لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تالاب لیپار چابهار، تالابی به رنگ صورتی
تالاب لیپار چابهار، تالابی به رنگ صورتی

تالاب لیپار چابهار، تالابی به رنگ صورتی

امروزه گردشگری ساحلی، جايگاه قابل توجهی را در میان انواع گردشگری به خود اختصاص داده است. در این میان شهرستان چابهار با میراث فرهنگی غنی و برخورداری از موهبت های بیشمار طبیعی و جغرافیایی که در نوع خود منحصر به فرد و یگانه اند به یکی از مهمترین کانونهای جذب گردشگری ساحلی مبدل شده است. وجود سواحل صخره ای و کوه های مینیاتوری که به آنها کوه های بدلند یا مریخی نیز می گویند در امتداد سواحل آن چشم اندازی بدیع و سحرانگیز را برای مسافران رقم می زند.
در فاصله چند کیلومتری چابهار، تالاب صورتی لیپار قرار دارد. تالابی بسیار زیبا و منحصر به فرد قرار دارد که در میانه دو کوه قرار گرفته و زیستگاه پرندگان گوناگونی است. رنگ صورتی این تالاب در ماه هایی از سال چنان منظره شگفت انگیزی ایجاد می کند که عده ای را مشتاق تماشای آن از نزدیک می نماید.

برای دیدن این تالاب باید راهی جنوب ایران شوید. مهمترین بخش هر سفر انتخاب هتل و یا اقامتگاهی مناسب است. برای سفری آسوده و بدون دغدغه به چابهار، کافیست هتل خود را از قبل رزرو کنید. با انتخاب یکی از هتل های چابهار مانند هتل لیپار چابهار و رزرو آن به راحتی به تالاب زیبای لیپار و سایر جاذبه های گردشگری چابهار دسترسی خواهید داشت.
تالاب لیپار چابهار

آدرس تالاب لیپار چابهار

علاوه به مسافرت با وسیله نقلیه زمینی، از طریق هواپیما و قطار نیز می توان به چابهار سفر کرد. از فرودگاه کنارک چابهار به شهرهای مختلف داخلی و خارجی پرواز وجود دارد، از مسیرهای داخلی میتوان به زاهدان، مشهد، بندرعباس، تهران، شيراز، کرمان، کیش و از مسیرهای خارجی میتوان به دبی و مسقط اشاره کرد. قطار نیز از مقصد تهران به زاهدان و بالعکس حرکت می کند.
تالاب لیپار در فاصله 15کیلومتری بندرچابهار، در مسیر جاده ای – ساحلی گواتر، درست بعد از روستای رمین، در تنگه ای صخره ای مشرق به دره ای سرسبز و زیبا واقع شده است.

10 مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی در جنوب كشور
ادامه مطلب

تالاب لیپار

لیپار از دو کلمه لیپ به معنی خار و خاشاک و آر به معنای آب رودخانه تشکیل شده است. چون آب رودخانه با خار و خاشاکی که همراهش وجود دارد به آب دریا می ریزد، بلوچ ها محل تلاقی این دو را لیپار می نامند.
تالاب لیپار چابهار
این تالاب در میان دو کوه که فاصله زیادی با هم ندارند ایجاد شده و آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع نموده است. مساحت این آبگیر 14 کیلومتر است. پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع درخچه های کلیر و گز و چش با چشم اندازی خیره کننده هستند. جالب است بدانید که در این منطقه پنبه وحشی نیز رویش می کند که مردم محلی از آن برای تهیه متکا استفاده می کنند.
تالاب لیپار چابهار
پرندگانی چون فلامینگو، انواع حواصیل، طاووس، تیهو، چنگر، خوتکا، کشیم، باقرقره و عقاب دشتی در این تالاب زندگی می کنند. در سال های گذشته به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی برخی از پرندگان زمستان گذران مانند فلامینگو نیز به این تالاب مهاجرت می کردند. البته برای تماشای پرندگانی که تالاب را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند باید صبور باشید. زیرا حضور گردشگران در تالاب باعث احساس عدم امنیت پرندگان می شود و آنها به راحتی در دیدرس قرار ندارند. اگر هدف از سفر شما به تالاب لیپار پرنده نگری است باید حتماً اصول آن را رعایت کنید.
تالاب لیپار چابهار

علت صورتی بودن رنگ این تالاب وجود تعداد زیادی پلانکتون گیاهی است. از آنجایی که آب منطقه غنی از مواد آلی و معدنی است پلانکتون ها در آنجا رشد بسیار خوبی دارند. با گرمای هوا تولید بیولوژیکی این موجودات ریز بیشتر می شود و موجب افزایش بیش از حد این موجودات گیاهی در تالاب می گردد. این تغییر هم به دلیل ایجاد جریانات دریایی حاصل از طوفان مونسون بوجود می آید. پلانکتونها دارای رنگدانه های متنوعی هستند ولی رنگ سرخ در بین آنها بیشتر است. تراکم زیاد آنها آب تالاب را به رنگ سرخ در می آورد. معمولاً این اتفاق در ماه های خرداد تا شهریور رخ می دهد. در بقیه فصول سال آب این دریاچه به رنگ طبیعی است.

تالاب لیپار چابهار
آب این تالار بسیار شور است. تا جایی که افرادبومی منطقه نمک آب را جمع آوری کرده و به فروش می رسانند.
لازم به توضیح است که رستوران و مرکز اقامتی در این تالاب وجود ندارد و تنها مسافران می توانند از مناظر دلپذیر آن استفاده کنند ولی قایق هایی برای تفریح مسافران در این تالاب اجاره داده می شوند.
ساختمان قدیمی تلگرافخانه

رزرو هتل در منطقه آزاد چابهار، بندر همیشه بهار ایران
ادامه مطلب

ساختمان قدیمی تلگرافخانه

چابهار جاذبه های گردشگری بینظیر دیگری نیز دارد که به اسامی آنها اشاره می کنیم. انجیر معابد که به زبان محلی به آنها کرگ می گویند. ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار که توسط انگلیسی ها ساخته شده است و از قدیمی ترین ساختمان های این شهر می باشد و به منظور تجارت با هند ساخته شده است. پیل بند که دیواری عظیم است که با ساروج و سنگ گچ ساخته شده و محل نگهداری فیل های شاه بوده و فیلبانان در آنجا به تربیت فیل ها مشغول بوده اند. قلعه پرتغالی ها یا قلعه تیس که در فاصله 5 کیلومتری روستای تیس بر بلندای تپه ای بنا شده است. پرتغالی ها در زمان استقرارشان در چابهار آن را ساخته اند که برخی اعتقاد دارند قدمت این بنا به ماقبل از تاریخ برمی گردد. تمساح گاندو یا تمساح پوزه کوتاه که بومی این منطقه می باشد و از ارزش ملی و بین المللی بیشماری برخوردار است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر