لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد رنگونی ها آبادان
مسجد رنگونی ها آبادان

مسجد رنگونی ها آبادان

استان خوزستان به ویژه شهر آبادان از معدود استان هایی است كه از سال ها قبل در ردیف زیباترین شهرهای جهان قرار گرفته و تاریخچه ای غنی را در دل خود جای داده است. این استان به دلیل صنعتی و نفت خیز بودن از سال های گذشته تا كنون پذیرای مسافران متعددی از تمام نقاط دنیا بوده است. شهری زیبا در كنار سواحل زیبای جنوبی كشور كه در فصول سرد سال از گردشگر پذیرترین شهرهای ایران به حساب می آید. بی شک با رزرو بهترین هتل های آبادان مانند هتل پارس کاروانسرا و دیگر شهرهای خوزستان روزهای پر از نشاطی را می توانید در این استان تجربه كنید. در این مطلب قصد داریم با گذشتن از همه زیبایی ها و جاذبه های استان یاد شده، شما را با یكی از زیباترین مساجد كشور آشنا کنیم. مسجد رنگونی ها آبادان از متفاوت ترین مساجد كشور می باشد كه توسط مردمانی از كشورهای دیگر بنا شده است می باشد. اگر به دنبال سفر به منطقه ای هستید كه در كنار زببایی های طبیعی، آب و هوای خاص و همچنین نمادی از دفاع و وطن پرستی مردم كشور باشد، استان خوزستان بهترین گزینه است.

آشنایی با استان خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی كشور و هم مرز با كشور عراق بوده و مردمانی سر فراز در مقاومت و ایستادگی در سال های دفاع مقدس را در خود جای داده است. این منطقه یكی از زیباترین و خاص ترین استان های كشور می باشد. هوای مطلوب و بهاری در زمستان ها در كنار سواحل زیبا و نخلستان های وسیع و قرار گرفتن جزو مناطق آزاد كشور محبوبیت این شهر را بر سر زبان ها انداخته است. استان خوزستان و به ویژه شهر آبادان در تمام جهان به دلیل نفت خیز بودن و وجود پالایشگاه ها مورد توجه است و این موضوع بی ارتباط به ساخته شدن مسجد زیبای رنگونی ها در این شهر نیست. آدرس مسجد رنگونی ها در شهر آبادان را از هركس در این شهر بپرسید بی شک به شما پاسخ می دهد. اگر در كنار اروند رود قدم بزنیم و به سمت پالایشگاه نفت برویم در خیابان امام و روبه‌روی انبار دارویی این پالایشگاه می توانیم مسجد زیبای رنگونی ها را از نزدیک ببینیم. این مسجد زیبا و متفاوت به دلیل همین تفاوت در معماری مورد توجه همه مردم و به ویژه مسافران و گردشگران قرار گرفته است. معماری این مسجد كه به مانند معماری های هندی و پاكستانی است آن را كاملا متفاوت با دیگر مساجد كشور می كند. مسجدی كه به دست مسلمانانی از كشورهای هند، پاكستان و انگلستان بنا شده است.
مسجد رنگونی ها آبادان

تاریخچه ساخت مسجد رنگونی ها

كشور انگلستان یک قرن پیش با سیاست های توسعه طلبی و همكاری با دیگر كشورها بر سر منافع حیاتی از جمله نفت و فرآورده های آن با بستن قراردادهایی همكاری كرده كه حاصل یكی از این همكاری ها ورود به كشور ایران و ساخت پتروشیمی در استان خوزستان می باشد. پس از همكاری كشور انگلستان با كشور میانمار كنونی كه در آن زمان بر سر ساخت پتروشیمی و پالایشگاه در آن کشور بوده، متوجه وجود نفت در استان خوزستان و شهر آبادان ایران شده و همین كشف بزرگ باعث مهاجرت انگلیسی ها و رانگونی ها به شهر آبادان شد. پس از آغاز ساخت پتروشیمی در شهر آبادان به دست انگلیسی ها، رنگونی ها و هندی ها در سال های 1291 الی 1299 به دلیل وجود كارگران مسلمان از دیگر كشورها در آبادان، تصمیم به بنای مسجدی با معماری هندی و مطابق فرهنگ كشور خود گرفتند.
مسجد رنگونی ها آبادان
مسجد رانگونی ها طی مدت چند سال به دست هندی ها و به ویژه پاكستانی های مسلمان كه اغلب سنی های حنفی بودند ساخته شد و اغلب هزینه ساخت آن نیز توسط كارگران پاكستانی شركت نفت پرداخت شد. این مسجد یكی از مهم ترین مكان های تجمع مردم و كارگران هندی و پاكستانی و دیگر مسلمانان از گوشه گوشه جهان در دل خود بوده كه این موضوع خود یكی از جاذبه های این مسجد در زمان های گذشته بوده است. ساخت این مسجد توسط معماران هند و پاكستان انجام شد. این بنای زیبا و چشم نواز با رنگ سفید و رنگ های شاد به كار رفته در آن تفاوتی چشم گیر با دیگر مساجد در كشور ما داشته است.
مسجد رنگونی ها آبادان

آشنایی با بخش های گوناگون مسجد

با ورود به حیاط مسجد رنگونی ها و گذشتن از چند در كه شما را به حیاط اصلی و بنای مسجد می رساند، سفیدی حیاط و دیوارهای این مسجد كه بسیار جذاب است نظر شما را به خود جذب می كند. قبل از ورود به مسجد احساس می شود تمام آن را با سنگ هایی سفید تزئین كرده اند ولی ملات مورد استفاده در تمام مسجد و دیواره ها از سیمان سفید كه شاید به دلیل شرایط آب و هوایی از آن استفاده شده می باشد. مسجد رنگونی ها بر روی تونل های بزرگی بنا شده كه مانع رسیدن رطوبت به بنای اصلی و ستون های مسجد است.
مسجد رنگونی ها آبادان
سقف زیبای مسجد رنگونی ها با چهار گنبد زیبا و خوش نقش در كنار دو مناره كه جذابیت آن را بیشتر كرده بسیار دیدنی است. نمای زیبای سقف و سردر این مسجد كاملا بر گرفته از معابد هندی و معماری هندی پاكستانی است. از دیگر شگفتی های این مسجد استحكام بنا و طرز مهندسی ساخت آن می باشد كه با وجود بمب باران ها و اصابت خمپاره به سقف آن فقط سوراخ و شكافی كوچک برداشته و تخریب نشده است. شبستان و سالن مسجد نیز همانند دیگر قسمت های بنا با گل بوته هایی از جنس سیمان، طوری طراحی و ساخته شده است كه همچنان پس از گذشت یكصد سال با همان زیبایی پابرجا است.
مسجد رنگونی ها آبادان
از دیگر جاذبه های این مسجد محراب رنگارنگ آن است. محراب زیبای این مسجد با طرح و معماری برگرفته از بناها و معابد هندی چشم گردشگران را به خود خیره می كند. این رنگارنگی و نقوش هنری متفاوت با دیگر مساجد كشور است. از سال 1388 قسمتی از این مسجد به موزه اسناد تاریخی و خطی تبدیل شد. نامه نگاری ها و مكاتبات مالی بین انگلیسی ها و هندوستانی ها در آن سال ها در معرض دید گردشگران و مسافران قرار گرفته است. حوضی زیبا در ساختمان اصلی مسجد رنگونی ها قرار گرفته كه محل آب خوری نمازگزاران بوده است.
مسجد رنگونی ها آبادان
در سفر به شهر آبادان در كنار بازدید از مسجد كم نظیر رنگونی می توان روزها از سایر جاذبه ها و دیدنی های این شهر نیز بازدید كرد. جاذبه های كم نظیری همچون: مراكز خرید زیبا و بین المللی این شهر، پل بهمنشیر، قدمگاه امام رضا (ع) و بسیاری از بناهای تاریخی و طبیعی واقع در آبادان كه سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می كند. سینماهای این شهر كه ازجمله اولین ها در كشور بوده اند نشان از فرهنگ بالا و هنر دوست بودن مردم آبادان دارد. در سال های اخیر به دلیل قرار گرفتن این شهر در میان مناطق آزاد كشور، از لحاظ تجاری و بازار نیز تغییراتی در آن صورت گرفته و مردم گرم تر از قبل به فعالیت های تجاری خود مشغول هستند.

نکات بازدید از مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی ها در سال های اخیر به یکی از جاذبه های دیدنی اصلی و چشم نواز در آبادان تبدیل شده است. بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند تمایل دارند از مسجد یاد شده بازدید کنند؛ لازم به ذکر است دیدن از مسجد رنگونی ها در تمام روزهای سال امکان پذیر نبوده و در ایام خاص درب های آن به روی علاقه مندان باز می گردد؛ از این رو بهتر است پیش از رفتن به این مکان درباره ساعت کاری مسجد اطلاعات لازم را به دست آورید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
جاهای دیدنی شاهرود با عکس و آدرس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر