لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه ی صرافلار، موزه ی سفال تبریز
خانه ی صرافلار، موزه ی سفال تبریز

خانه ی صرافلار، موزه ی سفال تبریز

خانه های قدیمی با سبک و معماری خاص و دلپذیرشان دنیای قشنگی را به تصویر می کشند که دیگر اثری از آن نیست. خانه های قدیمی با باغچه، حوض و ایوان خود ما را به زمانی می برند که تلخی های زندگی در پیچ و خم کوچه های کاهگلی گم می شد و زندگی رنگ و بوی ساده تری داشت، خانه ها مامن دل های خسته بود و هر کس بهشت کوچکی برای خود داشت که در آن آرام می گرفت. تصویر آبی آسمان در حوض و رقص ماهی های قرمز در آب، بوی گل های رنگارنگ باغچه و جلوه گری گل های شمعدانی، تصویری است که برای ما مثل یک رویا است اما برای گذشتگان خود زندگی بود. در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از خانه های تاریخی و منحصر به فرد یعنی خانه صرافلار تبریز بیشتر آشنا کنیم.

سبک و روش معماری در هر دوره متاثر از آداب و رسوم، فرهنگ و شرایط جغرافیایی آن زمان می باشد و خانه های قدیمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این خانه ها با سبک زیبای معماری خود هنوز هم مورد توجه گردشگران و علاقمندان به هنر و معماری هستند واز آن جا که اصالت و روح هنر ایرانی در گوشه گوشه آن ها دیده می شود، میراث فرهنگی با حفظ و مرمت این خانه های اصیل و زیبا، آن ها را به عنوان موزه یا هتل در معرض استفاده یا بازدید عموم قرار می دهد. در بیشتر شهرهای قدیمی می توان نمونه هایی از این خانه های تاریخی و زیبا را پیدا کرد. خانه ریئسیان و عامری ها در کاشان، خانه دهدشتی در اصفهان و ده ها خانه زیبا و تاریخی دیگر که در شهرهای قدیمی ایران وجود دارند، جز آثار ملی کشورمان به شمار می روند. در تبریز نیز همچون شهرهای دیگر، بنای زیبا و تاریخی صرافلار را می بینیم که در حال حاضر تبدیل به موزه سفال و یکی از جاذبه های تبریز شده است.

موزه سفال تبریز

خانه های قدیمی در تبریز

از آن جا که شهر تبریز در طول تاریخ درمعرض حوادث طبیعی مهیبی بوده، بیشتر خانه های قدیمی آن متعلق به دوران قاجار و بعد از آن می باشد. در حال حاضر خانه های قدیمی بسیاری در تبریز شناسایی شده که بسیاری از آن ها در حال احیا، ترمیم و مرمت هستند و پس از بازسازی مانند خانه مشروطه یا خانه صرافلار به موزه یا مراکز فرهنگی تبدیل خواهند شد. شما نیز با ما همراه شوید تا به تبریز و خانه صرافلار یا در اصل به موزه زنده سفال رفته و از نزدیک با آن آشنا شویم. اگر قصد سفر به تبریز و بازدید از جاهای دیدنی آن را داشته باشید ایران هتل آنلاین همراه شما است تا با رزرو بهترین هتل های تبریز مانند هتل کایا لاله پارک تبریز سفری دلپذیر را تجربه کنید.
موزه سفال تبریز

آشنایی با خانه صرافلار

تاریخ ساخت این بنای تاریخی به دوران قاجاریه و پهلوی برمی گردد. این خانه زیبا که در دو طبقه یعنی یک طبقه فوقانی و زیرزمین ساخته شده، بنایی است که با سبک و هنر اصیل معماری ایران تزئین شده است. ورودی و نمای اصلی بنا مشتمل بر دو ایوان گچ بری شده و زیبا است، پنجره های قاب چوبی، آجری کاری ها و گچ بری های زیبا در کنار هم، معماری دیدنی دوره قاجار را به زیباترین شکل به نمایش گذاشته اند.
موزه سفال تبریز
در زیرزمین حوضخانه، دو اتاق در جبهه اصلی، یک اتاق مستطیلی و یک راهرو در ضلع غربی آن وجود دارد. در وسط حیاط یک حوض قرار گرفته و دو باغچه پر از گل و درخت نیز در دو طرف آن خودنمایی می کنند. مالک اولیه این خانه تاریخی و بی نظیر که یکی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری تبریز به شمار می رود، خانواده صرافلار و آخرین مالک آن خانواده علوی بود. سازمان میراث فرهنگی این بنا را از مالک آن خریداری کرده و به بازسازی و مرمت آن پرداخت. این خانه به عنوان موزه سفال در سال 1374 بازگشایی و در معرض بازدید عموم و گردشگران قرار گرفت.
موزه سفال تبریز

قیمت ها در موزه سفال

1. نمایشگاه دائمی: این قسمت از موزه سه بخش دارد که عبارتند از: نمایشگاهی از آثار استاد عباس قابچی و استاد احمد قابچی، .نمایشگاهی از آثار خانم فریده تطهیری مقدم و نمایشگاه آثار هنرمندان و هنرجویان سفالگر استان آذربایجان شرقی
2. حوضخانه : معمولا جلسات و اجتماعات هنری – فرهنگی در حوضخانه تشکیل می شوند. همچنین نمایشگاه های موقتی که آثار هنرمندان سفالگر را به نمایش می گذارند نیز در این مکان برگزار می شوند.
موزه سفال تبریز
3. بخش آموزشی: برای حفظ و گسترش این هنر باستانی و زیبا، خانه موزه سفال کلاس های آموزشی مختلفی را در این زمینه برگزار می کند. در این کلاس ها می توانید با مراحل تولید سفال گری با خاک سفید آذربایجان، نقاشی روی سفال، چرخکاری با گل سفید، لعاب کاری، کاش زنی و نقاشی روی کاشی و غیره آشنا شده و آموزش ببینید.
4. فروشگاه: این قسمت که به طور دائم در حال فعالیت است، به فروش آثار هنرجویان سفال آذربایجان شرقی می پردازد. این هنرجویان پس از اتمام دوره های مختلف سفال گری و نقاشی روی سفال، آثار خود را در این قسمت برای فروش می گذارند.

موزه سفال تبریز
موزه سفال تبریز
5. بخش آشنایی با مراحل مختلف سفال گری: در این بخش از موزه، بازدید کنندگان می توانند با مراحل مختلفی مانند آماده سازی، چرخکاری، آماده سازی لعاب، کار با آسیاب سنگی، آشنایی با رنگینه مس، پخت اول و لعاب زنی و پخت دوم و کوره چینی آشنا شوند. در طول سال نمایشگاه های گوناگونی در این خانه موزه برگزار می شود که مهم ترین آن ها نمایشگاه سفرهای نوروزی است که هر سال از آخر اسفند تا 13 فروردین ادامه دارد؛ همچنین در دهم شهریور ماه نیز، در سال روز گشایش موزه زنده سفال مراسمی در این خانه برگزار می گردد.
موزه سفال تبریز

آدرس موزه و خانه سفال

موزه یاد شده در تبریز، خیابان شمس تبریزی، روبه‌روی ایستگاه گرو، خیابان شهید نوروزی، کوچه صرافلار، خانه علوی و پلاک 100 واقع شده است.
ساعات بازدید: موزه همه روزه از ساعت 9 الی 17 باز است
تعطیلات سالانه: تعطیلات رسمی

بازار تبریز
ادامه مطلب

جاذبه های گردشگری نزدیک به خانه صرافلار

موزه قاجار تبریز: یکی دیگر از خانه های باستانی و زیبای تبریز خانه امیرنظام گروسی است که تاریخچه آن به دوران قاجار بازمی گردد. امیر نظام گروسی فردی سیاسی و نویسنده در دوران قاجار بوده که خانه یاد شده را نیز در زمان ناصر الدین قاجار برای خود ساخت. بنایی که در حال حاضر از این ساختمان باقی مانده و به عنوان موزه قاجار از آن استفاده می گردد، تنها بخشی از عمارت است.

کلام پایانی

تبریز به عنوان یکی از شهرهای گردشگری ایران جاهای دیدنی متعددی دارد که موزه ها ازجمله آن ها محسوب می شوند. خانه صرافلار که از آن به عنوان موزه سفال یاد می شود نیز یکی از موزه های زیبا و دیدنی در شهر تبریز است. امیدواریم شما هم به این شهر زیبا و دیدنی سفر کنید و از دیدن آثار تاریخی و خانه های قدیمی آن که امروزه به صورت موزه حفظ و نگهداری می شوند لذت ببرید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر