لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ارگ گوگد گلپایگان اصفهان
ارگ گوگد گلپایگان اصفهان

ارگ گوگد گلپایگان اصفهان

به ندرت افرادی پیدا می شوند که به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه ای ندارند و بناهای مدرن و امکانات به روز را ترجیح می دهند، اما حتی چنین افرادی نیز به اقامت در یک بنای تاریخی که مکانی با چیدمانی سنتی و قدیمی و در عین حال بسیار شیک و تمیز و مرتب و دارای امکانات روز دنیاست علاقه زیادی نشان می دهند و از ان لذت می برند. تعداد مکان هایی که امروزه به تاریخ پیوسته اند و تنها به عنوان موزه از انها استفاده می شود بسیار زیاد است اما تعداد آنهایی که به مکانی برای اقامت گردشگران تبدیل شده اند اندک است.

از جمله این مکان ها که می تواند خاطره یک شب اقامت در یک محل متفاوت را در کلبه ذهنتان ثبت کند ارگ گوگد در گلپایگان است. ارگ تاریخی گوگد که امروزه بیشتر تحت عنوان هتل ارگ گوگد از ان یاد می شود مکانی است که می تواند بهرین اقامت در شهر گلپایگان اصفهان را برای شما به ارمغان آورد و خود یکی از جاذبه های بی نظیر این شهر محسوب می شود. این ارگ دومین بنای خشتی و گلی در ایران است که معماری آن به قدری زیباست که همواره در طول ایام مختلف سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می ‌کند.

شهر گلپایگان اصفهان دارای مکان های دیدنی بسیاری است. از جمله نزدیک ترین آنها به ارگ گوگد می توان از مسجد جامع، بازار چهارسوق و مناره یاد کرد. این شهر دارای هتل های زیبایی نیز می باشد که می توانند مورد رضایت گردشگران قرار گیرند. اولین کار قبل از اقدام به هر سفر رزرو هتل است. امروزه این کار با ورود به یک وبسایت و تنها با چند کلیک ساده امکان پذیر است. از جمله وب سایت های پیشتاز در این زمینه وبسایت ایران هتل آنلاین است. با مراجعه به این وبسایت می توان هتل های گلپایگان را به راحتی با هم مقایسه و یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کرد. این شهر دارای سه هتل با نام های اقامتگاه بوم گردی عمو قدرت، مهمانسرای جهانگردی گلپایگان و هتل ارگ گوگد است که از طریق سایت ایران هتل انلاین می توان با مشخصات هر یک بیشتر آشنا شد. در این میان هتل ارگ گوگد گلپایگان تنها یک هتل نیست بلکه مکانی تاریخی و دیدنی است که اقامت در آن می تواند برای هر گردشگری جالب و جذاب باشد.
ارگ گوگد گلپایگان
معرفی کلی
احتمالا تا الان این سوال ابهام برانگیز در ذهنتان نقش بسته که ارگ گوگد گلپایگان یک بنای تاریخی و سنتی است یا هتلی مدرن که دارای تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز مسافران امروزی است. ارگ گوگد یک بنای تاریخی در شهری به نام گوگد یکی از شهرهای حومه گلپایگان واقع در استان اصفهان است که در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران قرار گرفته و به عنوان دومین بنای خشتی ایران شناخته می شود، بنایی که امروزه علاوه بر اینکه یک جاذبه تاریخی و دیدنی است یک هتل مجلل و زیبا و دوست داشتنی هم می باشد که در کمال زیبایی رفاه و اسایش را به مسافران و مشتریان خود هدیه می دهد. فاصله شهر گلپایگان تا استان اصفهان ۱۵۶ کیلومتر است. این شهر در بین سه شهر خوانسار، خمین و میمه در شمال غرب استان اصفهان واقع شده و فاصله آن تا شهر اصفهان حدودا دو ساعت می باشد. طبیعت بسیار زیبا و بکر شهر گلپایگان مناظر طبیعی نابی را در استان اصفهان در معرض دید گردشگران و ساکنان این شهر قرار می دهد. ارگ گوگد گلپایگان در شهر گوگد، در خیابان آیت ‌الله گلپایگانی، در کوچه قلعه جای گرفته است. شهر گلپایگان شهر بسیار قدیمی است به طوری که طبق گفته هایی که در مورد آن وجود دارد تاریخچه اش به هما دختر بهمن از سلسله کیانیان برمی گردد. امروزه ارگ گوگد به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است. این ارگ در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی توسط اداره میراث فرهنگی گلپایگان بازسازی و مرمت شده و به شکل امروزی درامده است.
ارگ گوگد گلپایگان
شهرستان گلپایگان علاوه بر ارگ گوگد و سایر آثار تاریخی و زیبایی که دارد از طبیعت بکری نیز برخوردار است که با سرسبزی و شادابی که ارزانی می دارد می تواند لذت سفر شما را دو چندان کند. دیدن از ارگ گوگد بازدیدی است که همزمان فرصت کسب دو تجربه ی جالب و به یادماندنی را در اختیار گردشگران قرار می ‌دهد، گردشگران علاوه بر بازدید از یک اثر تاریخی می توانند با اقامت یک تا چند روزه در دل ان نمونه ای از ترکیب سنت های قدیمی با امکانات به روز و جدید دنیا را مشاهده کنند و از آن بسیار لذت ببرند به طوری که مشتاق باشند دوباره به این مکان بیایند و از آن دیدن کنند.
ارگ گوگد گلپایگان
وجه تسمیه
ارگ در لغت به معنی قلعه‌ ای کوچک در میان قلعه‌ ای بزرگ است که دارای برج و بارو می باشد. این واژه در اصطلاح به معنی محل اقامت است و در حالت کلی به مکانی اشاره دارد که حاکم شهر، سرزمین یا کشور با اقامت در آن به امور مملکت و مردم خود رسیدگی می کند. در شهرهایی از ایران که دارای قدمت دیرینه می باشند آثار و نشانه هایی از تعداد زیادی از ارگ‌ های قدیمی بر جای مانده است، ارگ هایی که هر یک زمانی محل حکومت حاکمی بوده است و از رویدادهای آن زمان حرف ها برای گفتن دارد. با اینکه ارگ ها معمولا محل حکومت حاکم وقت خود بوده اند اما برخی از انها با توجه به زمان و موقعیت قرارگیری کارکردهای مختلفی داشته اند و حتی ممکن بوده با تغییر شرایط زندگی و اوضاع مملکت، کاربری متفاوتی به خود بگیرند.
ارگ گوگد گلپایگان
تاریخچه ساخت
زمان ساخت ارگ گوگد گلپایگان به ۴ قرن پیش می بر می گردد؛ بله! چهار قرن است که این بنا همچنان پابرجاست و شما با اقامت در آن در قلب تاریخ سیر می کنید. البته این درحالی است که هنوز هیچ مدرک مکتوبی از زمان دقیق ساخت ارگ گوگد در اختیار نیست اما سندی راجع به آن باقی مانده که مربوط به ۱۳۰ سال پیش می باشد و نشان می دهد که شخصی به نام علیخان بختیاری این ارگ را که متعلق به وی بوده به عنوان مهریه به همسرش اعطا کرده و بعد از این جریان، ارگ گوگد با نام ارگ علیخانی نیز شناخته شده است.
ارگ گوگد گلپایگان
مشخصات بنا

ارگ گوگد با مساحتی در حدود شش هزار و ۴۰۰ متر مربع و ابعادی معادل ۷۰ در ۷۰ متر به شکل چهارگوش ساخته شده است. ظاهر بنا دقیقا به صورت قلعه می باشد. برخی از قسمت‌ های قلعه دو طبقه است. در چهار طرف این قلعه چهار برج به شکل قرینه، به رنگ سرخ و با نمایی بسیار زیبا استوار شده اند و از انها به عنوان محل نگهبانی نگهبانان ارگ و حفاظت از آن استفاده می شده است. رنگ سرخ دیوارها زیبایی ارگ را چندین برابر کرده و بر جذابیت آن افزوده است. جرز پایه ‌های برج ها تقریبا 5/2 متر و ارتفاع آنها حدود ۱۲ متر است. برج‌ ها از بیرون به نقش و نگارهای زیبایی مزین شده اند.
ارگ گوگد گلپایگان

ارگ گوگد دارای قسمت های متفاوتی بوده که بسیاری از انها به مرور زمان از بین رفته و به تاریخ پیوسته تا اینکه بعد از سال ها، سعی در ساخت مجدد هر یک به همان شکل اولیه شده است. برج‌ ها، دیوار خارجی قلعه، بخشی از تالارهای ضلع غربی و بخشی از خانه‌ های داخل آن، از آن جمله قسمت هایی بوده که همچنان باقی مانده و به مرور زمان از بین نرفته است. از جمله نکات جالب توجه در ارگ گوگد سوراخ ‌هایی است که در زمان های دور در دیوارهای بلند بنا به عنوان سیستم امنیتی هشداردهنده استفاده می شده است؛ این سوراخ ‌ها پر از کبوترانی بوده که با مشاهده دشمن با ایجاد سر و صدای فراوان به ساکنین داخل ارگ خبر می دادند و آنها را از وجود متجاوز آگاه می کردند. نکته جالب بعدی که قدرت معماری و آینده نگری و کاربردی بودن بنا توسط معماران آن زمان را نشان می دهد وجود چاهی در بخش شرقی بناست که برای دسترسی به آب آشامیدنی در زمان نیاز تعبیه شده است. از دیگر مشخصات ارگ گوگد وجود دو درب مردکوب و زن کوب بر درب ورودی است به طوری که درب بزرگتر را مردکوب و درب کوچکتر را زن کوب می ‌نامیدند و همان طور که از نام آنها مشخص است یکی محل ورود زنان و دیگری محل ورود مردان بوده است.
ارگ گوگد گلپایگان
شیوه معماری ارگ گوگد بسیار شبیه روش ساخت کاروانسرا است. به طوری که وسط ان از فضایی باز تشکیل شده و بناها در اطراف آن قرار گرفته ‌اند، از طرفی دقیقا مانند یک کاروانسرا در برخی از قسمت ها دارای دو طبقه است و طبق گفته هایی که وجود دارد این نوع شیوه ساخت برای رعایت نظام طبقاتی است. نظام طبقاتی به این صورت است که در ان والامقامان در طبقات بالایی و کسانی که دارای مقامات پایین ‌تری بوده ‌‌اند، در طبقات پایینی، ساکن می‌ شده ‌اند.
ارگ گوگد گلپایگان
کارکرد بنا
موقعیت مکانی ارگ گوگد در گذشته در مسیر جاده ابریشم بوده، جاده ای که از اصفهان عبور می ‌کرده است. در زمان‌ هایی که شهر گوگد در کمال صلح و ارامش بوده و در موقعیت جنگی به سر نمی برده از این ارگ به عنوان کاروانسرای تاجران استفاده می شده است. با توجه به موقعیت ارگ گوگد نسبت به سایر کاروانسراها، این بنا محل استراحت تجار سرشناس یا حاکمان سایر شهرها بوده است و حتی طبق گفته کهنسال های شهر گوگد، آقامحمدخان قاجار نیز در زمان لشکرکشی ‌های خود چند روزی را در این محل توقف کرده است.
ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد در زمان ‌هایی که شهر یا کشور در جنگ با مهاجمان قرار داشته تغییر کاربری داده و به عنوان یک قلعه نظامی از ان استفاده شده است و مردم شهر گلپایگان را در خود پناه داده تا از دست دشمن در امان باشند. این همان تغییر کارکردی است که اشاره شد و به این ترتیب از یک بنا در دو زمان و موقعیت مختلف استفاده متفاوتی شده است. درب شمالی ارگ شاه ‌نشین نام دارد و حوضی نیز در آن قرار گرفته است، در مواقع جنگ، با آتش گرفتن این درب، ساکنین ارگ با استفاه از آب این حوض، آتش را خاموش می‌کرده اند و بدین ترتیب بهترین استفاده ممکن را از آن می بردند.
ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد امروزه کارکرد جدیدی یافته است. این کارکرد همانی است که موجب شده بسیاری از افراد ارگ گوگد را تحت عنوان هتل گوگد گلپایگان بشناسند چرا که تبدیل به یک هتل سه ستاره سنتی با امکانات به روز شده است، هتلی که محل بسیار مناسب و جالبی برای اقامت مسافران شهر گوگد می باشد. این هتل دارای ۲۰ اتاق و سوئیت‌ زیبا در دو طبقه است و با داشتن رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی مسافران عزیز را با آغوش باز می پذیرد. اتاق ‌های هتل با تزئینات سنتی جالبی که در کنار امکانات به روز دارند تصاویر زیبایی را در مقابل چشمان مسافران به عرصه نمایش می گذارند.

آسبادهای نشتیفان خواف، بر جای مانده های تاریخ
ادامه مطلب

بدین ترتیب امروزه بیشتر از اینکه از ارگ گوگد به عنوان یک اثر تاریخی یاد شود از آن تحت عنوان اقامتگاه گردشگران گلپایگان یاد می‌شود. این در حالی است که هتل گوگد تنها از لحاظ زیبایی جلب توجه نمی کند بلکه دارای امکانات کامل و به روز نیز می باشد که می تواند نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود جلب کند و با اطمینان می توان گفت که رضایت آنها را به دست آورد.
ارگ گوگد گلپایگان
لازم به ذکر است در این هتل با این همه نقش و نگارهای سنتی و چشم نواز غذاهای خیلی خوشمزه ای هم سرو می شود. در اینجا می توان انواع غذاهای سنتی و ایرانی را در کمال رعایت نکات بهداشتی و حفظ طعم واقعی به سبب استفاده از مواد اولیه مرغوب میل کرد. با این حال این تنها غذاهای سنتی و ایرانی نیستند که می توانند مزاج شما را راضی نگه دارند بلکه غذاهای جدید و خارجی هم در این مکان دلپذیر ارائه می شود. از طرفی چنانچه بعد از دیدن از تمام قسمت های ارگ مایل بودید در فضای باز ان چیزی میل کنید بدون اینکه وارد رستوران هتل شوید می توانید از مغازه هایی که در این ناحیه از بنا واقع شده اند مایحتاج خود را تامین بفرمایید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر