لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ایذه خوزستان کجاست؟
شهرستان  ایذه در استان خوزستان مهد تاریخ و طبیعت

ایذه خوزستان کجاست؟

 

گاهی بهترین مقاصد گردشگری در جهان مناطقی هستند كه شاید كمتر اسم آن ها را شنیده باشیم. سفر در كنار آرامش و شاد بودن می تواند دنیایی از آموزه ها را نیز در خود داشته باشد. برخی مناطق در گوشه گوشه جهان به ویژه در كشور ایران هستند كه در كنار زیبایی های طبیعی خود دنیایی از فرهنگ و تمدن غنی را جای داده اند. از جمله این مناطق می توان به شهر ایذه در استان خوزستان اشاره كرد.
جاهای دیدنی ایذه استان خوزستان آنقدر زیبا و متعدد هستند كه به سختی می توان در مدت كوتاه و اقامتی چند روزه از همه آن ها دیدن كرد. جاهای دیدنی ایذه در خوزستان را می توان با سفری به این شهر و رزرو هتل در ایذه از بین یكی از اقامتگاه های این شهر از جمله هتل آنزان ایذه به تماشا نشست. این شهرستان تاریخی و پر جاذبه به دلیل قرار گرفتن در بین گرمترین و سرد ترین نقاط كشور یعنی استان “چهارمحال و بختیاری” و “خوزستان” از آب و هوایی كم نظیر برخوردار است. در این مقاله شما را با جاذبه های این شهرستان در استان “خوزستان” آشنا می كنیم.

استان “خوزستان” در جنوب شرقی كشور و در همسایگی استان “چهارمحال و بختیاری ” كه از لحاظ فرهنگی و قومیتی نیز تشابهات بسیاری را با یكدیگر دارند قرار گرفته است. استان “خوزستان” از لحاظ تاریخی و فرهنگی و همچنان مناطق طبیعی، استانی پر جاذبه و گردشگر پذیر می باشد. در این مقاله شما را با یكی از شهرستان های این استان كه از لحاظ مناطق بكر طبیعی و همچنین پیشینه تاریخی زبانزد می باشد آشنا می كنیم. شهرستان و شهر “ایذه” از زیباترین شهر های استان “خوزستان” می باشد كه كمتر كسی بعد از سفر به این منطقه می تواند زیبایی های این شهر را فراموش كند. مناطق بسیاری را می توان در این شهرستان برای تفریح و گشت و گذار انتخاب كرد، یكی از این جاهای دیدنی ایذه باغ ملك می باشد كه دنیایی از زیبایی ها را در دل خود جای داده است.

کاخ آپادانا در شوش اهواز
ادامه مطلب

شهرستان “ایذه” در استان “خوزستان” تاریخ و پیشینه ای غنی دارد. از آثار فراوان به دست آمده در مناطق مختلف این شهرستان، می توان تاریخ این منطقه را به دوران “ایلامی” ها و حتی به قبل از آن رساند. در این شهرستان مجسمه ها و دست ساز هایی از دوران “ایلامی ها”، “هخامنشیان” و “ساسانیان” یافت شده كه این منطقه را برای گردشگران به ویژه تاریخ دوستان و تاریخ نگاران یكی از كم نظیر ترین مناطق كشور كرده است. در ادامه شما را با برخی از جاذبه های این منطقه بیشتر آشنا می كنیم.
کول فرح
سنگ نگاره كول فرح
در زمان های گذشته اغلب برای راز و نیاز و ستایش خدایان خود، پرستشگاه هایی را در دل كوه ها ساخته و همیشه برای پرستش و راز نیاز در آن محل جمع شده و از خدایگان خود طلب آمرزش می كردند. در شمال شرق شهر “ایذه” منطقه ای با نام “تنگه كول فرح” قرار دارد كه در آن می توان یكی از زیباترین و تاریخی ترین سنگ نگاره های این خطه را به نظاره نشست. این سنگ برجسته ها كه تاریخ نگاران تاریخ ساخت آن را به دوران “ایلامی ها” می دانند، در كنار بازمانده هایی از گورستان ها و ساختمان های مخروبه در دل این منطقه كوهستانی كه نشانگر این می باشد به احتمال زیاد در این منطقه پرستشگاهی مقدس در آن زمان وجود داشته است.
دشت سوسن
دشت سوسن
در نزدیكی این شهر دشتی وسیع و زیبا چشم نوازی می كند. دشتی كه در كنار رود “كارون” در منطقه ای سرسبز و حاصلخیز دنیایی از زیبایی ها را در دل خود جای داده است. این منطقه حاصلخیر همه ساله به ویژه در ایام نوروز مسافران و گردشگران بسیاری را به طبیعت كم نظیر خود میهمان می كند. دشت های وسیع پر از گل های رنگارنگ كه تا چشم كار می كند می توان زیبایی و رنگارنگی این گل ها را دید.
نیایشگاه تاریشا
نیایشگاه تاریشا
نیایشگاهی كم نظیر را می توان در منطقه “اشكفت سلمان” كه در دل خود بزرگترین خط نوشته ها را كه از دوران “ایلامی” ها به جای مانده است جای داده است را به تماشا نشست. در میان این نیایشگاه می توان نقش برجسته هایی را دید كه از دوران “ایلخانیان” و قبل از آن بر جای مانده است.
توف اسپید
آبشار توف اسپید
منطقه حفاظت شده “شالو و مونگشت” كه در فاصله 30 كیلومتری شهرستان “ایذه” در جنوب این شهر واقع شده است، در میان صخره های بلند آبشاری زیبا را به نام “توف اسپید” جای داده است. این آبشار زیبا در میان این دره ها و صخره ها منظره ای رویایی را در فصول مختلف سال به وجود می آورد.
منطقه شمی
منطقه شمی
در شمال “ایذه” روستایی با نام “شمی” واقع شده است كه می توان به بارزترین آثار باستانی یافت شده در این منطقه كه در كتاب های درسی با نام “سرباز پارتی” آمده است، اشاره كرد. در این منطقه تاریخی آثار باستانی بسیاری كه از دوران “ایلامیان” و “پارت ها” به جای مانده است را می توان دید. این منطقه نشانگر فرهنگ و پیشینه این استان و شهرستان “ایذه” می باشد.

موزه آبادان
ادامه مطلب

پل شالو
از قدیمی ترین پل های این منطقه می توان به پل زیبای “شالو” اشاره كرد. پلی كابلی كه بر روی رودخانه قرار دارد و از قدیمی ترین و كم نظیر ترین پل های این منطقه به حساب می آید.
1683368446 473 شهرستان ایذه در استان خوزستان مهد تاریخ و طبیعت
روستای قلعه سرد
اگر به منطقه ای طبیعی و زیبا در ارتفاعات رشته كوه “زاگرس” كه بتوان در آن روزها در سكوت و در كنار زیبایی های طبیعت به استراحت و تفریح پرداخت می اندیشید، حتما به روستای “قلعه سرد” در 40 كیلومتری شهر “ایذه” سری بزنید. اقامتگاه های بوم گردی این روستا محیطی مناسب برای اقامت در دل طبیعت می باشد.
منطقه باجول
منطقه باجول
در نزدیكی شهر “ایذه” و در كنار سد “كارون 4” می توان به منطقه تاریخی و طبیعت زیبای “باجول” اشاره كرد. منطقه ای كه نقش برجسته های بسیاری را از زمان امپراتوری “اشكانیان” در دل خود جای داده است. منطقه ای خوش آب و هوا كه در شهرستان “ایذه” واقع شده است.
قلعه تل
قلعه تل
اگر از شهر “ایذه” به سمت شهر “باغ ملك” حركت كنیم می توانیم در میانه راه قلعه ای زیبا و كم نظیر را ببینیم. قلعه ای كه بیش از 2 قرن پیش توسط “محمد تقی خان بختیاری” در این منطقه ساخته شده است. قلعه ای نظامی كه با تلفیق آجر و خشت با برج ها و بارانداز های بسیار در میان دشتی حاصلخیز ساخته شده است.
1683368447 29 شهرستان ایذه در استان خوزستان مهد تاریخ و طبیعت
تالاب میانگران
اگر اهل طبیعت و به ویژه عاشق تالاب ها و زندگی همیشه در جریان در دل آن ها می باشید، حتما سری به تالاب “میانگران” در فاصله 2 كیلومتری شهر “ایذه” بزنید. تالابی كه در خود دنیایی از گونه های آبی، پرندگان، و گیاهان را جای داده است.
البته نام بردن تمام نقاط دیدنی و جاذبه های شهرستان “ایذه” كاری بسیار دشوار و نیازمند مقاله های بیشتری می باشد. بی شك با سفر به این منطقه می توانید زیبایی های بسیاری را به چشم ببینید كه درك این زیبایی ها با مطالعه و دیدن تصاویر آن ها بسیار سخت تر از قرار گرفتن در دل آن ها می باشد.

تنگه قاسمی
ادامه مطلب

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر