همچنین افراد مورد نظر را انتخاب کنید تا با آنها اشتراک گذاری شود. اگر آنها یک حساب Google داشته باشند، موقعیت شما با آنها در برنامه Google Maps شما به اشتراک گذاشته خواهد شد؛ در غیر این صورت، آن را به عنوان یک لینک که می توانند به آن ضربه بزنند، ارسال می کنند. شما همچنین می توانید موقعیت مکانی خود را از طریق یک میزبان از برنامه های دیگر مانند فیس بوک مسنجر به اشتراک بگذارید. هرکسی که موقعیت مکانی خود را با شما به اشتراک می گذارد، برگه خود را در بالای صفحه نمایش می دهد و می توانید روی آن ضربه بزنید تا ببینید که کجا هستند.
google map

چگونه موقعیت خود را به اشتراک بگذاریم؟

برای نگه داشتن و ذخیره کردن موقعیت فقط کافی است پین را در آن نقطه قرار دهید. فقط برای با کشیدن پین، روی مکان ضربه بزنید و نگه دارید. بعد آن را با ضربه زدن روی آیکون Share به اشتراک بگذارید اگر آیکون Share قابل مشاهده نبود باید در منوی سه نقطه ای عمودی گزینه ی Share را لمس کنید. در این هنگام شما یک لیست از برنامه های پاپ آپ را مشاهده خواهید کرد که می توانید مکان خود را از طریق آن به اشتراک بگذارید. اگر کسی مشکل پیدا کردن موقعیت مکانی شما را داشته باشد، نمایه عکس در مقابل ساختمان واقعی می تواند کمک کند.

google map

چگونگی پیدا کردن مکان های مورد نیاز در نزدیکی خود

گاهی شما به منطقه و محل سکونت خود آشنا نیستید، به دنبال یک پمپ بنزین یا پستخانه هستید، خوشبختانه، اگر به گزینه Explore در پایین سمت چپ در Google Maps ضربه بزنید، لیستی از نقاط نزدیک به آن را مشاهده خواهید کرد. اگر شما پایین بروید، می توانید جستجوی خود را با انتخاب یکی از دسته ها محدود کنید. رستوران ها، بیمارستان ها، دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین ها و بسیاری از تاسیسات دیگر، همچنین می توانید از طریق تایپ کردن در نوار جستجو در بالای صفحه، جستجو کنید و یا با جستجوی آیکون های میکروفون در بالا سمت راست، به جستجوی صوتی را بپردازید. شما می توانید هر آن چه به دنبالش هستید را، انتخاب کنید، سپس لیستی از گزینه های نزدیک در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
google map

چگونه در حالت آفلاین از نقشه استفاده کنیم؟
بسیاری از کاربران شکایت دارند که یکی از بزرگترین نقطه ضعف های گوگل مپ این است که فقط در حالت آنلاین می توانند از آن استفاده کنند، اما با بروزرسانی های جدید و کمی برنامه ریزی شما می توانید نقشه ها را دانلود و مشاهده کنید. برای این کار ابتدا گوگل مپ را باز کنید سپس صفحه را به سمت راست بکشید و روی عبارت your places کلیک کنید. سپس روی مکانی که می خواهید بر روی نقشه ذخیره کنید ضربه بزنید، با ضربه زدن بر روی آدرس در پایین، اطلاعات را گسترش دهید، سپس روی save as to use offline ضربه بزنید، و آن را به عنوان مکان مورد نظرتان ذخیره کرده یا آن را به لیست مکان های ستاره دار اضافه کنید. هنگامی که مکانی را ذخیره می کنید، گزینه ذخیره با آیکون مربوطه ذخیره می شود. بعد به منو بروید و مکان های ذخیره شده را زیر مکان های شما را پیدا کنید.
نقشه  گوگل
ارسال نقشه و مسیریابی از طریق کامپیوتر به گوشی
برای این کار نه تنها نیاز به حساب کاربری خود دارید ، بلکه این حساب کاربری باید با گوشی شما ست شده باشد.

بعد از پیدا کردن نقشه و مسیریابی روی عبارت Send to your phone کلیک کنید واز بین راه های پیشنهادی ارسال شده یکی را انتخاب کنید. در صورت باز نبودن حساب کاربری گوگل، نقشه به صورت لینک یا ایمیل به گوشی شما ارسال می شود.
google map

چک کردن جدول زمانی قطارها و اتوبوس ها
برای این منظورمکانی را که می خواهید به آن جا بروید در گزینه ی مسیرها روی آیکونی که می خواهید، مثلا روی آیکون قطار در قسمت بالا ضربه بزنید، لیستی از گزینه ها را براساس زمان فعلی را مشاهده خواهید کرد. اگر می خواهید بررسی کنید که قطار بعدی کی می رسد یا قطار بعدی کی می رود روی آن ضربه بزنید گزینه ی حرکت را انتخاب کنید یا می توانید روی Last کلیک کنید تا آخرین گزینه را پیدا کنید. شما همچنین می توانید نتایج را با تایپ وسیله ی مورد نظر محدود کنید.
Google map
مشاهده ی تمامی مکان هایی که در آن جا بوده اید
یکی از قابلیت های گوگل مپ Timeline Your است.شما با ضربه زدن روی آن می توانید به تمام مکان هایی که در آن ها بوده اید دست پیدا کنید. برای پاک کردن این سابقه به setting گوگل app بروید و این مسیر را دنبال کنید:

Setting>Location>Google location History و کشوی مورد نظر را به سمت خاموش بکشید، یا این که با کمک دکمه ی پایین صفحه تمام سوابق را حذف کنید.

1683375346 19 Google map و روش های استفاده از آن

اطلاع از وضعیت ترافیکی جاده ها و اتوبان ها
سیستم تجزیه و تحلیل ترافیک در گوگل مپ طراحی شده است و می تواند شما را در پیدا کردن بهترین مسیرها کمک کند. با ضربه زدن روی علامتی که روی سمت راست صفحه ی نمایش شماست و باز کردن آیکون ترافیک می توانید از وضعیت راه ها به خوبی مطلع شوید.
Google map
چگونه بین چند مقصد مسیریابی کنیم؟
گاهی ما دو مقصد پیش رو داریم، برای رسیدن به این دو مقصد نیازمند راهنمایی گوگل مپ هستیم، در اینجا باید هر دو مسیر را به گوگل معرفی کنیم تا گوگل با در نظر گرفتن هر دو مقصد بهترین مسیر را پیشنهاد بدهد. برای این منظور ابتدا مسیر اول را مشخص می کنیم. سپس روی سه نقطه عمودی ضربه بزنید یا روی دکمه ی + که در پایین کادر مقصد وجود دارد کلیک کنید تا کادر جدیدی با عبارت Add stop باز شود، در کادر جدید مقصد دوم را اضافه می کنیم و گوگل مپ این قابلیت را دارد که تا 9 مقصد هم به آن اضافه کنید.
Google map
چگونه مسیرهای مورد نظر خود را به گوگل مپ بدهیم؟
در گوگل مپ امکاناتی وجود دارد که به کمک آن ها شما می توانید یک مسیر را فیلتر کنید یا واحد مسافت را به مایل یا کیلومتر تغییر دهید. در قسمت Option شما می توانید واحد مسافت را انتخاب کنید. آن را به Km یا Miles یا اتوماتیک تغییر دهید.
برای حذف بزرگراه ها ابتدا مسیریابی اولیه را انجام بدهید بعد روی کلمه ی Options کلیک کنید. در این قسمت Toll به معنای عوارض و High way به معنای بزرگراه است. اگر می خواهید از مسیرهای دارای عوارض عبور کنید گزینه ی Tollرا انتخاب می کنید.
Google map
محاسبه ی فاصله ی مستقیم دو نقطه
در نرم افزار نقشه ی گوگل می توان به محاسبه ی فاصله ی دو نقطه یا چند نقطه در خط مستقیم پرداخت. به عنوان نمونه می توان به وسیله ی آن مسافت بین دو شهر تبریز و شیراز را محاسبه کنید. برای انجام چنین محاسبه ای، ابتدا داخل تقشه نقطه ی مورد نظر را به مدت چند ثانیه لمس کنید تا پین گذاری و صحنه ی شناور مربوط به آن ظاهر شود. پس از لمس نام مکان مورد نظر در کارت اطلاعاتی باید به آن را به سمت پایین پیمایش کنید، با لمس عبارت اندازه گیری فاصله ( Measure distance) اولین مکان مورد نظر اندازه گیری خواهد شد. برای اضافه کردن مکان بعدی صفحه را جابه جا کرده و با قرار دادن دایره ی مشکی آیکون، دایره ی مثبت آبی یا عبارت Add point را لمس کنید. برای مکان های بعدی همین روند قابل تکرار است. هم اکنون می توانید فاصله ی مستقیم بین دو نقطه را با واحد مایل یا کیلومتر مشاهده کنید.
گوگل مپ وسیله ای است که کاربردهای دقیق و فراوان آن می تواند مثل یک دوست و یک راهنمای ماهر و دقیق ما را همراهی کند. اما استفاده ی صحیح از این ابزار نیازمند شناخت کاربردهای آن است، هر چند کاربردهای این اپلیکشین مفید آن قدر زیاد است که در یک مقاله مجال گفتن آن نیست، اما تلاش کردیم به چند مورد از پرکاربردترین برنامه های گوگل مپ اشاره کنیم. امیدواریم شما هم با شناخت هرچه بیشتر ابزارهای عصر نوین، از آن ها بیشترین بهره را ببرید.

اپرای گوانگجوی چین؛ شاهکارتکنولوژی و مدرنیته
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر