لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> انواع سفر >> 7 تجربه در ارتباط با حیوانات، که گردشگران می بایستی از انجام آن دوری کنند
7 تجربه در ارتباط با حیوانات، که گردشگران می بایستی از انجام آن دوری کنند

7 تجربه در ارتباط با حیوانات، که گردشگران می بایستی از انجام آن دوری کنند

تعدادی از گردشگران یک دهه پیش به همراه آژانس مسافرتی اینترپید، به تایلند سفر کرده بودند، طبق برنامه ی این آژانس، مسافران از خدمات فیل سواری استفاده کردند و خاطرات ناخوشایندی را تجربه نمودند. طبق گزارش گردشگران، هنگام فیل سواری رفتار بدی با این حیوان صورت می گرفت و با وسیله ی سنگین آهنی بر سر فیل ضربه زده می شد. این رفتار موجب ناراحتی مسافران گشته بود.
آژانس مسافرتی اینترپید، اولین آژانس در صنعت توریسم بود که در سال 2014 فیل سواری را از بین خدمات گردشگری ارائه شده حذف نمود. با کنار گذاشتن این خدمات، حد خشونت در پشت پرده ی برنامه های فیل سواری روشن گردید. این آژانس مطالعاتی را در رابطه با حیوانات انجام داد که نشان دهنده ی نحوه برخورد و تربیت با حیوانات بوده است. طبق این مطالعات بچه فیل ها از دوران کودکی چند ماه پس از تولد از مادر و حیات وحش دزدیده می شوند و به صورت غیر انسانی و غیر قانونی با آنها رفتار می شود. این حیوانات در محدودیت بوده و زندانی می شوند و با زور و اعمال خشونت از آنها خواسته می شود که رفتار های غیر طبیعی از خود نشان دهند.
طبق نظرسنجی هایی که توسط سازمان جهانی ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت صورت گرفت، 35 درصد از گردشگران استرالیایی، در طول سه سال گذشته، در سفر های خارجی با حیواناتی که زندانی شده بودند یا برای نمایش از آنها بهره برده می شد، روبرو شدند. این آمار در کشور استرالیا 54 درصد گزارش شده است. از نظر بن پییرسون، مدیر کمپانی استرالیایی، در صنعت توریسم حیات وحش، آسیب های زیادی به چشم می خورد. عده ای از مردم حیوانات وحشی را دوست دارند و از این برنامه ها استقبال می کنند. گردشگران دوست دارند اجرای نمایش توسط حیوانات را تماشا کنند، بر روی حیوانات سواری کنند، درون یک استخر همراه با دلفین ها شنا کنند یا در کنار یک ببر عکس های سلفی بگیرند. در ظاهر گردشگران با سرگرمی و بازی روبرو می شوند و متوجه رفتار وحشیانه و آزار این حیوانات نمی باشند.

هفت نوع ارتباط با حیوانات، که از لحاظ اخلاقی بهتر است هنگام سفر با آژانس های توریسم حیات وحش انجام ندهید را در ادامه توضیح می دهیم، با رعایت این اصول اخلاقی و رفتار مناسب به همراه رزرو هتل، سفر های خوشی را تجربه خواهید کرد.


1 – ارتباط با فیل ها

بر اساس گزارش سازمان ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت در سال 2017، سالن های نمایشی توریستی آسیایی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند، که در این میان از 2923 تعداد فیل موجود، سه چهارم در شرایط نامناسبی زندگی می کنند. برخی از این حیوانات شب و روز با زنجیر بسته و زندانی بوده اند و برخی دیگر با زنجیر های کوچکتر از 3 متر محدود بودند. در تعدادی از نمایش ها از فیل ها برای سرگرمی استفاده می شود و آنها می بایستی بر روی پاهای عقبی بایستند، تماشاگران خشونت در آموزش و مجازات این حیوانات را مشاهده نمی کنند، آنها صرفا بازی و فعالیت هایی همچون نقاشی که برای این حیوانات عظیم الجثه کار غیر عادی می باشد را خواهند دید. حمام کردن با توریست ها نیز می تواند برای این حیوانات استرس زا باشد. بر خلاف ذات و طبیعت حیوانی، این موجودات روزانه بار ها توسط انسان ها احاطه شده و لمس می شوند.

Interacting with apex predators

2 – ارتباط با حیوانات شکارچی
گردشگران اغلب این تجربه را در تایلند و آفریقای جنوبی گزارش کرده اند. اخیرا برخی از گردشگران عکس های سلفی با حیواناتی همچون ببر دارند که مایه ی تاسف می باشد، آنها عکس هایشان را در کنار معبد ببر تایلند که بسته شده بود، می گرفتند. این معبد که چالش های زیادی به راه انداخت هم اکنون به عنوان یک باغ وحش راه اندازی می گردد. پارک های متعدد ببر در سراسر کشور تایلند وجود دارند که جمعیتی انبوه از گردشگران را برای نوازش و عکس گرفتن با بچه ببرها یا ببرهای بالغ به سوی خود می کشانند. گفتنی است که امروزه در بسیاری از کشورهای آفریقایی رفتارهای نو ظهوری به چشم می خورد که مردم به نوازش و قدم زدن با این حیوانات وحشی رام شده می پردازند.

چنین رفتارها و ارتباط با انسان برای این شکارچیان طبیعت معمولی و درست نمی باشد. روش های متعددی برای حفظ امنیت و رام کردن این حیوانات بکار می رود. توله ببر ها بعد از چند هفته زندگی با مادر از دل طبیعت، دزدیده می شوند و برای تغییر طبیعت ذاتی این حیوانات آنها را دست آموز بار می آورند. این حیوانات زمانی که نمایشی نداشته باشند در قفس ها یا آغل ها محدود و زندانی می گردند، همچنین پارک های ببر به آزار و اذیت حیوانات متهم شده اند.


3 – نگه داشتن حیوانات وحشی
امروزه این رفتار در سراسر جهان به چشم می خورد. مقاومت کردن در برابر نیاز و طبیعت انسانی، برای نوازش موجودات دوست داشتنی کوچک، کار دشواری است. امروزه داشتن عکس های سلفی با حیوانات وحشی یک موفقیت اجتماعی به شمار می رود و نگه داشتن این حیوانات یک روند رو به گسترش در میان توریست ها می باشد.

در کشورهایی که نسبت به حیوانات قوانین و محدودیت های کمی دارند و یا هیچ قانونی وجود ندارد، حیوانات از کودکی از دل طبیعت وحش ربوده می شوند، مهم تر اینکه گونه های در خطر انقراض نیز آسیب می بینند. بدون توجه به ریشه و نژاد، این حیوانات مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و هر روز لمس شده یا ضربه می بینند. بر اساس گزارش سازمان ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت، حیوان پستانداری به نام تنبل که بومی جنگل های آمازون می باشد، در میان انسان ها و عکس های سلفی، تنها به مدت 6 ماه زندگی می کند اما گونه های مشابه که در حیات وحش زندگی می کنند تا 30 سال عمر می کنند. بازدیدکنندگان در استرالیا اجازه برخورد مستقیم با این حیوانات را ندارند اگرچه در برخی نقاط دیگر مانند كوئينزلند استرالیا، جنوب استرالیا و استرالیای غربی، هنوز هم گردشگران می توانند حیوانات وحشی را نوازش کنند.

Wild animal shows

4 – نمایش های حیوانات وحشی

نمایش و بازی با حیوانات وحشی نیز در سراسر جهان گسترش یافته است. سیرک حیوانات وحشی در بسیاری از کشور ها مانند گذشته نبوده و رو به کاهش است برای نمونه در استرالیا برای نمایش سیرک دیگر از حیوانات وحشی استفاده نمی شود. اما هنوز هم در برخی نقاط دنیا مانند روسیه و غیره می توان سرگرمی و بازی با حیوانات را تماشا کرد. در کشور هایی از میمون ها برای رقص و از دلفین ها برای نمایش اجرا می شود. اجبار حیوانات به انجام دادن رفتار های غیر معمولی توسط خشونت و زورگویی صورت می گیرد و در صورتی که آموزش نبینند و یا زمان نمایش نباشد این حیوانات در مکان های بسیار کوچکی گرفتار می شوند. بدتر از این موارد گزارش سوء استفاده از حیوانات و مبارزه برای سرگرم کردن انسان است که می توان به کیک ‌بوکسینگ توسط میمون های اورانگوتان و کشتی گرفتن کروکودیل با تمساح اشاره کرد.

Swimming with captive dolphins

5 – شنا با دلفین های زندانی
گردشگران شنا با دلفین ها را در مناطقی همچون ایالت متحده امریکا، مکزیک و کارائیب گزارش کرده اند. یک مستند بسیار زیبا و دیدنی درباره کشتار و صید بی رویه دلفین ها در سال 2009 اکران شد و توانست توجه طرفداران محیط زیست و حامی دلفین ها و افراد زیادی را جلب کند. همچنین این مستند نشان داد که دلفین ها با خشونت و روش های وحشتناکی مجبور به آموزش و اجرای نمایش با گردشگران بوده اند. پس از این مستند، نمایش و بازی با دلفین ها طرفداران خود را از دست داد. این پستانداران زندانی در کنار انسان ها زندگی غیر طبیعی را سپری می کنند.

برخی از دلفین های زندانی، در استخر های کم عمق (یا کوچک، اغلب در کنار آلاینده های دریایی)، با انسان ها شنا می کنند، با باله های خود از بازدیدکنندگان استقبال می کنند، آنها را بوسیده و بار ها توسط گردشگران لمس می شوند. این دلفین ها با گشنگی کشیدن آموزش می بینند، این موجودات با صورت های خندان مجبور به گذراندن بیشتر اوقات خود با انبوهی از مردم می باشند و در مخازنی با مواد شیمیایی نگهداری می شوند.

Wild animal souvenirs

6 – سوغاتی از اجزای بدن حیوانات وحشی

فروش اجزای بدن حیوانات به عنوان سوغاتی در سراسر جهان به چشم می خورد. اغلب گردشگران به دلیل تجارت غیرقانونی فیل ها از خرید عاج فیل خودداری می کنند. این حیوانات برای سوغاتی و درآوردن عاج کشته می شوند. سوغاتی های بسیار زیادی از دیگر اجزای بدن حیوانات وحشی ساخته می شود که خز، دندان ها، شاخ ها، پوست ها، پرها و پوسته ی لاک پشت ها از این موارد می باشند. اغلب هنگام خرید این محصولات نمی توان از منبع و رعایت اخلاقیات مطمئن شد. بسیاری از حیوانات، از جمله گونه های در معرض خطر برای تهیه سوغاتی به صورت های غیر قانونی و بی رحمانه به تله افتاده، صید شده و کشته می شوند. برخی از حیوانات در اندازه های بسیار وسیع صنعتی گردآوری می شوند سپس به خرده فروش های محلی فروخته می شود تا گردشگران تصور کنند محصول مناسب و قانونی خرید می کنند. بسیاری از موجودات دریایی را از سواحل به دست می آورند در میان آنها صدف های دریایی وجود دارد که شاید از اعماق دریا ها به سوی ساحل کشیده شده و نرمتن موجود درون آنها زنده باشد و تنها برای تزئین این موجود باارزش را خواهند فروخت.

Eating wild animals

7 – خوردن حیوانات وحشی
این روش اغلب در آفریقا و آسیا مرسوم می باشد. از کانگرو گرفته تا پا های غورباغه ها در نقاط مختلف جهان به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بیشتر کشور ها قوانینی برای محدودیت و شکار این موجودات وجود ندارد. امتحان کردن و چشیدن طعم غذا های محلی گزینه ی خوبی است اما می بایستی روند تهیه ی بی رحمانه و غیرانسانی در تهیه ی این غذا ها را نیز در نظر بگیرید، شاید تکه خوراکی که در بشقاب تان قرار گرفته، یک موجود در حال انقراض باشد. خوراکی های تابو و حرام شامل گوشت تمام حیواناتی که چنگال و پنجه دارند و حیوانات وحشی در مناطق گرمسیری به ویژه آفریقا می باشد. بهتر است که غذا های تابو نخرید. گفتنی است که در آفریقا مصرف گونه هایی از گوریل ها به شدت افزایش یافته است. در آسیا کوسه ها شکار شده و پس از اینکه باله های آنها برای تهیه ی سوپ بال کوسه، جدا شد به دریا بازگردانده می شوند. امروزه مردم از دارو های چینی با ترکیباتی از اجزای بدن حیوانات وحشی استقبال می کنند. در میان محبوب ترین این ترکیبات می توان به نوشیدنی ببر اشاره کرد که این داروی تقویت قوه با استفاده از استخوان های ببر به دست می آید.
چه نوع تجربه ی گردشگری در حیات وحش اخلاقی و درست می باشد؟

اگر به دنبال تجربه و تماشای حیوانات وحشی می باشید و تمایلی به آزار این موجودات ندارید، بهترین گزینه بازدید از حیوانات در زیستگاه طبیعی آنها می باشد. می توانید خرس های قطبی را در کانادا و یا گربه های بسیار بزرگ را در کنیا، در دل طبیعت مشاهده کنید. همچنین گردشگران می توانند از مناطق محافظت شده حیوانات و یا پناهگاه حیوانات دیدن کنند، حیوانات در این محیط ها آزاد بوده و یا محافظت می شوند و در اسارت به آنها غذا داده نمی شود.


به علائم هشدار توجه کنید:
– حیواناتی که به راحتی نمی توانند حرکت کنند و محدودیت دارند. نشانه های روشنی می توانید ببینید، زنجیر ها و طناب های کوتاه که موجب محدودیت حرکت می شوند. به حیواناتی که در مکان های کوچک مانند قفس ها زندانی شده اند توجه کنید. این حیوانات در معرض خطر قرار دارند.
– پناهگاه کافی برای حیوانات وجود ندارد. آیا این موجودات در معرض عناصری خطرناک قرار دارند، یا در زیر آفتاب سوزان قرار دارند؟
– آیا حیوانات به آب و غذای کافی دسترسی دارند. آیا تشنه یا در حال سوء تغذیه به نظر می رسند. آیا حیوانات به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند؟
– آیا حیواناتی که مشاهده می کنید رفتار طبیعی دارند؟ اگر رفتار غیر طبیعی از آنها دیدید که در حیات وحش رخ نمی دهد، نشان دهنده ی آموزش به همراه خشونت می باشد.
– تربیت دهنده ی حیوانات، آنها را آزار داده، شلاق می زند، و یا از دیگر لوازم فیزیکی برای اجبار آنها به رفتار خاصی استفاده می کند.
– نشانه های پریشانی، خستگی، آسیب، بیماری یا استفاده از آرام بخش دیده می شود.
– دندان ها و پنجه های حیوانات پر شده و یا کشیده شده باشد.
– به طور دائم در معرض لمس توسط بازدیدکنندگان، آلودگی های صوتی و فلاش عکاسی باشند.
– بسیاری از حیوانات کم سن و جوان باشند، که این نشان دهنده ی زندانی کردن حیوانات از ماه های اول تولد برای به دست آوردن سود می باشد و در این شرایط اگر نفعی نداشته باشند و قابل کنترل نبوده یا جذابیت خود را از دست دهند، رها خواهند شد.
– بهتر است کمی در رابطه با حیوانات تحقیق کنید. آیا آژانس مسافرتی که اقدام به هماهنگی نموده اید مجوز ارتباط و بازدید از حیوانات را دارد؟ آیا بررسی هایی آنلاینی مبنی بر آزار و اذیت وحشیانه این حیوانات را می توانید پیدا کنید.
به تجربه های اخلاقی گردشگران حیات وحش اشاره کردیم تا فریب ظاهر زیبا و جالب نمایش ها و رفتار های حیوانات را نخورید و با آگاهی هوشمندانه سفر کنید.

۹ نشانه ای که به شما می گوید به تعطیلات نیاز دارید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر